Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #76
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag verkar bara så kunnig för att jag lusläser hans reports. Egentligen är jag bara en babblande översättande papegoja. Eller fisk. En babelfisk. =)
    Nåja , är det inte så att du är kunnig p gr a att du läser , är intresserad och förstår och dessutom kan och vill förklara så vi andra oxå kan förstå. Det är vi många som är oändligt tacksamma för. Du berikar oss med kunskap och våra växter blir oxå glada och tacksamma.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #77
      Visst är det så att det bildas en del co2 i mulmet i wahlstadtkar. Men man kan aldrig helt fullt och fast veta hur mycket bikarbonat som försvinner på lång sikt. Även om växterna får co2 via mulm så kommer dom likväl att utnyttja bikarbonat när co2 nivåerna inte är tillräckliga. Vilket de förståss är hela tiden. Hur mycket? Inte en aning! Men en sak är säker, det är inte så enkelt som att växter använder sig av antingen co2 eller bikarbonat. Det bevisar tydligt min buffertkrasch i perfekt co2 berikat kar.

      Så att säga att det "aldrig kommer att leda till buffertkrach" är nog lite väl att ta i. Risken finns, sen verkar det onekligen som att vi bedömer den olika.

      Angående barrreport så är det ett av mina krav för att förlänga min anställning. Så förmodligen har jag det om en månad. Givetvis så är det så att de flesta lär genom att läsa och vara interesserade. Men det kräver klart högre intelligens än en papegoja, så nedvärdera inte dig själv. Du gör ett bra jobb.
      MVH
      Magnus
      Senast redigerad av Tropfrog; 18 February 2006, 21:32.
      min zoon

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #78
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        Nåja , är det inte så att du är kunnig p gr a att du läser , är intresserad och förstår och dessutom kan och vill förklara så vi andra oxå kan förstå. Det är vi många som är oändligt tacksamma för. Du berikar oss med kunskap och våra växter blir oxå glada och tacksamma.
        tackar och bugar för den information man får hoppas att man kan ge något tillbaks så småningom
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #79
          Även om växterna får co2 via mulm så kommer dom likväl att utnyttja bikarbonat när co2 nivåerna inte är tillräckliga. Vilket de förståss är hela tiden.
          Ändrar strategi? Innan var det nitrifikationsbakterierna och nu växterna som utnyttjar bikarbonat? =)

          Japp hela grejjen med low-techs är att växterna ska börja använda bikarbonat.

          Samtidigt: Allt du stoppar ner är till stor del kol. Långt mer än tillväxten i low-tech.

          Det bevisar tydligt min buffertkrasch i perfekt co2 berikat kar.
          Varför skulle det bli en buffertkrasch i ett CO2-berikat akvarium? Växterna kommer aldrig bilda karboanhydras om dom får CO2 i den magnituden som förekommer i CO2-berikade akvarier. Man kör ju dessutom 50% vattenbyten varje vecka dessa + DOC-nedbrytningen.

          Är du *helt* säker på att det var en buffertkrasch, och hur förklarar du den om växterna inte använder bikarbonat då dom får CO2?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #80
            Ändrar strategi? Innan var det nitrifikationsbakterierna och nu växterna som utnyttjar bikarbonat? =)
            Ja just det, slarvigt av mig. Men även växterna konsumerar bikarbonat precis som du själv påpekat på flertalet ställen i denna tråden. Det håller jag med om

            Japp hela grejjen med low-techs är att växterna ska börja använda bikarbonat.
            Samtidigt: Allt du stoppar ner är till stor del kol. Långt mer än tillväxten i low-tech.
            Det är just på en del såna generaliseringar jag inte är lika säker som du är. Det beror förståss på hur många växter, hur mycket ljus, hur mycket du stoppar i och framförallt ditt kranvattens kh.

            Varför skulle det bli en buffertkrasch i ett CO2-berikat akvarium? Växterna kommer aldrig bilda karboanhydras om dom får CO2 i den magnituden som förekommer i CO2-berikade akvarier. Man kör ju dessutom 50% vattenbyten varje vecka dessa + DOC-nedbrytningen.
            Varför...Inte en aning. Men jag kan påpeka att jag inte bytte vidare mycket vatten i mitt highteckar. Vid kraschtillfället hade inget vatten bytts på ca 3 veckor.

            Är du *helt* säker på att det var en buffertkrasch, och hur förklarar du den om växterna inte använder bikarbonat då dom får CO2?
            kh=0 Ph=4,5 och döende fiskar. Om det inte var en buffertkrasch så vet jag inte. Vad tror du att det var? Hur jag förklarar det? Nej det gör jag inte, men när det gäller wahlstadt så går det att förutsäga en risk. Som jag sade innan: Jagkan inte avgöra hur stor den är men den är deffinitivt större än i co2 berikade kar och deffinitivt större om du göder med pmdd i wahstadtkaret. Att säga att det inte kan hända i ett wahlstadtkar är en generalisering som jag inte tror på. Då hade det heller aldrig hänt i mitt highteckar, där risken ju är avsevärt lägre.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #81
              Nu tänkte jag krångla till det lite
              Jag kör ju en liten mellanvariant som varken är High-tech eller Low-tech som egentligen inte borde fungera men som hos mig i växt/fisk-kar med lätta växter fungerar helt OK i mina ögon sett. Fast nog suger det i Co2-tarmen alltid.
              Men jag matar mina burkar med PMDD på lite olika maner.

              180:an får 50 % vattenbyte 1 gång/vecka och jag doserar P/N/M med 30 ml var vid vattenbyte och sedan varannan/var tredje dag lika mycket. Hade ju problem med mina javaormbunkar, men nu när jag ökat på doseringen så växer det som är kvar kanonbra.

              110:an som ju står på jobbet byter jag inte vatten lika ofta i, men efter ca 3 veckor kan jag inte "hålla" mig för då är det helt igenväxt och ser berövligt ut, så då blir det 50 % vattenbyte. Här doserar jag 15 ml 2 ggr/vecka.

              I bägge dessa hade jag diverse tofsar och andra alger, men detta har försvunnit helt. I 180:an får jag ta bort lite prickar och bruna stänk på rutan vid vattenbyte. I 110:an får jag gnugga dom där attans hårda prickarna på rutan. fick dessutom trådalger här i somras när jag inte hade i någon gödning på 4 veckor. Nu är det bara någon enstaka tråd kvar.

              20:an är ju så pass liten och dessutom med ett yttepyttefilter så här byter jag 50-80% 2 ggr/vecka och doserar med 7,5 ml varje gång. Detta är ju relativt nystartat så jag har haft en del kiselalger (tror jag) på rutorna men annars växer det som tusan här oxå.

              Mina vattenbyten borde ju sabba växternas kolupptag hela tiden, men är det tillväxten som hämmas av detta eller är det nå´t mer som blir galet.

              Kan tänka mig att i rena växtakvaristögon så finns det säkert mer att önska, men som växt/fisk med lite lagom betoning på båda delarna så kan det fungera i alla fall.
              Hoppas jag inte rör till det ännu mera nu
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                Om det skett en biogen avkalkning pga extremt bikarbonatsupptag så går pH:t upp eftersom CaCO3 fälls ut.

                Att både KH och pH går ner blir svårförklarat.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #83
                  Jag har ju sett dina kar maria, tycker nog att du lyckas bättre med växter i ickeco2 kar bättre än vad jag gör. Tänk på att detta är en teoretisk diskussion, det är möjligt att det skulle funka att ändra skötseln efter den. Men om det nu funkar bra, varför ändra på ett vinnande koncept? Kör på som innan. Så slipper du risken för buffertkrasch
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #84
                    Maria, dina burkar låter som dom mår mycket bra. Prickalger på framrutan är himmelriket, då vet man att man gör något rätt.

                    Du har nog helt enkelt inte speciellt mycket CO2 i ditt kranvatten så växterna utnyttjar bikarbonat fullt ut och därmed kan använda PMDD fullt ut. Speciellt att toffsalgerna försvann tyder mycket på det. Dina doseringar låter helt rimliga och där jag känner att det borde ligga i ett hyffsat normalt akvarium med glada växter.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #85
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Om det skett en biogen avkalkning pga extremt bikarbonatsupptag så går pH:t upp eftersom CaCO3 fälls ut.

                      Att både KH och pH går ner blir svårförklarat.
                      Om caco3 fälls ut ökar ph, det är sant. Men det är en temporät ph topp. När bikarbonaten är slut och den temporära ph toppen är över så sjunker ph, det är just detta som är en ph krasch. Om jag haft ett extremt högt ph innan det låga vet jag inte, men det är troligt pga drabbade diskusar som egentligen skulle gilla det låga ph´t.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #86
                        Tack skall ni ha båda 2.
                        Jag kör på som jag gör tills vidare. Får se vad som händer till hösten då det förhoppningsvis blir lite större burk hemma
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #87
                          kanske dags att prova med lite torv till hösten kanske.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Maria - Sjöjungfru

                            • January 2004
                            • 4236

                            #88
                            Ursprungligen postat av Raven
                            kanske dags att prova med lite torv till hösten kanske.
                            Nja, blir det att pröva nå´t nytt så hoppas jag det blir Co2 och kanske lite nya varianter på fiskar
                            Maria - Sjöjungfru

                            Kommentar

                            • Milbot
                              • November 2005
                              • 188

                              #89
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Jo i ett inkört akvarium har man redan DOC iform av mulm (den bruna geggan i bottnen).

                              Sätter man upp ett nytt low-tech brukar man ha 2,5 cm torv toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus för att få DOC från början.
                              Har en fråga i anslutning till detta. Är väldigt sugen på att skippa vattenbytena, men vill helst köra utan jordbotten. Jag ska dock byta ut mitt grova grus mot sand om ett tag. Det blir ju inte riktigt som en nystart, men all gegga förlorar jag ju (om jag inte sparar den på något sätt och tillsätter i nya sanden...)

                              Nu kanske man kan tycka att jag då borde fixa till en jordbotten när jag ändå ska röja och greja, men det känns inte rätt att starta med jordbotten. Om jag ändrar mig blir det lite svårt att ändra tillbaka till bara sand.

                              Så.. jag vill gärna köra på bara min rådasand om det skulle kunna funka. Dock kommer jag ju som sagt att förlora den här geggan i botten. Så jag undrar om det går att rekommendera något här? Måste jag vänta med att skippa vattenbytena tills det har bildats ny mulm i sanden, eller kan jag köra utan vattenbyten från start? Jag är lite förvirrad just nu... den här tråden har vänt upp och ner på en del saker. På ett positivt sätt

                              //Christian


                              Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #90
                                Kör absolut inte jord under fin sand. Då får bottnen inte mycket syre och illaluktande giftigt svavelväte kan bildas. Om du skall ha jord i botten så bör du ha något grövre sand. Då är det ju bäst att inte ändra något alls.

                                Jag kör med fin sand som botten, inga vattenbyten och pmdd tillsats vid behov. Allt mulm som bildas sugs ur karet när man har fin sand. Det sjunker ju inte ner i bottnen som vid grus. Växterna får då nästan ingen annan kol än via bikarbonaten i såna kar, så det är viktigt att välja rätt växter. Sen har vi risken med buffertkrasch Det kan vara bra att mäta ph. Men visst funkar det.
                                MVH
                                Magnus
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...