Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #31
    får ja hoppa in med en fråga???

    hur ska man då göra om man göder med pmdd och har inte så mycke växter o byter vatten varje vecka o ändå ser blommorna hängiga o tråkiga ut o har svarta kanter o bladen är de lite hål på??

    tacksam om nån kunnig kunde svara lite enkelt bara
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      mohlin, ja precis. Dom är utan CO2. Det går och göra fantastiska scapes utan CO2 vilket vinnaren av APC-tävlingen verkligen visar:

      Den här low-techaren är inte tokig den heller:


      andreassofus, svarta kanter på blad är toffsalger så det är pga dina veckovattenbyten du har dom. Är du helt stenhård med att inte kunna sluta göra vattenbyten och vill behålla veckovattenbytet så behöver du lufta ur koldioxiden ur vattnet innan. Typ låta det stå i badkaret dagen innan vattenbytet med en pump som vispar runt vattnet.

      Vill du tumma på din vattenbytesregim så skulle jag antingen gå över till att göra typ ett 10% vb om dagen med tillhörande 10% PMDD-dos, eller sluta med vattenbytena helt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        mohlin, ja precis. Dom är utan CO2. Det går och göra fantastiska scapes utan CO2 vilket vinnaren av APC-tävlingen verkligen visar:

        andreassofus, svarta kanter på blad är toffsalger så det är pga dina veckovattenbyten du har dom. Är du helt stenhård med att inte kunna sluta göra vattenbyten och vill behålla veckovattenbytet så behöver du lufta ur koldioxiden ur vattnet innan. Typ låta det stå i badkaret dagen innan vattenbytet med en pump som vispar runt vattnet.

        Vill du tumma på din vattenbytesregim så skulle jag antingen gå över till att göra typ ett 10% vb om dagen med tillhörande 10% PMDD-dos, eller sluta med vattenbytena helt.

        hmm sluta o byta vatten helt?? funkar de? behöver inte fiskarna färskt o nytt vatten ibland?
        trodde pmdd skulle va bra för växterna ja men... o de som står på www.pmdd.se är fel alltså? de står att man ska byta 50% i veckan..

        ja gör vad som helst ja, bara ja får fina växter.
        har tröttnat på att ALDRIG lyckas med mina växter
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #34
          Att byta 50% av vattnet varje vecka är för oss som kör Estimative Index (EI).
          Vi kör med CO2 gödning och kan därför byta vatten, då våra växter alltid kör på CO2 och inte behöver växla över till bikarbonat. Du ska däremot bara byta 10% och göda för 10% som defdac skriver, eller hoppa vattenbytena helt och bara fylla på det som dunstar och göda när växterna ser "ledsna" ut.
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #35
            Ursprungligen postat av M.W
            Att byta 50% av vattnet varje vecka är för oss som kör Estimative Index (EI).
            Vi kör med CO2 gödning och kan därför byta vatten, då våra växter alltid kör på CO2 och inte behöver växla över till bikarbonat. Du ska däremot bara byta 10% och göda för 10% som defdac skriver, eller hoppa vattenbytena helt och bara fylla på det som dunstar och göda när växterna ser "ledsna" ut.

            ok men mina växter ser alltid vissna ut.. problemen börjar redan efter ett par dagar efter de att ja har köpt dom.
            idag skulle ja egentligen bytt vatten men ja hoppar över de då, ska ja inte tillsätta pmdd heller?

            går det alltså inte o få fina o friska växter utan svindyr co2 anläggning?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              andreassofus, läs tråden från början igen så tror jag det klarnar för dina frågor är redan besvarade (varför man inte bör göra vattenbyten i akvarier utan CO2 och varför det funkar med fiskar).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #37
                jajaja ok ja läser en gång till.- tack
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #38
                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  ok men mina växter ser alltid vissna ut.. problemen börjar redan efter ett par dagar efter de att ja har köpt dom.
                  Detta kan vara ett anpassningsproblem också, många växter kan behöva anpassa sig till dina förhållande.
                  En del växter odlas ovan vatten, och då behöver växterna anpassa sig för vattenliv, jag har även sett att det blir skillnad på bladen om man har CO2 eller inte (jag har funderat på om det jag ser är anpassning för att ta upp CO2 eller karbonater).
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #39
                    hur länge måste dom anpassa sig då innan dom blir bra?? ja haft igång karet i ca 3månader nu o 2st växter har redan dött o dom andra har svarta kanter och många blad blir blekare o blekare o till slut dör dom o lostnar.
                    väldigt tråkigt
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • sundlof
                      • September 2005
                      • 11

                      #40
                      Jag har oxå en liten fråga ang PMDD, har precis beställt min första laddning och jag undrar bara om det på något sätt är skadligt för fiskarna? Har ju ingen lust att köpa massa nya fiskar.

                      Patrik

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #41
                        mina fiskar verkar ju inte sämre pga de men däremot så mår växterna sämre pga alla stora vattenbyten som man blir informerad av att göra när man göder med pmdd
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • Milbot
                          • November 2005
                          • 188

                          #42
                          Detta är en väldigt intressant tråd måste jag säga. Följer den med spänning. Jag har dock några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på innan jag sätter igång och ändrar mina vattenbytesrutinerna.

                          Om jag har förstått low-tech och walstad-modellen rätt så krävs det att man har jordbotten och ovanpå det ett lager med ganska grovt grus, men detta nämns inte i denna tråden. Kan man alltså köra low-tech med bara vanlig 0,8-1,2 mm rådasand?

                          Sen detta med slamsugning. Jag vet att det i vanliga fall förekommer olika åsikter om detta, om man ska göra det eller inte. Men i det här fallet där man utelämar vattenbytena, matar friskt och göder bara vid behov, ska man definitivt sluta med slamsugning då för att växterna ska trivas?

                          //Christian


                          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                          Kommentar

                          • M.W
                            • November 2002
                            • 393

                            #43
                            Det tar tid för växterna att ställa om sig till bikarbonat. Varje gång du byter vatten så kommer det med lite CO2, och växterna försöker använda det, men det räcker inte länge och växterna måste ställa om sig till bikarbonat. Sen byter du vatten osv.... Dom hinner inte anpassa sig, så ge dom lite tid. Prova defdacs modell 2-3 veckor och se vad som händer. Lite trist men.. prova.
                            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                            Min blog
                            PlantSwap

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #44
                              andreassofus: växterna behöver få nya blad av "rätt"typ de gammla brukar dö bort, tid beror på tillväxttakt tror jag.

                              sundlof: ja det kan vara skadligt, men då ska du upp i ganska höga koncentrationer, mycket högre än de som normalt rekomenderas för växternas skull.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                #45
                                Ursprungligen postat av NE
                                andreassofus: växterna behöver få nya blad av "rätt"typ de gammla brukar dö bort, tid beror på tillväxttakt tror jag.

                                sundlof: ja det kan vara skadligt, men då ska du upp i ganska höga koncentrationer, mycket högre än de som normalt rekomenderas för växternas skull.

                                ok jo ja får väl vänta o se. men ja har ju väntat i 3 månader nu o växterna dör ju bara.. skall ja sluta o byta vatten o sluta med pmdd tycker du?
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...