Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Hum.. Loppor på ytan. Det låter som du likt många andra med Cyano har väldigt dåligt sprutt på ytan.

    Det skulle jag åtgärda först och se att växtbubblet kommer igång (vilket det brukar göra när ytan rör sig med en massa vågor och den är helt ren). Sedan en dos GT när du tycker att allt hoppat igång.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      Ursprungligen postat av defdac
      Hum.. Loppor på ytan. Det låter som du likt många andra med Cyano har väldigt dåligt sprutt på ytan.

      Det skulle jag åtgärda först och se att växtbubblet kommer igång (vilket det brukar göra när ytan rör sig med en massa vågor och den är helt ren). Sedan en dos GT när du tycker att allt hoppat igång.
      Ok, jag borde kanske rikta utblåsen mer uppåt. Det rör sig en hel del på ytan men jag skulle förstås inte kalla det för vågor...... Har köpt ny pump i alla fall så cirkulationen borde vara tillräcklig. Det ser ut som om växterna bubblar, om det nu inte bara är bubblor som förs dit med vattnet och sedan lossnar igen och flyter upp. Ett problem är att pumparna sätter igen hela tiden eftersom det blir så mycket cyano i dem.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        Å andra sidan tycker jag att draget i pumpen försämrats väsentligt sedan vi började med koldioxid, vilket väl inte är bra med tanke på cyanoodlingen. Den enda förklaring jag kan se till försämringen är att vattnet färdas längre då det går i en slang till tornadon (som står på golvet i skåpet) och sedan upp till utblåset. Är det vanligt att man får sämre drag i pumpen när man kör koldioxid via ytterfilter, och finns det i så fall något man kan göra åt problemet?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Det är inte ett bra tecken om du får sämre drag i pumpen enbart pga CO2:n eftersom det tyder på att gasen lägger sig som ett lock som även innebär sämre upplösning. Det kan bero på lite olika saker, men oftast pga skumplast som inte är en bra idé om man ska köra filtret som reaktor. Eller så matar man på tok för mycket gas i förhållande till vad pumpen orkar lösa upp.

          När jag själv får dåligt drag i mitt ytterfilter beror det alltid på alger på insidan av slangarna till och från filtret. Dom behöver bara bli lite bruna på insidan för att genomflödet ska minska rejält.

          Jag gör rent genom att ta tjock ståltråd där jag klämmer fast en bit skumplast med tång i ena änden och sedan drar igenom slangarna. På snirkliga ställen i "lily-pipen" så behöver jag ibland spraya med lite klorin+vattenblandning och låta stå en liten stund så släpper även de hårdast sittande svarta beläggningarna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            Ursprungligen postat av defdac
            Det är inte ett bra tecken om du får sämre drag i pumpen enbart pga CO2:n eftersom det tyder på att gasen lägger sig som ett lock som även innebär sämre upplösning. Det kan bero på lite olika saker, men oftast pga skumplast som inte är en bra idé om man ska köra filtret som reaktor. Eller så matar man på tok för mycket gas i förhållande till vad pumpen orkar lösa upp.

            På snirkliga ställen i "lily-pipen" så behöver jag ibland spraya med lite klorin+vattenblandning och låta stå en liten stund så släpper även de hårdast sittande svarta beläggningarna.
            Skumplast.....i slangarna då eller någon annanstans? Jag tror det är silikonslangar jag har. För mycket gas tror jag inte är problemet (något mer än en bubbla per sekund är väl inte särskilt mycket för ett Fluval 405?). Men kan inte problemet helt enkelt vara som jag från början antog, nämligen att flödet sinkas av den ganska långa extraväg vattnet måste färdas genom slangarna till och från tornadon (som som sagt står på botten, vattnet går alltså först ned och sedan upp igen)? Jag har tidigare läst på ett flertal ställen att flödet kan minska av varenda liten extrabit slang som finns mellan pumpen och vattnet... Detta borde å andra sidan vara lätt att kolla genom att köra utan koldioxid ett tag för att se om flödet ökar. Jag tror att flödet var sämre redan när vi körde pumpen med tornado och allt men ännu inte hade CO2 påkopplat.

            Klorin- tål dina fiskar det? Några små partiklar borde väl finnas kvar i slangen och följa med ut i akvariet?
            Senast redigerad av Björken; 29 October 2009, 19:13.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Ursprungligen postat av Björken
              Skumplast.....i slangarna då eller någon annanstans?
              I ytterfiltret/reaktorn. Det brukar samla upp för mycket gas och blockera flödet.

              Jag tror det är silikonslangar jag har. För mycket gas tror jag inte är problemet (något mer än en bubbla per sekund är väl inte särskilt mycket för ett Fluval 405?).
              En bubbla/sek låter lagom. Borde filtret orka med att lösa upp, men i det filtret brukar det följa med stora skumplastpatroner har jag för mig?

              Men kan inte problemet helt enkelt vara som jag från början antog, nämligen att flödet sinkas av den ganska långa extraväg vattnet måste färdas genom slangarna till och från tornadon (som som sagt står på botten, vattnet går alltså först ned och sedan upp igen)?
              Tornadon? Skickar du inte in bubblorna i insuget på Fluvalen?

              Långa slangar till och från filtret kan nog sinka flödet en del, speciellt om det är stor nivåskillnad mellan akvariet och filtret.

              Jag har tidigare läst på ett flertal ställen att flödet kan minska av varenda liten extrabit slang som finns mellan pumpen och vattnet... Detta borde å andra sidan vara lätt att kolla genom att köra utan koldioxid ett tag för att se om flödet ökar. Jag tror att flödet var sämre redan när vi körde pumpen med tornado och allt men ännu inte hade CO2 påkopplat.
              Humm.. pump med tornado?

              Klorin- tål dina fiskar det? Några små partiklar borde väl finnas kvar i slangen och följa med ut i akvariet?
              Jag sköljer ur slangarna väl efteråt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                Ursprungligen postat av defdac
                I ytterfiltret/reaktorn. Det brukar samla upp för mycket gas och blockera flödet.


                En bubbla/sek låter lagom. Borde filtret orka med att lösa upp, men i det filtret brukar det följa med stora skumplastpatroner har jag för mig?


                Tornadon? Skickar du inte in bubblorna i insuget på Fluvalen?

                Långa slangar till och från filtret kan nog sinka flödet en del, speciellt om det är stor nivåskillnad mellan akvariet och filtret.


                Humm.. pump med tornado?
                Ok, det låter som att jag fått lite märkliga instruktioner från min zooaffär.... Har bara låtit innehavaren köpa in det som skulle behövas och instruera mig. Jag skulle enligt honom koppla slangar från pumpen till en tornado dit även slangen från den behållare med vatten där koldioxiden bubblar ut leder. Sedan slang från tornadon till utblåset. Jag trodde det var så alla gjorde. Hur brukar man göra? Du nämnde att man kunde leda koldioxiden direkt in i insuget....alltså liten silikonslang från släckaren direkt upp till akvariet och in i insuget? Eller genom den lilla behållaren med vatten först så att man kan räkna bubblor kanske? Och så inget mer? Med alla dessa anordningar är det kanske inte så konstigt att flödet hindras, eller hur?

                Så pumpen klarar inte mer än en bubbla per sekund. Blir inte det ganska lite i ett akvarium på 480 l?

                Jag har inga filtermattor i filtret utan enbart makaroner och Substrat pro.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Ursprungligen postat av Björken
                  Ok, det låter som att jag fått lite märkliga instruktioner från min zooaffär.... Har bara låtit innehavaren köpa in det som skulle behövas och instruera mig. Jag skulle enligt honom koppla slangar från pumpen till en tornado dit även slangen från den behållare med vatten där koldioxiden bubblar ut leder. Sedan slang från tornadon till utblåset.
                  Den här "tornado"-prylen skulle jag vilja se på bild.

                  Jag trodde det var så alla gjorde. Hur brukar man göra? Du nämnde att man kunde leda koldioxiden direkt in i insuget....alltså liten silikonslang från släckaren direkt upp till akvariet och in i insuget?
                  Japp jag sticker bara in slangen från släckaren in i gallret på insuget. Här kan du se hur det såg ut när jag själv körde Fluval:
                  This is a 310 liters Nature Aquarium tank in my living room in october 2004. 6x36 watts Aquarelle T8 with CO2-injection.The link at the end of the movie is w...

                  Som du ser så har jag gjort ett litet hål i bottnen på Fluval-insugsgallret och stuckit gasslangen där.

                  Eller genom den lilla behållaren med vatten först så att man kan räkna bubblor kanske?
                  Den där behållaren med vatten skulle jag också vilja se, vet inte vad du menar.

                  Sticker du in gasslangen i gallret så behöver du ingen bubbelräknare för du både ser och hör bubbeltakten.

                  Så pumpen klarar inte mer än en bubbla per sekund. Blir inte det ganska lite i ett akvarium på 480 l?
                  Du ser (kanske hör tom) bubbeltakten i filmen jag körde i min 310-litrare.

                  Men jag tycker du ska köra med 1 bubbla/sek om du ändrar så att du river ur "tornadon" och "behållaren". Förmodligen kommer du få *mycket* bättre upplösning och då kanske det räcker med 1 bubbla/sek.

                  Hellre en lägre bubbeltakt med maximal upplösning än att köra ner för många bubblor/sek så att upplösningen blir sämre och riskerar att choka filtret. Tror jag började choka min Fluval 404 vid >4 bubblor/sek så du har ganska stora marginaler.

                  Jag har inga filtermattor i filtret utan enbart makaroner och Substrat pro.
                  Helt perfekt. Så kör jag också.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Den här "tornado"-prylen skulle jag vilja se på bild.


                    Japp jag sticker bara in slangen från släckaren in i gallret på insuget. Här kan du se hur det såg ut när jag själv körde Fluval:
                    This is a 310 liters Nature Aquarium tank in my living room in october 2004. 6x36 watts Aquarelle T8 with CO2-injection.The link at the end of the movie is w...

                    Som du ser så har jag gjort ett litet hål i bottnen på Fluval-insugsgallret och stuckit gasslangen där.


                    Den där behållaren med vatten skulle jag också vilja se, vet inte vad du menar.

                    Sticker du in gasslangen i gallret så behöver du ingen bubbelräknare för du både ser och hör bubbeltakten.


                    Du ser (kanske hör tom) bubbeltakten i filmen jag körde i min 310-litrare.

                    Men jag tycker du ska köra med 1 bubbla/sek om du ändrar så att du river ur "tornadon" och "behållaren". Förmodligen kommer du få *mycket* bättre upplösning och då kanske det räcker med 1 bubbla/sek.

                    Hellre en lägre bubbeltakt med maximal upplösning än att köra ner för många bubblor/sek så att upplösningen blir sämre och riskerar att choka filtret. Tror jag började choka min Fluval 404 vid >4 bubblor/sek så du har ganska stora marginaler.


                    Helt perfekt. Så kör jag också.
                    Jaha, där ser man. Ibland krånglar man till det i onödan för sig själv. Har lärt mig en läxa: läs alltid på Zoopet först.

                    Tornadon är en större behållare som virvlar runt vattnet så att koldioxiden ska lösas upp. Jag kan lägga upp en bild men inte i kväll. Eller du kanske inte menade det bokstavligt?

                    Om slangen går direkt in i insuget borde man väl inte kunna se bubblorna?

                    Så pumpen borde klara att jag ökar takten lite om det skulle behövas sen....

                    Borde jag stänga av pumpen i kväll trots att bakterierna lär dö? Jag tänker om pumpen tar skada av att köras med för mycket motstånd? Har även ett litet Fluval 4+ innerfilter i akvariet.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Ursprungligen postat av Björken
                      Tornadon är en större behållare som virvlar runt vattnet så att koldioxiden ska lösas upp. Jag kan lägga upp en bild men inte i kväll. Eller du kanske inte menade det bokstavligt?
                      Tänkte om du hade någon länk eller nått så man kunde studera den lite.

                      Om slangen går direkt in i insuget borde man väl inte kunna se bubblorna?
                      Jo iom att man sticker in slangen i gallret så slits inte bubblorna sönder utan åker in i insuget med ett litet tick så att man både ser och hör det.

                      Så pumpen borde klara att jag ökar takten lite om det skulle behövas sen....
                      Ja men 1 bubbla/sek verkar vara en magisk gräns som funkar nästan oavsett storlek på akvarium. Kör samma takt i min 60-litrare. Verkar vara någon slags "sweet spot". Men visst. Kan kanske behövas en gnutta mer.

                      Borde jag stänga av pumpen i kväll trots att bakterierna lär dö? Jag tänker om pumpen tar skada av att köras med för mycket motstånd? Har även ett litet Fluval 4+ innerfilter i akvariet.
                      Om motståndet sitter på insugssidan är det ingen större fara. Pumpar gillar att suga, men däremot gillar dom inte att trycka. Det kan bli risk för kavitation, men det gäller nog inte i våra små pumpar vi har i akvariet.

                      Så nej, stäng inte av det.

                      En annan finess med att låta pumpar suga igenom vattnet i ytterfilter är att det blir lite lite undertryck i filtret vilket minskar risken för läckage - om det blir pyttelite läckage någonstans så dras luft in i filtret istället för att vatten trycks ut.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        Ursprungligen postat av defdac
                        Tänkte om du hade någon länk eller nått så man kunde studera den lite.

                        Jo iom att man sticker in slangen i gallret så slits inte bubblorna sönder utan åker in i insuget med ett litet tick så att man både ser och hör det.

                        Om motståndet sitter på insugssidan är det ingen större fara. Pumpar gillar att suga, men däremot gillar dom inte att trycka. Det kan bli risk för kavitation, men det gäller nog inte i våra små pumpar vi har i akvariet.

                        Så nej, stäng inte av det.

                        .
                        Jag har nog ingen länk men kan lägga upp en bild vid tillfälle. Eller förresten- om man googlar på tornado och akvarium får man upp bilder.

                        Låter jobbigt att lyssna på ett ständigt tickande.

                        Motståndet är på vägen ut från pumpen. Vad är kavitation (nyfiken och lite skraj)? Men jag bör inte stänga av pumpen ändå eller? Vill inte gärna slita ut den så att den fungerar dåligt sedan.
                        Senast redigerad av Björken; 29 October 2009, 20:58.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Låter jobbigt att lyssna på ett ständigt tickande.
                          Man måste sitta precis vid akvarierutan för att det ska höras, så det är ingen fara.

                          Kavitation är när luftbubblor som kollapsar i undervattensimplosion:


                          Här är ett fullkomligt fantastiskt föredrag om Mantisräkan berättat av Sheila Patek, där hon med ett BBC-team har detaljstuderat Mantisräkans extremt snabba klubbor som visar hur det bildas kavitation när den slår mot snäckor:

                          Med flera tusen bilder per sekund kan man se kavitationen som en liten blixt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Kavitation är när luftbubblor som kollapsar i undervattensimplosion:


                            .
                            Ja, jag hittade lite information när jag googlade på kavitation. Jag får väl hoppas att detta inte kommer att ske i mina anordningar i natt.

                            Tack för hjälpen i kväll, jag behöver tydligen handledning för att kunna göra något över huvud taget när det gäller akvariet...

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Nja, så farligt är det inte. När jag började med CO2 så ville jag testa varenda upplösningsmetod som fanns på planeten eftersom jag gillar att experimentera. Detta gjorde jag oavsett vilka råd man fått för jag ville se vad som passade mig.

                              Jag fastnade för att använda ytterfiltret för att man slipper extraprylar och det funkar så felfritt.

                              Den där Tornadon verkar spännade. Kanske går att fippla till så att den funkar bra, men kan inte ge några tips om den eftersom jag inte vet hur den funkar.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Hawkmoon
                                • February 2005
                                • 268

                                Se upp med tornadon, den är värdelös, låter för mycket då det är två hjul som snurrar, det blir ett irriterande skvalp när gasen far runt i översta hjulet, den går ej att ta isär för rengörning av det övre hjulet som snabbt slaggar igen och till slut stannar helt och upplösningen av gasen upphör.

                                Jag kör numera på AM500 till mitt 190L trigon och den gör jobbet på ett utmärkt sätt.

                                Mvh
                                Hawkmoon
                                190L Trigon SA Powered by Co2
                                112L Snäcklekare
                                Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...