Kanske dumma PMDD frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #46
    Ursprungligen postat av andreassofus
    ok jo ja får väl vänta o se. men ja har ju väntat i 3 månader nu o växterna dör ju bara.. skall ja sluta o byta vatten o sluta med pmdd tycker du?
    Sluta med vattenbytena men inte med PMDD, för då får ju inte växterna mat..
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #47
      full dos eller?
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #48
        Jag tror inte att detta är problemet i ditt fall, 3 månader, då är det säkert näringsbrist och inte anpassning.
        Hur göder du och vad har du för ljus, jag förstår det som om att du inte använder CO2?
        Vad är det för växter du har?
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #49
          hur ja göder? när ja har gjort ett 50% vattenbyte så häller ja i pmdd. 40ml från varje flaska rät ner i karet.
          har två st rör. ett sera daylight brilliant tror ja o ett sera blue nånting tror ja
          är tänt från halv tolv på dan till halv tolv på kvällen.
          nej ingen co2.
          ja du.. växtnamn kan ja inte, men ja tror att några är nån typ av svärdplanta och nån valisneria (stavning) och två st låga växter med stora bleda blad, nästan som små näckrosor , o två st små jättelåga "bollar" om du förstår va ja menar
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #50
            Detta är hur jag gjort,
            Byt 20-30% vatten en gång per månad, efter detta vattenbyte hade jag tillsatt en normal fulldos gödning.
            När man gör lite eller få vattenbyten blir det lite mer fingerkänsla, man kan lätt få för hög eller låg koncentration av gödning i vattnet, det kan hjälpa att hitta rutinerna genom att göra mätning av något nyckelämne t.ex. NO3.

            De flesta av dina växter är ganska bra på att leva av karbonater (kan de små näckroserna vara någon form av anubias?), så det kan eventuellt hjälpa lite genom att tillsätta lite bikarbonat med jämna mellanrum.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #51
              anubias va de ja.. stämde väldigt bra på bilden när ja kollade på växtregistret.
              hur ofta ska ja tillsätta bikarbonat? och hur mucke är "lite"?? vattnet kommer ju bli hårdare av bikarbonat.. gör inte det nåt fast ja har scalare tigerbarb o segelfelnsolly?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #52
                skall ja bara tillsätta pmdd en gång i månaden då när ja gör ett 20-30% vattenbyte? ursäkta alla dumma frågor men ja vill bara va säker o att mina växter ska va fina
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #53
                  såg även nu att alla mina blad va fulla av ludd. tofsalger?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #54
                    Testa att gå ner i vattenbytesfrekvens till varannan/var tredje vecka och göd för hela akvarievolymen 1-2 ggr i veckan och se om det tar sig.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #55
                      ok. de ska ja testa.. då ska ja hälla i pmdd nu direkt, för de skulle ja göra idag, men ja har inte bytt vatten.
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #56
                        Jopp.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #57
                          stort tack för att du tar dig tid defdac, du är till stor hjälp till oss okunniga när de gäller växter o så
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58
                            Det är lugnt, men du får lova att återkomma med resultaten så det blir lite återkoppling. Göda low-techs kräver lite känsla som NE är inne på, speciellt om man ska behålla en massa vattenbyten och inte gå hela vägen till antingen low-tech utan vattenbyten eller high-tech med CO2.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              #59
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det är lugnt, men du får lova att återkomma med resultaten så det blir lite återkoppling. Göda low-techs kräver lite känsla som NE är inne på, speciellt om man ska behålla en massa vattenbyten och inte gå hela vägen till antingen low-tech utan vattenbyten eller high-tech med CO2.

                              low-techs betyder alltså att göda utan o göra vattenbyten?
                              vad är det för känsla?? är de nåt ja ska tänka på eller kolla efter nu när ja göder utan vattenbyten?
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Ja man måste ha känsla för minsta tecken för när växterna börjar bli begränsade, typ aningens blekare osv. Det krävs lite erfarenhet för att bedöma rätt och att vara kritisk i sin bedömning, samt att välja rätt växter att kolla på. Vissa visar tydligare med färgförändring att något är fel, ofta handlar det om en ljusblekare grön färg på hela växten och nya skott.

                                Kryper Cyano fram ur vrårna har man varit för feg med KNO3, får man prickalger på framrutan har man varit för feg med KH2PO4, är nya skott betydligt ljusare är det för lite NutriSi, är nya skott rödaktiga trots att växten egentligen ska vara grön så är det för lite KNO3, markant kortare nya blad generell makrobrist (mer kol, KNO3, KH2PO4) osv.

                                50% vb med CO2 gör den här bedömningen lättare för att man märker mycket tydligare när växterna producerar betydligt mindre syre/bubbel.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...