SA 160L (Halvt nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CyberLizard
    • October 2009
    • 165

    #46
    Hurra, idag fick jag reda på att mina Apistogramma Cacatuoides "Triple Red" har kommit till butiken jag beställde dem hos!

    Så snart har jag mina 1+2 kakaduor hemma! Frågan är om jag ska köpa glödbandstetrorna också, eller vänta ett tag med dem. Hm. Jag får nog vänta tills jag blivit av med mina koppartetror som fått gå in karet. Blir nog för mycket soppa annars. Ingen som vill ha ett gäng envisa, bråkiga koppartetror som överlevt allt jag utsatt dem för hittills? De verkar vara hopplöst livsdugliga och livliga, och "parningdansar" så fort något ändras i karet, i.e. det blir varmare, kallare, tillsättning av div. medel, de får mat, någon annan får mat etc...

    I mänskliga termer så skulle jag beskriva dem som tonåringar. Vilket inte enbart är positivt menat...
    Projektråd 160L SA

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #47
      Ursprungligen postat av Dre
      Snygga lösningar, hur får du till cirkulation i hela filtermaterialet?
      Ja, och hur gör du rent?
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • Enola
        • November 2007
        • 660

        #48
        Måste också tillägga att det ser riktigt snyggt ut
        Nytt 375 liters mix
        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #49
          Ursprungligen postat av Enola
          Ja, och hur gör du rent?
          Javisstja, jag har ju inte svarat på denna än. Har kollat runt lite, och vet nu att jag inte kommer få total cirkulation i filtret. Däremot kommer vattenflödet att ändra sig, precis som med flodernas meandring (http://sv.wikipedia.org/wiki/Meandring), och därmed alltid ta den lättaste vägen. När sedan ett fullt område har mognat klart kommer vattnet kunna börja gå där igen. Rengöring behövs inte göras ofta, om inget allvarlig händer, men då blir det ju lite jobb dock. Då måste jag tömma karet, ta upp filtermaterialet och skölja det innan jag lägger dit det igen. Men jag räknar med att detta inte ska behöva göras mer än vartannat år, lite drygt. enklaste är då att använda några 25-litersdunkar till att spara vatten i, och sedan fylla på resten med nytt vatten.
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #50
            Ursprungligen postat av Enola
            Måste också tillägga att det ser riktigt snyggt ut
            Oh, Tack! *Bugar och bockar frenetiskt*
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • Toni
              • October 2009
              • 193

              #51
              Inspirerande imponerande!

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #52
                Man tackar, Toni!

                Liten uppdate bara: Nu har jag äntligen mina Ap. Cacatuoides "tripple red"! Fick en kalasfin hane, en jättefin hona och en bara väldigt fin hona. (1+2, mao) Bilder kommer när de bott in sig lite. Tycker de är så roliga när de "smakar" in karet! Hanen har stora problem med koppartetrorna. De flörtar vilt med honom!

                Och så en glad nyhet! Kuhli-ålen jag trodde hade gått hädan för gott har dykt upp igen! Den har troligen lyckats ta sig in i filtret och gått vilse. Spinkig och ynklig ligger han och trycker under ett par stenar, men jag har sett den äta lite av en bit maltablett jag la bredvid honom. Nu ska jag bara få honom att bli lika fet och välmående som den andra Kuhlin, så att han inte kan ta sig in i filtret igen.
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • CyberLizard
                  • October 2009
                  • 165

                  #53
                  Nu har jag lite nya bilder, främst på mina vackra ciklider! Vilka underbara fiskar de är!

                  V: Den dominanta honan, H: Hanen.
                  En otto smet visst in också...
                  Hanen igen. Kolla hans vackra blå fläckar under ögonen!
                  Den icke-dominanta honan.
                  Hanen och koppartetror. Den inringade tetran är den som varit kaxigast. Man kan ana det som jag tror är en svampinfektion han fått efter att han blivit skadad i något bråk, troligen. Antingen det, eller så är det lösa fjäll. Samma orsak, dock... Men han verkar bli bättre, det syns mindre nu än för en vecka sedan.
                  Projektråd 160L SA

                  Kommentar

                  • Toni
                    • October 2009
                    • 193

                    #54
                    Ursprungligen postat av CyberLizard
                    Nu har jag lite nya bilder, främst på mina vackra ciklider! Vilka underbara fiskar de är!

                    V: Den dominanta honan, H: Hanen.
                    En otto smet visst in också...
                    Hanen igen. Kolla hans vackra blå fläckar under ögonen!
                    Den icke-dominanta honan.
                    Hanen och koppartetror. Den inringade tetran är den som varit kaxigast. Man kan ana det som jag tror är en svampinfektion han fått efter att han blivit skadad i något bråk, troligen. Antingen det, eller så är det lösa fjäll. Samma orsak, dock... Men han verkar bli bättre, det syns mindre nu än för en vecka sedan.
                    Fina Bilder det där! och sicken vacker hane du hittat!

                    Kommentar

                    • CyberLizard
                      • October 2009
                      • 165

                      #55
                      Tackar! Jodå, jag är riktigt nöjd! Än så länge är han dock lika stor eller aningens mindre än den stora honan, så jag hoppas han biffar till sig så att det kan bli lite yngel! Än så länge tycker jag att han är lite mjäkig...
                      Projektråd 160L SA

                      Kommentar

                      • Toni
                        • October 2009
                        • 193

                        #56
                        mata mata mata! (särbehandling) ^^

                        Kommentar

                        • Hallon82
                          • February 2010
                          • 25

                          #57
                          Oj väldigt vackert kar Och mycket intressant läsning må jag säga!
                          Du verkar vara en perfektionist Vilket är jätte bra när man pysslar med akvarium

                          Ta och följa trådens utveckling med spänning från och med nu
                          Förresten, har du några fler projekt eller tankar kring fler kar?

                          /Hallon

                          Kommentar

                          • CyberLizard
                            • October 2009
                            • 165

                            #58
                            @Hallon: Jo, idéer har jag ett par stycken. Men även då det billigaste av dem kräver att jag spenderar lite pengar så får det vänta tills jag har jobb och eget boende (Bor med två kompisar just nu i en 4:a). Det är visserligen sant att jag har vissa perfektionistiska drag, men det är främst att jag är student (och därmed har det lite surt med pengar) som gjort att det tagit så lång tid att få igång karet. Och då har jag ju också haft mycket tid att planera och drömma, vilket har gjort att karet blev genomtänkt i slutänden.

                            Projektidéer jag har:
                            1. Lååååångt, lågt och smalt akvarium med mycket strömt vatten.
                            2. Lågbudgetkar av ihoplimmade glasslådor (Big Pack-boxar, typ)
                            3. Egen frigolitbakgrund i ett nytt akvarium. Har en speciell idé på hur jag skall göra detta.
                            Projektråd 160L SA

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #59
                              Jisses vilka granna apor, hörru! *Ryggdunk*
                              Jag håller med Toni om att det bara är att mata, mata, mata. Gärna övergöda lite lagom och göra ett extra delvattenbyte i veckan liksom.. det har funkat fint för att få fiskar att blomma ut härhemma!

                              Låter himla skoj att stringymossan tagit sig dessutom! Ge oss gärna en närbild.
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #60
                                Snygga bilder snygga fiskar
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...