Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Tror nog att någon glömde lägga på skynket igen med tanke på hur fina växterna är. Gör om gör bättre 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      presis min tanka.men jag tror att jag vääntar nogon vecka

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        Ursprungligen postat av defdac
        Tror nog att någon glömde lägga på skynket igen med tanke på hur fina växterna är. Gör om gör bättre 8)
        tänkte till lite det kanske var för tunt skynke.
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Ja det är mycket möjligt. Jag känner lite igen fenomenet att en del Cyano är kvar längst ner vid bottnen när jag bara hängt något över akvariet.

          Det har funkat bäst om jag mörklagt iom en weekendsemester så man kan ha persinnerna nere och och sedan bulla upp med soffkuddar, liggunderlag, sängöverkast, sopsäckar, frigolitskivor och filtar över hela akvariet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            ok testar att täcka bättra näste gång

            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              har ett annat problem nu,beställde växtar fra pwss som kom i dag.har slängt dom i karantäne karet så länge .hur skall man göra, köra enn mörklägning till innan jag planterer dom,eller planterer dom nu och låta dom rota sig ett par va och sedan köra en mörkning

              mvh janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Svårt, jag skulle nog planterat dom i en ljus burk medans du gör mörkläggningen men samtidigt är ju växterna från Tropica odlade ovan vattnet och har dom tålt total mörk iom frakten i ett par dagar så kan dom sannolikt klara några dagar till.

                Men jag är lite mesig och snål i det fallet tror jag, så jag skulle nog plantera i ett annat kar undertiden.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Jimk
                  • March 2005
                  • 332

                  Jag har har haft cyanobaktierer i min burk ett bra tag och provat att rengöra mm. Det har inte gått lång tid innan det kommit tillbaka och karet blivit hulkgrönt igen.
                  I min frustration tänkte jag att om det är bakterier gillar dom inte värme.
                  Jag plockade ut översta lagret grus där bakterierna brett ut sig och de sten som var gröna. Kokade upp vatten i vattenkokaren och skållade och tvättade stenarna. Hällde sedan tillbaka allt i karet och nu sedan 1,5 månad har inte en cyanobakterie kommit tillbaka (vad jag kan se).

                  Är det någon som kan ge mig en kommentar?
                  Bara tur, andra saker som gjort att dom försvann?
                  //Jimk

                  Lite bilder

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    Vet inte om det är nämnt men en dos Euflavin tar bort det.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Kokade upp vatten i vattenkokaren och skållade och tvättade stenarna. Hällde sedan tillbaka allt i karet och nu sedan 1,5 månad har inte en cyanobakterie kommit tillbaka (vad jag kan se).

                      Är det någon som kan ge mig en kommentar?
                      Så Cynoabakterierna försvann från hela akvariet för att du kokade stenarna? Kan nog ganska säkert säga att det isåfall bara är en tillfällighet.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Jimk
                        • March 2005
                        • 332

                        Så Cynoabakterierna försvann från hela akvariet för att du kokade stenarna? Kan nog ganska säkert säga att det isåfall bara är en tillfällighet.
                        Japp, alla försvann efter skållningen.

                        Vid varje vattenbyte sög jag upp allt och efter en vecka var det tillbaka.
                        Höll på så i en månad utan resultat. Först efter att jag skållat grus och sten kom dom inte tillbaka.

                        Det var ju synd att det inte var det som hjälpte
                        Jag som trodde att jag visste varför dom försvann. Nåväl, skiten är borta och jag är glad.
                        //Jimk

                        Lite bilder

                        Kommentar

                        • mgrant
                          • July 2003
                          • 475

                          Jag tvärtröttnade på mina cyanobakterier så jag startade UVC-filtret som jag inte har kört på snart ett år. Och till min förvåning verkar det funka, fattar inte riktigt hur det kan fungera med tanke på att cyanon ligger still på gruset. Men nu har det börja försvinna bara tvådagar efter att jag startade filtret och då bör jag tillägga att jag har haft dessa fina alger i snart 2 månader.

                          Först provade jag någonting som heter Protolon 707, någon form av algmedel som funkade så där. Förstförsvan dom nästan och sedan tog det 3 dagar och sedan var de tillbaka med full kraft. Sedan har jag kört med typ 60ppm Nitrat under ca 6 veckor utan någon större framgång. Men med UVC-kanonen på så verkar de ge upp.

                          Kan det vara så att cyano svävar in i filtret nattetid? Jag har hört något om att de ska börja sväva fritt när det blir mörkt. Det skulle i så fall kunna förklara varför UVC funkar på cyano.

                          Bara några funderingar...

                          /Marcus
                          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            Visst svävar de på natten, jag bodde på ett hotell en gång där de hade ett 2 m högt akvarium precis utanför mitt rum. Det såg skräckinjagande ut i överkant varje kväll och riktigt snyggt ut varje morgon.

                            Så nog får de lite däng i UVC'n, det är nog troligt. Gissar att du har en lite överdimensionerad UV-C iallafall
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

                              det här är ett kokosnötskal som var överväxt med cyano.tänkte att defdac nogon skrivat,att om man gödar med kno3 tort på direkt,så försvinnar dom.vart ute och saltade garageinfarten med vägsalt,så jag tog helt sonika en "nävä"med in,slängde den tort över cyanon,efter 5 min såg dett ut så här
                              det hadde lyft på mössan varfof??
                              mvh janne
                              Bifogade filer
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                              Kommentar

                              • oveb
                                • January 2004
                                • 2577

                                KNO3 är inget "gift" som kan döda cyano, bara att få sådan fjong på växterna så att de otrivs.

                                Hmmm... vägsalt... Det är CaCl det, eller ännu värre NaCl...

                                Skitsamma, såna där fula klumpar är det bara att suga ur med slangen, efter det kan ev Fungistop vara ett sätt att ta hand om resterna.
                                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...