Hundfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tycker det låter bra att du funderar på vad du kan tänkas göra tillsammans med hunden. De raser du tittat på och är mer intresserad av är ju överlag arbetande raser, vilket innebär att de har en hjärna och kropp som tack vare långt avelsarbete ska arbeta med utmaningar för att de ska må bra. Får de för lite att arbeta med så blir de stressade och ofta lite allmänt prilliga. Som du tänker nu gissar jag att ni kommer att få kul ihop.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Tja, och samtidigt är de väl (kanske främst Sheltien) också anpassningsbara, och avlade som sällskapshundar sedan länge, och måste inte absolut hålla på med så'nt, så länge de får motion, lek, och träning. Det är därför jag väljer den, framför de där riktiga arbetshundarna, som Border(line) Collie, som, vad jag förstår, börjar klättra på väggarna om den inte får jobba ofta. Jag är som sagt nyfiken på att kolla upp det där med agility, men skulle det inte vara nå't för mig, så klarar sig Sheltien utan också, så länge den får sina behov tillgodosedda, vad jag förstår.

      Som uppfödaren skriver på hemsidan, deras mål är att få fram stabila familjehundar, som man kan jobba med om man vill, och att det viktigaste är att den blir älskad familjemedlem, och det lär den bli
      Senast redigerad av Shepard; 09 June 2014, 11:10.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Hejsan A!

        Jag har bestämt för mig, att du från början var inner på Sheltie, första tanken brukar alltid bli bäst . Det är en jättetrevlig ras - dessutom fruktansvärt söt.
        Sen behöver man inte tävla med sin hund, det finns massor av olika sysselsättningar som man kan aktivera sin hund med.

        Se på mig, efter att ha tävlat både bruks/lydnad i många år så är den biten finito, och det är så jäkla skönt att kunna sysselsätta min lilla hund på ett sätt som både hon och jag gillar utan en massa petiga krav .
        Som du säger, kärlek, motion, stimulans och bus räcker hur långt som helst.
        Kom till skott nu! .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Jodå Inger, den var nog den första rasen jag hade i tankarna. Se'n började Finsk lapphund smyga sig in också, och jag är fortfarande intresserad av den, men Sheltien känns nog ändå som ett bättre val. Har du haft Sheltie?

          Hmm, jo, jag hade gärna kommit till skott för längese'n, om min nuvarande ekonomi och livssituation tillät det. Jag får nog snällt vänta ett litet tag till, men jag blir mer och mer sjuk av längtan för varje Sheltie jag ser

          Men det ska bli av, det har jag bestämt mig för
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Animaniac
            Jodå Inger, den var nog den första rasen jag hade i tankarna. Se'n började Finsk lapphund smyga sig in också, och jag är fortfarande intresserad av den, men Sheltien känns nog ändå som ett bättre val. Har du haft Sheltie?

            Hmm, jo, jag hade gärna kommit till skott för längese'n, om min nuvarande ekonomi och livssituation tillät det. Jag får nog snällt vänta ett litet tag till, men jag blir mer och mer sjuk av längtan för varje Sheltie jag ser

            Men det ska bli av, det har jag bestämt mig för
            Nej jag har inte haft Sheltie, men jag känner några. Ägaren till en av fiskaffärerna här är uppfödare på rasen, och ibland har hon med sig någon valp eller vuxen hund som jag brukar snusa på.
            Tanken var, att efter min förra hund skulle det bli just Sheltie, men det blev inte så - lilla Lykke kom emellan .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ok, jag hade praktik hos en akvariefiskgrossist när jag slutade skolan, och han hade en Sheltie, en strävsam dam som hette Daisy. Hon tog livet med jämnmod, och gjorde inte många knop när hon var med husse och matte på jobbet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Jag har en kompis som har två.

                Hyggliga hundar..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Jag har en kompis som har två.

                  Hyggliga hundar..
                  Låter ju bra att de är hyggliga
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...