Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #76
    Ursprungligen postat av eckick1
    Du har ju fått en hel del svar, och jag har inte läst igenom hela tråden.
    Men mina röster går till:

    Praktbotior
    Sebrafiskar
    Eldstjärtar
    Platy
    En massa pansarmalar
    Platy kommer jag inte skaffa då jag redan har mollys, plus att jag är inte direkt intresserad av platy

    Pansarmalar är planerade men praktbotior kanske blir av men ändå inte, vi får se. Resterande fiskar har jag inte ens tänkt på men skalare vill jag verkligen ha så dom andra fiskarna måste passa med dom.

    Tack för tipsen

    Kommentar

    • eckick1
      • November 2009
      • 121

      #77
      Ursprungligen postat av Andrém
      Platy kommer jag inte skaffa då jag redan har mollys, plus att jag är inte direkt intresserad av platy

      Pansarmalar är planerade men praktbotior kanske blir av men ändå inte, vi får se. Resterande fiskar har jag inte ens tänkt på men skalare vill jag verkligen ha så dom andra fiskarna måste passa med dom.

      Tack för tipsen
      Nehe, men jag tror på svärdbärere, som du nämt tidigare, de är coola.
      Praktbotior kostar en del, precis som Skalarer. Skalarer kan tydligen äta små fiskar och yngel. Så passa dig för att blanda dem med tex. neontetror och sebrafiskar.

      Erik
      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #78
        Ursprungligen postat av eckick1
        Nehe, men jag tror på svärdbärere, som du nämt tidigare, de är coola.
        Praktbotior kostar en del, precis som Skalarer. Skalarer kan tydligen äta små fiskar och yngel. Så passa dig för att blanda dem med tex. neontetror och sebrafiskar.

        Erik
        Jo, det är sant. Men jag tror inte att en skalare eller praktbotia kan äta en 5-10cm fisk eller jag kanske har fel.

        Jag läste om eldstjärten, den verkar som en cool fisk fast den kommer nog inte passa så bra med resten av mina planerade fiskar, verkar kunna bli väldigt aggressiv och behöver tydligen väldigt mycket utrymme (150cm+) men vi får se

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #79
          Ursprungligen postat av Andrém
          Jo, det är sant. Men jag tror inte att en skalare eller praktbotia kan äta en 5-10cm fisk eller jag kanske har fel.

          Jag läste om eldstjärten, den verkar som en cool fisk fast den kommer nog inte passa så bra med resten av mina planerade fiskar, verkar kunna bli väldigt aggressiv och behöver tydligen väldigt mycket utrymme (150cm+) men vi får se
          De praktbotior man köper i affären brukar vara 5-10cm, och de växer, men de äter inte upp så stora fiskar.

          jag har en eldstjärt i ett 75cm akvarium, och den är jättelungn och trivs bra. Men ska man ha flera måste man köpa minst 5st, för har man bara 2-3 och av samma kön så tappar alla samkönade utom en färgen, och till slut dör de. Det sa i alla fall tanten i djuraffären.
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #80
            Ursprungligen postat av eckick1
            De praktbotior man köper i affären brukar vara 5-10cm, och de växer, men de äter inte upp så stora fiskar.

            jag har en eldstjärt i ett 75cm akvarium, och den är jättelungn och trivs bra. Men ska man ha flera måste man köpa minst 5st, för har man bara 2-3 och av samma kön så tappar alla samkönade utom en färgen, och till slut dör de. Det sa i alla fall tanten i djuraffären.
            Ah, problemet är bara att dom flesta fiskarna kommer då vara gruppfiskar. Det är inget negativt men det blir lite synd om det ska bara vara gruppfiskar och ingen stim fisk etc. Fast pansarmalar är väll en stimfisk eller? Tänkte har runt 10 stycken sådana små krabater

            Kommentar

            • eckick1
              • November 2009
              • 121

              #81
              Ursprungligen postat av Andrém
              Ah, problemet är bara att dom flesta fiskarna kommer då vara gruppfiskar. Det är inget negativt men det blir lite synd om det ska bara vara gruppfiskar och ingen stim fisk etc. Fast pansarmalar är väll en stimfisk eller? Tänkte har runt 10 stycken sådana små krabater
              pansarmalar ska ju vara stimfiskar, men jag har 3st, och alla befinner sig på olika ställen hela tiden. Det är bara ett försäljningsknep. köp någon större stimfisk, kanske 10 glasmalar eller något?
              Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #82
                Ja, alltså, det finns så få stimfiskar som tilltalar mig. T.ex Neontetror och dom flesta andra tetrorna är jag helt ointresserad av men glasmalarna såg ju rätt fina ut men 4/5 på svårighetsgraden här på zoopet.

                Läste lite mer om eldstjärten, hur kommer det sig att den är en gruppfisk men det står att den är väldigt aggressiv mot andra i samma art? Menas det med att den är aggressiva om man introducerar mer av samma art senare? verkar lite fuffens.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #83
                  Pansarmalarna trivs bäst i stim om cirka 10 stycken eller fler, då får man verkligen se deras stimbeteende, hur de simmar i en stor flock och letar mat. Har man färre sprider de ut sig och tappar stimbeteendet, de blir också mycket mer skygga om man har färre, har jag märkt!

                  Men både eldstjärt och botia låter lite mycket då de blir stora och håller sig i nedre delen av akvariet. Har du 10 pansarmalar tror jag det räcker med att lägga till någon algätande mal till detta, eftersom pansarmalar ej äter alger. Men smaken är som baken

                  Har ej själv haft eldstjärtar eller botior, men skulle inte ha dem tillsammans i ett så pass "litet" akvarium (under 500 liter), efter vad jag lärt mig här på zoopet? Men någon annan kanske säger annorlunda..
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • eckick1
                    • November 2009
                    • 121

                    #84
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Ja, alltså, det finns så få stimfiskar som tilltalar mig. T.ex Neontetror och dom flesta andra tetrorna är jag helt ointresserad av men glasmalarna såg ju rätt fina ut men 4/5 på svårighetsgraden här på zoopet.

                    Läste lite mer om eldstjärten, hur kommer det sig att den är en gruppfisk men det står att den är väldigt aggressiv mot andra i samma art? Menas det med att den är aggressiva om man introducerar mer av samma art senare? verkar lite fuffens.
                    Hahah! 4/5! Det är bara att släppa i dem, sen sköter se sig själva. En nackdel med dem är att de sover hela dagarna i grupp. De står stilla och darrar. Har man en grotta så ser man inte röken av dem. och de äter inte förrän lampan har varit släckt i typ 2 minuter. Det är det enda krångliga.

                    Jag vet inte mer än det jag har skrivit tidigare. Men de har ju många av samma art i akvariumen i affären, och de bråkar inte. Jag stod och kollade på dem i några minuter för att de hur de uppförde sig. Den kan tetas lite med sebrafiskrna ibland, men bara om de simmar runt huvudet på den.
                    Eldstjärten agerar mal. Det är bra.
                    Ärligt talat tror inte jag att man vet speciellt mycket om den.
                    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                    Kommentar

                    • eckick1
                      • November 2009
                      • 121

                      #85
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Pansarmalarna trivs bäst i stim om cirka 10 stycken eller fler, då får man verkligen se deras stimbeteende, hur de simmar i en stor flock och letar mat. Har man färre sprider de ut sig och tappar stimbeteendet, de blir också mycket mer skygga om man har färre, har jag märkt!

                      Men både eldstjärt och botia låter lite mycket då de blir stora och håller sig i nedre delen av akvariet. Har du 10 pansarmalar tror jag det räcker med att lägga till någon algätande mal till detta, eftersom pansarmalar ej äter alger. Men smaken är som baken

                      Har ej själv haft eldstjärtar eller botior, men skulle inte ha dem tillsammans i ett så pass "litet" akvarium (under 500 liter), efter vad jag lärt mig här på zoopet? Men någon annan kanske säger annorlunda..
                      Jaha! det är därför de inte går (eller simmar) i stim! Då ska jag köpa några sådana till.

                      Jag har haft en eldstjärt i ett 105-liters i 1½ månad nu, den var liten när jag köpte den, men den växte jättemycket de första 2 veckorna. från 4cm till 6cm, men nu växer den inte mer. En släkting har 2 st praktbotior på 10 resp. 12cm. De har inte blivit större på 1 år. Han har ett 325-liters.
                      Men mina firrar triv bra, och bara 2 har begått sälvmord. (en simmade under pumpen och dog, den andra hoppade ut när jag hade alla fiskrna i en spann vid uppfrächning)
                      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #86
                        Till Toccata: Ja, praktbotia och eldstjärt tänker jag definitift inte skaffa tillsammans, det blir en av dom om ens någon av dom 2. Men ett stim pansarmalar blir det nog, men hur kommer det sig att dom inte äter alger? trodde det var en algätande fisk pga "mal" i namnet. Isåfall blir det väl en L-mal och någon jättefilter räka som står för algätandet.

                        Tack till er båda.

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #87
                          Idag när jag mätte mina nitrit nivåer så för första gången var det lite av en annan färg än gul. Vilket är ett tecken på att nitrit nivåerna är påväg upp. Typiskt att jag ska vara borta denna helg så att min mamma kommer få ta hand om fiskarna åt mig. Imorgon om nivån har nått 0,05mg/l eller mer tänkte jag börja med att tömma och byta vatten för att försöka förhindra för mycket nitrit i början.

                          Tänkte byta >50% av vattnet varje dag och ev. tillsätta lite salt vid varje byte. Är det för mycket vatten eller kan det skada fiskarna mer än nitriten att jag byte vatten så ofta? Som sagt vill jag gärna göra något i förebyggande syfte så att nitriten inte stiger från 0.01mg/l till 5mg/l på någon dag.

                          Tack

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #88
                            Jag tycker det är lite onödigt att byta så mycket vatten, eftersom du då för bort ganska många nyttiga bakterier i vattnet... Kanske 25% per dag och hälla i bakteriekultur (anser fortfarande att Nitrivec, i gul flaska med rött lock, är bäst). Man kan överdosera kulturen som sagt, det gör inget.

                            Nitritnivåerna BÖR inte gå upp till skadliga höga nivåer när du har så få fiskar! Det är det som är det fina i kråksången: Har man få fiskar klarar man det hela utan att nivån blir skadlig. Jag skulle ha matat pyttelite varannan dag i någon vecka, samt haft i bakteriekultur... Inte bytt vatten varje dag, utan kanske lite var tredje dag. Då går det fortare för antalet nyttigabakterier att öka, har jag fått för mig.

                            Det viktiga när nivån är på väg upp är bara att man inte matar för mycket, och gärna att man har i bakteriekultur. Men med så få fiskar som du har ska man inte ens behöva någon bakteriekultur egentligen, så det är för att vara extra säker!

                            Är det dropptest eller stickor du mäter med? Stickor är inte särskilt tillförlitliga utan det är dropptest man bör använda.

                            Det är viktigt att ha 10 st av samma art pansarmalar, har man olika brukar de inte stimma ihop, det har jag upptäckt när jag köpte fler av en annan art en gång. De funkade inte ihop med de jag hade, så jag lämnade tillbaka dem.

                            Ordet "mal" är en oerhört stor grupp fiskar, varav de flesta är bottenlevande. Det finns en massa olika släkten och arter inom malsläktet. Pansarmalar äter små kräftdjur i den finkorniga sanden/dyn i det vilda. De bökar i sanden och "silar" i sig maten, sanden brukar spruta ut genom gälarna

                            Av de malar som har sugmun som de raspar i sig växtmaterial och alger med, så blir vissa 70 cm och vissa 10 cm... Viktigt att välja rätt art. Men jag tycker ancistrusmalar är jättehäftiga:


                            (Bilden är lite konstig tycker jag, de är finare i verkligheten)

                            De finns ofta som riktigt små på 2-3 cm i djuraffären, blir max 13 cm. Hanen får taggar på nosen när han blir äldre (skäggmunsmal kallas de på svenska ibland). De bildar par och hanarna brukar bråka så enklast är att ha en hane. De ligger på en mörk plats på dagen men kommer fram på kvällen.

                            Pansarmalar behöver sjunkande tabletter som innehåller kött. Ancistrus behöver sjunkande tabletter som innehåller mycket växtdelar. Men båda sorters tabletter innehåller oftast fiskmjöl, räkor, osv... Och de gillar att äta av varandras tabletter också. Men viktigt att ancistrusen får i sig mycket grönt.
                            Senast redigerad av toccata; 05 November 2009, 18:08.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #89
                              Tack för den långa texten Toccata, uppskattar verkligen att du tar din tid att hjälpa

                              Jo, jag tog ett test en stund sedan och den har blivit lite mörkare men den är fortfarande kul, jag kanske gjorde fel när jag gjorde rent behållarna. Jag använder dropptest till alla mina prover fyi.

                              Jag tycker också det är konstigt för det är så få fiskar per L vatten, varje fisk har nästan 100L vatten och jag har en hel del växter och matar även väldigt sparsamt. Just nu matar jag 2 gånger per dag, 1 på morgonen (frukost) och sen 1 på kvällen (middag) och jag ser till att håva upp all extra mat som flyter omkring efter fiskarna är mätta. Kan jag mata dom till döds förresten? Att organen spricker innombords dvs.

                              När det gäller malar så kommer det bli iallfall en sorts mal, pansarmal eller en "ancistrus" mal men något jag definitivt vill ha är ett par jättefilter räkor (har länkat till dom tidigare) dom har väldigt stora jämfört med körsbärsräkor och det kommer inte vara någon risk att dom blir uppätna.

                              Borde jag sattsa på att skaffa kanske alla 3 fiskar? Corydoras, ancistrus och filter räkan eller skulle det blir för mycket fiskar för ett reningsverk? Vill ju ha utrymme kvar för mina skalare, gurami etc

                              Tack igen Toccata

                              Kommentar

                              • toccata
                                • January 2004
                                • 1238

                                #90
                                Fiskar BLIR aldrig mätta, iallafall inte de jag har... så om det ligger mat kvar på ytan efter en stund matar du för mycket. Jag skulle mata kanske en halv tesked, så att allt försvinner på 10-15 sekunder. Då vet man att de har fått i sig lite näring, de svälter inte, men det är inte heller något kvar i vattnet.

                                Även om du fiskar upp mat så löser sig ämnen från maten i vattnet snabbt, som inte går att fånga upp. Så bättre att mata extremt lite och se att precis varenda korn äts upp på några sekunder, sen lite till, som direkt äts upp, osv.

                                Ja man kan mata levandefödare till döds iallafall, det har jag hört någonstans... Både platy, guppy och molly äter verkligen tills man tror magen ska gå sönder. De slutar aldrig... Men jag vet inte vad som händer om man fortsätter, har inte velat pröva..

                                Jag har ett problem i mitt eget akvarium, att mina platy äter på ancistrusarnas algtabletter (trots att det är mörkt och natt), men jag måste mata med annan mat också för neontetrornas skull. Så mina platy får både nattmat och dagsmat och är så tjocka att jag tror de ska explodera...

                                Jag har lite svårt att se framför mig hur stort ditt akvarium är... Men jag tycker absolut att som bottenfiskar kan du ha 10 pansarmalar och 2 st ancistrus (hona+hane). Räkan vet jag inget om, hur stor den blir eller vad den kräver. Kan de inte vara ganska aggressiva och äta fiskar? Sånt har du säkert frågat i ett annat forum om

                                Som det nu ser ut så skulle du kunna ha dina molly, ett gäng skalarer och kanske 2 st gurami (ett par). Säkert något mer.. Men det var bara en tanke, bäst att fråga i en ny tråd när du väl bestämt dig för din fiskblandning! Som sagt, bäst att starta ny tråd senare och fråga just om fiskkombinationen Men jag undrar om gurami funkar bra med skalarer. Gurami är ganska lugna och har långa spröt som skalarerna kanske biter på...
                                / Ebba

                                Kommentar

                                Arbetssätt...