Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    #91
    defdac.
    That´s it. Nu har du definitivt gått för långt. Men du vinner - I´m out.

    Ajöss.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #92
      Nu har du definitivt gått för långt.
      Kränkande inlägg kan du alltid anmäla annars har du ju möjligheten att bemöta kritiken sakligt
      Men du vinner - I´m out.
      Vinner vad då?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #93
        Ursprungligen postat av defdac
        Det jag ändå retar mig... devisen "akvaristik inte är en exakt vetenskap".
        Egentligen är det nog devisen ovan (som Patrik tidigare använde) som är den ömma tån i den här historien.
        Jag kallade vid något tillfälle Defdacs kunskaper för hokus-pokus för något år sedan vilket tycktes såra Defdac vilket jag faktiskt inte förväntat mej. Jag tycker ju faktiskt att en del av kunskaper defdac delar med sej av är som ren magi.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #94
          vissa har talets gåva,andra har skrivandes gåva,andra har tänkandes gåva.vissa har allt,andra har dett inte ,vem har rätt.synd på en bra tråd

          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #95
            Vi kan ju alltid återgå till ursprungsämnet !

            Jag har en iakttagelse som jag visserligen inte har återupprepat men som ändå känns som något jag skulle vilja beskriva.

            Jag har ett antal ggr nu dödat cyano med Fungistop, det har gått bra varje gång. Det har till och med visat sig att det fungerar med väldigt små doser av Fungistop (typ 40ml). Den enda effekten har som andra redan beskrivit är att vattnet blir rejält "svartvattenlikt". Växterna däremot bubblar på som inget har hänt. Nej förresten, ytterligare en effekt har varit att dvärgciklider och scalarer har fått lekspader.

            Däremot när jag tryckte i fulldos av General Tonic så blev det en algexplosion (staghorn) utan dess like efter några dagar. Det tok en hel månad att rensa ut dem. Gissningsvis så dödade Tonic'en så mycket filterbakterier så att det blev en ammoniumspik.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #96
              Tonicen har funkat väldigt bra för mig när de gällt att bekämpa cyano, dock med 1/4 dos..

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #97
                Ursprungligen postat av oveb
                Vi kan ju alltid återgå till ursprungsämnet !

                Jag har en iakttagelse som jag visserligen inte har återupprepat men som ändå känns som något jag skulle vilja beskriva.

                Jag har ett antal ggr nu dödat cyano med Fungistop, det har gått bra varje gång. Det har till och med visat sig att det fungerar med väldigt små doser av Fungistop (typ 40ml). Den enda effekten har som andra redan beskrivit är att vattnet blir rejält "svartvattenlikt". Växterna däremot bubblar på som inget har hänt. Nej förresten, ytterligare en effekt har varit att dvärgciklider och scalarer har fått lekspader.

                Däremot när jag tryckte i fulldos av General Tonic så blev det en algexplosion (staghorn) utan dess like efter några dagar. Det tok en hel månad att rensa ut dem. Gissningsvis så dödade Tonic'en så mycket filterbakterier så att det blev en ammoniumspik.
                är du säker på att dett har" gået bra varje gång " eftersom du har fået upprepa det.har själv problem med cyano.har mörkat 1ggr ,kör nu andra ggr,har gået ca 3mdr mellam .har ökat mängden no3 .fra defdac stammlösning .till mellan 1/2 till 1 dl tort dosering ingen fosfat
                kör med 1000 l
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #98
                  Är de borta några veckor så "friskskriver" jag karet.

                  Återkommer de efter det så är det för att jag klantar mig med gödningen !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

                    #99
                    hade mörkat karet i tre dagaroch hoppats på samma resultat som förra gången,men sambon skulle titta till om fiskarna mådde bra,då blev resultatet att ca 30 cm in fra vor hon tittade var fortfarende fult med cyano,men resten vart tomt.kontens titta aldrig så du släppar in det minste ljus.då går dett så her
                    mvh janne
                    Bifogade filer
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      hittar ingen nybörjar tråd om cyano .om man kör ie dvs 50 % vattenbyte så får man rent vatten .men enl expert.så orsakar rent vatten cyano .hur hängar dett ihop

                      mvh janne
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Rent vatten som i låga kvävenivåer. EI innebär höga kvävenivåer från KNO3 vilket gynnar andra alger.

                        Om bilden togs efter en mörkläggning så måste mörkläggningen verkligen misslyckats brutalt, gör man det ordentligt så är alla växterna bleka och det finns inte ett spår av någon Cyanobakterie någonstans.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Rent vatten som i låga kvävenivåer. EI innebär höga kvävenivåer från KNO3 vilket gynnar andra alger.

                          Om bilden togs efter en mörkläggning så måste mörkläggningen verkligen misslyckats brutalt, gör man det ordentligt så är alla växterna bleka och det finns inte ett spår av någon Cyanobakterie någonstans.
                          om du läsar så stod der att min kära sambo var mån om fiskarna och skulle kolla om dom mådde bra så hon tittade in under tiden.eller är det "danskjävlar" som inte kan skriva
                          mvh janne
                          Senast redigerad av janne dansk; 19 November 2005, 20:27.
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            ber så mycket om ursäkt ,men kunne inte låta bli

                            mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              Täck igen ordentligt och be frugan låta bli att flukta !

                              Toksvart (noll fotoner) skall det vara annars kan du lika gärna köra Fungistop !
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • janne dansk
                                • June 2004
                                • 1740

                                jag vet jag har gjort det förut och det har lyckats

                                .men
                                mvh janne
                                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                                Kommentar

                                Arbetssätt...