Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Belysningen i karet är 2x38W lysrör med reflektorer.
    Om det är kvävebegränsat så måste det betyda att växterna trots allt får rätt mycket ljus, för det är enda vägen till kvävebegränsning.

    Därför blir detta lite knepigt:

    Eftersom jag har diskusar som både "äter och skiter mycket" byter jag 80 liter vatten var 3-4 dag. Diskusarna matas 3-4 gånger per dag för att snabba upp tillväxten.
    Så mycket mat + bra filter borde öka nitrathalterna väldigt mycket även på 3-4 dagar. Jag har svårt att se att växterna skulle kunna hinna med att käka så otroligt mycket kväve med så pass lite ljus så att dom ens får tillstymmelse till kvävebegränsning.

    Men så var det ju det där med vattenbytena. ~30% med 3-4 dagars mellanrum. Hmm..

    Eftersom växer käkar ca 10 ggr mer N än P så kommer dock eventuell uppbyggnad av båda dessa ämnen alltid bli så att P är 10 ggr högre än N. Vilket är himmelriket för Cyanon.

    Att KNO3 dessutom tillför en ansenlig mängd K tror jag nog har extremt mycket med saken att göra också eftersom växter käkar 4 ggr mer K än N och 40 ggr mer K än P (nu går jag blint efter vad som brukar rekommenderas i gödningsmängd, vilket är en ganska grov uppskattning). TMG tillför bara högst marginellt med K. Är N- och P-tillgången felfri och man bara göder med TMG kommer man få K-brist.

    Tror Du att jag törs öka på doseringen av KNO3 och TMG?
    Med så pass lite ljus tror jag dina växter redan växer så mycket som koltillgången tillåter.

    Jag vet inte om ni ser vari problemet ligger med allt näringsjonglerande så jag ska försöka förenkla. Hmm...

    Växterna växer så fort dom kan med den kol- och ljustillgång dom just nu har i din burk. Dom kommer inte ta in mer av varken kväve, fosfor eller TMG.

    När du började med TMG+KNO3 med bibehållna vattenbyten så började du sakteliga ta ur enbart fosfor ur ditt system, och det är alltid bra ur algsynpunkt. Fortsätter du riva ur en massa växter och Cyano i detta exakta läge kommer ditt system ofrånkomligen gå mot ett bättre N:P-förhållande ur växters och andra algers synvinkel och Cyanobakterierna kommer bli ledsna.

    Dvs fortsätt göda vid varje vattenbyte (8 ml KNO3-blandning om du kör med 7 tsk i 0,5 liter vatten) och 8 ml TMG) så borde ditt system räta upp sig förr eller senare. Att KNO3 dessutom ger en extra kaliumknuff är bra, och kanske en stor del av varför systemet kommer räta upp sig snabbare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      sen tycker jag att cyano inte borde få finnas , det borde finnas en
      naturlag som säger att cyano inte kan existera i allt som klassas som akvarium pga. att det är det jävligaste man kan råka ut för.
      Fast när jag såg ett vetenskapsprogram häromveckan där dom berättade att Cyanobakterierna jobbat i miljarder år med att omvandla atmosfären till något vi kan utvecklas och bo i så får man ändå en viss respekt för dom.

      tror ni cyanon smittar mellan karen och sätter sig på tex. dopptermometer eller mina händer om jag mekar i två akvarier utan att tvätta händerna imellan ?
      Tja. Jovisst har du rätt i att det "smittar". Men nu kommer ett väldigt stort men: Du kommer aldrig någonsin kunna förhindra det. Kommer dom inte från skiten från en nyköpt fisk så kommer dom flygande via luften eller nya växter. Sätter du akvariet i en hermetiskt tillsluten bubbla så ser lagen om alltings jävlighet till att det fanns en Cyanospor i en por i ett gruskorn som låg längst in i mitten av grusmassan du körde i autoklaven.

      Kort sagt. Man lever alltid med Cyanobakterier vare sig man vill det eller ej. Det är bara hos vissa (som ofta sköter sina akvarier helt felfritt och har bra fjutt på växterna) som dom blir jäkligt jobbiga.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • phat
        • February 2004
        • 216

        #33
        någon som vet var man kan få tag på Tetras General Tonic? akvarielagret har inte dem på lager och alba zoo har sommar stängt

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #34
          Häpp.

          Satt och klurade lite idag utifrån defdacs glas med vatten och cyano i. Ur sådant kan man lära sig en del.

          Nu när vi är så många som ”odlar” cyano skulle kunna testa att odla dem aktivt i ett gäng glas med vatten i och se vad som händer.

          Tror det blir bäst att starta med kranvatten där klor är utluftat och man vet vad det innehåller från vattenverket (rent osmosvatten är inte bra för några levande organismer, och det blir för trixigt att höja hårdheten först). I med vatten i glasen, och lägg i en tjusig grön klump cyano i varje. Tillsätt ammonium i ett glas, ammonium och fosfat i ett, nitrat och fosfat enligt Redfieldration i ett, nitrat och fosfat förskjutet åt varsitt håll i varsitt annat glas unt so weiter i kombinationer du finner intressanta. Vänta och se i vilket/vilka glas det växer. Om man sedan snor polarens mikroskop och försöker få pejl på vilket släkte den variant man har tillhör, så vet man ändå lite mer kring det släktet.

          Enligt Murphy kommer dock nästa blågrönalg man får in i karet att vara en helt unik art med totalt motsatta tillväxtförhållanden som den första.

          Hade varit intressant om man på något sätt kunde få bort kvävgas ur vattnet och testa samma experiment utan att kvävgasen kommer ner i vattnet. Är det någon som vet om det ens går att få bort kvävgasen helt ur vatten? Halterna av syre och CO2 kan ju i vart fall variera rätt kraftigt. Well. Fick jag bort kvävgasen helt är det sedan en annan femma att hålla det kvävgasfritt under en längre tid, och med tanke på hur låga kvävenivåer cyanon klarar sig på är experimentet ändå dödfött. Var är min kemist och min laboratorieassistent när jag behöver dem som bäst, jag bara frågar...

          Hmm, kanske blir cyano-odling i fönstret i "sommar" i ställe för Amanoräkor... ...tur jag inte är sambo med tösen!

          En polare sa i vart fall idag att han var otroligt glad för sina nya fina grönalger - han har haft cyano innan! För hans del gav "Estimative index" användning i kombination med rätt mycket växter ett gott resultat. Vi diskuterade en hel del, och det är helt enkelt så att han har haft cyano under himla varierande nivåer och balanser av näringsämnen. Lurar lite mer på ammonium och nitrits betydelse för cyanon. Därav experimenten ovan.

          defdac, jag tror att de kanske går att nita mina cyanos i Tanganyikakaret med KNO3, TMG och CO2, men det är alldeles för jobbigt att trixa till det i Tanganyikakaret och dessutom experimenterar jag inte med de fiskarna. Om jag stoppar i mollysar i det lär de inte svälta heller (kan också vara en anledning till att molly käkar cyano i en del kar men inte i andra). Kanske kan låna några molly från en polare och testa. Jag tycker inte man ska förkasta någon av de metoder som diskuterats, är som sagt ruggigt öppen för vad som kan funka eller inte.

          Next stop för min del blir nog Fungi stop i vart fall. Med cyanosugning före och efter, samt filtrering under natten ett tag (enten med enbart ett Eheim ytterfilter med mycket fint filtermaterial oder tillsammans med Hagens 1 micron). Några feta vattenbyten ett par dagar efter, och sedan klurar jag faktiskt på att tillsätta gödning enligt "Estimative index"-niåverna. Barr skriver ju att man kan använda samma nivåer i vilket kar som helst, det är intervallet mellan tillsättningarna som varierar. Fick fatt i Hydrilla verticillata i dag i vart fall, och det vore gott att ha ett bra gäng av dem i Tanganyikakaret.

          Citat:
          "Om vattnet innehåller samma kvävgasnivåer som luften (vilket det alltid gör med bra cirkulation) och ditt filter utöver det producerar en gnutta kvävgas från denitrifiering och en del CO2 från nitrifieringaen - kommer då vattnet ut från filtret inte innehålla mer kvävgas och CO2 än innan det gick in i filtret?"

          Jo, håller helt med om detta om du bara byter ut "ditt filter" mot "filtret". Snor du mina argument så snor jag dina - mina cyanos ser till att vattnet är kvävgasfritt, så nej, mina filter transporterar inte ens kvävgas!!

          Hilsen!!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Nu när vi är så många som ”odlar” cyano skulle kunna testa att odla dem aktivt i ett gäng glas med vatten i och se vad som händer.
            Jag försökte utan cirkulation och det gick ärligt talat inget vidare. Däri hade jag både krukväxtgödning, TMG och en hel del fosfat. Det växte en gnutta men inte mer.

            Nästa gång tänkte jag testa med lite CO2 också, så får man samtidigt en gnutta cirkulation.

            Hade varit intressant om man på något sätt kunde få bort kvävgas ur vattnet och testa samma experiment utan att kvävgasen kommer ner i vattnet. Är det någon som vet om det ens går att få bort kvävgasen helt ur vatten?
            Luften består av 78% av kvävgas (N2), så det blir nog ohyggligt svårt om du ska ha cirulation i burken också. Lyckas du få bort all kvävgas skulle det bara vara syre, CO2 och ädelgaser kvar och ren syrgas är giftig för de flesta organismer.

            En polare sa i vart fall idag att han var otroligt glad för sina nya fina grönalger - han har haft cyano innan! För hans del gav "Estimative index" användning i kombination med rätt mycket växter ett gott resultat.
            Ja, när växterna är glada och trivs finns det sällan speciellt mycket alger i burken av någon sort. Jag kör ganska fritt från växter längst fram pga gräset, så jag får viss uppbyggnad av grönalger på framrutan speciellt nu när jag kör 2.75 ppm fosfat varje puls.

            defdac, jag tror att de kanske går att nita mina cyanos i Tanganyikakaret med KNO3, TMG och CO2, men det är alldeles för jobbigt att trixa till det i Tanganyikakaret
            Hmm. Ja. Dom burkarna är luriga iom att algerna aldrig får konkurrens och näringsingången (ofta) är brutal. Imponerande med dom som lyckas få det algfritt, fast dom kör väl ofta väldigt få timmars halvdunkelt ljus.

            mina cyanos ser till att vattnet är kvävgasfritt, så nej, mina filter transporterar inte ens kvävgas!!
            Uh. Kvävgasfritt? Om du har cirkulation och luften består av 78% kvävgas så tvivlar jag starkt på att någon manick, biologisk som mekanisk klarar att dra ner kvävehalterna speciellt mycket.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #36
              Mm, det vore intressant att köra dubbla rader burkar där man tillsätter CO2 i ena raden och syre i andra raden. Fast jag tror inte mitt fönsterbräde räcker till för det...

              Jag tror inte på att det går att få bort kvävgasen heller, men spekulationer och idéer kan ibland få oväntade svar. Även om det skulle gå är det en helt annan femma att hålla vattnet kvävgasfritt under en längre tid. Kunde man få bort den hade det i vart fall kunnat avgöra vilken sorts kväve en del cyano föredrar. Visar det sig att man har en kvalisort som går på kvävgas så plockar man bara ut alla djur och växter ur karet, tar bort kvävgasen och tjoff!! Syrehalt och giftighet är intressant. Undrar om en oxydator kan ge effekt på cyanos. Borde snabba upp oxidationen så att ammonium och nitrat i vart fall knappast existerar. En tanke att köra vidare på.

              Jag vill verkligen inte ha mitt Tanganyika algfritt. Vill ha fiiiiiina grönalger över hela inredningen!! Lurigt att avgöra balansen mellan fiskar och tillväxt på algerna när man har aufwuchsorienterad fisk i karet. Jobbar dessutom på att hitta räkor från Tanganyika, och de lever säkerligen en del på grönalger också. När cyanon är väck ska jag testa att konsekvent hålla Redfieldration i obalans med kvävet överrepresenterat. Som om det inte var tillräckligt många som tyckte man var konstig innan, ska jag dessutom ge mig på att odla grönalger... *skratt*

              Annars är jag helt enig i att det är imponerande med de som lyckas få sådana kar algfria. En del av firrarna är dock ruggiga på grönalger. Handlar säkerligen en del om matningen i övrigt också, ju mer jag klurar på det desto viktigare tror jag det är vilken balans det är mellan N/P i fodret. I många ciklid- och yngelkar är ju detta den absolut avgörande faktorn som påverkar vad vattnet innehåller. Konsekvent användning av foder som innehåller ett överskott på kväve i Redfieldrelation till fosfor borde således vara ett jäkligt bekvämt sätt att aldrig se röken av cyano och få just den fina tillväxt av grönalger som jag vill ha. Utan trixande med kemikalier. Näringslära nästa!!

              Hilsen!!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Undrar om en oxydator kan ge effekt på cyanos. Borde snabba upp oxidationen så att ammonium och nitrat i vart fall knappast existerar. En tanke att köra vidare på.
                Japp! Ju mindre Ammonium desto bättre helt klart. Nedbrytningen av döda Cyanos skulle gå snabbare så de Cyanos som lever på kvävgas lär skicka ut sitt godis till växterna snabbare.

                ju mer jag klurar på det desto viktigare tror jag det är vilken balans det är mellan N/P i fodret.
                Mmm.. Det lurar jag också på. Funderar på om flingfodertillverkarna blivit lite *för* duktiga på att få firrarna att skita mindre kväve 8)

                Räkmix nästa. Hederligt fettofoder som skitar ner rejält både med nitrat och fosfat - och som jag dessutom får Calcium ifrån.

                I många ciklid- och yngelkar är ju detta den absolut avgörande faktorn som påverkar vad vattnet innehåller. Konsekvent användning av foder som innehåller ett överskott på kväve i Redfieldrelation till fosfor borde således vara ett jäkligt bekvämt sätt att aldrig se röken av cyano och få just den fina tillväxt av grönalger som jag vill ha. Utan trixande med kemikalier. Näringslära nästa!!
                Japp! =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #38
                  En notering jag gjort i mitt växtkar är att de få blågrönalger som finns växer enten på motsatta rutan av utblåset från pumpen eller på områden där cirkulationen är mycket svag (på rutan bredvid hyfsat täta växtgrupper). Jag ska klura vidare på vilka faktorer som är liknande mellan dessa två områden, men tänkte lägga in det i tråden för att någon annan kanske ser ett samband mellan dessa "miljöer".

                  Får kanske tillägga att jag har mycket liten cirkulation generellt i karet, ett 1-liters ytterfilter med nästan inget filtermaterial (en tunn skumgummiskiva) och att vattenvolymen är drygt 100 liter (borträknat grus och rötter).

                  Hilsen!!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #39
                    Ursprungligen skickat av phat
                    någon som vet var man kan få tag på Tetras General Tonic? akvarielagret har inte dem på lager och alba zoo har sommar stängt
                    Idag hade dom båda två, Tetra General Tonic och Tetra Fungistop på Zoo Kompaniet, Arninge, bakom Coop Forum. Dom tar 79 kr/st såg jag.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • phat
                      • February 2004
                      • 216

                      #40
                      Ursprungligen skickat av Sonja
                      Ursprungligen skickat av phat
                      någon som vet var man kan få tag på Tetras General Tonic? akvarielagret har inte dem på lager och alba zoo har sommar stängt
                      Idag hade dom båda två, Tetra General Tonic och Tetra Fungistop på Zoo Kompaniet, Arninge, bakom Coop Forum. Dom tar 79 kr/st såg jag.
                      har du telefon nr till dem?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #41
                        Japp, det har jag. 08-544 90 210
                        Dom har öppet i morgon också, tror det är till 16, men är inte helt säker. Zoopetsiten låg ner tidigare. Jag tänkte skriva direkt när jag kom hem därifrån, nu är det stängt för dagen.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • phat
                          • February 2004
                          • 216

                          #42
                          sådär, har skaffat både tetra fungistop och general tonic. har problem med alger på 2 av 3 akvarium i hemmet. ska testa både o se vilket fungerar bäst.

                          en fråga bara innan jag sätter igång, kommer mina växter o ta stryk av fungistop och generaltonic? är det kanske bättre om jag flyttar dem till ett annat kar?

                          samma sak gäller mina fiskar, kan dom fortfarande vara i akvariet?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Dom är gjorda för att bota sjukodomar på fiskar, så det ska vara lugnt för deras del. Du kan ju hålla koll på eventuellt flämtande.

                            Testa med en i taget är mitt förslag. Typ fulldos av Fungistop första dagen. Vänta en dag. Nästa dag vattenbyte + ny fulldos Fungistop. Vänta en dag. Nästa dag vattenbyte igen och se om skiten försvunnit.

                            General Tonic har jag inte testat själv mot Cyanobakterier i någon större utsträckning, men det borde vara liknande metod där.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #44
                              Jag har testat General Tonic med mycket gott resultat i två mindre yngelkar. Dom är inredda med fisk, sand, mycket växter och innerfilter. Jag gjorde bara vattenbyte före och försökte få bort lite av cyanon innan. Sen doserade jag enligt flaskan och väntade fem dygn. Cyanon försvann spårlöst och växter och fiskar ser bra ut. Jag har bara corydoras i karen. Nu ska jag mata lite sparsammare och ha bättre koll, om det går.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • phat
                                • February 2004
                                • 216

                                #45
                                sådär, nu har jag testat både fungistop och general tonic i 2 av mina 200l akvarium och efter 1 vecka så var all cyano alger borta (verkar som att vanliga alger försvann också)

                                det som förvånade mig mest var att de 5 första dagarna så hände det ingenting, och 6:e dagen när jag kom tillbaka från jobbet så var allt borta, gick jävligt snabbt.

                                hur drabbas fiskarna av medlet`? är det någon som vet? ingen växt tog skada iallafall

                                Kommentar

                                Arbetssätt...