Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    Ursprungligen postat av Lucas_magi
    Har någon av alla som skrev att dom skulle pröva detta prövat?

    Hur blev resultatet?
    Det är en lång tråd och lite gammal. Prövat PMDD?
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      men inte desto mindre bra... många frågor har ju besvarats på ett rätt komprimerat sätt imho

      Jag läste iaf med intresse och hasde god nytta av den... en kandidat till stickytråd?
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        Jag är också intresserad av att höra hur det gått med detta trots att det är en gammal tråd. (kanonintressant läsning)
        Jag har kört med regelbundna vattenbyten som man får lära sig. Ett resultat av detta har blivit att alger (främst tråd och svävaralger, men även andra) frodas och växterna ser hängiga ut.
        Sedan har karet tagits över av infusorier. Är snart inne på 4:e veckan utan vattenbyten nu. Nitrit är 0 och järnvärdena försöker jag hålla uppe med ferrogan och 7 kulor. Har nu förstått att 7 kulor skulle kanske jag låtit bli, men gjort är gjort. Ferrogan har jag märkt hjälper. Fiskarna mår allafall prima.
        Vilken typ av jord skall man frysa och stoppa ned i gruset?
        Hur lång tid kan man vänta sig att det tar innan växterna ställer om sig?
        Vilka värden är viktigast att hålla kolla på? PH?
        Har någon några erfarenheter av detta experiment. Berätta gärna.
        //
        Anders
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Problemet med att enbart tillsätta järn via Ferrogan och lerkulor är att växterna består av så liten del järn. Växter består till största delen av kol, kväve, kalium och fosfor och bara 100-1000 gånger så lite järn.

          Därmed inte sagt att det är dåligt att tillsätta järn - det behövs bara så ofantligt mycket mer av en massa andra näringsämnen.

          Vilken typ av jord skall man frysa och stoppa ned i gruset?
          Det spelar ingen roll. Ett mycket bättre alternativ är att frysa in kuber av den mulm/slam som bildas i filtret - ev. mixa in lite jord för att få mer konsistens.

          Tänk på att detta inte tillför någon näring utan underlättar bara att skapa en bra miljö i bottnen som gynnar bakterier som bryta ner organiskt material till salter som växterna kan ta upp.

          Dvs för att jord ska funka måste det finnas skit att omvandla till växtnäring. Det gör det oftast inte med för välskötta akvarier med väldigt få fisk och sparsamt med matning.

          Vilka värden är viktigast att hålla kolla på? PH?
          Man bör undvika vattentester då dom ofta ger väldigt osäkra utslag. Växtakvarister mäter dock ibland järn, nitrat och fosfat samt pH om man kör med koldioxid. Det gäller dock att man är oerhört kritisk till alla former av mätvärden och alltid "måla f-n på väggen".
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            Tack för svaren!
            Jag har undvikit att tillföra "riktig" näring i karet så länge jag inte har riktig balans. Så länge jag har infosorier o alger känns det osäkert. Därav har jag inte tillfört ngt annat än järn. När jag har fått ordning på detta kommer jag att försiktigt börja tillföra mer näringsämnen i form av PMDD eller liknande.
            Jag ser dock en viss ljusning....bättre dag för dag...ta i trä...
            Skall testa detta med inga eller koldioxidfria/genomluftade vattenbyten (och allt annat som dryftats i tråden). Än så länge ser växter o fiskar ut att må bra, lite väl skitigt på botten bara.
            Jättekul om andra kunde tillföra sina erfarenheter ang, detta.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              Snyggt

              Oj så fina kar!

              Ursprungligen postat av defdac
              Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.

              Ja man gör vattenbyte om man ska skrubba alger/rota upp växter. Mitt low-tech klarar sig fint runt 1 år utan vattenbyten. Dom två undre är low-techs som körs så:
              http://www.defblog.se/pictures/picture1536.jpg
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                Järn kan ge alger

                För mycket järn i förhållande till andra gödningsämnen kan nära algerna.

                Ursprungligen postat av andersfiskar
                Tack för svaren!
                Jag har undvikit att tillföra "riktig" näring i karet så länge jag inte har riktig balans. Så länge jag har infosorier o alger känns det osäkert. Därav har jag inte tillfört ngt annat än järn. När jag har fått ordning på detta kommer jag att försiktigt börja tillföra mer näringsämnen i form av PMDD eller liknande.
                Jag ser dock en viss ljusning....bättre dag för dag...ta i trä...
                Skall testa detta med inga eller koldioxidfria/genomluftade vattenbyten (och allt annat som dryftats i tråden). Än så länge ser växter o fiskar ut att må bra, lite väl skitigt på botten bara.
                Jättekul om andra kunde tillföra sina erfarenheter ang, detta.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  Vad händer i ett Low-Tech kar om man har Uppsalavatten med följande värden? Vad händer med Ph-t om man byter vatten väldigt sällan här i Uppsala?

                  alkalinitet ca 120-150 mg/
                  Hårdhet, total ca 8 odH
                  Kalcium ca 30-40 mg/
                  pH ca 8,1
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Det händer inget speciellt, pH:t går förmodligen ner en gnutta.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      Ok. Tack. Men när det gäller vattentbyten som diskuterats här mycket. Kan man använda en luftpump för att snabbare få mindre co2 i vattnet vid byten eftersom ojämna co2 nivåer tydligen förvirrar växterna och ger alger? Eller är jag helt ute och cyklar? (Ja, detta gäller givetvis bara om man kör ett enkelt kar utan extra c02 tillförsel.)
                      Senast redigerad av MattiasL; 12 June 2007, 08:07.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Kan man använda en luftpump för att snabbare få mindre co2 i vattnet vid byten eftersom ojämna co2 nivåer tydligen förvirrar växterna och ger alger?
                        Egentligen inte eftersom det är kontakten med luften som ger den stora CO2-boosten.

                        Man skulle kunna tänka sig ett vattenbyte med en slang ur och en in för att på så sätt komma runt det problemet, men även då riskerar man eventuell CO2 i själva kranvattnet.

                        Ultimat vore en sump där man luftar ur vattnet innan det åker ner i akvariet.

                        Egentligen tror jag inte man behöver nojja överdrivet mycket över detta om man inte har väldigt stora problem med toffsalger som främst är dom som gynnas av CO2-svängning/CO2-pulser.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          Jag har tidigare hört att det är dåligt för växterna i akvariet med luftpump och bubbelridåer eftersom co2 "luftas ur" vattnet. Finns det överhuvud taget någon fördel med luftpump för akvarievattnet (förutom kul effekter)?
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            I ett växtakvarium med lite halvmycket växter så kommer CO2-nivåerna sjunka till 0 ganska omgående när ljuset går på. I det fallet så skadar inte luftpump något alls.

                            På natten byggs CO2-nivåerna upp pga bakteriers, växters och fiskarnas andning om man inte har någon genomluftning och dålig ytcirkulation. Detta kan med andra ord leda till dygnsvariationer i CO2-halten. Huruvida denna svängning kan trigga t ex toffsalger vet jag inte riktigt men det är möjligt. Är växterna pigga och många så brukar dock konkurrensen om främst ljus göra att alla typer av alger har problem att få fotfäste.

                            Jag tycker alla typer av akvarier verkar må väldigt bra av en jämn och tydlig cirkulation i hela akvariet - men man behöver ju inte ha plaskande yta från jättestarka pumpar och extra luftpumpar för det.

                            Jag skulle nog hellre ha en luftpump som skapar en jämn cirkulation i hela akvariet än att inte ha någon cirkulation alls.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              Ursprungligen postat av MattiasL
                              Jag har tidigare hört att det är dåligt för växterna i akvariet med luftpump och bubbelridåer eftersom co2 "luftas ur" vattnet. Finns det överhuvud taget någon fördel med luftpump för akvarievattnet (förutom kul effekter)?
                              En luftpump kan kopplas till ett botten-/hörnfilter och liknande i mindre akvarium, typ yngelbalja, karantänkar.
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              • MattiasL
                                • September 2006
                                • 1479

                                Tack för era svar.
                                Qui audet adipiscitur!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...