Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #91
    Ursprungligen postat av Björken
    Det borde väl rimligtvis ha mognat nu när det varit igång i tre år och lite till..........

    Min idé med syretillförseln var att cyano ju gillar syrefattiga miljöer och sand (som blir syrefattigt).
    Oj! Har inte läst allt i tråden så jag har missat den uppgiften. Jobbigt ifall du kämpat med cyano hela den tiden? Att cyano gillar syrefattiga miljöer är jag tveksam till och att det är "syrefattigt" i ett akvarium är ovanligt enligt min erfarenhet. Och friskt nytt vatten har jag upplevt som en fördel för cyano när jag varit drabbad i oftast nystartade akvarier. Hoppas att någon har mera konkreta tips på åtgärder.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #92
      Det jag inte förstår är varför jag har cyano. Jag har försökt rätta till en massa saker (bytt från sand till grus, satt in en extra pump, riktat utblåsen uppåt för att få ner mer syre, börjat göda med mindre makrogödning, matar mindre, är noga med att ta bort alla döda blad mm), men cyanon växer ändå ohämmat och håller på att ta över helt på botten och på växter. Det går att tillfälligt ta bort den med Fungistop men den kommer tillbaka igen. Jag suger nu bort det värsta från botten vid varje vattenbyte. Hade tänkt plantera en massa växter för att ljuskonkurrera bort cyanon men det verkar inte vara någon idé att lägga en massa pengar på växter eftersom de bara blir helt förstörda på en gång.
      Sådär höll jag på i runt 3-4 år konstant, nästan varje dag. Jag researchade Cyano på nätet lika ofta som jag sög upp dom från akvariet ungefär.

      Cyano är ett litet helvete helt enkelt när dom väl fått fotfäste. När det väl finns växande cyano i akvariet kan du göra vad som helst med gödning och skötsel och dom kommer glatt växa vidare ändå. Hur fina och stabila parametrar du än har.

      Det här funkar:

      1) Försök fokusera helt på växterna. Få dom att hoppa igång och växa genom att hålla en stabil gödning. Håll inte på och mät och justera gödnignsnivåer stup i kvarten. Låt dom få stabilitet. Då brukar dom hoppa igång och börja visa fin nytillväxt. Blir nytillväxten Cyanodrabbad ha lite is i magen, för du ska snart göra processen kort med dom se senare punkt.

      2) Låt bli att fippla för mycket med bottnen och stör inte filtret. Du måste naturligtvis suga upp överdriven uppbyggnad av mulm, men var lite försiktig i akvariet. Kom ihåg att cyano har en extrem vegetativ förökning när du bryter av och gnuggar den. Mikroskopiska smådelar flyger omkring, sätter sig och börjar växa.

      3) Nuka Cyanon med total mörkläggning (vi snackar inte svart plastpåse utan tjock papp) eller, som är snällare mot växterna, några behandlingar Tetramedica Generaltonic. Gör en paus någon vecka och ser du fortfarande Cyano och glada växter gör du en behandling till. Brukar sällan krävas mer än 2 behandlingar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #93
        Ursprungligen postat av defdac
        Sådär höll jag på i runt 3-4 år konstant, nästan varje dag. Jag researchade Cyano på nätet lika ofta som jag sög upp dom från akvariet ungefär.

        Cyano är ett litet helvete helt enkelt när dom väl fått fotfäste. När det väl finns växande cyano i akvariet kan du göra vad som helst med gödning och skötsel och dom kommer glatt växa vidare ändå. Hur fina och stabila parametrar du än har.

        Det här funkar:

        1) Försök fokusera helt på växterna. Få dom att hoppa igång och växa genom att hålla en stabil gödning. Håll inte på och mät och justera gödnignsnivåer stup i kvarten. Låt dom få stabilitet. Då brukar dom hoppa igång och börja visa fin nytillväxt. Blir nytillväxten Cyanodrabbad ha lite is i magen, för du ska snart göra processen kort med dom se senare punkt.

        2) Låt bli att fippla för mycket med bottnen och stör inte filtret. Du måste naturligtvis suga upp överdriven uppbyggnad av mulm, men var lite försiktig i akvariet. Kom ihåg att cyano har en extrem vegetativ förökning när du bryter av och gnuggar den. Mikroskopiska smådelar flyger omkring, sätter sig och börjar växa.

        3) Nuka Cyanon med total mörkläggning (vi snackar inte svart plastpåse utan tjock papp) eller, som är snällare mot växterna, några behandlingar Tetramedica Generaltonic. Gör en paus någon vecka och ser du fortfarande Cyano och glada växter gör du en behandling till. Brukar sällan krävas mer än 2 behandlingar.
        Ja, du verkar ju veta vad du talar om med tanke på din egen väg via learning by doing.... Det låter vettigt men jag undrar några saker om det du skrev:

        Nytillväxten är INTE BARA cyanodrabbad, utan även grönalgdrabbad. Gäller samma princip ändå, att bara köra på?

        Ska jag bara låta cyanon växa så att den täcker hela bottnen utan att suga upp den? Inom kort kommer då hela bottnen att vara täckt av en slemmig matta (usch...), men jag ska alltså bara låta det ske?

        Går det lika bra med Tetra Fungistop som med General Tonic? Detta har jag hemma och det har tagit bort cyanon förut (fast då har jag sugit bort det värsta innan behandlingen och så skulle jag ju inte göra). Är också lite fundersam på om det tar död på bakteriekulturen för efter den sista kuren så fick jag brun beläggning lite här och var.

        Testerna visar att det finns väldigt mycket nitrat men ingen fosfat i vattnet, men det ska jag alltså ignorera och göda typ 30 ml av varje med 1/3 vattenbyte i veckan?

        Har väldigt lite växter nu eftersom allt dör kvävningsdöden pga alger och cyano. Ska jag satsa på att köpa nya växter (har varit en ruskig kapitalförstöring hittills) ändå så att något konkurrerar med cyanon?

        Oj ,det blev många frågor, hoppas du orkar svara ändå....
        / Maria

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #94
          Nytillväxten är INTE BARA cyanodrabbad, utan även grönalgdrabbad. Gäller samma princip ändå, att bara köra på?
          Ja precis, det gäller speciellt "slöväxande" vanliga alger. Dom kommer trimmas bort på bara några trimmningar pga den fina tillväxten på växterna. Dom liksom ingen chans.

          Ska jag bara låta cyanon växa så att den täcker hela bottnen utan att suga upp den? Inom kort kommer då hela bottnen att vara täckt av en slemmig matta (usch...), men jag ska alltså bara låta det ske?
          Nej jag brukar som du säger föra häverten över cyanomattan varje vattenbyte. Däremot har jag blivit jäkligt restriktiv med att hålla på och gegga med cyanon, typ pula ner den i substratet och gnugga av den från ställen - speciellt om jag inte har en hävert i närheten.

          Går det lika bra med Tetra Fungistop som med General Tonic? Detta har jag hemma och det har tagit bort cyanon förut (fast då har jag sugit bort det värsta innan behandlingen och så skulle jag ju inte göra). Är också lite fundersam på om det tar död på bakteriekulturen för efter den sista kuren så fick jag brun beläggning lite här och var.
          Det låter precis som min erfarenhet också. Cyanon dör snabbt av Fungistop men det verkar som effekten av Fungistop avtar snabbare än GeneralTonic. Dvs du kanske måste vara extra uppmärksam och dosera snabbare inpå en föregående dosering för att verkligen bli av med eländet.

          Testerna visar att det finns väldigt mycket nitrat men ingen fosfat i vattnet, men det ska jag alltså ignorera och göda typ 30 ml av varje med 1/3 vattenbyte i veckan?
          Jag rekommenderar absolut att strunta totalt i testerna och alltid göda normal/dubbeldos av allt. Aldrig hålla på och skruva upp/ner nitrat och fosfat individuellt. Flera med mig har faktiskt sett en tillbakagång av Cyano när man helt fosfatbegränsat akvariet och man sedan börjar tillsätta fosfat igen. Även om cyano växer saktare vid total fosfatbegränsning så är de negativa effekterna på växterna så stora att Cyanon ändå har övertaget verkar det som.

          Har väldigt lite växter nu eftersom allt dör kvävningsdöden pga alger och cyano. Ska jag satsa på att köpa nya växter (har varit en ruskig kapitalförstöring hittills) ändå så att något konkurrerar med cyanon?
          Fokusera helt på att få igång växterna så att dom växer skitbra. Det gör dom inte vid stark fosfatbegränsning. Däremot mår dom bra av en och samma doseringsmängd vecka efter vecka där alla de relativa nivåerna är satta i sten.

          Även om det är så att vissa nivåer under vissa tider är markant högre än alla andra så jämnar det ut sig i längden med 50% vb och samma dosering hela tiden.

          Några växter jag kan rekommendera som är de värsta ogräsen någonsin:
          1) Myriophyllum mattogrossense (snygg! ser nästan ut som cabomba)
          2) Limnophila sessiflora (kan bli lite leggy även under optimala förhållanden)
          3) Hygrophila polysperma rosanervig (kan bli helt fantastiska buskage man kan trimma hur aggresivt och konstigt som helst).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #95
            [quote=defdac;1243442]Ja precis, det gäller speciellt "slöväxande" vanliga alger. Dom kommer trimmas bort på bara några trimmningar pga den fina tillväxten på växterna. Dom liksom ingen chans.

            Det gäller väl främst mer snabbväxande växter? Jag har mest sådana som växer ganska långsamt och då har ju algerna större möjlighet att ta över. Alla växter som växer snabbt verkar bli så höga och då kan man ju bara ha dem i bakkant, vilket för mig resulterar att jag inte har så mycket sådana växter. Då fungerar kanske inte denna princip?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #96
              Ja, helt sant. Det är lite paradoxalt att en växt som Anubias, som klassas som en av de enklaste växterna man kan ha, samtidigt klassas som en av de svåraste - just pga det du nämner. Den har inga krav på näring eller ljus, men att hålla den helt algfri även under optimala förhållanden är skitsvårt.

              Växter som man inte kan trimma rejält varje vecka får därför anses ganska svåra att få sådär riktigt superalgfria.

              Vill man bara ha lite grönt i ett sällskapsakvarium där man inte lägger någon energi alls på gödning etc och man har väldigt låga krav vad gäller alger är dom mycket enkla.

              Börjar man sätta kvar på *total* algfrihet på dessa slöväxare är det en helt annan femma. Då börjar man komma upp i elitnivå.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #97
                "Elitnivå" kanske var lite pretto, det jag menar är att man verkligen får vara kreativ för att hålla slöväxare. Ofta sätter man dom väldigt skuggigt i skuggan av snabbväxare och då har dom inte bara en självklar och snygg plats i ett scape, dom har även betydligt bättre chanser att hålla sig algfria.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #98
                  Ja, det var ungefär så jag tänkte. Men finns det egentligen snabbväxare som inte blir så höga, alternativt som man kan hålla låga genom att klippa dem utan att de far illa? I annat fall blir det ju en ogenomtränglig djungel i akvariet utan någon sikt. De får ju inte vara alltför svåra heller eftersom tex cabomba inte överlevde länge hos mig.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #99
                    Ogräsen jag pratade om kan du i princip hugga sönder i centimeterstora bitar med individuella bladpar och dom kommer ändå växa vidare.
                    Egentligen är det ju hela finessen med snabbväxare - närings- och algexport ut ur akvariet.

                    Jag tror det till stor del beror på att man kan riva ur en massa glada växter varje vecka som gör att dessa akvarier alltid blir väldigt algfria. Dels så gillar inte alger att sätta sig på glada växter och de få som ändå sätter sig på vissa blad åker automatiskt ut vid trimningen.

                    Cabomba är många resor svårare än de växter jag tipsade om. Det är helt vitt skiljda ligor. De jag tipsar om är verkligen otäcka, nästan skrämmande, ogräs som i princip är helt omöjliga att misslyckas med. =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      Ursprungligen postat av defdac
                      De jag tipsar om är verkligen otäcka, nästan skrämmande, ogräs som i princip är helt omöjliga att misslyckas med. =)
                      Det låter bra. Kan väl vara stärkande för mitt något skamfilade självförtroende på akvariefronten

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        Ursprungligen postat av defdac
                        Några växter jag kan rekommendera som är de värsta ogräsen någonsin:
                        1) Myriophyllum mattogrossense (snygg! ser nästan ut som cabomba)
                        2) Limnophila sessiflora (kan bli lite leggy även under optimala förhållanden)
                        3) Hygrophila polysperma rosanervig (kan bli helt fantastiska buskage man kan trimma hur aggresivt och konstigt som helst).
                        De två översta verkar svåra att få tag på. Finns det någon annan enkel som också tål ec och som är lättare att få tag på i vanlig akvariebutik?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Gymnocoronis spilanthoides (Senegalisk teplanta) och Shinnersia rivularis (Mexikanskt eklöv) kanske?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            Tack

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              Nu håller min stora fina scalarehanne på att bli en i raden av fiskar som dör. Är det cyanon som dödar dem?

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Nope. Den cyano vi har i akvarier är inte giftig.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...