Varför växer de inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Deltar du i tävlingar med ditt akvarium? Jag visste inte ens att det fanns, men det måste vara roligt.

Jag får hoppas att det stabiliseras så småningom. Synd bara att man vanligtvis inte är hemma vid elvatiden då ljuset och koldioxiden går igång. Annars hade man ju junnat justera takten direkt på morgonen varje dag.

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Justja. Försök att inte pilla med bubbeltakten alltför mycket hela tiden. Det är bättre att tex hålla 0,8 bubblor/sek än att hela tiden pendla mellan olika bubbeltakter från dag till dag när man försöker ställa in 1 bubbla/sek.

Det spelar iofs mindre roll om du kör controller eftersom den kommer pytsa i CO2 så att det blir väldigt jämn nivå.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Björken
        • November 2005
        • 1174

Ursprungligen postat av defdac
        Justja. Försök att inte pilla med bubbeltakten alltför mycket hela tiden. Det är bättre att tex hålla 0,8 bubblor/sek än att hela tiden pendla mellan olika bubbeltakter från dag till dag när man försöker ställa in 1 bubbla/sek.

Det spelar iofs mindre roll om du kör controller eftersom den kommer pytsa i CO2 så att det blir väldigt jämn nivå.
        Nu förstod jag inte riktigt, vad är controller?

Jo, men det verkar vara omöjligt att inte "pilla med bubbeltakten" eftersom det kan hända (som idag till exempel) att jag inte kollat bubbeltakten på ett dygn och märker att det skickas ut två bubblor i sekunden istället för en. Detta måste jag ju justera, och uppenbarligen gör regulatorn något själv som gör att takten hela tiden förändras. Så ska det väl inte vara, är det något fel på den?

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Tyckte du skrev något om kontroller, men jag verkar ha läst fel.

Regulatorer kan som du har märkt vara lite kinkiga med att hålla bubbeltakten, men det finns ett trick för det - man sätter ett bättre arbetstryck (1 bar brukar vara perfekt) och låter nålventilen i sin tur reglera ner bubbeltakten till lagom mängd.

Det verkar som att nålventilen kan jobba mer exakt när den får lite högre tryck på sig.

Arbetstrycket på regulatorn sätter man med dess jättestora ratt/mutter så att arbetstrycksmätaren går upp till ca 1 bar. Kör man tex 0,1 bar brukar det vara rejält kinkigt att få en riktigt jämn fin bubbeltakt med hjälp av nålventilen.

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Här visar Peter Nyman på pny.se en väldigt vanlig regulator. Den stora svarta ratten på regulatorn är där man ställer in arbetstrycket (han har satt 1,6 bar i arbetstryck som du ser på arbetstrycksmätaren):

Den lilla svarta ratten bakom den stora svarta ratten är nålventilsratten där man sedan ställer in bubbeltakten.

Kommentar

• Björken
              • November 2005
              • 1174

Tyckte du skrev något om kontroller, men jag verkar ha läst fel.

Regulatorer kan som du har märkt vara lite kinkiga med att hålla bubbeltakten, men det finns ett trick för det - man sätter ett bättre arbetstryck (1 bar brukar vara perfekt) och låter nålventilen i sin tur reglera ner bubbeltakten till lagom mängd.

Det verkar som att nålventilen kan jobba mer exakt när den får lite högre tryck på sig.

Arbetstrycket på regulatorn sätter man med dess jättestora ratt/mutter så att arbetstrycksmätaren går upp till ca 1 bar. Kör man tex 0,1 bar brukar det vara rejält kinkigt att få en riktigt jämn fin bubbeltakt med hjälp av nålventilen.
              Det finns ingen sådan ratt på regulatorn. Det enda som finns är en mätare som visar hur mycket det finns kvar i tuben, puckat nog. Kan man få till ett lagom tryck ändå (de är som du vet ganska dyra och jag vill inte gärna köpa en ny)? Till exempel genom att öka på trycket lite åt gången tills jag märker att bubbeltakten blir stabil? Finns de risk att man sätter för högt tryck på nålventilen och vad händer då?

Kommentar

• Björken
                • November 2005
                • 1174

Eller nej, jag tänkte fel, den mäter nog trycket ändå. Men ratten är öppnad så långt det går och trycket blir ändå bara ca 75 bar.

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Aha, ja då blir det ju lite svårare hmm.. Då vet man ju inte om du kör för lågt eller för högt arbetstryck hmm.. Det krävs ganska små rattutslag för att förändra arbetstrycket ganska mycket.

Om du måste ha nålventilen nästan helt stängd och det knappt går att öppna den utan att det flödar jättemycket gas tyder på för högt arbetstryck. Åt andra hållet - om nålventilen nästan kan vara helt öppen utan att det flödar jättemycket tyder på för lågt arbetstryck.

Kommentar

• Björken
                    • November 2005
                    • 1174

Ok, men jag tänkte fel. Se mitt inlägg strax innan ditt sista . För det står mått i bar och då borde det väl vara trycket den mäter. Eller mäter man hur mycket det är kvar på samma sätt?

Kommentar

• Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

Det trycket är trycket i flaskan, vanligen finns det två mätaren, en som mäter det du har på din, ingående tryck i regulatorn, sen finns det vanligen en som mäter utgående tryck efter regulatorn också, det är det som är arbetstrycket.

Det ingående trycket kan du dock referera till för att se när din flaska börjar ta slut, det sjunker så sakterliga allteftersom du tömmer tuben
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Björken
                        • November 2005
                        • 1174

Ok, då är det bara en mätare av hur mycket som finns kvar i tuben jag har.

Jag försökte ta reda på hur högt trycket är på det sätt du föreslog, defdac. När jag har stängt flödet helt kan det fortsätta bubbla litegrann en stund, jag har för mig att det upphörde till slut. Det blir ingen hastig ökning när jag börjar öppna igen förrän jag vridit en bit och vrider jag ett varv eller så bara sprutar det ut en massa koldioxid. Vad är detta ett tecken på? Vredet från tuben är öppen så mycket det går så trycket borde väl vara högt, såvida det inte är lägre tryck just i denna tub. Det är en svetstub.

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

Hmm.. Det är tre rattar, tubens (ska vara helt öppen), regulatorns och nålventilens.

Det är inte så att du reglerar flödet helt med regulatorratten?

Kommentar

• Björken
                            • November 2005
                            • 1174

Det är inte så att du reglerar flödet helt med regulatorratten?
                            Jo..... Det finns bara en ratt på regulatorn (och den ratten är liten).

Kommentar

• defdac
                              • January 2002
                              • 12751

Ok, då funderar jag på om det är något slags förinställt arbetstryck och då har du ändå bara den eventuella nålventilen att reglera med. Då kan vi skippa hela det resonemanget. Det lät även som det inte var för högt arbetstryck utan ganska normalt.

Även vi med regulatorer med ställbart arbetsflöde kan ha svårt att ställa en mycket exakt bubbeltakt, speciellt om man som jag har en ganska grov nålventil som man knappt kan andas på utan att bubbeltakten förändras.

Men det brukar ändå vara så att man kan ställa ett flöde som hålls tillräckligt exakt sett över en längre tidsperiod, och det var det jag menade med att har man ställt in ungefär den bubbeltakt man tänkt köra (runt 1 bubbla/sek) är det oftast mest effektivt att låta den hålla den takten - även om den kan variera lite om man beräknar den exakt med stoppur.

Kommentar

• Björken
                                • November 2005
                                • 1174

Det lät även som det inte var för högt arbetstryck utan ganska normalt.

Men det brukar ändå vara så att man kan ställa ett flöde som hålls tillräckligt exakt sett över en längre tidsperiod, och det var det jag menade med att har man ställt in ungefär den bubbeltakt man tänkt köra (runt 1 bubbla/sek) är det oftast mest effektivt att låta den hålla den takten - även om den kan variera lite om man beräknar den exakt med stoppur.
                                Det låter ju ganska bra. Ska sluta fippla med bubbeltakten då och hoppas att det stabiliserar sig i akvariet. Tofsalgerna borde väl kunna försvinna på det sättet? De är verkligen fula (och siamesen är verkligen tjock ). Du skrev något om en controller förut. Vad är det? Är det något som kan hålla tillförseln mer jämn?

Kommentar

Arbetssätt...