Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Håller med om att växter inte kan konkurrera ut alger fullständigt, men om man har en del växter så snor de en del näring som i vilket fall då inte kommer algerna tillgodo.
    Problemet är att växterna bromsas långt innan algerna?

    Blågrönalgerna borde väl då kunna överleva i mindre ljus än växterna? Vilken är förklaringen till att karet måste vara helt mörklagt?
    Växter har näringsreserv, det har inte alger. Efter 3 dagars respirerande (kolförsluster) har de mindre algerna dött, t ex Cyanobakterier. Toffsalger/trådalger som har större reserver påverkas inte märkbart.

    Köpte Tetras General Tonic idag, men har inte hunnit prova det än. När jag läser om det med Fungistop klurar jag på om jag inte ska byta till det i stället.
    Jag testade med general tonic, men jag tyckte inte jag fick någon jätterespons på Cyanobakterierna.
    Med Fungistop började dom smälta ganska omgående:
    http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&threa d=471
    Men! Jag säger inte emot alla erfarenheter om GeneralTonic. Vattnet blev ungefär lika fult i båda fallen: Gulsvart med Fungistop och Illgrönt med GeneralTonic 8)

    Avskriver heller inte det med "dåligt vatten" hur som helst, har sedan jag postade inlägget funderat en del på om själva nivåerna av kväve och fosfor skulle kunna påverka. Cyano verkar definitivt ha en koppling till obalans mellan kväve och fosfor, men hur påverkar halterna av dessa ämnen tillväxten? Om både fosfor- och kvävehalter ligger högt men i balans t ex? Troligen har man väl även andra problem i akvariet då, men i allafall.
    Låga fosfathalter är väl egentligen aldrig fel när man snackar alger och Cyanobakterier. Lyckas man få växterna att suga upp all fosfat genom att inte vara begränsade av något annat så kommer man absolut se nedgång på Cyanobakterier.
    Dessverre kommer dom ju när nitrathalter är omätbara, dvs när växterna är helbegränsade av kväve så då käkar dom heller inget fosfor.

    Med KNO3, CO2 och TMG kommer man därför få ganska snabbt resultat i kriget mot Cyano (och i princip övriga alger också).

    Det är bara kul tills man nått fosfat-minimum då allt stannar i växten. Fast då finns ju alltid KH2PO4 8)

    Cyano förekommer under så olika betingelser att jag i vart fall tror att det rör sig om ett gäng med arter.
    Tvivlar starkt på att det är speciellt många, men okej. Några kanske. Det är väl främst dom illaluktande (kvävefixerande) gynnarna som brukar föröka sig extremt snabbt.

    Black molly verkar äta vissa, men inte alla,
    Jasså? Vart har du läst det?

    kanske kan det vara så att vattencirklationen från pumparna drar med ämnen från botten och sedan går in i sidorutan.
    Du vill fortfarande inte tro på att dom får kväve N2 via cirkulationen och kanske tom från filtret om det är som du säger att det även finns denitrifieringsprocesser? 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #17
      Mm, är med på att växterna bromsas långt innan algerna. Även bromsade växter förbrukar dock lite näring. I ett kar helt utan växter har ju algerna totalt fri bana. Skulle man lyckas ändra någon liten jämrans variabel så att växterna kommer igång på allvar är dessutom fosfor snart ett minne blott... Växter i akvariet är helt enkelt bra!!

      Citat:
      "Med KNO3, CO2 och TMG kommer man därför få ganska snabbt resultat i kriget mot Cyano (och i princip övriga alger också)."

      Märks att du är växtakvarist ut i de gröna fingerspetsarna!! I ett kar utan växter tror jag dock alla alger jublar med dessa tillsatser!!

      Hmm, då är frågan om Fungistop eller General Tonic också ett val om färg alltså. Gulsvart är nog snyggare än illgrönt, så jag byter nog i morgon ändå!! *skratt*

      Det med Black molly är mina sammanfattande kunskaper om det. Du och en del andra säger att de har erfarenheter av att mollys äter möget. Andra säger att de har Black molly i karet som inte ens rör dem. Här är jag för att osvuret är bäst, och en vettig förklaring är att det är skillnad på cyano och cyano - en del är kanske mums för mollys, medan andra ratas av oklar orsak (kanske toxiciteten?) Djur brukar ha en fenomenal förmåga att avgöra vad som är bra för dem/går att äta.

      Vart cyanon får kväve från i mitt kar håller jag öppet så länge. Kvävgas kan vara en källa, ammonium en och nitrat en annan. Har för dålig kunskap om vilken form på kväve cyanon föredrar. Både alger och växter föredrar ammonium. Växterna går sedan på nitratet, men åt vilket jämrans håll cyanon går har jag ingen pejl på. Har du? *skratt*

      Bara för att en del arter cyano KAN ta upp kvävgas innebär inte att de måste göra det - kanske föredrar de kväve i form av nitrat de också. Mitt kar är i vart fall inte tomt på kväve i nitratform, så långt är det klart!! Därav tvivlen.

      Sedan får du tänka på att jag inte är helt rudis på akvarier ändå - ur mina filter kommer icke kvävgas vågar jag lova. Även om mina filter fungerade helt denitrifierande så hade den tillsatsen av kvävgas varit försumbar jämfört med det som vattencirkulationen drar ner från luften - och till och med om filtren hade producerat MER kvävgas än luften innehåller hade gasutbytet fixat det. Däremot hade alla fiskar i karet dött av nitritnivåerna, och det är ju en liten nackdel... men dom hade haft syre tills de dog!!

      Hilsen!!

      Kommentar

      • wadel
        • June 2003
        • 140

        #18
        att filtrera sitt vatten genom UV-ljus verkar intressant.

        Kombinerar man slamsugning av algerna , vändning av bottenmaterial , täta vattenbyten och låg belysningstid per dygn med endast ett svagt lysrör och sedan UV-filter till det och aktivt kol så kanske det är en "ekologisk" vinnande metod.

        Nä nu går jag och lägger mig , blir intressant i morgon att se vad som hänt med cyanohelvetet , kanske har det inte växt till sig något.....

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #19
          citat
          <hr noshade size="1"> I mitt kar sitter de också i en tjusig matta på EN av kortsidorna, men förekommer mycket lite på de andra rutorna. Hur fan (rent ut sagt) har jag höga halter av något ämne alls där? <hr noshade size="1">

          Det där är en sanslöst intressant tanke.. Defdac nämde vid en tidigare diskution om samma fenomen något om signalmolekyler. Jag har funderat en hel del på det där och är rätt övertygad att han har rätt. Det är troligtvis frånvaron av biofilm (i vilket dessa AHL-molekyler bildas) som är svaret på varför cyano oftast bara dyker upp på begränsade områden i akvariet. Här är länken han skickade.

          http://www.brightsurf.com/news/nov_02/EU_news_111202.html
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • phat
            • February 2004
            • 216

            #20
            ifall jag doserar ena karet med Tetras General Tonic, drabbas mina växter av det? (svärdplantor) är det ok att ha fiskarna i karet eller skall jag flytta dem till mitt andra akvarium?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Skulle man lyckas ändra någon liten jämrans variabel så att växterna kommer igång på allvar är dessutom fosfor snart ett minne blott... Växter i akvariet är helt enkelt bra!!
              Ja, men framförallt vackra 8)

              "Med KNO3, CO2 och TMG kommer man därför få ganska snabbt resultat i kriget mot Cyano (och i princip övriga alger också)."

              Märks att du är växtakvarist ut i de gröna fingerspetsarna!! I ett kar utan växter tror jag dock alla alger jublar med dessa tillsatser!!
              Jamen säg som så då att just dina Cyanobakterier är speciella. Låt säga att dom inte luktar och fixerar således inte kväve.

              En sak kan du iaf inte argumentera mot: Att dom suger upp fosfor.

              Med CO2 (dom fotosyntetiserar!), KNO3 och TMG göder du med allt utom fosfor. Har du bara Cyanobakterier kommer dom slå glädjekullerbyttor och då får massiv tillväxt på dom.

              Slanga ur dom och gör feta slamsugningar i bottnen och se hur länge dom klarar av det, med bibhållna övriga gödningsnivåer.

              Jag är *helt* övertygad om att du ganska snart får ett skifte från Cyano till någon annan algform. Förmodligen prickalger då dom brukar trivas i fosfatbegränsade burkar.

              Andra säger att de har Black molly i karet som inte ens rör dem.
              Kolla hur mycket vi matar jämfört med dom. Jag håller mina fiskar väldigt utsvultna.

              Mina Siamesiska algätare var komplett värdelösa på att äta alger tills jag satte dom i en pytteliten burk med trådalgsodling och glömde bort burken (matade ingenting) i några månader. Burken var rensopad på alla alger, Siameserna var trådsmala och utmärglade - men jäklar vad dom käkar alger nu 8)

              Här är jag för att osvuret är bäst, och en vettig förklaring är att det är skillnad på cyano och cyano - en del är kanske mums för mollys, medan andra ratas av oklar orsak (kanske toxiciteten?) Djur brukar ha en fenomenal förmåga att avgöra vad som är bra för dem/går att äta.
              Ja jag håller egentligen i princip med dig. Jag själv vägrade tro på att något djur skulle gulpa i sig Cyano. Skönt att det fungerade hos mig dock.

              Kvävgas kan vara en källa, ammonium en och nitrat en annan. Har för dålig kunskap om vilken form på kväve cyanon föredrar. Både alger och växter föredrar ammonium. Växterna går sedan på nitratet, men åt vilket jämrans håll cyanon går har jag ingen pejl på.
              Ja det är säkerligen Ammonium även Cyanobakterier *föredrar*, men om hela ekosystemet är helt kväveföreningsbegränsat och Cyanobakterier dessutom har förmåga att bilda kolonier med heterocyster så har dom plötligt ett övertag som heter duga. Dom kanske inte *föredrar* det, men *klarar det*, i motsats till alla andra epifyter. Klockren dominans.

              Bara för att en del arter cyano KAN ta upp kvävgas innebär inte att de måste göra det - kanske föredrar de kväve i form av nitrat de också. Mitt kar är i vart fall inte tomt på kväve i nitratform, så långt är det klart!! Därav tvivlen.
              Exakt! Dom kanske t om förederar nitrat över att dra kväve ur luften.

              Är det då så att din burk innehåller alla kväveföreningar att både supporta en bra tillväxt på alla dina växter och alla dina alger + Cyanobaktierer är det ohyggligt enkelt för dig att göra livet surt för Cyanobakterierna:

              Göd med allt utom fosfat. Se till att lägga dig i gröna området i CO2-tabellen, fulldospulsa med KNO3 och TMG, luta dig tillbaks mellan alla massiva trimmningar av ditt ogräs och spana in hur din burk kutar mot akut fosfatbegränsning. Då garanterar jag dig att dina Cyano inte är kaxiga längre.
              Däremot borde du i det läget märka av markant sämre växttillväxt och markant med prickalger.

              Sedan får du tänka på att jag inte är helt rudis på akvarier ändå - ur mina filter kommer icke kvävgas vågar jag lova. Även om mina filter fungerade helt denitrifierande så hade den tillsatsen av kvävgas varit försumbar jämfört med det som vattencirkulationen drar ner från luften - och till och med om filtren hade producerat MER kvävgas än luften innehåller hade gasutbytet fixat det. Däremot hade alla fiskar i karet dött av nitritnivåerna, och det är ju en liten nackdel... men dom hade haft syre tills de dog!!
              Om vattnet innehåller samma kvävgasnivåer som luften (vilket det alltid gör med bra cirkulation) och ditt filter utöver det producerar en gnutta kvävgas från denitrifiering och en del CO2 från nitrifieringaen - kommer då vattnet ut från filtret inte innehålla mer kvävgas och CO2 än innan det gick in i filtret?

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #22
                Hej!

                Vad är General tonic till för egentligen. Fungi stop är ju till svampinfektioner.

                Urban.

                Kommentar

                • urbwi
                  • February 2004
                  • 9

                  #23
                  Efter att ha läst inläggen på tråden med stort intresse vill jag dela med mig av mina erfarenheter och ställa en fråga.

                  Mitt diskusakvarium ser bedrövligt ut med angrepp av cyano på i stort sett allt i karet (grus, rötter, stenar, växtrer och tom glaset). Efter noggranna rensninger är allt tillbaka på ett par dagar. Det verkar dock inte påverka diskusarna (lekte härom kvällen) utan de verkar trivas. Till min förfäran såg jag till och med att min minsta diskus åt av cyanon (små fläckar kvar på en sten efter gårdagens rensning) och han spottade inte ut det!

                  Jag har provat med att vända ner cyanon i sanden utan framgång. Testat att tillsätta KNO3 och TMG men det verkar snarare accelerera tillväxten (kanske för liten dos?).

                  I ren desperation var jag och köpte Tetras FungiStop på lunchen.

                  Ni som testat preparatet, hur gjorde Ni, tog Ni ur filtermaterialet (svamparna)ur filtret under behandlingen? Jag vill inte riskera att slå ut filtret i kampen mot de "blågröna"

                  urbwi

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jag har provat med att vända ner cyanon i sanden utan framgång. Testat att tillsätta KNO3 och TMG men det verkar snarare accelerera tillväxten (kanske för liten dos?).
                    Om Cyanobakterierna redan har greppet om näringsmarknade och dom inte får någon som helst konkurrens från annat håll (gissar att Diskusakvariet är ganska växttomt) så kommer dom accellerera ja.

                    Matar du något så kommer det växa.

                    Varför KNO3+TMG fungerar bra i växtburkar är att fosforhalten kommer störtdyka vilket speciellt Cyano verkar bli väldigt irriterade av, samtidigt som andra alger inte verkar lika bekymrade. Speciellt inte prickalger.

                    Ett annat sätt är Rowaphos i filtret om man har dåliga möjligheter att göda sig ur problemet via växter. Huvudsaken är att fosfathalten dyker ner rejält under nitrathalten.

                    I ren desperation var jag och köpte Tetras FungiStop på lunchen.
                    Ni som testat preparatet, hur gjorde Ni, tog Ni ur filtermaterialet (svamparna)ur filtret under behandlingen? Jag vill inte riskera att slå ut filtret i kampen mot de "blågröna"
                    Trixigt. Tror Silverkolloid slår mot hela spektrat av bakterier (grampositiva som gramnegativa, men jag är inte säker). När det fungerade för mig så körde jag helt enligt anvisningarna på förpackningen (vilket kan blir rejält dyrt om man har stora burkar).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • urbwi
                      • February 2004
                      • 9

                      #25
                      Defdac!

                      Diskusakvariet är inte växtfritt. Jag har ett antal svärdplantor och crypocoryne i karet och har haft hyfsad tillväxt tidigare. Allt har dock mer eller mindre avstannat sen jag fick cyano. Min målsättning är att kunna hålla både växter och diskusar i samma kar. Jag tror inte att jag når så långt så att jag kan kalla karet för ett "växtakvarium" men jag vill ha en hyfsad tillväxt (om det är förenligt med 28-29 grader Celsius).

                      Saknar dock en CO2-anläggning så att jag har den möjligheten att ge fiskarna rätt miljö samt växterna vad de vill ha. Troligen kommer jag att beställa en komplett anläggning nästa vecka. Har även skaffat ingredienser för PMDD (leverans från Hjortgatans för en dryg vecka sedan)!

                      Frågan är om jag var för ”snål” med KNO3 när jag testade. Jag följde ett av Dina råd och blandade till en stamlösning med 7 tsk KNO3 och 500 ml vatten och tillsatte 10 ml per 100 L. Kunde skönja en viss tillväxt hos växterna innan cyanon slog till med full kraft!

                      urbwi

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Jag har ett antal svärdplantor och crypocoryne i karet och har haft hyfsad tillväxt tidigare. Allt har dock mer eller mindre avstannat sen jag fick cyano.
                        Ahhhh! Nice! Kvävebrist 8) KNO3 kommer förmodligen hjälpa dig långt på vägen.

                        Visst initialt bättre tillväxt på Cyano som du sett, men det kommer mattas av allteftersom N:P-förhållandet börjar bli rättställt (dvs hellre omätbara halter av P än N).

                        Frågan är om jag var för ”snål” med KNO3 när jag testade. Jag följde ett av Dina råd och blandade till en stamlösning med 7 tsk KNO3 och 500 ml vatten och tillsatte 10 ml per 100 L. Kunde skönja en viss tillväxt hos växterna innan cyanon slog till med full kraft!
                        Hmm.. Det där låter som växterna eventuellt sugit upp K:et och N:et som svampar, vilket är fullt möjligt om P-nivåerna är höga.

                        Normalt sett brukar jag inte rekommendera att dundra på med flera gödningspulser i veckan åt dom som inte kör med CO2 och regelbundna stora vattenbyten, men i ditt fall kanske det är läge för mer KNO3 och TMG. Men det är svårt att avgöra utan att veta ljusmängd och vattenbytesregim, fiskantal, matning etc.

                        Kör du regelbundet med TMG+KNO3 så ska du naturligtvis suga ur Cyanobakterierna. På så sätt minskar du ditt ekosystem på fosfor.

                        Det är bara om man inte vill göda sig ur problemet som man ska gräva ner dom, eftersom det ökar kvävehalten i förhållande till fosforhalten.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #27
                          Hej!

                          Ni som testat preparatet, hur gjorde Ni, tog Ni ur filtermaterialet (svamparna)ur filtret under behandlingen? Jag vill inte riskera att slå ut filtret i kampen mot de "blågröna"
                          Jag lät hela karet vara som det var. altså med filtermatta, växter, bottengrus, och fiskar. Bara lite högre vattenstånd för att verkligen få med alla blågröna.

                          Jag höll koll på nitrithalten under tiden. Allt var ok. Det enda som märktes var att det såg ut som fiskarna hade börjat röka cigarr för vattnet blev väldigt "rökigt".

                          Två saker i mitt huvud:
                          om du tar ut filtermattan så finns där kanske kvar blågröna när du kör igång igen.
                          Om du tar ut filtermattan så dör de goda bakterierna i alla fall pga syrebrist och svält eller torka.

                          Låt allt gå som det brukar, håll koll på nitriten, och stå redo med bakterier på burk.

                          Urban

                          Kommentar

                          • urbwi
                            • February 2004
                            • 9

                            #28
                            Defdac!

                            Lite fakta om karet: 260 liter, 5 diskusar i varierande storlek (13 - 7 cm), 8 corrydoras, 3 ottias och 1 clownplecko. Belysningen i karet är 2x38W lysrör med reflektorer. Svårt att förse det med mera ljus eftersom det är ett Juwel Vision 260L.

                            Eftersom jag har diskusar som både "äter och skiter mycket" byter jag 80 liter vatten var 3-4 dag. Diskusarna matas 3-4 gånger per dag för att snabba upp tillväxten.

                            Cyanon kommer som ett brev på posten efter vattenbytena. Redan efter några timmar kan man se små "grön/blåa" öar på sanden. Efter ca 3 dagar har jag fått en i mina ögon icke klädsam "sammetsliknade" yta på mina rötter, stenar och växter som i varje fall på stenarna och rötterna är i princip heltäckande.

                            Tror Du att jag törs öka på doseringen av KNO3 och TMG? Jag ser FungiStopen som en sista desperat åtgärd jag ogärna vill ta till om jag kan lösa problemen med KNO3 och TMG.

                            urbwi

                            Kommentar

                            • plizken
                              • April 2004
                              • 1293

                              #29
                              Urbwi

                              Jag skulle dra ner på utfodringen och minska på vattenbytena. Om du matar så mycket så tillför du en hel del oönskade tillsatser i akvariet samtidigt som du "vädrar" ut nitratet via vattenbytena.

                              Om det är nödvändigt med den utfodringen och dom vattenbytena skulle jag påstå att akvariet är överbefolkat.
                              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                              Kommentar

                              • wadel
                                • June 2003
                                • 140

                                #30
                                Kollade precis in min cyanohärd och vart minst sagt förvånad när det inte är så mycket cyano , lite småfläckar har uppstått sedan igår natt , de största mindre än en kvadratcentimeter , ungefär 10-15 stycken över hela botten.

                                inget på rutor eller växter som syns.
                                fortsätter med svag belysning och få lamptimmar , det verkar inte ge nån supereffekt men cyanon har helt klart retarderat.

                                sen tycker jag att cyano inte borde få finnas , det borde finnas en
                                naturlag som säger att cyano inte kan existera i allt som klassas som akvarium pga. att det är det jävligaste man kan råka ut för.

                                nu skall jag flytta ner cyanofläckarna i botten igen och se va som händer till imorgon.

                                troligtvis är det i detta läge gynsamt att vidta större åtgärder då cyanoproblemen nu är ganska små , och visste man inte om det skulle man bara tro att fläckarna var "smuts på botten".

                                tror ni cyanon smittar mellan karen och sätter sig på tex. dopptermometer eller mina händer om jag mekar i två akvarier utan att tvätta händerna imellan ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...