Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ursprungligen postat av Gimbo
    Fränt... Fast jag dricker mest kaffe vid datorn. Finns det inte nån värmare? Förutom att ställa koppen direkt på CPUn
    Ajjemen!
    Min första tanken när jag såg länken var "Cool, har bara sett sånna som värmer innan"

    Ska finnas nån svensk site som säljer dem också.. men jag lyckats inte komma på adressen för tillfället.. ska grunna på det under lunchen
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      Ohhh...!!! Där har vi en härlig uppfinning för mig
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        Ursprungligen postat av Schull
        Ja som rubriken lyder, en sådan tråd kanske skulle vara bra när man får problem med datorn. Tråden kanske skulle kunna klistras?..
        Ok... Hur hindrar man win-XP från att ändra till 60Hz på monitorn om man råkar boota med monitorn avslagen? Blir galen på detta...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          Någon som vet en Router med 100Mbit Full Duplex WAN port? Och där även CPU:n hänger med. I alla fall 80-90% av hastigheten. Och självklart till ett rimligt pris. Inte Cisco-pris

          För de flesta idag kör med 100Mbit wanportar. Fast pga klen cpu ligger de bara på ca 20-40Mbit genom routern.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            Ptja.. billigare router = klenare cpu tippar jag.. Själv kör jag med D-Link, tycker de funkar hyffsat i relation till priset.
            Annars kanske du kan investera i en gbit router istället? De ligger väl rätt billigt idag tror jag? De bör ju åtminstone klara av 100mbit FD utan problem
            Jag får 25-30mb/sec hemma med min gbit dlink. Det är väl rätt skaplig hastighet. Flaskhalsen i mitt nät lär inte vara routern iaf. Servern är en AMD 1.2GHz, arbetsstationen P4 2.8GHz och en bärbar Centrino 1.6GHz. P4'an lär ju orka mata fullt, men de andra går nog på knäna.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              Mjo... Vet inte det där med Gbit routrar för billiga pengar heller. Antagligen fungerar de skitbra som switch med sämre som en router.

              Har man 100mbit pipa så vill man kunna utnyttja den. Idag så använder jag min ftp-server-dator som gateway till övriga datorer. Vilket funkar riktigt bra. Fast jag vill slippa att ha det så och därför tänkte jag lirka in en vettig router.

              Är beredd att lägga upp till ca 3000:- på en. Blir det mer så skiter jag i det
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                Tänkte nog på switchar när jag skrev att de är rätt billiga
                Men 3000kr för en router? Isf får du ju en cisco!. hehe


                Annars har jag nog ingen större pejl på det där är jag rädd. En linux server är väl ett bra svar annars . Fungerar i ur och skur och gör jobbet jefligt bra. Har kört många varianter därhemma. XP dator som gw, Windows Server 2000 och 2003, "bredbandsrouter" och linux. Har gått ifrån linux några ggr när jag råkat titta på en elräkning, men på något vänster hittar de alltid tillbaks efter ett par månader
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  Ja, men den där verkar inte alls så dum. Ska kolla om jag hittar någon praktiskt och faktisk info om den.
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697



                    Lite iaf..
                    På bilden som dustin har valt så är det med en antenn. Men det är ju bara 851W versionen som har den. Hittade inte den på dustin, vet inte hur mycket priset skiljer.
                    Men du kanske inte är i behov av trådlöst?
                    Dock bör du väl ha lite kunnighet om cisco om du ska ha en sådan. Vet inte om du har pillat med deras produkter tidigare?
                    Har man viss datorvarna, *nix system är ingen nackdel, så kan man klura ut hur man ska confa dem. Har själv confat vår Cisco PIX här på jobbet, tog några timmar (iom VPN som jag inte kunde alls tidigare), men det var kul och lärorikt
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      Det trådlösa är inte så viktigt. Det kör jag med en 54Mbit AP som jag har. Det är endå bara för att kunna surfa och slöa med min bärbara och synca min handdator.

                      Alltid skoj att pilla system som man inte har varit inne på tidigare. Som du säger så är Cisco lite speciella. Fast man brukar kunna klura ut det man behöver
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        Haha... Denna kommer ju med en Wizard för installationen
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          Ah.. haha.. just ja :P
                          Dvs så länge du har ett pekfinger och 5% syn så kan du confa den
                          Det fanns visserligen ett www interface på vår pix också, men den pajjade mer än vad den hjälpte. Confade via terminalen sen, och då funkade det mycket bättre . Gick inte göra hälften av vad jag ville genom interfacet.

                          telnet <ip>
                          lösen: cisco (default)
                          en
                          conf t
                          sh ter (eller wri ter?)
                          sen är du på god väg :P
                          help kan också vara ett bra kommando
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            Alternativt:
                            Be hjälp av någon kompis att kånka in manualen till sängen och råplugga en vecka.
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              Ursprungligen postat av Gimbo
                              Fränt... Fast jag dricker mest kaffe vid datorn. Finns det inte nån värmare? Förutom att ställa koppen direkt på CPUn
                              skulle va nåt för mej som ofta sitter med ett glas cola
                              sen cpu som värmare skulle inte funka för mej.
                              trots att jag kör min överklockad(2.38ghz) så blir den aldrig varmare än 42grader med en halvtaskig kylfläns zalman 7000b alcu.
                              självklart så har jag en amd64 3200+ socket 939 och dom producerar väldigt lite värme jämfört med intel och deras preshot.
                              en av orsakerna till varför jag aldrig skulle köpa intel.
                              en annan är intels ineffektivitet när det gäller processorstyrka i relatet till priset.
                              min processor ska köras i 2000mhz egentligen och redan då slår den intels 3.8ghz i halflife2 till exempel.

                              Ursprungligen postat av y0da
                              Ursprungligen postat av Gimbo
                              Fränt... Fast jag dricker mest kaffe vid datorn. Finns det inte nån värmare? Förutom att ställa koppen direkt på CPUn
                              Ajjemen!
                              Min första tanken när jag såg länken var "Cool, har bara sett sånna som värmer innan"

                              Ska finnas nån svensk site som säljer dem också.. men jag lyckats inte komma på adressen för tillfället.. ska grunna på det under lunchen
                              skulle inte rekommendera att koppla en sån direkt till moderkortet.
                              den drar 500ma vilket är maxgräns på en hel del moderkort.
                              däremot på en "selfpowered" usbhub

                              Ursprungligen postat av petnym
                              Ursprungligen postat av Schull
                              Ja som rubriken lyder, en sådan tråd kanske skulle vara bra när man får problem med datorn. Tråden kanske skulle kunna klistras?..
                              Ok... Hur hindrar man win-XP från att ändra till 60Hz på monitorn om man råkar boota med monitorn avslagen? Blir galen på detta...
                              vad har du för grafikkort ?
                              har ati själv och där funkar det grymt bra med båda eller ena monitorn avstängd.

                              Ursprungligen postat av y0da
                              Ptja.. billigare router = klenare cpu tippar jag.. Själv kör jag med D-Link, tycker de funkar hyffsat i relation till priset.
                              Annars kanske du kan investera i en gbit router istället? De ligger väl rätt billigt idag tror jag? De bör ju åtminstone klara av 100mbit FD utan problem
                              Jag får 25-30mb/sec hemma med min gbit dlink. Det är väl rätt skaplig hastighet. Flaskhalsen i mitt nät lär inte vara routern iaf. Servern är en AMD 1.2GHz, arbetsstationen P4 2.8GHz och en bärbar Centrino 1.6GHz. P4'an lär ju orka mata fullt, men de andra går nog på knäna.
                              25-30mbyte ?
                              om så är fallet så kan det myckeväl va hårddisken som bromsar
                              finns ett program som heter hdtach som du kan ladda hem och testa hastigheten men kolla inte på läs hastigheten utan på skrivhastigheten den är alltid lägre.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Gimbo
                                • January 2005
                                • 2734

                                Ursprungligen postat av y0da
                                Ah.. haha.. just ja :P
                                Dvs så länge du har ett pekfinger och 5% syn så kan du confa den
                                Det fanns visserligen ett www interface på vår pix också, men den pajjade mer än vad den hjälpte. Confade via terminalen sen, och då funkade det mycket bättre . Gick inte göra hälften av vad jag ville genom interfacet.

                                telnet <ip>
                                lösen: cisco (default)
                                en
                                conf t
                                sh ter (eller wri ter?)
                                sen är du på god väg :P
                                help kan också vara ett bra kommando
                                Håller med dig. Via Telnet så får man lite mer kontroll över vad som ställs in och inte. Tycker att det går smidigt också.

                                Fast jag har inte så mycket krav på vad som ska göras. Ska i stort sett vara en gateway för övriga datorer och porta lite till servern.
                                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...