Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #46
    Jag märkte samma sak, första fyra-fem dagarna hände inte så mycket sen var all cyano borta. Jag har bara corydoras i de småkar jag provat i och dom reagerade inte alls. Cyanon har också hittills hållit sig borta.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #47
      Uppdaterar detta inlägg med mina erfarenheter av oxydator. Den gjorde susen! Blågrönalgerna är nästan helt borta, och redan första dygnet så de ut att smälta. Jag drog dock på för mycket i oxydatorn (för stor bit silvertråd med 5%-lösning väteperoxid). Flaskan tömdes på mindre än ett dygn i ett 600-liters. Detta gjorde slut på min Hornsärv, Potamogeton, Vallisneria samt fick den stora andmaten att bete sig skumt (vek ihop bladen och flöt precis under ytan i stället för ovanpå; släppte också många rottrådar). För tidigt att säga om javaormbunkar, Anubias och Crinum tagit stryk, de växer så långsamt.

      Nå. Den stora andmaten har hämtat sig, några av Vallisneriorna har gröna blad i mitten och en del småtoppar är kvar på Hornsärven, så jag har inte gett upp hoppet om dem. Oxydatorn är omsatt med svagare lösning och en mycket mindre bit silvertråd (ca 5 mm lång och 1 mm tjock). Tömmer flaskan mycket långsammare.

      Fiskarna har dock inte tagit något skada, tvärtom har de levt upp och är piggare än någonsin. Cyprichromisarna har färgat ut rejält (tre hannar som fightas är en grann syn kan jag lova). Yngel av J. regani klarade sig också fint.

      Slutsats: oxydator är väl värd att prova mot cyano, och jag sällar mig till dem som sagt att de sett liknande resultat. Min polare sa dock "Alvedonlösning" på mitt experiment, dvs jag har inte påverkat grundorsaken till att de blågröna uppstod i första hand. Det har han rätt i, men med tanke på hur fiskarna levt upp kommer jag att köra oxydator konstant i mitt Tanganyikakar framöver.

      Lägger även till en kommentar om fodret. Beroende på innehåll av kväve respektive fosfor i fodret kommer det i slutänden att landa i enten perfekt Redfieldratio eller påverka den mot mer kväve eller mer fosfor. Ett sätt att förebygga blågrönalger borde då vara att mata med foder som har högt kväveinnehåll. Jag har inte hunnit experimentera med det någonting, men har planlagt ett experiment när det blir akvarielokal framöver. Planen är att sätta upp ett gäng kar att odla vildformen av guppy i (kommer att behöva dessa som foderdjur...) och i vart och ett av karen kraftigt och konsekvent mata med ett enskilt foder under lång tid. I övrigt sköts karet på normalt sätt. Lär inom några månader visa sig om det blir grönalger eller cyano i karet. Om någon har erfarenheter av olika foder och vilket resultat dessa ger i form av alger skulle jag bli mycket glad om ni passade infon vidare till mig via mail eller här i forumet.

      Hilsen!!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #48
        Lägger även till en kommentar om fodret. Beroende på innehåll av kväve respektive fosfor i fodret kommer det i slutänden att landa i enten perfekt Redfieldratio eller påverka den mot mer kväve eller mer fosfor.
        Hur kommer det då sig att dom som bara matar försiktigt med flingfoder i välväxande växtburkar får lägre kvävehalt än fosforhalt?

        Ett sätt att förebygga blågrönalger borde då vara att mata med foder som har högt kväveinnehåll.
        Mycket protein med andra ord.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #49
          Hur kommer det då sig att dom som bara matar försiktigt med flingfoder i välväxande växtburkar får lägre kvävehalt än fosforhalt?
          Ok, ok, ok, glömde lägga till en kommentar om välväxande växtkar undantaget. Där har fodrets innehåll knappast någon påverkan, ffa inte om man matar försiktigt. I del flesta andra kar jobbar man dock mer på att få bort kväve och fosfor genom vattenbyte - där påverkar fodret mer.

          Kommentar

          • Centurion
            • October 2003
            • 241

            #50
            Är det någon som vet en nätbaserad akvariebutik som säljer Fungistop eller GeneralTonic?
            Kollat runt hos de jag känner till, men ej hittat...
            http://www.adelgren.se/akvarium/

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #51

              Den enda jag hittade var norsk

              Men det borde väl gå bra ändå !

              http://www.akvasia.no/produkter.asp?KategoriID=14
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #52
                Fungistop eller General Tonic har jag inte haft tillfälle att prova, men Redoxin har jag använt och det har funkat klockrent. Finns på http://www.aquaristic.net/ ( http://store.aquaristic.net/AQ7f3cf1981f946fb3021ea6c5c763b249/app/details.php?shop=1,530,0,0,id3015,,0, )
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Centurion
                  • October 2003
                  • 241

                  #53
                  Ursprungligen skickat av Karon
                  Fungistop eller General Tonic har jag inte haft tillfälle att prova, men Redoxin har jag använt och det har funkat klockrent. Finns på http://www.aquaristic.net/ ( http://store.aquaristic.net/AQ7f3cf1981f946fb3021ea6c5c763b249/app/details.php?shop=1,530,0,0,id3015,,0, )
                  Ok, tack för svaret! Såg att den tyska butiken ju hade både FungiStop och GeneralTonic Hmm, undrar vad frakten kan gå på för en sån liten beställning...
                  http://www.adelgren.se/akvarium/

                  Kommentar

                  • hgus
                    • July 2003
                    • 221

                    #54
                    Vilken underbar tråd!

                    Jag har, som många andra verkar det som, börjat fundera på att slänga ut burkf*n och ägna mig åt krukväxter istället, men så hittar man den här tråden och inser att det kanske finns ett slut på det här. Jag har hela tiden tänkt att jag har trådalger, som jag hade en del för ett tag se'n.

                    Mina Endler verkar för övrigt också ganska förtjusta i Cyanon, även om det nog inte gör så stor skillnad med tanke på hur fort det växer, men de knaprar nästan jämt på den. Imorgon ska jag köpa Fungistop.

                    Jag är så lycklig!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #55
                      Så bra!! Då har tråden gjort verklig nytta, precis som många andra trådar här på Zoopet. Det är så det ska vara!

                      Hilsen!!

                      Kommentar

                      • SaraP
                        • August 2004
                        • 140

                        #56
                        Hej! Finns de där alg-medlen "Fungistop" och "GeneralTonic" att köpa på vanliga små akvarieaffärer? (bor i umeå)Eller på postorder? Jag har jätteproblem med blågrönalger.... :/
                        *Min Zoon*

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #57
                          Märket är TetraMedica på bägge och jag har i alla fall hittat det på "vanliga" akvarieaffärer. Men obs att det tar inte vilka alger som helst. Det är cyanoalgerna som försvinner. Dom andra finns kvar.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • SaraP
                            • August 2004
                            • 140

                            #58
                            Hur vet man om det är cyano-alger? Mina är som ett illgrön-blått slem som lägger sig över allt som ett tunnt lager. Det lossnar lätt när man rör i det. Är det såna?
                            *Min Zoon*

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #59
                              Det låter som cyano, Sara. Sök på cyanobakterier, blågrönalger, cyano, bluegreen algae på nätet så hittar du många bilder på dem.

                              Hilsen!!

                              Kommentar

                              • Centurion
                                • October 2003
                                • 241

                                #60
                                Kan meddela att jag inlett kampen mot cyano mha tetramedica, återkommer med resultat om ett par dagar!
                                http://www.adelgren.se/akvarium/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...