Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Ursprungligen postat av defdac
    man får ur en massa grunkor ur akvariet,
    Vaddå för grunkor?

    Men det låter inte helt orimligt att köra två Fluval 4+ enbart till 480 l?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Det låter okej =)

      Ja du vet grunkor. Doppvärmare, innerfilter och sånt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        Jasså såna grunkor. Ibland är man bra korkad .

        Kommentar

        • zandrama
          • April 2009
          • 59

          Får jag flika in med en fråga här?

          Behöver man göra några tester på vattnet innan man kör på med PMDD? Eller räcker det med att anta att vattnet är mjukt om det är det när man tar det från kranen?
          65 + 180-liter sällskap

          Guppies ftw!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Behöver man göra några tester på vattnet innan man kör på med PMDD?
            Nej inte generellt sett för sällskapsakvarier som vill få lite finare växter.

            Börjar du använda CO2 och köpa superfeta ljusramper kan du återkomma med samma fråga igen 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • zandrama
              • April 2009
              • 59

              Ursprungligen postat av defdac
              Nej inte generellt sett för sällskapsakvarier som vill få lite finare växter.

              Börjar du använda CO2 och köpa superfeta ljusramper kan du återkomma med samma fråga igen 8)
              Naaahhh... Det dröjer nog ett tag...
              Då ska jag välan beställa lite då. Är det Haack man beställer av?
              65 + 180-liter sällskap

              Guppies ftw!

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                Som ett sista försök att få ordning på akvariet kommer jag nu att byta ut ytterfiltret mot ett innerfilter och byta den ena lysrampen mot en starkare. Men jag är långt ifrån säker på att cyanon skulle ge upp om växterna blev piggare för även den växt som växer snabbast blir täckt av cyano. Cyanon tycker för övrigt att livet är riktigt fint nu när solen börjar titta in genom fönstren och den breder ut sig mer än vanligt.

                Innan jag gör dessa nya investeringar undrar jag bara: kan det vara så att allt jag gör egentligen är förgäves därför att akvariet får för mycket dagsljus på sig där det står och att det därför är omöjlig att få det att fungera?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Mjo dagsljus utan CO2 kan nog vara lite tricky, överlag brukar väldigt varierande förhållanden ge instabila akvarier och algodling.

                  Att du gång på gång får Cyanoproblem tycker jag dock mest tyder på att du har någon form av ammoniuminstabilitet - vilket ev. kan bero på att du haft för stor filtermassa i förhållande till pumpkapaciteten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Mjo dagsljus utan CO2 kan nog vara lite tricky, överlag brukar väldigt varierande förhållanden ge instabila akvarier och algodling.
                    Betyder det att det inte är någon idé att satsa på detta akvarium för dagsljuset slipper jag inte undan i mitt vardagsrum med stora och många fönster i sydläge? Om det är kört på förhand för ett akvarium med denna placering kanske det är bättre att lägga ner det (med sorg visserligen) och starta upp ett mindre akvarium i något annat rum där ljusexponeringen inte är lika stor. Ingen idé att stånga sig blodig för något som inte är möjligt att uppnå.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Jag har min burk i söderläge numera med direkt dagsljus:

                      Det går fint och det växer som sjutton, men jag har bra med CO2 och cirkulation så växterna står aldrig begränsade, och jag är van att köra vansinniga "Ferrari-akvarier".

                      Såhär ser det ut i närbild och det blir knappt märkbar alguppbyggnad på framrutorna, jag behöver ofta bara skrubba rent dom varannan vecka:
                      ACR note: The greens feels a bit washed out. Exposure wise it's ok on the work monitor but at home and on black it's a tiny bit too bright. I could have tilted the tank a degree or two clockwise but it's hard to get reference points when the perspective is so very distorted by the wide angle Sigma 10-20.


                      Min far har också söderläge med fönster på flera sidor av akvariet och han kör inte riktigt lika hårt med PMDD och CO2 som jag gör - och han klagar ibland på sommaren att det blir lite för mycket gnuggande på rutorna.

                      Så visst. Det är inget drömläge med solljus på akvarier generellt sett. Det krävs nog att man går hela vägen med CO2-anläggning och rejält med CO2 och flöde och gödning.

                      Jag har i princip alltid haft mina akvarier i söderläge och dom har alltid fått en massa direkt solljus och i början innan jag var så duktig på att göda osv så fixade jag ett ogenomskinligt täcke som jag klädde över akvariet med varje kväll.. Det var på den tiden jag även slamsög akvariet varje kväll från Cyanobakterier..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        Lite avundsjuk, men grattis till ett snyggt akvarium .

                        Idén med övertäckning har jag också kommit på och tänkte faktiskt ha det övertäckt hela dagen nu fram till på eftermiddagen när jag kommer hem. Det borde väl kunna hjälpa en hel del. Tror du att jag ändå behöver mer ljus fast det kommer så mycket utifrån? Det kanske ändå kan vara brist på ljus för växterna, om de vill ha det rakt uppifrån eller ett visst slags ljus eller så?

                        Ska åtgärda pumpen nu, men i en annan tråd påstås det att man behöver ha stor filtervolym också och då kanske inte två Fluval 4+ räcker ändå, eller vad tror du? Men samtidigt säger du att stor filtermassa och liten genomströmning är direkt skadligt och då skulle väl ett xp 3 vara dömt att misslyckas. Tydligen är det ett Rena xp 3 jag har och inte xp4 som jag först trodde. Alltså otroligt undermålig cirkulation.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Tror du att jag ändå behöver mer ljus fast det kommer så mycket utifrån? Det kanske ändå kan vara brist på ljus för växterna, om de vill ha det rakt uppifrån eller ett visst slags ljus eller så?
                          Det brukar växa bättre på sommaren för egen del så det är mycket möjligt att du nu under sommaren kan se om du behöver mer krut i rampen.

                          då kanske inte två Fluval 4+ räcker ändå, eller vad tror du?
                          Det är möjligt, sånt är så fantastiskt svårt att sia om. Men jag köper ditt resonemang ang. filter som har onormalt stor filtermassa i förhållande till pumpkapacitet.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            Man kan ju leta sig fördärvad i denna djungel av olika filter, och jag är livrädd för att göra ett dåligt köp så att jag ännu en gång ska tvingas göra stora investeringar i onödan. Funderar på att köpa ett Fluval 405 och köra det ihop med mitt Fluval 4+, och hoppas att på detta sätt få ordning på cirkulationen så att cyanon kanske ger upp. Någon som har synpunkter på detta?

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              Nu är CO2- anläggning installerad och igång (försiktigt till en början, en bubbla var tionde sekund ca). Det ska bli spännande att se om något händer med växterna och cyanon (som frodas som vanligt). Växterna har stått i princip stilla över sommaren men började växa så smått nu under hösten. Det borde väl vara ett tecken på att det är något annat än ljus som saknas?

                              Kommentar

                              • Björken
                                • November 2005
                                • 1174

                                Det var definitivt koldioxid som saknades. Det växer på bra nu men tyvärr ser det ändå ganska sunkigt ut i akvariet eftersom cyanon breder ut sig över både växter och botten. Det är någon slags mörk cyano (nästan svart- tyder det på något särskilt?), inte alls sådär grönskimrande som man är van vid att den är. Dessutom har vi någon slags loppor som hoppar runt på ytan. Testar med general tonic mot cyanon nu men det sker tillväxt trots behandlingen. Vad kan detta bero på och har ni något råd hur man kan förhålla sig till det? Fortsätta med ytterligare en kur ändå eller bara plantera upp akvariet väldigt tätt och hoppas att det konkurrerar ut cyanon?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...