Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    Här har du en baddare som nog får klassas som "moderplanta":
    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #62
      Ursprungligen postat av defdac
      Här har du en baddare som nog får klassas som "moderplanta":
      http://henrik.eketjall.se/article/184/
      Oj .

      Ja, jag misstänkte att det kanske var så du menade, att växten behöver ha en viss storlek för att få ordentlig fart. Jag visste inte att tillväxttakten hänger samman med storleken på plantan, men det var ju lite intressant att veta. Ibland har storleken betydelse ändå .

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #63
        Något är verkligen skumt...... Jag behöver nog lite hjälp för jag förstår verkligen inte vad det är som händer i mitt akvarium.

        Mätte just nivåerna av nitrat och fosfat (dags för vattenbyte, en vecka sedan sist). Det visar sig att nitrathalten fortfarande är skyhög (som den varit länge. Tillsatte förra veckan ca 37 ml till ett 480 l akvarium). Tillsatte samma mängd fosfat men halten av detta ligger på noll. Hur kan det komma sig? Jag har kanske haft lite för mycket skit i akvariet tidigare men nu är allt bortrensat (har iofs slamsugit två veckor i rad så det har väl kommit lite skit i vattnet i och med det). Har också satt i ett innerfilter om det nu är så att filtreringen är otillräcklig (antagligen har den varit det), och detta har varit igång ca 2 v nu. Det kanske inte är inkört än, så det har kanske inte börjat visa effekt? Märker vidare vissa tendenser till kiselalger men bara på rutorna (ljusbrun beläggning- det är väl kiselalger?)

        Utifrån denna helhetsbild- vad kan det vara som händer i mitt akvarium?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #64
          Du har kommit till det klassiska läget där vattentester inte längre verkar ge några som helst rimliga svar på vad som händer. Du har dels problemet med att testerna sällan visar rätt och dels problemet med att du motkompenserar dosering utifrån vad testerna visar vilket bara leder till total förvirring.

          Jag måste verkligen rekommendera att kasta testerna och dosera rekommenderade nivåer tillsammans med 50% vb i veckan. Oavsett vilka nivåer som kommer dyka/öka så vet du att nivåerna alltid resettas en gång i veckan och att alla nivåerna åtminstone är bra då. Vilket räcker. Nivåerna kommer gå mot de doserade/rekommenderade istället för att man doserar helt knasiga nivåer.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #65
            Ursprungligen postat av defdac
            Du har kommit till det klassiska läget där vattentester inte längre verkar ge några som helst rimliga svar på vad som händer. Du har dels problemet med att testerna sällan visar rätt och dels problemet med att du motkompenserar dosering utifrån vad testerna visar vilket bara leder till total förvirring.

            Jag måste verkligen rekommendera att kasta testerna och dosera rekommenderade nivåer tillsammans med 50% vb i veckan. Oavsett vilka nivåer som kommer dyka/öka så vet du att nivåerna alltid resettas en gång i veckan och att alla nivåerna åtminstone är bra då. Vilket räcker. Nivåerna kommer gå mot de doserade/rekommenderade istället för att man doserar helt knasiga nivåer.
            Tack för svaret!

            Men det borde väl ändå vara något med mitt akvarium som inte är bra såvida inte testerna visar helt åt skogen fel (som du ju iofs är inne på). Jag misstänker att det faktiskt kan vara för höga nitratvärden eftersom växterna växer dåligt och fiskarna från och till visar symtom på att inte må bra. Cyanon är på väg tillbaka också, och det tyder väl på någon slags obalans...... Men jag förstår ändå inte vad som skulle orsaka detta eventuella missförhållande. Det skulle vara om filtermassan fortfarande är för liten (det är inte särskilt strömt i akvariet trots såväl ytter som innerfilter), eller om det för ca två veckor sedan isatta innerfiltret ännu inte är inkört, vet inte hur lång tid det tar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #66
              Om det är missförhållanden i näringsnivåer så är det bästa du kan göra att göra ett vanligt 50% vb i veckan och dosera tex dubbeldos. Alla nivåer kommer över en tidsperiod att gå mot rekommenderade nivåer oavsett vad vattentest visar. Du kan ju göra en slags "kalibrering" genom att först mäta innan vattenbytet och efter. Är inte nivåer exakt hälften så visar vattentesten fel. Har man ett otroligt rent och välmående växtakvarium kan det faktiskt bli att vattentesten då visar exakt hälften, men det är ovanligt. Dvs det är ovanligt att testen visar rätt.

              Du nämner slamsugning, om du menar den där djupa slamsugningen djupt ner i substratet är det inte riktigt att rekommendera. Visst är det inte bra om det blir för mycket slam men det är ändå en viss balansgång mellan för mycket och för lite. Nyttobakterierna (nitrifikation och minelarising) behöver lite att knapra på och dom verkar må bäst när dom är relativt orörda. För mycket synligt slam ovanpå gruset är dock alltid bra att virvla upp vid vattenbyte och få bort via normalt vattenbyte.

              Riktigt bra cirkulation är också bra så om du kan få bättre genomströmning genom filtrena är det bra. Det är ingen idé att förlita sig på att filtrena ska vara stora slamsamlare och några slags dammsugare. Enbart keramik som får vara ostört utan att bygga upp för mycket slamdepåer funkar fint i växtakvarier.

              Alger brukar passa på när man bökar omkring för mycket. Min burk har varit stabiliteten själv tills att jag en dag beslutade mig att totalt decimera mitt största bestånd av växter och några dagar senare rota upp lite nålgräs utan att göra vattenbyte. Trådalger och t om lite cyano kom som ett brev på posten. Trots att kvarvarande växter bubblar som sjutton och växer bra. Det är alltså verkligen Dåligt att rota runt för mycket och göra alltför stora förändringar som allvarligt både påverkar näringsåtgången och samtidigt ger en ammoniumspik.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #67
                Ursprungligen postat av defdac
                Riktigt bra cirkulation är också bra så om du kan få bättre genomströmning genom filtrena är det bra. Det är ingen idé att förlita sig på att filtrena ska vara stora slamsamlare och några slags dammsugare. Enbart keramik som får vara ostört utan att bygga upp för mycket slamdepåer funkar fint i växtakvarier.
                Men hur vet man om man har bra cirkulation eller inte? Jag har nu igång ett Rena xp4 ytterfilter och en Fluval 4+ innerfilter till mina 480 l. Borde inte det räcka? Tycker iofs att det är lite dåligt drag i ytterpumpen. Har hört att pumpen kan ta skada av att man kör den med för mycket filtermassa, vilket jag av misstag gjorde i början. Stämmer det att pumpen kan bli dålig då (måste kanske bytas ut isf)? Fiskarna har det lite kämpigt med att simma längs framrutan (har strilrör som riktar utblåset framåt) men annars kan de lugnt stå där de står i resten av akvariet. Kan ju inte ha för mycket cirkulation heller efterom jag har sydamerikanska ciklider....

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #68
                  Men hur vet man om man har bra cirkulation eller inte?
                  Bra men svår fråga. Alla växter ska vajja lite. Det ska inte vara storm, men dom ska röra lite på sig. Sådär så det blir irriterande svårt att fota =)

                  Vetenskapligt: 1-2 cm flöde per sekund. Hur man ska mäta det har jag ingen aning om. Siffrorna kommer från: http://ian.umces.edu/bill/pdfs/crossley_2002_thesis.pdf
                  Hur man mäter det? *shrug*

                  Tycker iofs att det är lite dåligt drag i ytterpumpen.
                  Stämmer det att pumpen kan bli dålig då (måste kanske bytas ut isf)?
                  Det däremot kan jag svara tydligt på. Jag vet inte hur många gånger jag bytte impellern på mitt Fluval 404 ytterfilter för att det hade dåligt flöde.

                  Nu när jag istället kör en Eheim 2222:a så kan jag berätta en faktor som styr flödet mer än något annat: Skitiga slangar.

                  Jag gjorde aldrig rent slangarna i min Fluval, men varje gång jag numera får dåligt flöde igenom med Eheim 2222:a så gör jag bara rent slangarna och sedan är det storm i akvariet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #69
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag gjorde aldrig rent slangarna i min Fluval, men varje gång jag numera får dåligt flöde igenom med Eheim 2222:a så gör jag bara rent slangarna och sedan är det storm i akvariet.
                    Jaha, där ser man. Jag hade tänkt tanken men trodde nog att slangarna hade så pass tilltagen diameter att det inte gjorde något om de korkade igen litegrann. Men vad använder du för att rengöra slangarna? De är ju långa och det måste vara svårt att komma in i dem så att man får bort all skit......

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #70
                      Jag använder en lång grov ståltråd som jag nyper fast en bit blå skumplast i ena änden.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #71
                        Ok, tack!

                        Och om det inte beror på skitiga slangar så är det bara impellern (vad är det förresten?) det kan vara fel på? Och den går alltså att byta ut?

                        Något fel på pumpens effektivitet är det nog för jag upplever att draget från mitt lilla Fluval 4+ är större än draget från Rena- pumpen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #72
                          Alla gånger jag bytt impeller har det inte märkts någon skillnad i flöde, så jag rekommenderar verkligen att testa att göra rent slangarna. Jag tror du kommer bli förvånad både hur mycket som sätter sig i dom och vilken skillnad i flöde det blir.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #73
                            Vad har du för filtermedia i ditt RENA xP4 nu?

                            Impellern är den "lilla" propellerlikande saken som pumpar runt vattnet... När du lyfter av locket och lägger det upp och ner så ser du en rund sak i mitten som är 5 centimeter i diameter... skruva av den så ser du impellern... impellern kan du då enkelt dra ur och tvätta av... om du behöver byta impeller i en RENA xP4 så ska jag personligen åta mig att suga rent dina slangar åt dig...

                            Det troligaste är att du har en massa bös i slangarna som defdac säger eller att du har något kolfilter eller liknande som filtermedia som är tvärtäppt...
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              #74
                              Ursprungligen postat av patdah
                              Vad har du för filtermedia i ditt RENA xP4 nu?
                              Det troligaste är att du har en massa bös i slangarna som defdac säger eller att du har något kolfilter eller liknande som filtermedia som är tvärtäppt...
                              Först följde jag ett råd jag fick av någon här på Zoopet att dels ha i en massa makaroner, dels såna där ljusbruna små kulor som ska vara så bra (ser ganska exakt ut som harlortar faktiskt), men som jag inte kommer ihåg vad de heter. Sedan skulle jag ha både grov och fin filtermatta överst. Men detta gjorde att flödet blev väldigt dåligt och pumpen lät mycket. Det dröjde ändå ett bra tag innan jag kom på att jag nog skulle ta bort en del filtermassa. Nu har jag fortfarande samma material men mindre av allt och av filtermattorna har jag bara kvar den grova. De små korgarna är inte helt fulla och man behöver inte pressa ihop mattan för att kunna stänga längre.

                              Kommentar

                              • patdah
                                • November 2007
                                • 659

                                #75
                                använder du filtermattorna som kommer med filtret? Den grövsta filtermattan ska vara i botten av hela filtret... makaroner och annat grövre filtersubstrat uppe i dom tre övre korgarna.
                                /Patrik

                                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...