Hundfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hundfunderingar...

    Jag funderar på att skaffa hund vartefter, men har aldrig haft nå´n, är uppvuxen med katter. Så nu funderar jag lite på vad för raser som skulle kunna funka bra, som första ras. Har fastnat särskilt för två raser, Shetland Sheepdog, och korthårig Collie.

    När det gäller Sheltie, har jag förstått det som att de är lättlärda, inte allför krävande, och att pälsen är rätt så lättskött, trots att den är lång. Problemet är att jag inte vill ha nå´n pyttehund, och Sheltien kan tydligen variera en hel del i storlek. Vill helst ha en som enligt rasstandarden är lite för stor, men som enligt mig är alldeles lagom

    Korthårig Collie är jag som sagt också nyfiken på, den är ju lite större, men ändå inte jättestor och kraftig, vilket passar mig. Att den är lite ovanligare än den långhåriga är ju kul i sig, och en långhårig Collie blir ju mer hund (och därmed lite jobbigare) att borsta än en Sheltie, så att säga.

    Finns det några här som har erfarenhet av dessa båda raser, och kan komma med tips, och vad som talar för/emot dem? Kanske nå´n kan tipsa om en annan, lämplig ras? Jag är noga med att det inte ska vara en ras med allvarliga fysiska defekter inskrivna i rasstandarden, som platt nos, eller korta ben i förhållande till kroppsstorleken.
    Senast redigerad av Shepard; 19 February 2013, 16:26.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    #2
    Har en långhårig collie och det är en mycket trevlig hund på många sätt, men pälsen är ju mer än mycket jobb i vissa perioder... Något man skall tänka på med Collie är att se till att det är bra, skottfasta, föräldrar. Finns väldigt många bra Collie, men också väldigt många som är mycket ängsliga av sig.

    Kommentar

    • emscifer
      • November 2012
      • 29

      #3
      Det är båda härliga hundar.
      är det dock första hunden bör man tänka både en och två gånger på vad man kan erbjuda dem i form av aktivering, fysiskt och mentalt.
      Vill du ha en arbetshund? Joggkompis? Agility? Soffkompis? Vakthund? "Vanlig" brukshund? Dressyr? En social hund eller en enmanshund?
      Hur bor du? Hus med trädgård? Lägenhet? Ska den med till jobbet? Kommer den att vara ensam en del? Orkar du pyssla nån timme om dagen? (Pälsvård osv)
      När allt det där är sorterat brukar valet vara lätt. (Utseendet och storleken är ju inte allt) =}
      You are not a beautiful and unique snowflake.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Sheltien är ju en vallhund , och man kan få problem med att den vill valla allt den ser, resp att den blir väldigt olycklig om den inte får valla. Den måste alltså aktiveras med annat om man inte kan låta den valla. Men anlaget för vallning kan variera mycket.
        Vill du ha en smart hund som kan aktiveras med allt, så är en border collie ett bra alternativ.

        Lagotto romagnolo är en trevlig, frisk hund, liksom spansk eller portugisisk vattenhund. Lättare pälsar än collierna, men alla måste aktiveras för att inte bli otrevliga.

        Överhuvudtaget är det väl så att vill man ha en hund som inte har så mycket inbyggda fysiska defekter så är det brukshundar man får titta på och då är det aktivering som gäller.

        fundera dock på det emscifer skriver ovan, vad ska du ha den till? Vad kan du ge den?
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Border collie är en hundras jag bestämt skulle avråda från såvida man inte tänker aktivera den riktigt, riktigt mycket - och sedan lite till på det. Det är en ras som är gjord för att arbeta, inte alls för att vara någons sällskap. Sheltie och Collie kräver också aktivering, men avsevärt mycket mindre.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Skaffa en rottis, de har du ju snackat dig varm om...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Hundfunderingar...

              Ursprungligen postat av ansjo
              Skaffa en rottis, de har du ju snackat dig varm om...
              Haha!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Ursprungligen postat av hampusr
                Border collie är en hundras jag bestämt skulle avråda från såvida man inte tänker aktivera den riktigt, riktigt mycket - och sedan lite till på det. Det är en ras som är gjord för att arbeta, inte alls för att vara någons sällskap. Sheltie och Collie kräver också aktivering, men avsevärt mycket mindre.

                Jobbarkompisens en border collie har D A M P! alltså bigtime! Den är skitanajs när den är lugn

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Skaffa en rottis, de har du ju snackat dig varm om...
                  Och inte bara jag Och jag ogillar när en ras svartmålas på det sättet (anar vilken tråd du syftar på). Men samtidigt som jag anser att de är underbara hundar hos rätt ägare, så inser jag även att den inte är nå´n lämplig nybörjarhund, även om kompisens rottisar gillade mig.

                  Vad det gäller Sheltie och Collie, så är ju båda vallhundar ursprungligen, men vad jag förstår så är båda numer ofta avlade som sällskapshundar, även om väl Collien väl har avlats som sällskapshund längre än Sheltien?

                  Jag är ute efter en hund som är rätt laid back, precis som jag, men ingen soffpotatis, eftersom en av anledningarna till att jag vill skaffa hund är att jag vill komma ut och röra på mig mer. Men eftersom jag aldrig har haft hund, och inte har erfarenhet av aktivering av hundar, och så, så är det väl främst en sällskapshund jag vill ha, en kompis att umgås med, gå ut med, och leka med. Jag vill inte ha en hund som får störningar om man inte anmäler sig till 10 olika aktiveringskurser och tävlingar, utan som sagt en hund som tar dagen som den kommer. Naturligtvis ska den få motion, gå nå´n lydnadskurs, och så.

                  Border Collie är förvisso fina, men om man tycker att Sheltie är en vallhund, och olämplig om man inte tänker aktivera den rätt rejält, så är väl Border Collie ännu värre. Vad jag har förstått, är det verkligen en hund som blir knäpp om den inte får(!) valla, medan Sheltien väl som sagt har avlats för sällskap ett tag. Men det beror kanske på vilken linje man väljer.

                  Jag gillar inte att man tydligen bara verkar ha hundar med skumma/handikappande utseenden att välja på om man vill ha en sällskapshund.
                  Senast redigerad av Shepard; 19 February 2013, 21:45.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Angående vallhundar så finns där en vallhund som när han inte jobbar hittat på ett eget sätt att aktivera sej.Han delar upp hönsen hemma på gården bruna för sej och vita för sej

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Berserken
                      Angående vallhundar så finns där en vallhund som när han inte jobbar hittat på ett eget sätt att aktivera sej.Han delar upp hönsen hemma på gården bruna för sej och vita för sej
                      Hehe, och så säger de att hundar är färgblinda...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Bullterrier <3

                        Vi har Jack Russel, mycket motor
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Bullterrier <3

                          Vi har Jack Russel, mycket motor
                          En som äger en zoobutik här, har en Bull Terrier, och trots att han gillar rasen, och har haft flera, så verkar han anse att man mer eller mindre är knäpp om man skaffar en Min erfarenhet av hans Bull Terriers, är att det är en envis ras, som är lite kattlika i beteendet. Lite större och tyngre än en katt bara, så de blir mer svårhanterliga än en katt. Har också fått intrycket att de är på gränsen till dumsnälla. Envisheten visade sig vid ett tillfälle när jag skulle rasta hans förra BT, och det regnade, vilket hon inte gillade. Så hon växte fast mitt i gatan Jag, en (då) rätt tanig 14-åring, fick bära muskelklumpen över gatan, för att vi inte båda skulle bli överkörda.

                          Och de är fuuuuula (för att citera hyenorna i Lejonkungen)...

                          Har även rastat en lärarinnas Beagle vid ett tillfälle. Han blev då "attackerad" (de gjorde aldrig nå´n skada) av två lösa Dobermanns.

                          Gillar Berner Sennen, men de känns lite för stora, både för mig att hålla ordning på, och vad det gäller bränslekostnaden... Hur är det med de mindre Sennenraserna? Dyra som skam antar jag, då de väl inte är särskilt vanliga i Sverige.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #14
                            Vi har 2 Berner Sennen hannar och de kräver inte jättemycket aktivering .Men de har rätt olika beteende fast de är samma ras

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Berserken
                              Vi har 2 Berner Sennen hannar och de kräver inte jättemycket aktivering .Men de har rätt olika beteende fast de är samma ras
                              Och äter som hästar förmodar jag? Går väl åt en stor säck på några veckor för två så´na? När jag gick i skolan, hade en klasskompis två Berner Sennen, och jag minns en gång när jag var hemma hos henne, och den ena la sig med huvudet i mitt knä, när jag satt på golvet. Satt rätt fast, om man säger så...
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...