blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Tack Maya!
    Visste inte att denna sorten var mer vattenkrävande, det var bra att veta eftersom jag hade tänkt placera den i det soligaste och varmaste fönstret. Då blir det sovrummet i stället.
    Kul att se dig på forumet igen! (Hmm.... har du varit med på extreme make-over ? Från lilla lugna ekan till "disco"maya - härlig avatar oavsett!!)
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Morellen
      • November 2003
      • 4349

jag har får få fönster... fast än jag flyttat.... Hmmmm! Får nog se till att ordna lite amplar med så jag kan hänga upp lite av växterna. Hoyaskotten jag fick av Sonja skall jag nog plantera om en del av för de har så små krukor att de torkar ut väl fort och lätt. Sedan måste jag plantera några av de sticklingarna Maya skickade i riktig jord. Har rotat dem i vitmossa och två av dem börjar växa nu så då kan det vara dags.
      Hoyasjuka ja! Den är farlig den med *s*
      har förresten satt en ingefäraknöl i en kruka och nu har det dykt upp lite grönt. Barnsligt roligt att se när det växer!
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Maya
        • November 2003
        • 1162

Meh.... måste juh förändra sig lite ibland ;-) iaf när det gäller avatarer... länge leve bra bildbehandlingsprogram så kan trolla bort rynkor osv..*asg*

Jo hoyasjukan blir bara värre o värre... fönster finns det aldrig nog av... var på blomsterlandet i Halmstad sist jag var nere... ååhhh kostade juh BARA 39.90 st.. så 5 nya fick följa med upp till norr... Anulata, H. sp. Mulu, Callistophylla, Pachylada och globulosa... har inte en susning om vart jag ska ha dem.. så just nu står de på vardagsrumsgolvet... där de redan sått i två veckor för övrigt.. hmmm ska nog lyckas klämma in dem nånstans..*S*
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

Tempora mutantur nos et mutamur in illis

Kommentar

• gladhertha
          • February 2005
          • 1755

Ursprungligen postat av Sonja
          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
          Det är en honblomma av hassel!

Olle
          Japp, visst är den söt? Jag blir så glad när jag ser dom tidigt på vårarna.

Och här är en länk till "Brutalblommor".
          Utforska världen av Brutala Blommor med tips för trädgårdsskötsel och inspiration för att skapa en grön oas.

Går att hitta lite av varje där
          citerar litet från den där sidan;
          Jag ska förklara lite olika sätt att bygga om ett akvarium till nåt roligare än att ha fiskar i...
          hmmmhp!
          Mvh Hanna
          Min Zoon

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Det blir nog inga ombyggda akvarier hos mig inte
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Linda_A
              • March 2005
              • 1479

Hej!

Jag har en liten fråga. Är det någon här som vet vilken sort av hibiskus detta är? Köpte denna hibiskus utan något namn och nu blommor den så jag tänkte att det kunde vara kul att veta vilken sort det är.
              Bifogade filer
              //Linda

Kommentar

• svea
                • February 2005
                • 2476

Hej hoyavänner
                Eftersom jag köpte min allra första Hoya i våras, så är jag väldigt okunnig och vetgirig.
                Den blommade jättefint med massor av blommor, knopparna fanns redan när jag köpte den.

Nu har de alla ramlat av och det börjar växa ut nya blad längst ut på de befintliga grenarna.
                Jag ska väl inte ansa den eller göra något annat?

Jag skulle vilja veta hur lång tid det kan ta innan nya blomanlag visar sej? Nån som vet?
                Det är en Hoya Bella.

Svea

Mina bilder
                Min zoon

Kommentar

• Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

Vet tyvärr ingenting om hibiskus men det var en vacker planta du hade!
                  Ingen expert på hoyor heller men jag kan dra vad jag tror.
                  H Bella verkar vara en riktigt snäll och trevlig bekantskap. Min får bara fler blommar just nu... Den är törstig när den blommar och behöver mkt vatten då.
                  Min blommade inte när jag köpte den men kom igång sedan. Den verkade ta en lite paus efter de första blommorna och kom sedan tillbaka med förnyade krafter. Om du kikar där blommorna suttit så ser du att det är kvar ett litet "skaft" som blommorna växt ut från, ta inte bort det för det kan blomma igen. Du måste inte klippa ner den men du kan passa på att ta sticklingar om du tycker att den börjar bli för otymplig. Det verklar som om den gärna kommer med nya blomställningar i topparna av grenarna.
                  Det är värt att tänka på att krukväxterna från affären ofta har drivits upp under optimala förhållande och det kan ta ett tag för dem att vänja sig vig vår vanliga innomhusluft och befintligt ljus.

Kommentar

• Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

Morellen: Tack så mycket, håller med om att den är vacker spec blommorna.
                    Har en utslagen och ett tiotal på g. Var ett riktigt fynd med 36kr, eller ja tycker jag i alla fall. :o

Nya knoppen(som har slagit ut nu) på min blomma
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Linda_A; 07 July 2005, 09:06.
                    //Linda

Kommentar

• svea
                      • February 2005
                      • 2476

Tack Morellen
                      Jag misstänkte väl det: inte klippa längst ut för där kanske kommer nya blommor.
                      Då fick jag det bekräftat. Så bra. Jag får lugna mej lite då, nya blommor kanske dröjer lite så här första gången.

Har du en aning om den är känslig för att flyttas? Nu i sommar skulle jag vilja hänga den på ett annat ställe på dan, det är så varmt i det rummet den normalt hänger i. Vi brukar skärma av ljuset/solen mitt på dan (för fiskarna oxå). Tänkte om jag kunde flytta den mest varje dag till ett svalare/ej avskärmat rum. Tror du den störs av det?
                      Och en fråga till (ursäkta): skulle den uppskatta en dusch?
                      Svea

Mina bilder
                      Min zoon

Kommentar

• Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

Är ju ny på det här med hoyor så jag är ingen expert... men min verkar inte ens ha märkt att jag flyttade nu så det är nog ingen fara. Dusch vill den säkert ha, jag sprayar min när jag kommer ihåg.

Kommentar

• Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

Kolla vad jag hittade i rabatten i kväll!

Kolla vilken läcker "liten" svärmare jag hittade i min kantnepeta. Den är alldeles lurvig och man skulle vilja klappa den lite
                          Bifogade filer
                          Alltid nyfiken!

Kommentar

• Toqer
                            • April 2005
                            • 342

Riktigt fint foto du har tagit där! Kalasbild!

"You've got a friend in Audioscrobbler ?"

"Vi slog upp tältet vid en sjö,
                            En plats så vacker att man kunde dö..."
                            Olle Ljungström,Den Norrländska Präriens Gudinna

Kommentar

• Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

Svärmare!

Jag fick en kommentar på fotosidan.se att det är en "Brunsprötad skymmningssvärmare", en rätt skygg "sak" som kommer upp i en fart på 50 km/h om den blir skraj I min rabatt var den mest hungrig och inte alls rädd för kameran i alla fall.
                              Alltid nyfiken!

Kommentar

• Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

Jag upptäckte att vi har några Hoyor här hemma när jag såg en bild här på Zoopet, vad "kladdig" jag blev när jag lyfte på blomklasen.
                                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...