Hundfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #46
    Ursprungligen postat av keen-eyed
    Black & tan existerar inte inom rasen idag, är bara trefärgad, bluemerle, sobel & svart/vit

    Oj, vad de kostar i mat har jag inte tänkt på riktigt men har man bara en så räcker det nog med 500kr/mån, självklart beroende på vad man väljer för foder för där skiljer sig ju priserna ganska bra och även mängden de kräver. Min ena (trf) äter 1 & 1/2dl torrfoder om dagen då han lätt blir för fet annars istället får han lite rivna morötter också för lite extra bukfylla
    Den andra äter väldigt dåligt och är extremt kräsen! Men han brukar få 3-4dl om dagen då han är den mer atletiska typen och inte blir tjock

    Sheltien ska ju dock om man läser om rasen vara matglad och ha lätt för att bli överviktigt. Men det finns undantag där, ett av undantagen äger jag

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Ok, har sett en bild på en black & tan. Och har även sett en bild (i en kattidning faktiskt) på en som såg ut att vara röd och vit. Kan ju ha varit en sobel, och att bilden var lite skum, men tyckte den såg röd/vit ut.

    De jag träffade på MyDog var lite på den stora sidan, och verkade vara lite mer atletiska. Är det vanligare att en viss färgvariant är atletisk, t.ex? Att merlevarianten kanske är avlad lite mer åt det atletiska hållet? Vet du hur det är med blue merle på Sheltie, har/hade de samma problem som blue merle Collie hade ett tag? Skiljer det nå´t i pris mellan färgvarianterna?
    Senast redigerad av Shepard; 30 March 2013, 15:58.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • keen-eyed
      • January 2009
      • 409

      #47
      Sv: Hundfunderingar...

      Ursprungligen postat av Animaniac
      Ok, har sett en bild på en black & tan. Och har även sett en bild (i en kattidning faktiskt) på en som såg ut att vara röd och vit. Kan ju ha varit en sobel, och att bilden var lite skum, men tyckte den såg röd/vit ut.

      De jag träffade på MyDog var lite på den stora sidan, och verkade vara lite mer atletiska. Är det vanligare att en viss färgvariant är atletisk, t.ex? Att merlevarianten kanske är avlad lite mer åt det atletiska hållet? Vet du hur det är med blue merle på Sheltie, har/hade de samma problem som blue merle Collie hade ett tag? Skiljer det nå´t i pris mellan färgvarianterna?

      I USA kan det kanske förekomma men inte här i sverige, i USA har de inte samma regler för aveln så de har lite udda färger där bla. Helvita.

      Näe tror inte det är vanligare att en viss färg är mer atletisk det är linjerna man får gå efter där.. En del uppfödare riktar ju in sig mer på agility t.ex.

      Priserna skiljer sig inget mellan färgerna möjligtvis om någon är övertecknad med vitt. Anars ligger priserna på 12-13000kr idag vanligtvis.

      Vad är det för problem du syftar på då?

      Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
      &

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        Ursprungligen postat av keen-eyed
        I USA kan det kanske förekomma men inte här i sverige, i USA har de inte samma regler för aveln så de har lite udda färger där bla. Helvita.

        Näe tror inte det är vanligare att en viss färg är mer atletisk det är linjerna man får gå efter där.. En del uppfödare riktar ju in sig mer på agility t.ex.

        Priserna skiljer sig inget mellan färgerna möjligtvis om någon är övertecknad med vitt. Anars ligger priserna på 12-13000kr idag vanligtvis.

        Vad är det för problem du syftar på då?

        Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
        Ok, bilden på den rödvita var i en svensk kattidning. Black & tanhunden har jag för mig att jag såg på wikipedia, där de även visade en bild på en som det stod inte var rasenlig, och den var nästan helt vit, med lite färg i ansiktet.

        Vet inte exakt vad det var för problem, men tror det var nå´t med temperamentet, att de var väldigt nervösa eller nå´t. En kompis syrra köpte en blue merle Collie för ett antal år se´n, som hon fick lämna tillbaka, för den var konstig. En del Sheltielinjer är ju tydligen lite nervösa vad jag förstår, och de avlade väl ganska hårt för att få fram blue merle, kan jag tänka mig, och brydde sig då kanske inte så mycket om vad avelshundarna hade för temperament, utan de kanske bara gick på färgen. Bland annat på grund av så´na saker är jag inte så vansinnigt förtjust i rasstandarder, det känns som om det lätt blir utseendefixerat, och det ska vara sunda och trevliga hundar känns som lägre prioritering. Men när blue merle kom på Sheltie (jag gissar att de korsade in blue merle Collie) så kanske de hade fått bukt med problemet.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • keen-eyed
          • January 2009
          • 409

          #49
          Sv: Hundfunderingar...

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Ok, bilden på den rödvita var i en svensk kattidning. Black & tanhunden har jag för mig att jag såg på wikipedia, där de även visade en bild på en som det stod inte var rasenlig, och den var nästan helt vit, med lite färg i ansiktet.

          Vet inte exakt vad det var för problem, men tror det var nå´t med temperamentet, att de var väldigt nervösa eller nå´t. En kompis syrra köpte en blue merle Collie för ett antal år se´n, som hon fick lämna tillbaka, för den var konstig. En del Sheltielinjer är ju tydligen lite nervösa vad jag förstår, och de avlade väl ganska hårt för att få fram blue merle, kan jag tänka mig, och brydde sig då kanske inte så mycket om vad avelshundarna hade för temperament, utan de kanske bara gick på färgen. Bland annat på grund av så´na saker är jag inte så vansinnigt förtjust i rasstandarder, det känns som om det lätt blir utseendefixerat, och det ska vara sunda och trevliga hundar känns som lägre prioritering. Men när blue merle kom på Sheltie (jag gissar att de korsade in blue merle Collie) så kanske de hade fått bukt med problemet.
          Rödvit? Finns som sagt bara de färgerna jag nämnde. Måste varit något annat på bilden isåfall. Rödvit låter i mina öron som en sobel med vita tecken? Finns ett antal olika sobelfärger. Black & tan ska inte finnas, isåfall en väldigt gammal bild då de existerade förr men inte idag.

          Nej, såna problem har inte alla bluemerle! Man ska inte dra någon av färgerna över en kam, allt beror på linjerna. De är väldigt indivuduella överlag. Har träffat ganska många från olika linjer och har bra kontakt med många av sheltieuppfödarna

          Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
          &

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #50
            keen-eyed, vilka fina bilder på vackra hundar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #51
              Sobel har väl lite svart i håren också, eller är det en synvilla? Den här såg ut att vara rent ljust röd, men som sagt, kan minnas fel.

              Ok, ja, det vore ju kul om det fanns nå´n bra uppfödare här i närheten
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • keen-eyed
                • January 2009
                • 409

                #52
                Sv: Hundfunderingar...

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Sobel har väl lite svart i håren också, eller är det en synvilla? Den här såg ut att vara rent ljust röd, men som sagt, kan minnas fel.

                Ok, ja, det vore ju kul om det fanns nå´n bra uppfödare här i närheten
                Inte alla sobla, det finns ett antal olika sobelfärger det du sett är väl skuggad sobel då kanske de kan vara nästintill svarta på ryggen. Sen finns det rödsobel, vetesobel, guldsobel mm. Alla har då olika färgnyanser

                Var är det du bor nånstans?

                Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                &

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #53
                  Ok, var kanske en rödsobel, som för lekman kanske ser ut som röd/vit, jag såg på bilden.

                  Utanför Göteborg
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • nina85
                    • April 2013
                    • 1

                    #54
                    Samojeder är ju inte så dumma heller. En sådan har jag alltid önskat mig. Men i min familj har vi haft Bull Mastiff, Rottweiler och White soft coated wheaten terrier, alla tre mkt trevliga raser. Det handlar väl mkt om hur mkt tid man har samt är det ju bättre än bäst om man har tid att gå så många kurser som möjligt. Då kan man nog klara de flesta hundarna!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #55
                      Jo, samojeder är fina, men vill inte de ha lite kallare klimat? Och så hårar de väl en del, och måste kammas och borstas ofta?

                      En kompis haft Rottweilers, och de har gillat mig, och varit väldigt keliga. Men det är nog hundar som kräver erfarna, bestämda ägare.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • keen-eyed
                        • January 2009
                        • 409

                        #56
                        Sv: Hundfunderingar...

                        Samojeder behöver inte kallare klimat direkt Min kompis hade en när vi var yngre. Hurvida pälsskötseln är på dem vågar jag dock inte säga nått om men en sheltie kräver iaf borstning 1gång/v och speciellt runt öronen då det lätt blir tovigt där annars. Fäller gör de med en del, men det blir liggande i högar lite här och var.

                        Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                        &

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #57
                          Vad jag har förstått, så kan det räcka att borsta en Sheltie nå´n gång i månaden, om man inte bryr sig om att pälsen ska vara i utställningsskick?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #58
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Vad jag har förstått, så kan det räcka att borsta en Sheltie nå´n gång i månaden, om man inte bryr sig om att pälsen ska vara i utställningsskick?
                            Beror mycket på väder och vind. Är det blött och skitigt ute så behövs mer pälsvård. På sommaren kommer det ofta kardborrar och liknande i pälsen. Men på ryggen behöver man inte kamma så mycket. Det är sidohåret, manen och runt öronen man får kamma mest.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #59
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Beror mycket på väder och vind. Är det blött och skitigt ute så behövs mer pälsvård. På sommaren kommer det ofta kardborrar och liknande i pälsen. Men på ryggen behöver man inte kamma så mycket. Det är sidohåret, manen och runt öronen man får kamma mest.
                              Svansen kan behöva en del genomborstningar också, kan jag tänka mig?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                #60
                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Svansen kan behöva en del genomborstningar också, kan jag tänka mig?
                                Ja, men jag har aldrig upplevt det som ett problemområde varken på sheltie eller kavaljerer. Men det beror ju mycket på hunden. Går man promenad runt kvarteret inne i stan med en liten sväng i parken eller springer de fritt i högt gräs med en massa junk.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...