Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    Det är SANT!

    Har tagit bort en del av cyanon för hand, men finns fortfarande en hel del i det nedersta karet. Släppte ner två unga Pomacea bridgesi i förrgår. De äter cyano som bara den! Det tog bara sekunder från att de släpptes ned till att de började krypa längs glaset och fick i sig långa sjik av cyanon!

    Har planterat riktligt med växter i de två översta karen och tagit en hel del "filter" vatten från de övriga inkörda karen och det börjar ta sig! Härligt!

    Så med andra ord, det stämmer att åtminstonde Pomacea bridgesin äter denna cyanon...

    MVH

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Jag tror det beror väldigt mycket på i vilket stadie cyanobakterien är i. Jag är ganska säker på att det bara är döende Cyano som blir uppätet av liknande filurer.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        Det är möjligt. Jag kan faktiskt inte svara på hur cyanon mår, den har ju stannat av i det aktuella karet. Men när man tar i "den" så upplever jag att den känns som den gjort innan.

        JAg brukar ibland ta andmat från ytan i mitt akvarie med praktbotior, där har det ibland bildats cyanoliknande massa i ena hörnet. Endast under lysrampen och i ytan bland växterna. Dessa klumpar lägger jag ner till snäckorna och det brukar alltid vara uppätet på ett par dagar. Men i dessa fall är det ju möjligt att det jag tolkar som cyano även här hinner dö av andra orsaker innan snäckorna hinner äta upp allt.

        I vilket fall som helst så hjälper det mig enormt att de nu städar rent och samtidigt hjälper till att få snurr på biologin.

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • HakanLarsson
          • August 2006
          • 7

          Ursprungligen postat av defdac
          Ja vilken tur du haft när du undivikt att trigga alla miljoner cyanosporer du har i akvariet efter en rejäl städning =)


          Ehhh... du var mig en dryg viktigpetter. Eller driver du med mig. Det är klart det finns miljoner cyanosporer, tror du att vi övriga på forumet är imbisilla? Det hör till allmänbildningen att veta att denna underbara lilla bakterie är oerhört gammal och att finns överallt. Den syresatte en gång i tiden jorden. Jag är personligen rätt fascinerad av BG-algen (som inte är en alg) och dess primitiva fotosyntes.



          När bakterien blir ”synlig” kallas det ”blomning”. Det är då den gröna ”fina” mattan breder ut sig. Men för att det ska ske, måste förhållandena var de rätta, precis som i havet. Mycket solljus och mycket näring gör att bakterierna växer till sig. Så håll rent och fint och undvik direkt solljus, så lipper du dem. Det behövs inga tillsatser.

          /Håkan

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Ehhh... du var mig en dryg viktigpetter. Eller driver du med mig. Det är klart det finns miljoner cyanosporer, tror du att vi övriga på forumet är imbisilla?
            Det stavas "imbicilla".

            Det jag menade är att sporerna triggar på det ammonium och syresänkning när du och fiskar bökar upp speciellt vid en städning. Dessutom förökar dom sig genom fragmentering vilket också förvärras när du bökar omkring.
            Jag är personligen rätt fascinerad av BG-algen (som inte är en alg) och dess primitiva fotosyntes.
            Jag med =) Det märker du när du söker igenom alla hundratals inlägg jag skrivit om den här på forumet.
            Senast redigerad av defdac; 01 April 2007, 11:45.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • annehult
              • January 2006
              • 149

              Sorry defdac, "imbecilla" skall det vara ;-)
              Första gången man ser ett stavfel av dig, höll på att svälja snuset ;-)
              Men i sakfrågan håller jag av egna erfarenheter med, ammonium och syresänkning (=stor bottenstädning) gillar dom små liven. Tillsättning av KNO3 och ökad vattencirkulation gillar dom inte.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Åhå, jag som googlade ordet. Borde fattat att 448 träffar var lite för lite =) Bättre än 6 stycken dock 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  Aha, det här släpper jag inte så lättt ;-)

                  Nudå?
                  Nu har jag helt sabbat tråden... sorry.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Ja den använder jag ibland, om jag orkar googla fram den. Eftersom google är förstasida såfort jag öppnar en ny flik så är det enklare att copypejsta ordet in i google och se hur många som tycker att det stavas på ett visst sätt - och ibland få förslag på rättstavade ordet.

                    I det här fallet spelade det inte ingen större roll eftersom det mest var för att reta Håkan Larsson då han fick tokspel när jag sa emot honom 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      (SOAB går förresten bara till T, men det verkar finnas en del alternativ: http://www.ordlista.se/svenska/ )
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • annehult
                        • January 2006
                        • 149

                        "I det här fallet spelade det inte ingen större roll eftersom det mest var för att reta Håkan Larsson då han fick tokspel när jag sa emot honom 8)"

                        Jo, det var ju liksom det som var grejen, bara å hänga på, å sen så blev det ju ändå roligare ;-)

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          Har inte läst igenom alla sidor i den här tråden men skulle ändå vilja försöka sammanfatta.
                          Blågröna alger uppkommer så vitt jag har förstått genom en kombination av för lite kväve och för mycket fosfor i karet. Ljuset verkar också ha betydelse på det sättet att för svagt ljus gynnar tillväxten!? Vattnets koldioxid/karbonathalt verkar vara av underordnad betydelse.

                          Någon skrev om ett filter som heter UVC-filter! Vad är det?
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Ja det verkar som dom gärna dyker upp när framförallt kvävenivåerna sjunker till omätbarhet (hobbytester alltså) - relativistiskt så blir ju då fosfatnivåerna högre.

                            Det som triggar dom tycker jag dock verkar vara låga syrenivåer, bra tillgång till mulm och ammoniumspik - som de flesta alger blir triggade av.

                            Det som skiljer Cyanon mot andra är att dom klarar så väldans mycket lägre näringsnivåer än alla andra alger. Långt lägre än växter osv. Att dom klarar så låga näringsnivåer beror sannolikt på ett par saker. Dom kan bilda anearoba zoner under täta kolonier där kvävgasupptagning kan ske och har då ett tydligt övertag gentemot alla andra epifyter.
                            Men även deras uppbyggnad och struktur med sin fenomenalt höga yt:volymförhållande och oscillerande rörelser gör säkert också att dom är några resor bättre på att klara låga näringsnivåer.

                            När dom väl blommat upp så har jag personligen aldrig kunnat ta bort dom bara genom att dosera mer nitrat och suga upp allt slam och fixa en stabil biologisk filtrering. Det brukar även krävas någon form av nådastöd, t ex på flaskan angiven dosering av Tetramedica Fungistop eller 3-dagarsmörkläggning.

                            UVC-filter är ett rör som man sätter på in/utblåset på sitt ytterfilter som bestrålar allt förbifarande vatten med UVC-ljus som förstör organismers DNA och gör dom sterila. Funkar bra för svävalger, men mindre bra mot Cyano - om inte Cyanon svävar omkring under natten (vilket kan hända).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • GasseG
                              • April 2007
                              • 368

                              Finns det speciella fosfat-indikatorer eller endast generella GH-indikatorer i handeln?

                              Ja hur som helst kan vi väl slå fast eftersom så många vittnar om att kraftigt överdoserande av kväve dödar eller åtminstone hämmar tillväxten av blå-gröna alger.
                              Intressant det här, sitter här och tittar lite på den allmänna övergödnings/giftalgsdebatten. Även i den debatten så verkar alla överens att det är obalansen mellan kväve och fosfor (fosfat enligt mig) som är upphovet till cyanobakteriernas vida spridning. I diskussionen om vad man ska göra så framgår att järn (rost mao, Fe2+, Fe3+) har en viktig funktion i att binda fosfor i naturen och på så sätt bevara den naturliga balansen. Genom att binda upp fosforet så kanske balans N och P återställs och karet kommer i harmoni igen. Mitt högst personliga förslag är att testa det här, med att antingen lägga lite stålull (mkt effektiv järnkälla) eller järnspikar (mindre effektiv järnkälla) i pumpen i ett cyanoinfekterat kar och studera effekten under en period t.ex en månad.
                              Om någon kan prova och sedan rapportera effekten i den här tråden så vore jag tacksam!

                              <---Väldigt nyfiken!

                              Att tillföra stora mängder N kan säkert ha sina nackdelar både vad det gäller tillväxten av växterna men även så kan andra alger få grepp om vattnet blir väldigt näringsrikt helt plötsligt.
                              Senast redigerad av GasseG; 19 April 2007, 06:38.
                              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Finns det speciella fosfat-indikatorer eller endast generella GH-indikatorer i handeln?
                                Ja det finns en uppsjö vattentester för hobbybruk och här i Sverige brukar man föredra märkena JBL och Salifert. Fosfat, nitrat, GH, KH, pH, koppar, järn, kalcium osv.

                                Mitt högst personliga förslag är att testa det här, med att antingen lägga lite stålull (mkt effektiv järnkälla) eller järnspikar (mindre effektiv järnkälla) i pumpen i ett cyanoinfekterat kar och studera effekten under en period t.ex en månad.
                                Mycket finurligt att binda upp fosfatet med järn! Det finns dock 2 mycket smidigare sätt: Rowaphos och växter. Rowaphos är ett slags keramikmaterial man lägger i filtret som binder upp fosfat. Växter kan man enkelt få att suga flera ppm fosfat i veckan - långt mer än vad man får ner via matning av fiskar. För att få sån fjutt på växterna måste man dosera nitrat, fosfat och mikroämnen och tillsätta CO2 och bra med ljus.

                                Problemet med all form av fokusering på att sänka näringsnivåer och på så sätt hämma Cyanon kommer bara resultera i att växter dör eftersom Cyanon klarar så extremt låga näringsnivåer. Vi pratar ppb nivåer vilket hobbytestkit inte kan mäta - dessa låga nivåer går knappt ens att mäta (tillförlitligt) i labb.

                                Nitratdosering dödar absolut inte Cyanon - tvärtom brukar den växa bättre när man doserar all gödning, inklusive nitrat via KNO3, ymnigt. Dom går ju i princip aldrig att få näringsbegränsade så hur man än ställer in nitrat och fosfatnivåer kommer man inte märka stor skillnad.

                                Genom att binda upp fosforet så kanske balans N och P återställs och karet kommer i harmoni igen.
                                Ja, men denna "harmoni" mellan N och P är mycket enkelt att uppnå via en gödningsmetod för växtakvarier som heter "Estimative index" som går ut på att man nollställer alla näringsnivåer en gång i veckan och doserar upp kända perfekta nivåer av alla näringsämnen. Jag har testat de flesta N:P-förhållanden och om Cyanon har fått fotfäste kommer inte en N:P-justering göra speciellt mycket.

                                De som kör sina växtakvarier på detta sätt kan lätt se att om man slutar dosera fosfat helt så blir Cyanon slöare - men på bekostnad av helt stuntade växter (eftersom växter kräver mycket mer fosfat än Cyano).

                                Jag målar upp en ganska mörk bild här, men i ett akvarium finns två extremt enkla sätt att nuka en Cyanoodling: Total mörkläggning i 3 dagar eller dosering av ett antibakteriellt medel. Jag har testat Tetramedica Fungistop, Tetramedica GeneralTonic och Erythromycin via receptbelagda "EryMax" från apoteket. Funkar fint allihop.

                                Ställer man bara in en "harmoni" mellan alla näringsämnen som är perfekt så gäller det att man dels varje vattenbyte suger så mycket Cyano man kan och dels håller efter slamnivåer och försöker hålla upp syrenivåer via välväxande växter. Då brukar den fasas ut efter en längre tidsperiod än vad en normal akvarist orkar jobba med den stinkande Cyanon.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...