Hundfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #61
    Tja, här i närheten finns en delvis upplyst slinga, som ligger i ett litet skogsområde, perfekt att rasta hundar på. Får bara hoppas att h*n inte gör för många utflykter in bland träden I bästa fall behövs kanske bara lite tassavtorkning innan man går in.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #62
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Tja, här i närheten finns en delvis upplyst slinga, som ligger i ett litet skogsområde, perfekt att rasta hundar på. Får bara hoppas att h*n inte gör för många utflykter in bland träden I bästa fall behövs kanske bara lite tassavtorkning innan man går in.
      Ja det behövs alltid. Och om det regnar, torkning av hela hunden.

      det jag ser som fördelen med att ofta borsta hunden är att den blir van med en behandling som inte alla gånger är frivillig, det kan underlätta vid veterinärbesök.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #63
        Ja, kan tänka mig att det är bra att vänja dem vid det se´n de är små, att man tar ett tag med borsten då och då, vare sig det behövs eller inte.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • keen-eyed
          • January 2009
          • 409

          #64
          Sv: Hundfunderingar...

          Den här årstiden när snön smälter och det börjar bli lite lerigt och skitigt är inte så rolig med en sheltie, en liten avtorkning räcker ofta inte.. Snarare in i duschen och skölja av tassar & mage om man inte vill ha en svarta tassavtryck på golvet & en grusgrop inomhus förståss

          Nog bör man borsta mer än en gång i månaden iaf. om man inte vill att hunden ska se ovårdad ut vilket iaf inte jag vill att mina ska göra. Öron och ben är viktigast för där bildas det lätt tovor.. på vissa lättare än andra! Min 1,5åring får tovor väldigt lätt och även hans päls på ryggen ser väldigt tråkig ut om man inte borstar där tillräckligt ofta. Man ska nog inte räkna med att räcker med en borstning i månaden iaf. Jag har absolut inga utställningshundar heller kan jag tillägga..

          Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
          &

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #65
            Såg faktiskt en bild på en hund häromsistens, som såg ut som en korthårig Sheltie... Undrar vad det kan ha varit
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • keen-eyed
              • January 2009
              • 409

              #66
              Sv: Hundfunderingar...

              Svårt att säga, blandras eller nån som rakat sin sheltie. Finns de som gör det pga. Hudproblem osv.

              Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
              &

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #67
                Ja, korsning är väl rätt troligt. Shelties är otroligt fina hur som helst
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • BlairBitch
                  • March 2011
                  • 13

                  #68
                  Skaffa en Kuvasz en helt underbar ras, lite och jobba med dock om du tar en hane De blir inte sjuka lätt ( inte sönderavlade ) Min fyller 12 år i Maj

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #69
                    Ursprungligen postat av BlairBitch
                    Skaffa en Kuvasz en helt underbar ras, lite och jobba med dock om du tar en hane De blir inte sjuka lätt ( inte sönderavlade ) Min fyller 12 år i Maj
                    Fin, men lite stor, och läste att den kräver en erfaren ägare. Vilken hund det nu blir, kommer att bli min första Kompisens rottisar gillade mig, men även Rottweilern är en ras som bör ha en erfaren ägare. Så nå´t lite mindre, och mindre krävande, får det nog bli.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #70
                      Varför inte en Japansk spets eller en Schipperke? Funderar själv på vilken hundras jag ska skaffa om cirka sisådär tre år . Raserna är ganska lika tycker jag nog, båda är väldigt friska och sunt byggda, kräver inte alltför mycket motion men klarar däremot mycket. Schipperken har mer lättskött päls, fäller mindre och har mer skärpa medan den Japanska spetsen är lite mildare i temperamentet. Mittelspitz verkar också vara en bra ras och den ljusa varianten är så himla fin: https://www.google.se/search?q=mitte...tz%3B417%3B296

                      Schipperke
                      http://www.faksimil-schipperke.se/he...eny=Schipperke

                      Japansk spets
                      http://gunwayslexluthor.cybersite.nu/rasinfo.html

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #71
                        eller kromfohrländer

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #72
                          Ursprungligen postat av water drop
                          eller kromfohrländer
                          Den var fin

                          En del är emot att kalla de där nya "designerhundarna" (t.ex labradoodle) för raser, men det var tydligen så kromfohrländern kom till för längese´n, även om parningen inte var medveten, vad jag förstår.

                          Hmm, på svenska wikipedia står att den är strävhårig... Och på engelska wikipedia står att den finns som kort, lång, och strävhårig. Den svenska artikeln känns lite bristfällig
                          Senast redigerad av Shepard; 23 April 2013, 14:58.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • water drop
                            • April 2010
                            • 243

                            #73
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Den var fin

                            En del är emot att kalla de där nya "designerhundarna" (t.ex labradoodle) för raser, men det var tydligen så kromfohrländern kom till för längese´n, även om parningen inte var medveten, vad jag förstår.

                            Hmm, på svenska wikipedia står att den är strävhårig... Och på engelska wikipedia står att den finns som kort, lång, och strävhårig. Den svenska artikeln känns lite bristfällig
                            Menar du att Kromfohrländern är en designerhund?

                            Svenska rasklubben för kromfohrländer – ansluten till SKK.


                            Jo det blir lite förvirrande när det står olika överallt. På Svenska Kromfohrländerklubben står det i alla fall att den antingen kan vara strävhårig eller släthårig och längden på pälsen kan nog variera lite från kort till lite längre.

                            Sträv päls
                            Tät med sträv struktur och skägg. Pälsen på manken och ryggen skall inte vara längre än 7 cm. Den ska vara ca 3 cm på sidorna. Pälsen på ryggen, fram- och bakstället är strävare än den på kroppssidorna. Pälsen i ansiktet och på käkarna skall vara längre. Pälsen på öronen skall överensstämma med pälsen på kroppen. Kort och mjuk underull skall finnas.

                            Slät päls
                            Tät med mjuk struktur utan skägg. Pälsen på manken och ryggen skall inte vara längre än 7 cm. Den skall vara ca 3 cm på sidorna. Pälsen skall ligga tätt an mot kroppen. Den skall vara längre på öronen, strupen och bröstet. Svansen skall ha tydlig fana. Bansidan på benen skall ha tydliga fransar och baksidan på låren skall ha byxor. På huvudet skall pälsen vara kort. Kort och mjuk underull skall finnas.

                            Dock finns det bara en släthårig i Sverige vad jag vet:


                            men i tyskland finns det många släthåriga och överst på webbsidan ser man tydligt skillnaden mellan slät- och strävhårig:
                            ☛ Alles Wissenswerte rund um den Kromfohrländer, Glatthaar und Rauhhaar Kromfohrländer, Charakter✔ Wesen✔ Züchter✔ Welpen✔ Gesundheit✔ Info✔


                            Två uppfödare som ligger nära Göteborg är:
                            http://kennelrednal.zoomin.se/ ca 1 mil från Mölndal
                            http://www.dreamwishes.net/empty_8.html ca 5 mil från Mölndal

                            Jag hittade ett gammalt dokument(2 sidor) där jag har sammanställt den fakta jag hittat om rasen, synd att det inte går att skicka docx-filer här:/

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #74
                              Nej, den är ju ingen designerhund, eftersom det inte var medvetet, vad jag förstår. Men det finns ju de som inte tycker designerhundarna är raser, men kunde Kromfohrländern bli en egen ras, så kanske t.ex Labradoodle kan bli det också om ett tag Det är nog många raser som uppkommer genom korsningar. Se´n kan man ju tycka att designerhundarna är lite onödiga, det finns ju tillräckligt med raser redan. Tycker det borde läggas mer krut på att göra de raser som finns sundare, med sundare rasstandarder.

                              Har för mig att det stod att den även kan vara långhårig, i den engelska wikipediaartikeln. Kul att det finns uppfödare nära Mölndal. Såg en Sheltie idag
                              Senast redigerad av Shepard; 23 April 2013, 20:18.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • water drop
                                • April 2010
                                • 243

                                #75
                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Tycker det borde läggas mer krut på att göra de raser som finns sundare, med sundare rasstandarder.

                                Har för mig att det stod att den även kan vara långhårig, i den engelska wikipediaartikeln. Kul att det finns uppfödare nära Mölndal. Såg en Sheltie idag
                                Håller med till 100%. Vad roligt Om du inte redan sett denna så rekommenderar jag den: http://www.youtube.com/watch?v=oDCvYUpzonk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...