Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Som sagt, man slutar bara göra vattenbyten för växternas skull så dom får mer näring - som dom helst ska kunna utnyttja genom att få bra med ljus.

    En yngelburk med väldigt dålig ljustillgång där man slängt ner lite javamossa "bara för att" kommer aldrig vara ett riktigt bra ställe för växter eftersom:
    1) Man har ett pyttelitet filter/enbart genomluftning med dålig nitrifikation vilket är en stor anledning till att:
    2) Man måste byta vatten ofta. Därmed får man låga/obefintliga näringsnivåer och CO2-förvirrade växter enligt ovan.
    3) Det finns ingen botten och därmed ingen mineralisering av fiskskit till ickeorganiska näringsämnen som växterna kan ta upp eller alternativt:
    4) Sönderslamsugen botten utan fungerande mineralisering.

    Ett vanligt tätbefolkat inkört sällskaps akvarium med en inte alltför sönderslamsugen botten, halvmycket växter och övergödda fiskar är däremot en riktigt bra kandidat till att testa low-tech enligt Diana Walstads principer (The Ecology of the Planted Aquaria) där man slutar med vattenbyten.
    Senast redigerad av defdac; 17 February 2006, 12:15.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Ett vanligt tätbefolkat inkört sällskaps akvarium med en inte alltför sönderslamsugen botten, halvmycket växter och övergödda fiskar är däremot en riktigt bra alternativ till att testa low-tech enligt Diana Walstads principer (The Ecology of the Planted Aquaria) där man slutar med vattenbyten.
      Vad menar du nu? Alternativ till....... alltså om man har ett akvarium enligt ovan och byter vatten som vanligt är det lika bra som att ha mycket växter och inte byta vatten...eller?

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #18
        Tack för svaret! Det sistnämnda stämmer ganska exakt med mitt sällskapsakvarium...

        I "yngelburken" däremot har jag mycket växter som växer otroligt, klipper dom jämnt tycker jag för jag vill inte ha dom i ytan så dom stör cirkulationen.
        Men jag slamsuger nog noggrannare där... har ett ancistrusyngel (4 cm) där som frossar i rötter så det blir ganska smutsigt...

        Ska dra ner på vattenbytena ännu mer i sällskapsakvariet. Inte mig emot!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Vad menar du nu? Alternativ till....... alltså om man har ett akvarium enligt ovan och byter vatten som vanligt är det lika bra som att ha mycket växter och inte byta vatten...eller?
          Jag bytte ut "alternativ" mot "kandidat" i mitt inlägg ovan.

          I "yngelburken" däremot har jag mycket växter som växer otroligt, klipper dom jämnt tycker jag för jag vill inte ha dom i ytan så dom stör cirkulationen.
          Men jag slamsuger nog noggrannare där... har ett ancistrusyngel (4 cm) där som frossar i rötter så det blir ganska smutsigt...
          Kanon, då vet du hur mycket växter uppskattar näring. Tror även växter kan vara aktiva i näringsjagandet och även klippa organiska föreningar så att mineraliseringen i bottnen inte är lika viktig. Jag tror det är precis så upptag av chelaterade näringsämnen fungerar. Dom sprutar ut typ protoner för att knäcka chelatet .. eller nått. Nu blev det överkurs 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag bytte ut "alternativ" mot "kandidat" i mitt inlägg ovan.
            Förstår fortfarande inte ....(skäms lite) . Antingen överbefolkar man akvariet, byter vatten som vanligt och behöver ingen näring för fiskarna skiter så mycket, eller så överbefolkar man det inte och då måste man sluta med vattenbyten och bara göda med PMDD när växterna visar bristsymtom...... har jag fattat rätt? Är det de alternativ som enligt dig är bäst?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Antingen överbefolkar man akvariet, byter vatten som vanligt och behöver ingen näring för fiskarna skiter så mycket
              Nej det är inget bra alternativ eftersom växterna med varje vattenbyte kommer bli CO2-förvirrade.

              eller så överbefolkar man det inte och då måste man sluta med vattenbyten och bara göda med PMDD när växterna visar bristsymtom
              Om du inte överbefolkar akvariet så kommer det ingen näring så då spelar det ingen roll om du slutar göra vattenbyten.

              Du ska helst överbefolka, ha bra med ljus, mata friskt och utöver det sluta med vattenbyten. Då blir det bra med näring.
              Senast redigerad av defdac; 17 February 2006, 12:41.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #22
                Ville bara visa min uppskattning för ditt OTROLIGA tålamod mot oss totalt okunniga, defdac!!!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Du måste överbefolka, ha bra med ljus, mata friskt och utöver det sluta med vattenbyten. Då blir det bra med näring.
                  Jag tycker inte om att överbefolka eftersom jag tror att fiskarna inte gillar att vara trångbodda. Är det kört för mig och mina växter då alltså?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Okej, formulerade om mig igen. Poängen är att om växterna ska trivas måste dom få näring någonstans ifrån. Vill du köra ekologiskt utan PMDD så blir enda alternativet för växterna att klara sig på det som kommer från fiskarna.

                    Har du få fiskar som inte producerar speciellt mycket näring så kan du ju alltid välja saktaväxande växter som inte tar upp så mycket näring, typ Anubias och Javaormbunke.

                    Men det är enklare att sluta göra vattenbyten och skjutsa i en fulldos PMDD när du ser på växterna att dom börjar bli lite bleka. Dina fiskar kanske skiter bättre än du tror
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #25
                      Tack så hemskt mycket för all denna kunskap! Jag håller på och försöker lära mig detta med växter och näring och det är en hel djungel. Nu har jag lärt mig en hel del. Tack för din uthållighet

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #26
                        Får jag komma in lite här?
                        Jag har oxå frågat om detta många gånger och måste hålla med BirgittaW om defdacs fantastiska tålamod. Hurra för sånna människor

                        Alltnog, om detta med att inte göra vattenbyten hörde jag nånstans att det kan bli problem att sätta in nya fiskar i ett sådant akvarium. Och även att flytta fiskar därifrån till ett annat "vanligt" akvarium.

                        Vad sägs om det?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Mjo, det blir ju med tiden ganska annorlunda förhållanden i ett low-tech.

                          Jag har funderat på att flytta över 4 Scalarer från mitt low-tech till min high-techare. Skillnaden i t ex GH är stor, samtidigt så har jag gjort ett stort vattenbyte i low-techaren som förändrade vattenvärdena kraftigt vilket gick bra.

                          Det enda som kommer byggas upp är typ natriumnivåerna, eventuellt även calcium/magnesium eftersom man fyller upp med vanligt kranvatten allterftersom vattnet dunstar och detta ökar GH:t.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #28
                            GH, natriumnivåer, calcium/magnesium...
                            Vad skulle detta betyda för fisken som ska flyttas in/ut? Räcker det alltså att göra ett stort vattenbyte så funkar det?

                            Den jag talade med trodde inte att fiskarna skulle överleva helt enkelt!

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Okej, den som är orolig kan ju alltid koppa in fiskarna som normalt rekommenderas när man t ex köpt ny fisk.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • mohlin
                                • January 2004
                                • 1487

                                #30
                                Dina low-tech är alltså helt utan yttre tillförsel av CO2? Sory, men jag har aldrig kollat det där med low-tech. Börjar dock bli intressant, då jag inte har investerat i "riktig CO2".

                                Ska pilla bort mäsken och se vad som händer....

                                Edit: Ska man inte ha specialbotten till low-tech?
                                Senast redigerad av mohlin; 17 February 2006, 14:11.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...