Hundfunderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vad glad jag blir av att läsa om hur du liksom ringar in din ras. Mycket glädje väntar dig framöver om du gör slag i saken.


    Ursprungligen postat av Berserken
    Ca 8-900kr i månaden
    För båda då, antar jag? Borde väl bli ca hälften, om man har en.

    Ursprungligen postat av ecco
    Kanon att se att du tänker över vad du vill ha och inte bara köper något för att hunden är snygg...
    Jag hoppas att du endast tittar mot seriösa uppfödare och väljer bort dom andra.
    Man kanske får betala lite extra för hunden men det lönar sej i långa längden.
    Seriösa uppfödare har ett helt annat sätt att bete sej mot köpare vad gäller försäkringar och liknande.
    Dessutom så kan du säkerligen få nummer till andra som tagit hund av dom för att kolla hur dom är efter några år.
    Ja, jag tycker det är viktigt att fråga, och tänka efter, för både min och hundens skull, eftersom jag ju aldrig haft hund förr, och jag vill att det ska bli rätt från början. Är inte så förtjust i raser som en del skaffar för att de är "häftiga" Jag är inte särskilt "häftig" själv, och det finns nog en del uppfödare av så´na raser som är oseriösa, även om det finns seriösa också. Jo, jag har tänkt på det där med seriösa och oseriösa uppfödare, men jag har ju ingen erfarenhet, så har kanske lite svårt att veta vad jag ska kolla efter. Men är man människokännare någotsånär, så borde det väl gå, eftersom oseriösa uppfödare nog beter sig rätt oseriöst rent allmänt.

    Vill som sagt ha en lite större Sheltie än vad rasstandarden föreskriver, eftersom jag tycker att en del av dem ser lite väl små och ömtåliga ut. En storvuxen Sheltie är rätt lagom i storlek för mig känns det som, inte för stor, och inte för liten. Se´n kan jag tänka mig att en så´n, som i storlek liksom "faller utanför" rasstandarden lite, kanske blir något billigare, och det är ju en bonus i så fall, hehe... Men när kan man se på dem om de kommer att bli små eller storvuxna som vuxna? Fick ett kort av de där tjejerna på mässan, de hade ju några med sig som var "för stora" så det kanske blir fler så´na valpar hos dem. Deras hundar verkade även vara sociala och trevliga.
    Senast redigerad av Shepard; 21 February 2013, 16:10.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      När en valp levereras vid åtta veckors ålder, kan du inte se om den blir stor/liten som vuxen. En valp/unghund har flera tillväxtperioder innan den vuxit klart. En valp, som är minst i kullen när den föds, kan bli lika "stor" som sina kullsyskon när den har intagit vuxen ålder.
      Dessutom är det nog inte så vanligt, att en valp blir "för stor" - eftersom, i alla fall dom seriösa uppfödarna är noga med att använda rastypiska hunda i sin avel.

      Du får välja en hane Animaniac - det brukar skilja 2-3cm mellan hane och tik.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Jo, det är ju klart, hanarna blir ju större... Men tikarna jag såg på mässan var ändå betydligt större än den minsta Sheltie jag sett. Tror åtminstone att det var en Sheltie, såg den som hastigast när den gick över ett övergångsställe framför bilen. Den var verkligen liten, nästan i klass med en dvärgspets, ändå såg den ut att vara vuxen. Den strävsamma damen som fanns på min ungdomspraktik var också av en lite större sort har jag för mig. Tyckte att de hundarna jag såg på mässan skiljde sig en del från andra jag har sett, genom att de verkade ha synligare svansar, de kanske inte hade så mycket päls på bakbenen som dolde svansen, som en del andra Shelties, och de verkade hålla svansarna lite högre, och jag föredrar det utseendet, om man nu ska vara petig med så´nt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #34
          Hundfunderingar...

          Klart du ska vara petig med sånt Man ska inte förakta att man fördrar ett visst typ av utseende på ens ras. Sedan så fick vi höra när vi skaffade vår första hund att det inte är så stor skillnad på hane och tik. Själv föredrog jag hanar. När jag nu haft min första tik så skulle jag egentligen rekommendera motsatsen till mitt första val,att välja en tik som första hund. Tycker i praktiken skillnaden hane tik är ganska stor. Tycker en tik är lättare och nå fram till och det känns som om en tik har ett större fokus på samarbetet hund-människa.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Klart du ska vara petig med sånt Man ska inte förakta att man fördrar ett visst typ av utseende på ens ras. Sedan så fick vi höra när vi skaffade vår första hund att det inte är så stor skillnad på hane och tik. Själv föredrog jag hanar. När jag nu haft min första tik så skulle jag egentligen rekommendera motsatsen till mitt första val,att välja en tik som första hund. Tycker i praktiken skillnaden hane tik är ganska stor. Tycker en tik är lättare och nå fram till och det känns som om en tik har ett större fokus på samarbetet hund-människa.
            Hehe, ja, men det är ju lite svårt att veta hur de kommer att se ut som vuxna, om inte alla hundarna hos den uppfödaren har det utseendet. Men kanske är lite skillnad, det är kanske Shelties som avlas mest som tävlingshundar som har det där lite mer atletiska utseendet, eller vad man ska säga, med lite mer sväng i svansen och så, medan det är de som avlas som sällskap som har lite mer hängande svans som döljs av benpälsen? Eller är det bara individuella skillnader?

            Hmm, vill gärna ha en Black & Tan, eller trefärgad... Den förstnämnda är nog rätt ovanlig, har aldrig sett nå´n, annat än på bild. Har sett en bild på en (i en kattidning faktiskt) som såg ut att vara röd och vit. Ska tydligen finnas svartvita också, förutom den vanliga "Colliefärgen" och Blue Merle.
            Senast redigerad av Shepard; 21 February 2013, 18:58.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #36
              Det där med atletiskt utseende får du nog fixa själv i form av motion. Du skulle bara se musklerna på våran "virvelvind", en jaktgolden - efter all skidåkning tillsammans med husse så har hon byggt upp en väldig muskelmassa. Som jag skrev förrut, den lite jobbigare biten får man fixa själv - man får liksom ingenting gratis. Såklart det här med motion, gäller vuxna hundar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Ok Funderade på det lite olika sättet de verkar hålla svansarna på, ungefär som om det finns två olika Sheltietyper, vad gäller kroppstyp, eller kanske bara är individuellt. Se´n så blir de ju såklart starkare, och mer atletiska ju mer man tränar med dem. Skulle också behöva bli lite mer tränad och atletisk Lite därför jag vill skaffa hund, och då gärna inte en slö soffsak, utan en hund som gillar att röra på sig, men ändå inte måste aktiveras hela tiden med en massa tävlingar och dylikt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  Det där med svansföringen, kan bero på många olika orsaker. T.e.x. om din hund möter en annan hund och svansföringen är låg - så kan den visa, att den är underdånig den mötande hunden. Är svansen "typ" rakt ut, så känner den sig ganska så okey. Pekar svansen rätt upp, så kan den "visa", att "jag gillar inte dig" alt. den är väldigt osäker. Så det gäller, att läsa sin hund.

                  Åh, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, när jag kommer in på hundprat/uppfostran.
                  En annan sak, stirra dig inte blind på hur "din" ras går i utställningringen. Ok, det är hur kul som helst om valpens föräldrar är utställnings champinjoner - fast det är faktiskt inte hela sanningen...tyvärr.

                  Jag har sett många raser stå darrande framför utställningsdomare - dom har varit supersnygga, men den darrande hunden har inte någon som helst bra mentalitet - men cert får den ändå p.g.a. sitt snygga utseende. Det jag vill säga, är att utställningsresultat har förstört många raser enligt mig då - eftersom domarna oftast kollar på utseende och glömmer det här med den viktiga mentaliteten.
                  Så vad ska man med en snygg hund till, om den inte har nåt i skallen.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Det där med svansföringen, kan bero på många olika orsaker. T.e.x. om din hund möter en annan hund och svansföringen är låg - så kan den visa, att den är underdånig den mötande hunden. Är svansen "typ" rakt ut, så känner den sig ganska så okey. Pekar svansen rätt upp, så kan den "visa", att "jag gillar inte dig" alt. den är väldigt osäker. Så det gäller, att läsa sin hund.

                    Åh, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, när jag kommer in på hundprat/uppfostran.
                    En annan sak, stirra dig inte blind på hur "din" ras går i utställningringen. Ok, det är hur kul som helst om valpens föräldrar är utställnings champinjoner - fast det är faktiskt inte hela sanningen...tyvärr.

                    Jag har sett många raser stå darrande framför utställningsdomare - dom har varit supersnygga, men den darrande hunden har inte någon som helst bra mentalitet - men cert får den ändå p.g.a. sitt snygga utseende. Det jag vill säga, är att utställningsresultat har förstört många raser enligt mig då - eftersom domarna oftast kollar på utseende och glömmer det här med den viktiga mentaliteten.
                    Så vad ska man med en snygg hund till, om den inte har nåt i skallen.

                    //Inger
                    Men vissa raser har ju väldigt speciell svansföring, som de inte verkar kunna göra mycket åt, som många spetsar t.ex, och man ser ju t.ex aldrig en Schnauzer som håller svansen lågt. De här Sheltiesarna på mässan hade rätt böjda svansar, som de höll rätt högt upp, om jag minns rätt, medan många man ser ute håller svansen rakt ner, gömd bland bakbenspälsen.

                    Nej, är inte mycket för utställningsbranschen, den verkar ganska ytlig och utseendefixerad, och att de går mer på utseendet än på hundarnas mentalitet förvånar mig faktiskt inte...

                    Jaja, det blir nog bra, hur "min" Sheltie nu än kommer att se ut
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Är även nyfiken på Finsk lapphund, kan en sådan funka? Pratade en del med de som stod i "lapphundsbåset" på MyDog. Såg en hund häromdagen, som jag tror var en så´n, och den såg ut som min drömhund. Knähöjd, kanske lite mer, cremefärgad (färgen är väl av mindre vikt), lite långhårig, med en yvig svans, som den höll i en svag båge uppåt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mari P
                        • March 2013
                        • 3

                        #41
                        Min dotter hade en Finsk Lapphund. Själv har jag en Långhårig Collie och ska jag jämföra de två så har Lapphunden en högre energinivå och kräver lite mer av sin ägare när det kommer till uppfostran. Men det är definitivt en mycket trevlig hundras!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #42
                          Ok Men de behöver inte bo uppe i fjällen typ? Mest lutar det nog åt en Sheltie i alla fall, blir mer och mer kär i dem ju fler jag ser, särskilt de som är lite större.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • keen-eyed
                            • January 2009
                            • 409

                            #43
                            Sv: Hundfunderingar...

                            Sheltie är en mycket trevlig ras, har själv 2st hanar en bluemerle och en trefärgad. Det är två helt olika individer både till sättet och och i kroppen. Den ena ligger på större sidan och är väldigt "atletiskt" byggd och den andra inom ramen för rasstandarden men lite mer matglad och knubbig

                            Såg att du gärna ville ha en på större sidan och de flesta uppfödarna ser redan innan 8v om valpen kanske blir på den lite större eller på den mindre sidan. Men självklart inget som är helt 100% men de har oftast väldig koll på vikter och mankhöjder under uppväxten. En "normalstor" hane bör ligga på ca. 20cm och ungefär 2kg vid 8v














                            Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                            Senast redigerad av keen-eyed; 30 March 2013, 15:35.
                            &

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #44
                              Mycket fina Jag skulle gärna vilja ha en trefärgad, eller black & tan. Vad kostar de i mat, per månad, ungefär?

                              Jag tycker ju förstås att det är de större, mer atletiskt byggda som borde vara "inom ramen" för rasstandarden
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • keen-eyed
                                • January 2009
                                • 409

                                #45
                                Sv: Hundfunderingar...

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Mycket fina Jag skulle gärna vilja ha en trefärgad, eller black & tan. Vad kostar de i mat, per månad, ungefär?

                                Jag tycker ju förstås att det är de större, mer atletiskt byggda som borde vara "inom ramen" för rasstandarden
                                Black & tan existerar inte inom rasen idag, är bara trefärgad, bluemerle (& biblue, blue merle utan tantecken), sobel & svart/vit

                                Oj, vad de kostar i mat har jag inte tänkt på riktigt men har man bara en så räcker det nog med 500kr/mån, självklart beroende på vad man väljer för foder för där skiljer sig ju priserna ganska bra och även mängden de kräver. Min ena (trf) äter 1 & 1/2dl torrfoder om dagen då han lätt blir för fet annars istället får han lite rivna morötter också för lite extra bukfylla
                                Den andra äter väldigt dåligt och är extremt kräsen! Men han brukar få 3-4dl om dagen då han är den mer atletiska typen och inte blir tjock

                                Sheltien ska ju dock om man läser om rasen vara matglad och ha lätt för att bli överviktigt. Men det finns undantag där, ett av undantagen äger jag

                                Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
                                Senast redigerad av keen-eyed; 30 March 2013, 15:51.
                                &

                                Kommentar

                                Arbetssätt...