Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #61
    Idag har jag möblerat om i akvariet, tyvärr så var mina 4 mollys där när jag gjorde det men dom brydde sig inte utan var väldigt nyfikna på vad jag gjorde och simmade runt handen hela tiden. Ska lägga upp bilder på hur det blev när kameran har laddats klart.

    Tänkte bara kolla ifall växter slutar växa eller tar skada om dom är klämda emellan något. En del av mitt vrak klämmer nämligen en växt emot rutan och jag vill inte att den ska sluta växa eller dö av helt så om det är så att den tar skada så flyttar jag på den.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #62
      Haha, nyfikna mollysar Visst är de roliga att titta på*LeR* saknar mina lyrstjärt mollys ibland

      Vad är det för växt som är klämd? Jag har några valliserior som är klämd mellan två rötter, de verkar inte ta skada av det.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #63
        Oj, jag vet tyvärr inte vad växten heter, men jag ska ta en bild när kameran vill fungera så kan man bestämma vilken växt det är. Det är säkert ingen fara för växten men jag vill ju vara på den säkra sidan

        Med ommöbleringen har jag fått nästan 1/3 av akvariet som är helt fritt utrymme och där ska det läggas ett par rötter och ev. mer stenar *yippie*

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #64
          Svärdsplantor vill ha mycket näring och mycket ljus. Börjar de ruttna redan nu så kan det vara näringsbrist eller helt enkelt att deras rötter är skadade så att de inte kan suga upp något alls. De yttersta rotspetsarna är ofta skadade när man köpt växter, så det kan vara bra att klippa av rötterna cirka 1/3 för att stimulera nybildning av rötter.

          Jag menade att RÖTTERNA ska vara i sanden men den långa hårda rotstocken som rötterna sitter på måste vara ovanför. Det är svårt att ha anubias i finkornig sand utan att de flyter upp, man får sätta fast dem under en liten sten eller så. Sen bildar de finrötter och håller sig kvar i sanden.

          Det är svårt att göra bra grottor av stenar som är ganska runda, som dina. Försök hitta någon platt avlång sten och lägg denna på snedden mot en rund, så att det blir en trång grotta under... Så har jag alltid gjort grottor i allafall. Har aldrig haft så stora stenar som dina.

          Man kan även göra en grotta av en rot, om man hittar nån som är lite böjd, som man kan skapa en grotta under. Ancistrus-malar och andra algätande malar brukar gilla att gnaga på rötterna också.
          / Ebba

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #65
            Ah, misstänkte att det var något sådant med växten. Dom flesta av dom ruttna bladen har jag tagit bort vid ommöbleringen igår och dom som är kvar är fina och gröna, kanske bara var att dom andra var skadade sedan tidigare.

            Det där med att fästa en växt på en rot kommer jag nog inte prova nu, min anubias får sitta i sanden framför roten och se fin ut, annars kommer jag säkert förstöra den på något sätt.

            När det gäller grottorna så hittade jag ett bra sätt att ha dom, fortfarande samma stuka som innan men nu ligger dom inte nära glaset och har stöd av ett vrak så _om_ en sten skulle ramla så skulle det vara fram.

            Idag så ska jag se till att ta några bilder på hur akvariet ser ut nu, blir svårt att beskriva det med ord men jag är super nöjd med hur det är nu

            Tack Toccata.

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #66
              Ska bli sppännande att se bilder på karet! *nyfiken*

              Växter som har rötter som anubis trivs bäst när de får sitta fast på något typ sten eller rötter du knyter fast dessa växter med hjälp av fiskelinor
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #67
                Ursprungligen postat av Nubi
                Ska bli sppännande att se bilder på karet! *nyfiken*

                Växter som har rötter som anubis trivs bäst när de får sitta fast på något typ sten eller rötter du knyter fast dessa växter med hjälp av fiskelinor
                Det som är annorlunda nu med akvariet, förutom att alla saker står på nya platser är att det ser inte färdigt ut ^^ för det är en tom del i akvariet som motsvarar runt 20cm av akvariet längd men så fort jag har pengar så ska den delen fyllas med rötter, växter och annat gott!

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #68
                  Ursprungligen postat av Andrém
                  Det som är annorlunda nu med akvariet, förutom att alla saker står på nya platser är att det ser inte färdigt ut ^^ för det är en tom del i akvariet som motsvarar runt 20cm av akvariet längd men så fort jag har pengar så ska den delen fyllas med rötter, växter och annat gott!
                  Tycker det är kul när man har en del av karet som är tom, som man kan sukta efter att få moblera om Hinner du få en vision om hur saker och ting ska se ut Hör med solis om hon inte har växter
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #69
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Tycker det är kul när man har en del av karet som är tom, som man kan sukta efter att få moblera om Hinner du få en vision om hur saker och ting ska se ut Hör med solis om hon inte har växter
                    Jag tycker inte det är snyggt men just nu så någon stor rot till och mer stenar ifrån sjön och såklart växter så blir det nog komplett, ska försöka lämna del öppen sand så att pansarmalarna har något att böka runt i, men det kommer förmodligen vara på framsidan i akvariet. När det gäller fisk utrymme t.ex med mina mollys, lider dom ifall det är för tätplanterat? Dom har ju väldigt mycket öppet och massor med saker att simma ibland men tänkte mera i framtiden så att dom inte blir deppiga pga att det finns lite mindre öppna sim ytor.

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #70
                      Sådär!

                      Här kommer bilderna på hur akvariet ser ut. Synpunkter och sådant uppskattas alltid Notera att jag kommer lägga till/ta bort saker i framtiden så detta är inte slut på inredningen.

                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        #71
                        Försök flytta ut svärdplantorna lite, dom vill ha mer ljus och kommer nog trivas bättre om dom inte står helt i hörnen....

                        Annars är det en bra start

                        //Peter

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #72
                          Ursprungligen postat av Redbullen
                          Försök flytta ut svärdplantorna lite, dom vill ha mer ljus och kommer nog trivas bättre om dom inte står helt i hörnen....

                          Annars är det en bra start

                          //Peter
                          Menar du då samtliga plantor eller går det att låta någon vara kvar där? Blir annars så väldigt tomt just i det hörnet men jag förstår vad du menar

                          Tack för tipset!

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #73
                            Titta Det lär nog ta sig Mollysarna jag hade vart som galningar när växterna tog över och man såg nästan att de fick indian humör och spejade på oss människor som satt vid tv.n tittade man på de försvann de lika fort *skratt*


                            Ingen chans att ditt 500l växer igen snabbt
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #74
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Titta Det lär nog ta sig Mollysarna jag hade vart som galningar när växterna tog över och man såg nästan att de fick indian humör och spejade på oss människor som satt vid tv.n tittade man på de försvann de lika fort *skratt*


                              Ingen chans att ditt 500l växer igen snabbt
                              haha, mina verkar iallafall älska hur stocken och växterna är placerade nu. man ser dom kanske någon minut per halvtimme

                              Hur är det med svärdsplantorna som Redbullen sa? Kan dom få växt svårigheter när dom står i hörnet? Jag kan ju ta och flytta på en men en får stå kvar annars blir det för tomt.

                              Kommentar

                              • eckick1
                                • November 2009
                                • 121

                                #75
                                Du har ju fått en hel del svar, och jag har inte läst igenom hela tråden.
                                Men mina röster går till:

                                Praktbotior
                                Sebrafiskar
                                Eldstjärtar
                                Platy
                                En massa pansarmalar
                                Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...