Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    Nej, jag vet inte heller hur dom kan gilla att sitta där uppe =)
    Efter dubbel dos EC, 2 dagar i rad, så har algerna stannat upp och växterna fått lite försprång. Jag tror jag kan få bot med algerna mha EasyCarbo. Jag gör alltså ingen nedsläckning, eller tycker ni jag ska göra det ändå för att bli av med Cyanon?
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • cinclus
      • February 2008
      • 4

      Perfekt!

      Suveränt! Det var precis det här jag sökte efter och behövde. Själva orsaken till att jag reggade mig - behovet av denna info!

      Sökte på inlägg inlägg men missade tydligen denna helt uttömmanden tråd och la till sist ut en egen tråd (en slemmigt grön tråd som de jag hade i akvariet...) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114559 men nu finner jag ju (t)råden här!

      Varmt tack!

      Näe, nu måste jag ta å läsa igm allt...

      (Tips om du vill underlätta snabbläsning av de första översikterna så fetstila de numrerade metoderna! Och kanske ngt till.)

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        Jag har fått lite cyano i min nyuppstartade burk (48 dagar idag)
        200 liter, tätt planterad (2 stora javaormbunkar, en samling mindre av någon dvärg-sort, en bonte windelöv, 3 vallisneria spiralis, en vallisneria gigantica, en bunte Hygro Strecta, en Argentinensis och lite Javamossa, hornsärv, plus grodblad på ytan, amazon frogbite)

        Har slamsugit några gånger men funderar på att "nuka" det innan det blir värre.
        Hefter slamsugningen märker jag att cyanon börjat täcka windeloven, strectan och, till min förvåning, hurnsärven.

        Det lutar åt en kombination av fungi-stop och total mörkläggning i 3-4 dygn.
        Jag hittade denna tråden och tycker att den bör hållas vid liv.
        Har läst igenom allting.

        Vore intressant att veta hur det gick för alla er som postat och testat olika saker.
        Fungi-stop eller General Tonic?
        Gick det bra med stålullen i filtret?
        Kommer cyanon tillbaka efter mörkläggning?
        Åt äppelsnäckorna upp äcklet?

        Vad ja tänkte göra är att plocka ut alla växter och köra dom i en hink med akvarievatten och General Tonic (för att inte skada filterpakterierna) och sen köra fungi-stop och mörkläggnig i akvariet.

        Antar att ja kommer behöva tillsätta PMDD för att hålla igång växterna i frammtiden.
        Har inte överdrivet mycke fisk (15 tigerbarber, 3 siamesiska algätare, en eldstjärt och fyra räkor)

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Jag favoriserar GeneralTonic numera =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Grodlund
            • January 2008
            • 560

            Jomen jag har så nystartat kar så jag är rädd att slå ut filterbakterierna.
            Du tror alltså inte på min variant att köra fungi-stop i akvariet medans jag tar ut växterna och General Tonicar dom i en hink?
            Då slipper ju växterna drabbas av mörkläggningen med...

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Den aktiva ingridiensen i Fungistop är silverkolloid som är ett ganska brett verkande antibakteriellt medel (tror jag), inte för att jag tror GeneralTonic är bättre. Dödar båda medlen cyanobakterier så är dom antibakteriella.

              I växtakvarier är det inte lika viktigt med ett levande filter även om det är en bra backup om det blir plötsliga ansträngningar typ död fisk/för mycket mat/skit.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                Skulle du kalla min bytta för ett "växtakvarium"?
                Och menar du i så fall att de inte spelar nån roll om nyttobakterierna i filtret stryker med?

                borde inte de innebära en amonium-peak och en nitrit-peak som är potentiellt dödlig för Herr och Fru fisk?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Den aktiva ingridiensen i Fungistop är silverkolloid som är ett ganska brett verkande antibakteriellt medel (tror jag), inte för att jag tror GeneralTonic är bättre. Dödar båda medlen cyanobakterier så är dom antibakteriella.
                  Lite OT, men det är lite läskigt hur silverkolloid (nanopartiklar av silver) används överallt nuförtiden. Ingen vet vilka miljöeffekterna blir i längden, eller ens hur människor och djur påverkas, och det är en giftig tungmetall med egenskaper som påminner om koppar eller tenn.

                  Du råkar inte veta vad det är i General Tonic?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Och menar du i så fall att de inte spelar nån roll om nyttobakterierna i filtret stryker med?
                    Har du relativt mycket växter ska det vara ganska lugnt.

                    borde inte de innebära en amonium-peak och en nitrit-peak som är potentiellt dödlig för Herr och Fru fisk?
                    Jo, ammonium-spikar och därtillhörande nitrit-spikar är livsfarliga såklart. Frågan är - do you feel lucky? Nä skämtar bara. Känner du på dig att du har rejält med fisk och dåligt med växter ska du nog ta det lite lugnt. All död Cyano lär nog anstränga systemet en hel del.

                    Du råkar inte veta vad det är i General Tonic?
                    Enligt dom själva något sånthär:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      Hm... Sannolikt en aminoakridin, då, kanske Euflavin. Vet väldigt lite om hur de funkar, utom att de har just antibakteriell och antiparasitisk effekt.

                      En snabbsökning på nätet antyder att de har effekt genom att binda till DNA hos bakterier och mitokondrier, att de är mutagena, men märkligt nog tydligen inte cancerogena. Låter ju faktiskt rätt intressant.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • FredrikH
                        • February 2007
                        • 724

                        Jag har en mycket, mycket liten population cyano i mitt 200l-kar. De håller främst till i det lugna hörnet motsatt till inflödet från ytterfiltret. Vad rekommenderas?

                        Jag har mycket snabbväxande växter som valisneria, vattenpest och en som jag trodde var H.difformis men jag är osäker nu.. (resten av växterna är svärdsplantor, anubias och en bottenkrypande växt (2-3 mm runda blad, parbladig).
                        Ljuset är 2 st 30W Aquastar + reflektorer.

                        Fiskbesättningen är hittils:
                        *1 siamesisk algätare
                        *1 L-mal
                        *4 nyinskaffade scalarer
                        *+ ett tiotal posthorn- och äppelsnäckor.

                        Ett problem som jag har som kanske bidrar till cyanon är min "BTN filterhörna" som jag använde förut med en cirkulationspump, som nu är proppfylld med cyano. Jag har mitt insug till UVC-filtret där + en massa filterkuddar.
                        200l SA
                        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                        - Vem är den där lol alla snackar om?

                        Kommentar

                        • FredrikH
                          • February 2007
                          • 724

                          Då vart det tyst.
                          Cyanon har tagit i sig det senaste dygnet. Ska köra ett vattenbyte imorrn.
                          200l SA
                          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                          - Vem är den där lol alla snackar om?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Slamsug där cyanon vill titta fram och se till att filter hela tiden är slamfria. Då har du fixat eventuella syreslukare.

                            Eventuellt öka cirkulationen på platsen där Cyanon tittar fram om det går.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • FredrikH
                              • February 2007
                              • 724

                              Rengjorde filterhörnan och slängde ut kuddarna. Sög bort så mycket cyano jag kunde och bytte 40 % vatten samt tillsatte halvdos pmdd + heldos EC.
                              Det verkar ha haft en positiv effekt ur cyanons synpunkt, för på några dygn har den kommit tillbaka på mina små bottenväxter och på några småstenar, tjockare och mörkgrönare än förut.
                              Jag vet inte vad jag gör för fel. När jag hade akvarium som liten fick jag aldrig cyanoproblem.

                              EDIT: bifogar bild på mitt kar (200l) för snart en vecka sedan.
                              Cyanon finns på den öppna bottenytan längst ner till höger och lite på öppna ytan till vänster och vid "luftrötterna" under växterna i mitten.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av FredrikH; 31 March 2008, 13:54.
                              200l SA
                              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                              - Vem är den där lol alla snackar om?

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Man virvlar alltid upp en hel del sediment när man slamsuger trots vattenbyte efteråt, är det i ett skyddat hörn med halvdåligt cirkulation kan dom nog initialt bli lite gladare. Cyanos är erkänt seglivade om dom inte har någon konkurrens, även när dom har konkurrens för den delen. Du har förmodligen gjort livet totalt sett sämre för dom även om dom diggade stöket såhär direkt inpå.

                                När dom börjar ge upp sig så klumpar dom ihop sig, och ofta är dom i ett svävande stadium direkt när ljuset går på. Under dagen så fastnar dom på sidorna på blad. Cyanosidorna brukar vetta imotsatt riktning till cirkulationen.

                                Tyvärr har dom väl ingen direkt anledning att gå och självdö. Den population du har kommer nog finnas kvar tills du antingen slamsuger bort dom eller nukar dom med GeneralTonic/mörkläggning.

                                Den enda gång som Cyano "försvunnit av sig själv" och "gett upp" är när jag haft bra sprutt på växterna (dvs höga syrehalter), bra cirkulation och mulmfritt så dom mest legat och lurpassat utan att föröka sig speciellt mycket. Dom kanske har ökat några mm i veckan men iom varje vattenbyte har jag sugit bort det jag kunnat och då försvinner dom efter ett tag "av sig själv".
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...