Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hawkmoon
    • February 2005
    • 268

    Ursprungligen postat av defdac
    Hum.. ser ju ut som en reaktor. Trodde det var en sådan där motordriven "puck" som används för att sprida luftbubblor. Löser den upp gasen bra?
    Nej, klarar inte mitt 190L, för oväsen p.g.a 2 roterande hjul varav det övre tvillinghjulet inte går att ta isär för rengöring varvid det slammar igen och hjulet stannar och den lilla gasupplösning som fanns helt upphör, tyvärr.

    Har en AM500 med Aquael Powerhed 650 nu som går på halvfart och fungerar ypperligt.

    Mvh
    Hawkmoon
    Senast redigerad av Hawkmoon; 10 November 2009, 20:57.
    190L Trigon SA Powered by Co2
    112L Snäcklekare
    Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      Jag googlade på tornado och akvarium tror jag och fick upp en massa sidor med bilder. Men nu har du väl ändå fått en länk....

      Jag kanske avvaktar lite till för att se hur det tar sig i längden. Om jag får bort mer cyano får ju växterna också mer ljus (den ligger ju som en hinna över de stackarna, iaf bitvis. Men vad kan det då finnas för förklaring till att polysperman inte växer på höjden? Den ska väl bli ca 40 cm hög? Fattas något annat? Den är fin i bladen i alla fall och har mindre cyano än vissa andra växter. Scapea om akvariet är jag inte så sugen på för jag tycker inte att det är snyggt när all inredning sitter som en klump i mitten. Jag villl disponera ytan på annat sätt, även om det innebär att cirkulationen inte blir optimal.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Men vad kan det då finnas för förklaring till att polysperman inte växer på höjden?
        För att den inte vill pga ljuset.

        Den ska väl bli ca 40 cm hög?
        Buskväxter blir så höga som man trimmar dom till. Tycker dom att dom har tillräckligt med ljus och börjar sprida ut sig så är det väl snarare ett tecken på att dom trivs än något annat.

        Fattas något annat?
        Man kan styra växtsättet lite med ljusfärgen. Växterna reagerar med att breda ut sig när dom ser klar himmel eftersom dom då inte har några konkurrenter och kan sprida ut sig för att skapa konkurrens.

        Tyvärr är det ganska subtila färgskillnader som vi inte kan urskilja i röda området av spektrat, så det går inte att direkt säga bara genom att kolla på ett lysrör eller dess spektra vad det kommer ge för typ av tillväxt.

        De flesta 10K trifosforröen med mycket blått som är poppis (Aquarelle, Aquastar, PowerGlo osv) brukar vara bra på att trycka ner växterna och få dom att sprida på sig.

        GroLux brukar få växterna att resa på sig och bli "leggy", dvs får långt mellan bladparen. Det råkar vara väldigt lågt kelvin på GroLux och det är väldigt rött.

        Men man ska nog inte dra alltför mycket slutsatser av att de som trycker ner växter råkar ha mycket blått och det rör som har mycket rött får växterna att växa på höjden: Ljuset i undervegetation där växterna måste växa på höjden för att konkurrera är ofta väldigt grönt med en oherrans massa IR-ljus från studsande ljus från trädkronorna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          Jaha, det där med att olika ljus gör att växterna växer på olika sätt visste jag inte. Kanske skulle man ha lite olika rör i så fall..... Värt att fundera på. Jag kör Phillips Aquarelle eftersom det tydligen ska vara bra. Borde inte växterna bubbla vid det här laget om de nu trivs så bra? Och växa i raketfart? Kanske tar det lite tid för dem att återhämta sig efter cyanochocken. Jag funderar fortfarande på om det är något skumt med fosfathalten eftersom dropptestet hela tiden visat på nollnivåer (trots pmdd) och jag tror att jag har lite prickalger. Eller kan vanliga grönalger också växa som prickar? I så fall kanske det bara är sådana.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Borde inte växterna bubbla vid det här laget om de nu trivs så bra? Och växa i raketfart?
            Det gäller att hålla bra förhållanden stabilt under lite längre tid, kanske någon/några växter innan det blir rejäl raketfart. Dom ställer in sig till de förhållanden du har.

            Är det mycket döende Cyano så kan det eventuellt ta syre, kan ju vara så att växterna producerar ganska bra med syre men att det inte syns. Ännu.

            Jag funderar fortfarande på om det är något skumt med fosfathalten eftersom dropptestet hela tiden visat på nollnivåer (trots pmdd) och jag tror att jag har lite prickalger. Eller kan vanliga grönalger också växa som prickar? I så fall kanske det bara är sådana.
            Hårda gröna prickalger och fosfattest som visar noll är nog tecken på lite för försiktig PMDD-gödning ja. Men det ska räcka med en dubbeldos spritt över veckan för att åtminstone få bubbel tycker jag.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              Det börjar verkligen likna något nu. Cyanon håller sig ganska lugn och det växer på .

              Nu börjar TMG kännas som en ekonomisk katastrof eftersom det går åt 90 ml i veckan. Törs jag i detta läge testa NutriSi istället? Jag är rädd att rubba den balans som tycks börja uppstå. Kan NutriSi fungera lika bra? För visst är det väl NutriSi och inte Micro+ jag ska ha när ph från början utan CO2 ligger mellan 7 och 8 (kranvatten)? Det sjunker ju dels med tiden, dels pga koldioxidtillförseln. Det ska vara mjukt vatten i Västerås. Jag tillför magnesium enligt tidigare rekommendation.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Det finns ingen regel som säger att du ska ha NutriSi. Det är alltid det sämre alternativet även om det kanske funkar nästan lika bra som Mikro+ vid lägre pH än 6.

                Om det inte finns någon annan aspekt du gillar med NutriSi (pris, konsistens eller nåt)..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  Jag störs vardagsrummet av ljudet från koldioxidbubblorna som hörs tydligt ända till soffan. Jag antar att det beror på att det sitter en slags plastkula i insuget som bubblorna väl krockar med. Nu funderar jag på hur man kan lösa detta problem. Kanske kunde jag sätta en tunn bit filtermatta som stötdämpare. Men tydligen är det ju inte så bra att ha filtermatta när man kör koldioxid, eller gäller detta bara inuti själva filtret? Klarar bubblorna att tränga sig igenom mattan?

                  Funderar också på den där reakrorn AM500 som nämndes tidigare i denna tråd. Drivs den via redan befintlig pump eller måste man ha en separat? Vill inte ha något mer som låter och drar el.

                  Fortfarande problem med cirkulationen, men inte pga för liten pumpkapacitet utan för att fiskarna mår dåligt av för strömt vatten. Tog bort strilröret och då blev det ordentlig ytrörelse men scalarerna blev alldeles bleka och stod och tryckte i ett hörn i några dagar, varpå jag tyckte synd om dem och minskade utflödet.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Jag antar att det beror på att det sitter en slags plastkula i insuget som bubblorna väl krockar med.
                    Aldrig hört talas om. Byt till ett vanligt galler så lär du även få bättre genomflöde. Låter som en typisk grej som blockerar flödet och orsakar udda problem..

                    Problemet med om du sätter skumplast i insuget är att det kommer sätta igen väldigt snabbt.

                    Tog bort strilröret och då blev det ordentlig ytrörelse men scalarerna blev alldeles bleka och stod och tryckte i ett hörn i några dagar, varpå jag tyckte synd om dem och minskade utflödet.
                    Strilrör är inte dumt. Riktat 45 grader uppåt längs bakrutan brukar det dels kunna göra vattenytan helt ren men även ge en ganska jämn och fin cirkulation där CO2-berikat vatten så att säga snurras in mot framrutan och in under växterna.

                    Kan behövas göras ett eget längre strilrör än det som följer med pumparna. Går faktiskt att göra med en slang ett fint borr och lite tålamod..
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Aldrig hört talas om. Byt till ett vanligt galler så lär du även få bättre genomflöde.
                      Men hur ska man få tag i ett vanligt galler som passar just till denna pump? De brukar ju vara så individuellt utformade att man bara får försöka gilla det som följer med.

                      Kommentar

                      • Hawkmoon
                        • February 2005
                        • 268

                        Plastkulan fungerar som en backventil, du kan ju alltid borra ett 5mm hål ovanför kulan på insugsöret och sticka in Co2 slangen där, bättre än att trixa med dämpning av kulan med filtermatta som kommer att klegga igen.

                        Jag driver min AM500 med en Hydor pico 600 som är ljudlös och strömmen den drar är knappt mätbar.

                        Jag har moderat belysning, 0.26w/L (aquarelle) och det bildas fina bubblor på mina växter och min AR skickar bubblor mot ytan i en strid ström, jag skickar i en dubbeldos PMDD vid VB Lördagar och gör inget därimellan, bubblet pågår hela veckan, mitt kar är näst intill algfritt och självgående förutom VB och gallring av växter på Lördagar, kör med trycksatt Co2.

                        Mvh
                        Hawkmoon
                        190L Trigon SA Powered by Co2
                        112L Snäcklekare
                        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                        Kommentar

                        • Björken
                          • November 2005
                          • 1174

                          Tack för ditt svar, Hawkmoon. Jag kanske kan testa att borra ett hål ovanför plastkulan då och se om det fungerar. Annars får jag överväga att införskaffa en AM500.

                          När jag skulle beställa pmdd såg jag att det finns två sorters Micro+, den som bara heter så och en som heter Micro+ProFe (som innehåller mer järn). Vilken är bäst?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            ProFe innehåller relativt sett mycket mer järn än den vanliga Mikro+. Jag använder den vanliga.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              Jag har beställt den vanliga nu också.

                              Har du hittat någon bild av tornadon nu, defdac, eller ska jag försöka åstadkomma en?

                              Kvällens lägesrapport:

                              Sessifloran bubblar men blir ändå cyanoangripen. Inga andra växter bubblar men vallisnerian har massor med små bubblor fästa vid bladen, som dock inte släpper. Cyanon finns mest bara i sessifloran, lite i polysperman och lite på bakrutan.

                              Botten och lavastenarna (alltså allt som inte skuggas av växter) är översållade av tofsalger. Misstog dem först för cyano eftersom jag är så van att det är det jag har, men ser nu tydliga tofsar som siamesen äter, dock utan tecken på någon minskning. Ska inte dessa uppkomma pga svängningar i ph? Regulatorn verkar inte riktigt hålla exakt dropptakt utan saktar sig eller ökar takten efter nattens avstängning ibland. Det rör sig inte om några dramatiska skillnader i dropphastighet, men det kanske ändå kan resultera i för stora svängningar? Försöker korrigera det så ofta jag kan.

                              I övrigt kommer hela tiden nya prickalger trots dubbeldos pmdd, utspritt över veckan. Inga jättemängder, men ändå..... Hur kan det komma sig att det är en sådan strykande åtgång på fosfat i mitt akvarium? Dessutom såg jag i kväll för första gången något slags ludd på framrutan. Det ser ut som damm från bomull, lite trådigt och helt vitt. Vad är det?

                              Tror jag har lyckats fixa cirkulationen genom att borra extrahål i strilröret och byta slangen som leder till det mot en som är helt tät. Nu blir det en hel del vågor på ytan och skalarerna mår ändå bra (flörtar vilt med varandra trots att det är två honor).

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Det är möjligt att det som du säger blir lite ojämn bubbeltakt precis när magnetventilen slår till/ifrån och det gör inte så mycket. Det är värre om bubbeltakten varierar under hela ljusperioden.

                                Toffsalgerna kan iofs tyda på lite varierande CO2-upplösning, men det är inget konstigt nu när du trixat lite med CO2-upplösningsmetod och cirkulationsoptimering.

                                Det känns som hela burken börjar hamna på rätt köl igen. Försök hålla skötseln så jämn du kan och kosta på dig ett extra vattenbyte om du känner att du vill skrubba/göra rent vissa specifika problemområden. Det är ofta så jag håller på innan tävlingar. Då kan det bli både ett och två extra vattenbyten i veckan för att dels trimma växterna till "perfektion" (uh) och dels pilla bort alger från problemområden.

                                Under dessa lite intensivare perioder brukar burken snabbt bli väldigt sprudlande av vattenbyten och bra näringsnivåer.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...