Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ursprungligen postat av Raven
    25-30mbyte ?
    om så är fallet så kan det myckeväl va hårddisken som bromsar
    finns ett program som heter hdtach som du kan ladda hem och testa hastigheten men kolla inte på läs hastigheten utan på skrivhastigheten den är alltid lägre.
    byte ja.. inte bit
    Hårddiskarna i sig tror jag nog pallar med det. Det är nog värre med moderkort (pci-bussen främst?) och processor. hdtach är nog lite lurigt att få igång i linux tror jag, kör med hdparm där.

    root@dagobah:~# hdparm -t /dev/hda
    /dev/hda:
    Timing buffered disk reads: 130 MB in 3.00 seconds = 43.33 MB/sec
    root@dagobah:~# hdparm -t /dev/hde
    /dev/hde:
    Timing buffered disk reads: 122 MB in 3.02 seconds = 40.40 MB/sec
    root@dagobah:~# hdparm -t /dev/hdg
    /dev/hdg:
    Timing buffered disk reads: 94 MB in 3.01 seconds = 31.23 MB/sec

    Dvs läshastigheten på hårddiskarna är inga problem.. är nog snarare när informationen ska överföras från gbkortet till hd'n.

    Hmm.. som vanligt så strular programmen till windows
    Får läshastigheten till 45mb/sec och skrivhastigheten till 10mb/sec..
    lite konstigt iom att jag tankar 25-30mb/sec på nätverket tycker jag
    Visserligen är diskarna något fragmenterade för tillfället.. men:
    Transferred 1 file totaling 47,68 MB in 4,52 seconds (20 965,3 KB/s)
    Knepigt hd-test tycker jag
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Schull
      • August 2004
      • 2889

      Hej. Nu hälsar djävulen på i min ena dator..Grrrr...

      Skrivbordet blir helt blått med en liten ruta som det står (på engelska) att datorn är infekterad med både det ena och det andra tydligen. Sen hoppar det upp en ruta där jag ska acceptera något slags program som då ska ta bort det däran, men där har jag inte tryckt. Fortsätter jag att köra datorn så börjar fönstren att låsa sig i öppet läge och går inte att stänga ner.... Vad kan jag göra? förutom att intallera om datorn..
      //Lasse
      Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        Ursprungligen postat av Schull
        Hej. Nu hälsar djävulen på i min ena dator..Grrrr...

        Skrivbordet blir helt blått med en liten ruta som det står (på engelska) att datorn är infekterad med både det ena och det andra tydligen. Sen hoppar det upp en ruta där jag ska acceptera något slags program som då ska ta bort det däran, men där har jag inte tryckt. Fortsätter jag att köra datorn så börjar fönstren att låsa sig i öppet läge och går inte att stänga ner.... Vad kan jag göra? förutom att intallera om datorn..
        //Lasse
        Let Jesus be your anchor!
        So when satan rocks your boat, throw Jesus overboard!

        Om du inte vill installera om din dator så kanske du ska köpa en ny?
        Skämt åsido, tror inte det finns så mycket annat att göra. Din dator låter inte speciellt frisk. Kanske finns något program som kan fixa det, men det lär nog bara vara halvdant och ingen permanent lösning. Det bästa är nog att blåsa ur den helt och göra en ren installation. Det är väl inte helt osanorlikt att du har fått in en mask eller virus.
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          Var det ingen som kunde svaret på min enkla fråga eller kom det bort bland alla switchar, hubbar och routrar ovan?
          Ursprungligen postat av petnym
          Ok... Hur hindrar man win-XP från att ändra till 60Hz på monitorn om man råkar boota med monitorn avslagen? Blir galen på detta...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            Missade nog det är jag rädd.
            Humm.. detdär är väl lite lurigt. Vet inte om man kan låsa den vid en viss frekvens. Du kanske ska sluta boota datorn med avslagen monitor?.. hehe
            Men testa powerstrip annars. http://www.entechtaiwan.net/util/ps.shtm
            Det är ett program som har knas på dina bildskärmsinställningar. Om du låter det ta hand om det istället för windows så går det nog bättre.
            Kör det till min htpc för att få 720p upplösning till projektorn. Fungerar helt underbart!
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              Ursprungligen postat av petnym
              Var det ingen som kunde svaret på min enkla fråga eller kom det bort bland alla switchar, hubbar och routrar ovan?
              Ursprungligen postat av petnym
              Ok... Hur hindrar man win-XP från att ändra till 60Hz på monitorn om man råkar boota med monitorn avslagen? Blir galen på detta...
              jo jag svarade på det.
              frågade va du har för grafikkort.

              har ati själv och det funkar grymt bra oavsett om ena eller båda monitorerna är avslagna
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                Ursprungligen postat av y0da
                Hårddiskarna i sig tror jag nog pallar med det. Det är nog värre med moderkort (pci-bussen främst?) och processor.
                nja pci-bussen ska klara 133mbyte/s om man har standardmoderkort.
                processorn tror jag inte stryper.
                enligt hdtach går det åt 0-2% processorkraft för max överföring från min ena hårddisk och enligt hdtach är det över 80mbyte/s i burst och över 45mbyte/s ren läshastighet.

                Dvs läshastigheten på hårddiskarna är inga problem.. är nog snarare när informationen ska överföras från gbkortet till hd'n.
                glöminte att skrivhastigheten är lägre än läshastigheten.
                kan ju titta lite på denna bilden visar en hitachi 7200rpm 8mb 160gb pata hårddisk.

                bättre resultat än western digitals 36gb raptor 10.000rpm
                Får läshastigheten till 45mb/sec och skrivhastigheten till 10mb/sec..
                låter lite skevt
                men 45mb läs skulle inte förvåna mej om det skulle kunna bli 35mb skrivhastighet typ.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  Ursprungligen postat av y0da
                  Kör det till min htpc för att få 720p upplösning till projektorn. Fungerar helt underbart!
                  Kul med htpc. Kör själv min htpc med Meedio. Fast jag har strul med X10-plugin. Är det något du har varit inne på?
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    Ursprungligen postat av Raven
                    jo jag svarade på det. frågade va du har för grafikkort.
                    Har ett gammalt Asus Geforce 3 Deluxe... Kör 85 Hz och det går bra om jag startar monitorn samtidigt som datorn....
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      Jodå... funkar precis lika här hemma med mina datorer. Den ställer inte ner sig bara för att man inte har monitorn på vid uppstart. Det är fortfarande 85hz som gäller.

                      Men, vill minnas att det fanns ett liknande fenomen på Win98 en gång i tiden med vissa grafikkort. Men, det är så längesedan att jag har förtängt det
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Ursprungligen postat av Raven
                        jo jag svarade på det. frågade va du har för grafikkort.
                        Har ett gammalt Asus Geforce 3 Deluxe... Kör 85 Hz och det går bra om jag startar monitorn samtidigt som datorn....
                        är nvidia och dom har jag inte arbetat så mycke med men min förra dator som har ett inbyggt gf4 mx460 hade aldrig problem med avstäng monitor.

                        nyare monitorer kommunicerar med datorn och lämnar info om max upplösning frekvens och lite sånt.
                        kolla om du kan gå in och stänga av det i nvidias drivrutiner och se om du kan låsa frekvensen.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          Ursprungligen postat av Raven
                          nja pci-bussen ska klara 133mbyte/s om man har standardmoderkort.
                          processorn tror jag inte stryper.
                          enligt hdtach går det åt 0-2% processorkraft för max överföring från min ena hårddisk och enligt hdtach är det över 80mbyte/s i burst och över 45mbyte/s ren läshastighet.
                          Mja, det är väl den hastigheten som den max klarar av sammalagt. I mitt fall så ligger hårddiskarna på ett promise kort och gbit kortet är ju också pci. gbit kortet är dessutom ett billigt som inte har någon egen processor, alltså belastar den cpu'n när den jobbar tungt. Dessa kombinationer lär nog göra att hastigheten blir lägre än vad själva hårddiskarna klarar mata.

                          glöminte att skrivhastigheten är lägre än läshastigheten.
                          kan ju titta lite på denna bilden visar en hitachi 7200rpm 8mb 160gb pata hårddisk.
                          http://img.photobucket.com/albums/v...4/111hdtach.jpg
                          bättre resultat än western digitals 36gb raptor 10.000rpm
                          Nerå =). Var nog mest jag som var otydlig. När jag skrev det så hade jag servern i åtanke. Tankar från den till min stationära. Skrivhastigheten på servern spelar ju mindre roll då .

                          låter lite skevt
                          men 45mb läs skulle inte förvåna mej om det skulle kunna bli 35mb skrivhastighet typ.
                          Vet inte hur snabbt den skriver, men jag skulle tippa på runt 30-35.

                          Kom på ett annat sätt att bekräfta att det är servern som slöar ner förresten . Satte igång och tanka en dvdr till min stationära, och sen startade jag min bärbara och tankade över en dvdr till den också.
                          Tankade från två olika hårddiskar på servern (en på promise, en på moderkortet) till två separata datorer. Hastigheten blev inte nått bättre för det. Visserligen kan väl routern spela roll där också, men mer än så borde den ju faktiskt klara tycker jag.
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            Ursprungligen postat av Gimbo
                            Ursprungligen postat av y0da
                            Kör det till min htpc för att få 720p upplösning till projektorn. Fungerar helt underbart!
                            Kul med htpc. Kör själv min htpc med Meedio. Fast jag har strul med X10-plugin. Är det något du har varit inne på?
                            Medio är rätt ok . Fast jag gillar myhtpc bättre, främst pga prislappen . Förr körde jag alltid freevo, det är utan tvekan det bästa htpc programmet jag kört hittils. Dock var inte freevo sams med min projektor, och det tvärvägrade att köra hdtv filmer (1,5 år sedan, funkar säkert nu).
                            Mediaportal tycker jag nog är det bästa nu. Tycker inte man kan ställa in så mycket på Meedio själv? Eller också är det jag som inte orkat sätta mig in i det så mycket?

                            X10 har jag tyvärr inte hållt på med Har varit jefligt sugen på att testa det, men plånboken har tvärvägrat. När jag väl började få lite cash så sprang jag på en lapp på konsum med texten "136l akvarium säljes", fortsättningen på det vet ni
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              nån som känner till nåt bra pvr program ???

                              har ett leadtek xp2000 expert men pga att jag varit tvungen att göra en specialare med drivrutinerna funkar inte det medföljande programmet och blir tokig på dom 2 jag provat.
                              showshifter bara krashar och christv funkar men har problem att få fram en ren bild.

                              nån som känner till en 486 emulator ?
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • y0da
                                • August 2005
                                • 1697

                                Ursprungligen postat av Raven
                                nån som känner till nåt bra pvr program ???

                                har ett leadtek xp2000 expert men pga att jag varit tvungen att göra en specialare med drivrutinerna funkar inte det medföljande programmet och blir tokig på dom 2 jag provat.
                                showshifter bara krashar och christv funkar men har problem att få fram en ren bild.

                                nån som känner till en 486 emulator ?
                                486 emulator?

                                Freevo tycker jag är det bästa pvr programmet, efter det följer MythTV. Dessa är dock för linux så det funkar nog inte så bra om du inte har en dedikerad pvr server.
                                Tippar på att du vill köra det i windows? Jag har testat de flesta som finns tycker jag . BeyondTV tycker jag är det som funkar bäst, det kostar dock pengar. Sen kommer mediaportal som är gratis, efter det kommer meedio som kostar pengar.
                                Testa du mediaportal till att börja med tycker jag.
                                MediaPortal transforms your PC into a complete media solution. It runs on basic hardware, connects directly to your TV and displays your TV Series, Movies, Photos and Music in a much more dynamic way. All in the comfort of your living room, on your big sc
                                http://www.y0da.se

                                540L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...