Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #91
    Om du inte vill köra en komplett jordbotten kan du göra en jordsörja och frysa in den i iskubsformer och peta ner runt växternas rötter vilket skapar lite bättre mineralisering och redox väldigt lokalt runt rötterna, där syrenivåerna även är bra pga att växterna skjuter ner syre.

    Sen har vi risken med buffertkrasch
    En gång på 20 år. Njaee. Skulle ta det som ett undantag som bekräftar regeln 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #92
      En gång på 20 år. Njaee. Skulle ta det som ett undantag som bekräftar regeln 8)
      En gång på 20 år med sällskapskar och highteckar. Risken är ju större desto mindre vatten man byter. Jag har precis börjat med Wahlstadliknande kar, så där vet jag inte. Men risken är som jag påpekat innan större här. Givetvis är det inget ofrånkomligt faktum, utan som jag redan sagt ett par gånger en risk. Kan du inte bara hålla med om att det är bra att mäta ph i mellanåt för att minimera risken?

      Frysa jordkuber....Bra idé, det skall jag ge mig på omedelbart. Men det får bli mulm från sumpen istället.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #93
        Mätte du före eller efter att fiskarna började bli konstiga? Om du inte haft ett KH och pH-test för att "bekräfta" din "bufferkrash", hade du inte gjort ett vattenbyte ändå?
        Kommer pH:t långsamt gå ner vid en bufferkrash så man kan se att något är på gång eller kommer det plötsligt? Måste man mäta varje dag eller någon gång i veckan för att vara på den säkra sidan?

        Jag är som du ser extreeeeeeeeeemt skeptisk, så det ska mycket mer övertalning till innan du övertygat mig =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #94
          En sak jag lärt mig de 5 år jag hållt på aktivt är att test förvirrar mer än hjälper, så det är inte konstigt att jag förespråkar två enkla metoder vars huvudsyfte är enkelhet och testlöshet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jodahl
            • March 2005
            • 298

            #95
            Kan alla växter tillgodogöra sig kol via bikarbonat, eller finns det växter man kan välja bort med en gång om man kör low-tech? Kan man ha som grundregel att svåra växter kräver CO2?

            ...Johan...
            220 liter växtsoppa.
            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
            Aquarelle 0,3 W/liter

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #96
              Ursprungligen postat av defdac
              Prickalger på framrutan är himmelriket, då vet man att man gör något rätt.
              Jag har lite såna! Jag började just bli orolig för att mina snäckor inte klarade av att tugga i sig dom. Vad är det och varför är det så bra defdac? Är det kiselalger?

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #97
                Ursprungligen postat av Jodahl
                Kan alla växter tillgodogöra sig kol via bikarbonat, eller finns det växter man kan välja bort med en gång om man kör low-tech? Kan man ha som grundregel att svåra växter kräver CO2?
                Vet inte. Man kan i alla fall säga att växter som är friflytande inte nödvändigtvis måste ha CO2. De bör vara bättre på att ta upp bikarbonat än såna som har feta rotsystem. C02 finns framför allt i bottnen och mycket rötter är en anpassning till att ta upp CO2. Bland annat.

                Men att sätta till CO2 är väl inte det svåraste? Växter som normalt växer väldigt djup och som kväver ett speciellt ljusspektrum och gillar högt vattentryck borde vara mycket svårare att odla.

                Jag plockade in en ursnygg sten med knallgrön näckmossa i torsdags. Det såg ut som om den växte så det knakade (=flera millimeter per år) i den lilla bäcken med minusgradigt vatten. Jag räknar med att den dör i mitt 20-gradiga vatten. Men guppy-ynglen gillar den så den får stå och dö där tills den är för ful eller överlever.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #98
                  Mätte du före eller efter att fiskarna började bli konstiga? Om du inte haft ett KH och pH-test för att "bekräfta" din "bufferkrash", hade du inte gjort ett vattenbyte ändå?
                  Jag mätte efter jag sett problemet, och visst skulle jag bytt vatten i vilket fall. Men om jag hade mätt kontinuerligt så hade jag kunnat upptäcka problemet innan fiskarna började ta skada.

                  Kommer pH:t långsamt gå ner vid en bufferkrash så man kan se att något är på gång eller kommer det plötsligt? Måste man mäta varje dag eller någon gång i veckan för att vara på den säkra sidan?
                  Hur snabbt det går beror på hur snabbt karbonaterna förbrukas i filter och/eller till växterna. Det kvittar hur ofta du mäter, du kommer aldrig att vara "på den säkra sidan". Men man kan ju se tendenser och vara förberedd genom mätning en gång i veckan.

                  Jag är som du ser extreeeeeeeeeemt skeptisk, så det ska mycket mer övertalning till innan du övertygat mig =)
                  Mitt mål i livet är inte (tro det eller ej) att övertyga dig Daniel. Du är så övertygad redan att inget förutsett kan hända i dina kar

                  En sak jag lärt mig de 5 år jag hållt på aktivt är att test förvirrar mer än hjälper, så det är inte konstigt att jag förespråkar två enkla metoder vars huvudsyfte är enkelhet och testlöshet.
                  Menar du då att hightecmetoden är en av dem? Den metoden som du under flera år har förespråkat att ph testet är det absolut viktigaste redskapet för att lyckas med


                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • nikzak
                    • December 2003
                    • 56

                    #99
                    Hej,
                    Jag har också en fråga angående PMDD, är det bättre/sämre/lika bra att dela upp heldosen på 7 och hälla i lite varje dag eller bör man hälla i en heldos varje vecka?
                    Har ett litet 54l akvarium med:
                    10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                    1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                    //NikZak

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      En fulldos är minimum. De flesta behöver minst 2 fulldoser i veckan. Den dosen du byter vid vattenbyte ersätter det som du tagit bort med vattnet så den måste till. Men sedan kan du dela upp en till på veckans 6 andra dagar som ersätter det som växterna tar upp varje dag.
                      MVH
                      Magnus
                      Senast redigerad av Tropfrog; 19 February 2006, 17:49.
                      min zoon

                      Kommentar

                      • nikzak
                        • December 2003
                        • 56

                        Tack så mycket för det snabba svaret!
                        Ska genast börja göra så som du sa.
                        Har ett litet 54l akvarium med:
                        10 Blackmolly, 1 Lyckt tetra, 1 Kuliål, 11 Körsbärsräkor
                        1 Javaormbunke, 4 Cabomba, 1 svärdväxt
                        //NikZak

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Jag har lite såna! Jag började just bli orolig för att mina snäckor inte klarade av att tugga i sig dom. Vad är det och varför är det så bra defdac? Är det kiselalger?
                          Nej det är inte kiselalger (tror jag), namet är Choleochaete orbicularis:

                          Anledningen att det är "bra" är att det är tecken på att du har väldigt låga fosfathalter och enkelt kan avhjälpa problemet med lite extra KH2PO4.

                          Mitt mål i livet är inte (tro det eller ej) att övertyga dig Daniel. Du är så övertygad redan att inget förutsett kan hända i dina kar
                          Du tar det personligt vilket är lite dråpligt =)

                          Min poäng var inte att köra ner dig i skorna vad gäller hur lönlöst det är att använda tester, utan bara att påvisa att du 1) inte skulle varit hjälpt av testet eftersom du gjorde det efter att du märkte att något var fel 2) hade behövt mäta flera gånger varenda dag för att kunna se trender, ungefär samma problem som att ammoniumtest är totalt poänglösa eftersom ammoniumspiken som gjorde att grönvattnet blommade upp sannolikt kom och gick mellan tiden du testade.

                          Men test är som placebo. Det känns bra och säkert.

                          Menar du då att hightecmetoden är en av dem? Den metoden som du under flera år har förespråkat att ph testet är det absolut viktigaste redskapet för att lyckas med
                          Hörredu vi pratade om low-techs här =D men faktiskt: Det går så fantastiskt mycket bättre nu när jag kör CO2-mist och slipper mäta pH:t =)
                          Senast redigerad av defdac; 19 February 2006, 18:31.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Azzy
                            • January 2006
                            • 74

                            Vad är Co2-mist ? Låter intresant .
                            http://www.aquariumblog.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • zeke66
                              • November 2005
                              • 257

                              Det här var en grymt bra tråd...Nu ska jag byta vatten typ 20% en gång i månaden och köra pmdd en gång i veckan tack alla för denna grymma tråd
                              Stercus accidit

                              450L med Tropheus Ilangi
                              350L Växt och mal akvarium

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                Du tar det personligt vilket är lite dråpligt =)
                                Då har du nog missuppfattat mig. Detta är en mycket givande diskussion. Vad jag menade att jag inte förväntar mig att övertyga dig, bara vara en motpol till "så här är det och det är alltid så". För att alla kar har inte alltid de förutsättningarna som dina generaliseringa omspänner. Även om jag tycker att det mesta du skriver är bra så tycker jag att det ibland saknas nyansering. En risk är alltid en risk och det vore dumt att inte ta med den i beräkningarna. I mitt nya kar har jag haft med det i beräkningen från början, jag har kalkhaltigt material i karet som skyddar mig mot buffertkrasch. Då slipper jag mätningar. Trots detta använder jag min ph controller som finns kvar sedan highteckaret, men det är mest för att det är kul (inte placebo).


                                1) inte skulle varit hjälpt av testet eftersom du gjorde det efter att du märkte att något var fel
                                Där har du faktiskt rätt, och det har jag lärt något av. Om du också lär något av det så slipper det hända dig, eller frågeställaren som undrade om det fanns några risker, för det finns det.Detta oavsett hur stora eller små de är.

                                2) hade behövt mäta flera gånger varenda dag för att kunna se trender, ungefär samma problem som att ammoniumtest är totalt poänglösa eftersom ammoniumspiken som gjorde att grönvattnet blommade upp sannolikt kom och gick mellan tiden du testade.
                                Amoniumtest har jag aldrig förespråkat så var snäll att lämna det ute ur diskussionen, det bara förvirrar för den som inte är lika säkra på alla beteckningar som du och jag. Vi diskuterar ph test som är hyffsat pålitliga och enkla tester och vi pratar om en konsumtion av bikarbonat i karet som tar avsevärt längre tid än en amoniumspik. Om det hade gått lika snabbt så hade ingen av oss kunnat starta ett kar utan att det skulle kracha bums. Filtret tömmer inte karet på karbonater på en sekund och inte växterna heller.

                                Men test är som placebo. Det känns bra och säkert.
                                Det är här jag inte håller med dig, test är en bra säkerhet. Att test är en placebo är en av dina generaliseringar som inte håller när man väl sitter där och önskar att man testat tidigare.


                                Hörredu vi pratade om low-techs här =D men faktiskt: Det går så fantastiskt mycket bättre nu när jag kör CO2-mist och slipper mäta pH:t =)
                                Visst talar vi om lowtec. Men det var du som tog upp två testfria metoder.

                                Men, men....Vad synd att du hittat en metod som gör att du tror att du slipper mäta ph. Då fick jag fel där också
                                MVH
                                Magnus
                                Senast redigerad av Tropfrog; 19 February 2006, 20:07.
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...