SA 160L (Halvt nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    hehe. märker det Marnat! du sitter ju här fan dygnet runt:P

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #17
      Ursprungligen postat av hannesc
      hehe. märker det Marnat! du sitter ju här fan dygnet runt:P
      Inte alls, bara 8 timmar på jobbet samt 5-6 timmar hemma
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        haha...då är vi två:P

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #19
          Jahapp, då har man beställt ett stycke Glo 2x39W T5 lysrörshållare, även om jag stör mig fruktansvärt på den benämningen. Ska se om jag kan slakta den Juwel-ramp jag har utan att göra FÖR mycket skada på den. Det ska bli spännande...

          Annars går det framåt i samma takt som innan, dvs lååååångsamt. Nu har silikonet stelnat iaf, så jag tillbringade ett par minuter med ett rakblad och försökte få bort lite spill. Det var knepigare än jag trodde, men jag tror det ska funka.

          Sedan har jag en förfrågan till er därute (om man får skriva sådant här): Jag söker växter! Anubias nana, Vallisneria americana ''mini twister'', Vattenpest, dvärgsvärdplanta (Echinodorus tenellus) och antingen flame moss eller fissidens fontanaus! Butikssortimentet här i Jönköping är lite si och så med vad det gäller växter! Vet bara EN butik som har vattenpest t.ex! Och en del av de växter jag söker är lite knepiga att hitta, tycker jag. Fast det kanske är bättre om jag försöker på plantswap iofs... Men det är här jag hänger mest, så jag tänkte fråga er först i alla fall!
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #20
            Nu har jag fixat filtret! Pix:

            Biobollar
            Biobollar
            <-- Systemetpåsen blev en hyffsad tratt med botten urklippt.
            Filterkuber
            Filterkuber
            Teknikfack för värmare och pump
            Med vatten i
            Med vatten i (Framsidan av bakgrunden, sedd från sidan)

            Dock har jag en fundering som jag gärna vill ha svar på. Jag har ju en Juwel-termostat på 200w som egentligen ska vara monterad i Juwels innerfilter. Därför har jag inga sugproppar till den, så jag kan inte fästa den på glaset i nuläget. Då undrar jag om filtermattan och värmaren klarar av att vara i direktkontakt med varandra, eller smälter termostaten sönder filtermattan?
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #21
              Snygga lösningar, hur får du till cirkulation i hela filtermaterialet?
              Checking out...

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #22
                Det vet jag inte. Jag har tänkt att göra en överrinningskam i insugssidan, men jag undrar om det räcker. Det är inte så mycket mina lösningar som Unimati (http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id...66426884DB124F och http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id...68D6F6439AA50D ), AkvarieProfilen (http://www.akvarieprofilen.se/manualer/3dbg_howto.pdf) och Back-to-natures guider.
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • CyberLizard
                  • October 2009
                  • 165

                  #23
                  Sådärja, nu har man terroriserat Micke på Djurmagazinet tillräckligt för ett tag framåt. Nyinköpt: JBL Florasubstrat, happylife, samt en "bur" (en slags hållare/skydd) till doppvärmaren.

                  Är det någon som har en lösning på problemet med cirkulationen Dre tar upp i tråden ovan? Jag känner inte att jag sett så mycket sägas om att det skulle vara ett problem, men jag har nog bara missat en vital tråd någonstans. Jag brukar göra sådant...
                  Projektråd 160L SA

                  Kommentar

                  • CyberLizard
                    • October 2009
                    • 165

                    #24
                    Så, nu har inredningen påbörjats, sakta men säkert. Har tittat ut vart rötterna ska stå. Dock blev det två rötter över. Things you buy may look smaller in the shop... Och så har jag hällt i växtsubstratet. Dock inte allt, jag tyckte det blev rätt mycket ändå.

                    Äh, skit samma att mina minsta rötter inte fick plats. Roten jag köpte av peacefrog är den längsta och största på bilderna, den kommer bli sjukt snygg! Blev gott om prång och hyllor, så jag tror både malar och ciklider kommer kunna samsas och trivas!

                    Pix:
                    Alla rötterna
                    Vänster sida...
                    Suddig höger...
                    Hela med rötter i.
                    Projektråd 160L SA

                    Kommentar

                    • CyberLizard
                      • October 2009
                      • 165

                      #25
                      NU J****R! Iiiih!!!1!

                      Jag, en snart 28 årig (På tisdag. ) hårdrockare är fjolligare än en fjortisflicka på en Backstreet Boys-konsert (Eller vad det nu är som ungdomarna slösar pengar på nuförtiden)

                      Jag har beställt MASSOR av växter, som jag börjar undra om de kommer få plats öht. Aja, "dä weer sä!" som vi säger i Östergötland ("Det reder sig", förf. anm.). Ska dra igång tekniken senare för att se att allt funkar som det ska. Kommer nog plantera de första växterna också, lite Anubias jag köpte i fredags. Imorgon kommer de första fiskarna, två Khuli-ålar och en Ancistrus.

                      Pix: (Sorry för att en del är mer än lovligt suddiga, men man ser iaf hur jag tänkt.)

                      Stengrotta i nivåavskiljestenen.
                      Lite vy...
                      Suddig vänstersida.
                      Osuddig högersida.
                      Suddig "snett-ovanifrån-ena-sidan"-bild
                      Frontpanorama.
                      Halvtomt? Med blixt iaf.
                      Halvfullt? Utan blixt iaf.
                      Projektråd 160L SA

                      Kommentar

                      • CyberLizard
                        • October 2009
                        • 165

                        #26
                        Nu står det och snurrar! Inga fiskar eller växter än, men karet är fyllt upp till utblåset i alla fall. Hoppas nu att värmaren funkar som den ska, jag är lite tveksam till att utrymmet jag skapat räcker (jag ökade utrymmet med ca 5 cm. Milt våld löser mycket... ) för att få ett optimalt värmeflöde.
                        Projektråd 160L SA

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #27
                          ...och nu kommer den spännande fortsättningen på Zoopet's internetteater; Monologen "Ödlans Kar":


                          DET ÄR STARTAT!
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          • Peacefrogh
                            • June 2009
                            • 52

                            #28
                            Ledsen att bryta din monolog men vad har du köpt för växter?
                            180L 120L 54L 20L 120L

                            Kommentar

                            • CyberLizard
                              • October 2009
                              • 165

                              #29
                              Än så länge har jag någon typ av anubias (förhoppningsvis nana) 4st, samt stringy moss. Resten har jag inte fått levererat än. Jag köpte Mossan och lite Pogostemon helferi av Anettejt via tradera, men Helferin tyvärr överlevde inte väntan hemma hos mig. Riktigt synd, då det var mycket fina plantor. Men det blir nog fler!

                              Resten kommer att bli:
                              Vallisneria Nana
                              Hygrophila difformis,
                              Eleocharis acicularis,
                              Eleocharis vivipara
                              Heteranthera zosterifolia
                              Limnophila sessiliflora
                              Cryptocoryne wendtii 'Tropica'
                              Pogostemon helferi

                              Sedan vill jag ha någon av dessa att täcka in rötterna med:

                              Monosolenium tenerum; http://www.tropica.com/productcard.asp?id=002C

                              Taxiphyllum sp. "Flame moss"; http://www.aquamoss.net/Flame-Moss/Flame-Moss.htm

                              Fissidens fontanus "Phoenix Moss - US Fissidens"; http://www.aquamoss.net/Fissidens-fo...s-fontanus.htm
                              Projektråd 160L SA

                              Kommentar

                              • Peacefrogh
                                • June 2009
                                • 52

                                #30
                                Det lär bli snyggt när det blir klart med växter och allt! Pogostemon Helferi är riktigt nice tycker jag, kör det i 2 av mina akvarium, finns att få tag på i Jönköping dessutom. Monosolenium tenerum verkar ju häftig, den flyter alltså inte som riccian? Min nya favorit till rötter annars är erect moss.
                                180L 120L 54L 20L 120L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...