Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Ursprungligen postat av defdac
    Nope. Den cyano vi har i akvarier är inte giftig.
    Ok. Vilket skulle innebära att det finns något annat missförhållande i akvariet men jag kan för mitt liv inte förstå vad det skulle vara. Kanske kan det också förklara uppkomsten av cyanon. Det enda konstiga jag sett är de höga nitratnivåerna........ Måste erkänna att det känns lite jobbigt att ösa i nitrat när testet redan visar på skyhöga nivåer.
    Senast redigerad av Björken; 27 January 2009, 11:19.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Om du inte doserat något nitrat och du matar måttligt och sköter dina vattenbyten så kan du vara helt lugn för att nitratnivåerna är extremt låga, vilket cyano gillar.

      Nu är det ju dock så att när dom väl blommat upp så kan du göra vad du vill med näringsnivåerna och dom kommer glatt växa vidare eftersom cyano är den sista fotosyntetiserande organismen i akvariet som skulle dö av näringsbrist. Den kommer överleva rent kranvatten osv.

      Har du osannolikt nog hög nitrathalt utan att göda med PMDD så betyder det även att du har mycket hög biolast och att det produceras enorma mängder ammonium vilket tar en massa syre att bryta ner. Där har du isåfall två orsaker (ammonium+syredipp) till varför du fick cyanon att vakna till liv från första början..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        Ursprungligen postat av defdac
        Har du osannolikt nog hög nitrathalt utan att göda med PMDD så betyder det även att du har mycket hög biolast och att det produceras enorma mängder ammonium vilket tar en massa syre att bryta ner. Där har du isåfall två orsaker (ammonium+syredipp) till varför du fick cyanon att vakna till liv från första början..
        Jag göder med pmdd, enligt din rekommendation lika mycket av nitrat, fosfat och mikro. Ett tag använde jag bara fosfat och mikro eftersom testerna visat ingen fosfat (konstigt?) och nitrat över 40 mg/liter men jag vet inte hur mycket över, och då gick nitratnivåerna ner till en bra nivå (5 mg/l), men så ska man ju tydligen inte göra. Om jag göder med pmdd får jag alldeles för höga halter nitrat, men jag kan för mitt liv inte fatta var den kommer ifrån. Visserligen har jag nog lite för lite växter än, men jag har också väldigt lite fisk i förhållande till akvarievolymen och vad jag vet inget särskilt som ligger och ruttnar (håller efter växterna, övermatar inte etc). Det är därför jag inte fattar det här med nitraten, såvida jag inte missat något som kan ge nitrat (roten kanske?). Tycker det är väldigt förvirrande och jag tror att jag behöver komma underfund om vad som är problemet för annars kommer jag väl alltid att ha en gynnsam miljö för cyano.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Testet visar fel eller reagerar på annat än nitrat, vilket kan hända med vissa nitrattest. Tror det är vissa typer av aminosyror t ex. Generellt sett är nitrattest de vattentest man kan lita allra minst på tyvärr..

          Salifert påstår att deras nitrattest inte ska få någon amino-interferens så dom kanske är lite mer exakta, men det mest exakta är att göra 50% veckovattenbyten och dosera kända nivåer. Då vet man att nivåerna ligger mellan 0 och maximalt det dubbla. Med hög sannolikhet runt det doserade inräknat växtupptag.

          När växter bryts ner så bildas det en massa amino syror, speciellt under aneroba föhållanden tydligen (typ en massa ruttnade gamla växtrötter i bottnen):
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            Ja, det är kanske så att testet visar fel, men det måste nästan vara något missförhållande ändå som jag absolut inte begriper mig på. Min scalarehanne håller som sagt på att dö ( matvägrar och verkar loj) och ancistrusen ligger för tillfället och dödsrycker . Den är alldeles fransig i fenorna, och kanske har botiorna gett sig på den men sådana skador brukar väl läka utan att döda fisken? Kanske är det fenröta och då har jag väl verkligen dålig vattenkvalitet och i så fall är det väl också det som är förklaringen till cyanon. Känner mig som en djurplågare. Om jag bara kunde begripa vad det kan vara som händer och vad eventuella missförhållanden beror på så att jag kunde åtgärda det. Usch!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Låter som du alltså trots allt har hög nitrathalt och isåfall har du något som producerar ammonium som helt klart är dåligt.

              Vad är det för rot?

              nitrat över 40 mg/liter men jag vet inte hur mycket över, och då gick nitratnivåerna ner till en bra nivå (5 mg/l), men så ska man ju tydligen inte göra. Om jag göder med pmdd får jag alldeles för höga halter nitrat,
              40 ppm är inte katastrofalt och du skulle bara få 5 ppm extra nitrat av en vanlig pmdd-dosering. Inget att hänga i julgranen.

              Men det är intressant varifrån de där 40 ppm nitraten kommer ifrån, om testen visar rätt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                Ser ut som en vanlig mangroverot, så det är nog det om det inte finns annat som ser likadant ut. Men den är väldigt stor. Vad jag har funderat på är om det kan ha samlats en massa skit i ett hål som finns i roten och om saker ligger där och ruttnar. Det är väldigt svårt eller näst intill omöjligt att rengöra där. I övrigt har jag lavasten och någon enstaka kolsten.

                Det kan mycket väl finnas mer än 40 mg / liter efterom det är det högsta testet visar. Det är alltså 40 eller i princip hur mycket över som helst. Observera dock att när jag slutade tillsätta nitrat så sjönk värdet väldigt mycket. Jag har också funderat på om jag blandar nitratlösningen fel. Tar 7 tsk till 0,5 l vatten, är det så det ska vara?

                Vad kan det annars finnas för bovar i dramat? Jag fattar som sagt ingenting. Nu är hela bakrutan täckt av cyano och alger och botten ser illa ut, trots att jag haft i Fungistop. Det fortsatte alltså att växa även under behandlingen. De nya polyspermaplantorna växer men långsamt och har på 1,5 v mörknat betydligt i färgen, börjat få en del alger och ser allmänt dassiga ut.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Det kan mycket väl finnas mer än 40 mg / liter efterom det är det högsta testet visar. Det är alltså 40 eller i princip hur mycket över som helst. Observera dock att när jag slutade tillsätta nitrat så sjönk värdet väldigt mycket. Jag har också funderat på om jag blandar nitratlösningen fel. Tar 7 tsk till 0,5 l vatten, är det så det ska vara?
                  Ja lösningen är rätt så om testet sjunker kraftigt, mer än du doserar, så har du återigen ett bevis på att testet inte riktigt är ok.

                  De nitrattest jag haft som visat åt skogen är Tetras och Seras nitrattest. JBL verkar ofta visa ganska ok. Var extremt noga med att rengöra kyvetterna bara.

                  Om Fungistoppen dödar en massa Cyano och den ändå hinner att växa ikapp så får man komma ihåg att den döda cyanon ligger och ruttnar.

                  Att fiskar mår dåligt och att cyano triggas tyder helt klart på någon form av ammoniuminstabilitet och låga syrenivåer. Alla sorters rötter förmultnar så i växtakvarier gäller det att ha bra med glada växter som orkar trycka på rejält med syre. Slutar du med PMDD kommer dom inte klara av det vilket förvärrar situationen.

                  Lite uteslutningsmetod och felsökning är på plats. Börja med att ta bort roten ur ekvationen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    Om det finns höga halter av ammonium eller nitrat kan det väl också förklara varför växterna inte mår bra? Om jag förstått det rätt så gillar de väl inte alltför höga nivåer av dessa ämnen?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Jag tror inte dom mår dåligt pga ammonium/nitrahalter, däremot är höga halter av dessa ett tecken på att växterna inte mår bra/inte tar upp näring - kanske pga någon näringsbegränsning.

                      Men jag tror kanske ändå du har lite rätt. Både låga och höga halter nitrat verkar påverka växter negativt. Tänker på de konstiga kalciumbristsymptom som vissa av oss sett vid för flitig KNO3-dosering.

                      Har du inte nitrat i kranvattnet så borde dock nitratnivåerna stabilisera sig/gå mot de doserade nivåerna så jag skulle inte sluta dosera det.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        [quote=defdac;1254728]Jag tror inte dom mår dåligt pga ammonium/nitrahalter, däremot är höga halter av dessa ett tecken på att växterna inte mår bra/inte tar upp näring - kanske pga någon näringsbegränsning. quote]

                        Ja, uppenbarligen är det så att växterna fortfarande inte mår bra, och det märks ju extra tydligt nu när jag sätter i mer snabbväxande arter. Polysperman ser t.ex ytterst risig ut redan efter två veckor (den som dessutom skulle vara i princip omöjlig att misslyckas med). Alltså måste jag felsöka även här och jag vet inte hur jag ska ta mig an den uppgiften...... När jag bytte lysrör och satte på reflektorer började svärdsplantan att skjuta nya skott och den växer faktiskt litegrann. Vallisnerian slutade nästan växa efter att jag klippte ner den en bra bit så att den inte längre ligger på ytan. Kan det fortfarande vara ljuset det är fel på? Har som sagt 4x36w med u- formade reflektorer till akvariestorleken 150x60x50 cm. I övrigt göder jag med 3 msk nitrat, fosfat och TMG vad varje vattenbyte (en gång i veckan). Något jag noterat är att fosfattestet visar på noll, men det kanske även är fel på det testet....... Jag har också under en tid haft i 10 ml EC varje dag men den tog slut och jag har inte hunnit köpa ny så växterna har varit utan i ungefär en vecka nu.

                        I vilken ända kan det vara vettigt att börja göra förändringar? Det kan väl inte vara HELT OMÖJLIGT eller? Det börjar kännas så

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Synd att det går så segt framåt. Svärdsplantan har ju rätt bra med "solfångare" som kanske kan förklara att den klarar att sätta nya blad. Med reflektorer och nya Aquarelle borde du ha tillräckligt med ljus.

                          Vad är det för typ av grus? Du är säker på att du inte har något kalkhaltigt i akvariet?

                          Bild på hygrophilan vore bra, kanske ger någon ledtråd.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Synd att det går så segt framåt. Svärdsplantan har ju rätt bra med "solfångare" som kanske kan förklara att den klarar att sätta nya blad. Med reflektorer och nya Aquarelle borde du ha tillräckligt med ljus.

                            Vad är det för typ av grus? Du är säker på att du inte har något kalkhaltigt i akvariet?

                            Bild på hygrophilan vore bra, kanske ger någon ledtråd.
                            Bytte bara två lysrör, de andra var redan aquarelle, men jag kanske borde byta dem också?

                            Engelsk sjösten. Har dock noterat att det finns snäckskal i stenen, vilket jag inte märkte innan jag hade i det. Bad dessutom om att få det testat map kalkhalt och akvarieägaren hällde på något och konstaterade att det inte var kalkhaltigt. Men trots allt- det finns rester av snäck- eller musselskal i gruset. Vad annars kan ge kalk? Usch om jag måste byta botten igen! Men jag gör i princip vad som helst bara det blir bra. Dock fanns ju problemen med växterna även innan jag bytte från sand till grus.

                            Kan se om jag kan få till någon bild. Beskrivning annars: de har mörknat betydligt i färgen, bladen slokar, de nya skotten ser lite rosagula ut på ett dassigt sätt. Det sitter lite cyano främst på kanterna.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Det vore ruggigt bra om du kan kolla om KH:t förändras mellan vattenbytena, isåfall har du sannolikt anledningen till varför växterna blåvägrar. Tyvärr har jag ingen förklaring till varför det blir så, men jag gissar att det är någon slags acklimatisering som hela tiden pågår om KH:t hela tiden förändras. Jag fick mitt akvarium att fullkomligt tvärnita med korallsand i ytterfiltret (som ökar KH:t).
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Björken
                                • November 2005
                                • 1174

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Det vore ruggigt bra om du kan kolla om KH:t förändras mellan vattenbytena, isåfall har du sannolikt anledningen till varför växterna blåvägrar. Tyvärr har jag ingen förklaring till varför det blir så, men jag gissar att det är någon slags acklimatisering som hela tiden pågår om KH:t hela tiden förändras. Jag fick mitt akvarium att fullkomligt tvärnita med korallsand i ytterfiltret (som ökar KH:t).
                                Hur kollar man det? Finns det tester (och är de i så fall pålitliga?). Om det skulle vara förklaringen, går det då att göra något åt saken?

                                Något annat jag kanske borde nämna är att vi har en del snäckor i akvariet, men det kanske inte spelar någon roll.
                                Senast redigerad av Björken; 09 February 2009, 18:56.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...