Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Ursprungligen postat av Björken
    Man ringer alltså sitt vattenverk och frågar vilka halter av kalcium och magnesium man har i sitt kranvatten?
    Stämmer bra.

    Alltså, jag är inte säker på att det är dåligt drag i pumpen eftersom jag inte vet hur bra drag det ska vara i en pump som min. Men jag noterar att när jag riktar utblåsen mot ytan krusas den bra mycket mer av mitt lilla Fluval 4+ innerfilter än av mitt större Rena ytterfilter. Jag har rengjort slangarna enligt rekommendation från dig och det kanske blev aningen bättre, men en mariginell skillnad om någon. Jag vet inte vad som är felet (om nu något är fel) men jag kanske måste byta pump i värsta fall. Vet inte vad som har hänt med det. Det kommer ut skit genom utblåset när jag drar igång pumpen igen efter att den stått still i samband med vattenbyte, och det är väl inte heller normalt eller?
    Det kan hända när det är rejält med skit i filtret, vilket också påverkar genomströmningen såklart. I hightechs är det inte lika superseriöst att man absolut inte får rengöra filtermassan för mycket. EasyCarbo och PMDD gör att växterna kan sluka en hel del ammonium om filtermassan tar lite stryk. Bakteriekolonierna i keramik tror jag inte behöver ta alltför mycket stryk av en genomspolning.

    Har du någon idé om vad som kan vara fel med pumpen och vet du hur man vet om draget är tillräckligt? Ett tag körde jag det med alldeles för mycket filtermaterial och jag funderar på om pumpen kan ha tagit skada av det.
    Jag kör bara keramik så att det aldrig kan sätta igen. Märker man som du säger att det spottar en massa bös när man startar det så är det nog läge för en genomspolning.

    Roten är bortplockad. Men den kan väl inte vara orsaken till att det växer dåligt?
    Nej, men en stor förmultnande rot påverkar syrehalter och därmed bakteriehälsan. Man vill ha en del glada bakterier i både bottnen och i filtret lite som backup om växterna får hicka.

    Och du är säker på att det inte kan vara ljuset? Tycker kanske att vissa av växterna har en tendens till att vilja sträcka sig uppåt.
    Är det inga reflektorer på de fyra 36 wattarna och det är vanliga garagerör har du extremt lite ljus. Har du märkt att växter nära ljuset funkar betydligt bättre?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      Ursprungligen postat av defdac
      Det kan hända när det är rejält med skit i filtret, vilket också påverkar genomströmningen såklart.

      Är det inga reflektorer på de fyra 36 wattarna och det är vanliga garagerör har du extremt lite ljus. Har du märkt att växter nära ljuset funkar betydligt bättre?
      Jag tycker dock att pumpen är slö även direkt efter rengöring.

      Jag har reflektorer (ej måsvingeformade) på tre av fyra rör och det är Phillips Aquarelle. Vallisnerian har funkat bra (ända tills jag klippte den) och den blir ju hög. I övrigt vet jag inte om det är så stor skillnad beroende på var i akvariet växterna är placerade. I stort sett alla växter fungerar ju extremt dåligt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Framförallt kan man kolla om snabbväxare som man låter ligga på ytan växer mycket bättre. Då är det helt klart dåligt med ljus. Om vissa växter, som tex din Vallisneria, tidigare växt bra så borde ljuset vara okej. Nu är ju iofs Vallisneria ganska enkel och brukar växa otroligt bra om man låter bladen komma upp till ytan. Då kommer de höga bladen kunna agera solfångare och hjälpa skuggade delar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          Ursprungligen postat av defdac
          Framförallt kan man kolla om snabbväxare som man låter ligga på ytan växer mycket bättre. Då är det helt klart dåligt med ljus. Om vissa växter, som tex din Vallisneria, tidigare växt bra så borde ljuset vara okej. Nu är ju iofs Vallisneria ganska enkel och brukar växa otroligt bra om man låter bladen komma upp till ytan. Då kommer de höga bladen kunna agera solfångare och hjälpa skuggade delar.
          Det verkar som att vallisnerian bara mår bra om den får ha rejält med blad som ligger på ytan. Därför har jag tänkt att det kanske kan vara ljuset det är fel på, särskilt som den blev extremt missnöjd och nästan slutade växa när jag klippte den kortare. Menar du att man bara kan rota upp en snabbväxande växt och låta den flyta vid ytan och se om den växer bra? Då kan det väl iofs även bero på att den får ökad koldioxidtillgång vid ytan.......

          Om jag ska till att byta lysramp lär jag först vara rätt säker på att det är ljuset som är problemet. Det finns inget ytterligare sätt att öka ljusstyrkan utan att byta ramp? Jag har hört att man kan måla rampen vit men då gäller det väl att välja en färg som passar i akvariesammanhang och tänk om det blir för ljust istället.........

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Då kan det väl iofs även bero på att den får ökad koldioxidtillgång vid ytan.......
            Jupp, samma sak med Vallisnerian. Men med daglig EasyCarbo borde dock koltillgångsskillnaden bli mindre.

            Det finns inget ytterligare sätt att öka ljusstyrkan utan att byta ramp? Jag har hört att man kan måla rampen vit
            Låter som en bra idé. Då har du både reflektorer och vit ramp och då har du gjort så mycket du kunnat med de förutsättningar du har.

            men då gäller det väl att välja en färg som passar i akvariesammanhang och tänk om det blir för ljust istället.........
            Ingen fara med för mycket ljus med det antalet watt du har, det är vitt som gäller.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Bluesman
              • August 2008
              • 177

              En liten fråga här angående att måla vitt.
              Vinner man något på att måla reflektorerna i vitt....eller är det bättre att de är blanka?

              / Göran

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Spontant skulle jag säga nej.

                Reflektorer koncentrerar ofta ljuset på bottnen vilket inte diffus reflektion gör från vit färg. Vit färg ser bara till att det inte blir något spill.

                Ska se om jag kan mäta skillnaden när jag väl sätter igång med mina reflektor/rör-mätningar med min nya PAR-mätare..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Bluesman
                  • August 2008
                  • 177

                  Ok...skall bli spännnde vad mätresultatet blir.
                  Men tills dess får då reflektern vara blank.

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Låter som en bra idé. Då har du både reflektorer och vit ramp och då har du gjort så mycket du kunnat med de förutsättningar du har.

                    Ingen fara med för mycket ljus med det antalet watt du har, det är vitt som gäller.
                    Jag blir verkligen arg på PWSS som sålt ett så dåligt akvariepaket. Dels är pumpen helt otillräcklig för akvariestorleken och dessutom är lysrampen inte ens tillräcklig för de enklaste växterna. Borde man inte kunna reklamera sådant? Det är ju inte så lätt att veta vad man köper när man inte har så stor erfarenhet. Jag trodde att PWSS var seriösa.

                    Gör det stor skillnad om man målar rampen vit, eller blir det bara en marginell skillnad? För i så fall tror jag att jag satsar på en ny ramp istället. Om jag skulle köpa en ny ramp, hur många watt skulle de då behöva vara på? Och vilken slags färg använder man till rampen (så att inte fiskarna blir förgiftade).

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Jag blir verkligen arg på PWSS som sålt ett så dåligt akvariepaket. Dels är pumpen helt otillräcklig för akvariestorleken och dessutom är lysrampen inte ens tillräcklig för de enklaste växterna. Borde man inte kunna reklamera sådant? Det är ju inte så lätt att veta vad man köper när man inte har så stor erfarenhet. Jag trodde att PWSS var seriösa.
                      Nej tyvärr har alla dagens akvariepaket alldeles för lite ljus för växtakvarier, och så har det alltid varit. Växtakvarier är ett så snävt område att det inte inbringar så några pengar för de som gör och säljer akvariepaket.

                      Jag var lika upprörd som dig förr över det fenomenet, men efter allt större inblick i kommersialismen bakom den här hobbyn så undrar jag hur någon öht kan tjäna pengar på den. Vi hobbyister vill inte betala och då blir utbudet därefter. Förmodligen har den höga andelen DIY-fixare lite med saken att göra. Akvaristik är lite av en DIY hobby och häftiga gratis DIY-lösnignar har alltid premierats inom hobbyn och snabbt snappats upp.

                      Gör det stor skillnad om man målar rampen vit, eller blir det bara en marginell skillnad?
                      Hade du inte haft reflektorer hade skillnaden varit minst sagt enorm. Det är lite svårt att förstå innan man sett effekten själv. Om du är osäker kan du försöka skaffa vit papp och montera tillfälligt för att se om du tycker att det är värt att måla om rampen.

                      Köpa ny T5-ramp med bra reflektorer är nog det de flesta växtakvarister bör göra asap om man verkligen vill få fjutt på de flesta växter.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Bluesman
                        • August 2008
                        • 177

                        Ursprungligen postat av defdac
                        Köpa ny T5-ramp med bra reflektorer är nog det de flesta växtakvarister bör göra asap om man verkligen vill få fjutt på de flesta växter.
                        Problemet är ju just att hitta en bra T5-ramp som passar ens akvarium.
                        Har du något bra tipps till ett 540L med standard mått 150 X 60 x 60?
                        Min nuvarande fyrrörsramp T8 36W med reflektorer verkar vara lite i underkant för att det skall bli riktigt bra.

                        / Göran

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Iom att bottenytan inte ökar lika snabbt som volymen så blir inte 4x36 watt över 540 liter så katastrofalt lite som man kanske först tror. 0.27 watt/liter över 50 liter hade aldrig funkat, men kan funka över 540 liter om man har riktigt bra reflektorer och bra rör. Men då menar jag verkligen *bra* reflektorer. Inga DIY-aluminumfolie-flärpar.

                          Ska du ha precis samma ljusnivå som mig ska du ha 200 watt T5-Aquarelle med måsvingereflektorer. Jag lyckas väldigt bra med HC och de allra mest ljuskrävande växterna.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nej tyvärr har alla dagens akvariepaket alldeles för lite ljus för växtakvarier, och så har det alltid varit. Växtakvarier är ett så snävt område att det inte inbringar så några pengar för de som gör och säljer akvariepaket.

                            Köpa ny T5-ramp med bra reflektorer är nog det de flesta växtakvarister bör göra asap om man verkligen vill få fjutt på de flesta växter.
                            Jag kan förstå om paketen inte innehåller optimal belysning mm men man kan kanske tänka sig att de flesta som skaffar akvarium vill kunna ha åtminstone de enklaste växterna och få det att se hyfsat ut. När belysningen inte ens räcker för det blir jag upprörd.....

                            Visst var det så att en T5- ramp har tjockare lysrör än en T8 men i övrigt är det ungefär samma sak, eller?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Jag kan förstå om paketen inte innehåller optimal belysning mm men man kan kanske tänka sig att de flesta som skaffar akvarium vill kunna ha åtminstone de enklaste växterna och få det att se hyfsat ut. När belysningen inte ens räcker för det blir jag upprörd.....
                              De absolut enklaste växterna kan du klara, speciellt om du har reflektorer. Du har ju tex sett att du kunnat få bra fjutt på Vallisneria.

                              Visst var det så att en T5- ramp har tjockare lysrör än en T8 men i övrigt är det ungefär samma sak, eller?
                              Tvärtom.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Bluesman
                                • August 2008
                                • 177

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Iom att bottenytan inte ökar lika snabbt som volymen så blir inte 4x36 watt över 540 liter så katastrofalt lite som man kanske först tror. 0.27 watt/liter över 50 liter hade aldrig funkat, men kan funka över 540 liter om man har riktigt bra reflektorer och bra rör. Men då menar jag verkligen *bra* reflektorer. Inga DIY-aluminumfolie-flärpar.

                                Ska du ha precis samma ljusnivå som mig ska du ha 200 watt T5-Aquarelle med måsvingereflektorer. Jag lyckas väldigt bra med HC och de allra mest ljuskrävande växterna.
                                Ja inte är det ju måsvingereflektorer jag har tyvärr. Och gamla är de ju också (och lite matta i glansen)...så det är kanske dags att byta upp sig. jag får väl se om jag hittar en lämplig ramp och nya reflektorer.

                                200 watt T5 aquarelle till 540....vem säljer sådana ramper + måsvingereflektorer?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...