Dator/Data problem? ställ frågan här.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Schull
    • August 2004
    • 2889

    heljis och Raven. Tack för svaren. Då låter jag honom leka vidare. Han ville ha den på hela tiden " det är roligt när dom använder den".
    /Lasse
    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

    Kommentar

    • Schull
      • August 2004
      • 2889

      Ursprungligen postat av Gimbo
      Den brandväggen duger bra mot de flesta scriptkiddies (ungar som kör färdiga program för intrång). Men, försäkra dig att din son inte har stängt av den inbyggda brandväggen. Eller att han har öppnat alla portar för att hans server ska funka ohindrat.
      Menar du brandväggen i D-Linken?
      Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        Japp...
        I de flesta Routrar så kan du välja att stänga av din brandvägg.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          Ursprungligen postat av heljis
          Det är inte större risk för intrång om datorn står som server än om den är uppkopplad för "vanlig" användning. Dock måste han ju öppna en viss port för att den ska kunna fungera som server, men jag tror inte att man brukar öppna tex port 21 för en cs-server. Dessutom behöver den inte alls stå på dygnet runt, den behöver bara vara på när den ska användas. Om den står på dygnet runt betyder det att folk kan spela på den dygnet runt, och det är ju snällt av honom att möjliggöra det, men knappast något "måste"

          Vad jag ville få fram med det hela är att jag tycker inte att du ska oroa dig, och att han absolut ska få fortsätta leka. Även om cs är ett skitspel och du borde säga åt honom att börja spela riktiga spel istället
          Kör de på port 21? Låter väldigt mysko.
          Låter mindre smart att köra cs server på en port som är dedikerad till ftp. Visst funkar det, men känns lite weird.

          Schull:
          Du ökar ju chanserna för att bli "hackad" när datorn står på 24/7. Men datorn är ju en "vanlig dator" med den enda skillnaden att den kör en serverprogramvara för just det (skit)spelet. Så sätt ökar ju inte riskerna för intrång. Hur pass säker din dator är är ju beroende av vad du kör för brandväggar och så. Vill man in i din dator så kommer man in. Till och med bankerna får ju intrång, och de har utan tvekan bättre skydd än vad ni har . Enligt mig så duger windows inbyggda brandvägg. Det blockerar de som försöker "på måfo", de som verkligen vill in kommer in ändå.
          Men för att vara på den säkra sidan. Sälj sonens dator och köp ett akvarium till han för pengarna istället!
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            Ursprungligen postat av Schull
            Menar du brandväggen i D-Linken?
            För att få igång CS så måste han gå in i routern/brandväggen och öppna de portar som krävs för att hans server ska fungera. Har inte en aning hur just cs fungerar, men normalt är det väl en eller flera portar för själva servern, och sen ett spann med lite dataportar för att föra över data till de som är uppkopplade. Säg att han måste öppna port 8425, 5243, 6745 och dataportar 3200-3500 eller så. Dessa måste sedan peka mot de portarna på hans server. Gör han det så funkar det smidigt sen.
            MEN, om man inte riktigt vet hur man gör och vill göra det smidigt för sig så kan man bara klicka i "DMZ" och välja serverns ip. DMZ står för demilitarized zone. All komunikation som kommer från internet kommer då att skickas till hans dator. Kör han det så så är det lite större risk för att bli hackad.
            Men, som sagt, kör han bara windows brandvägg på den datorn så är han i princip lika skyddad som alla svenssons är. Och såvitt jag vet är inte intrång i deras datorer ett speciellt stort problem.
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Schull
              • August 2004
              • 2889

              Portar och sådant har jag inte en susning om, hans SC serve funkar tydligen iaf och brandväggarna är på slagna. Något akvarie intresse har han inte, inte något annat intresse som han delar med sin far heller förden delen. Han är uppvuxen med alla roliga intressen, och tycker det är blaha blaha.
              /Lasse
              Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                Ursprungligen postat av y0da
                Kör de på port 21? Låter väldigt mysko.
                Låter mindre smart att köra cs server på en port som är dedikerad till ftp. Visst funkar det, men känns lite weird.
                Nej, det var därför jag skrev:
                Ursprungligen postat av heljis
                men jag tror inte att man brukar öppna tex port 21 för en cs-server.

                Jag vet personligen inte vilka portar man anväder för just cs, men i quake2 vill jag minnas att 27910 var den vanligaste.. i q4 verkar det vara 28004 och 28005 som används mest.

                Anledningen till att jag överhuvudtaget nämnde port 21 är att de flesta elaka scripten scannar just den porten.
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  Haha.. var jag som läste lite slarvigt! Ber om ursäkt!

                  Port 25 tror jag är roligare att scanna btw
                  Finns nog fortfarande många ouppdaterade sendmails därute.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150



                    Det stämmer nog det du skriver om port 25.. för övrigt är det lite surt att xp stänger alla dessa portar, så att det inte går att komma åt en ftp som körs på tex port 111 utan client.
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      Ursprungligen postat av y0da
                      Haha.. var jag som läste lite slarvigt! Ber om ursäkt!

                      Port 25 tror jag är roligare att scanna btw
                      Finns nog fortfarande många ouppdaterade sendmails därute.
                      Kan ge dig ett tips om 139 och du gillar nätverk
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        har en hård nöt för er att knäcka.

                        för länge sen typ 2år sen snart slipstreamde jag sp1a till xp32 men får inte radera mappen på hårddisken.
                        försökt i "safe mode" även försökt ett speciellt program som kan radera filer innan windows börjar laddas och har inte funkat.
                        även försökt med en boot-cd och i dos.
                        har under tiden mappen funnits ominstallerat windows en 10-16ggr får fortfarande inte radera mappen.
                        mappen innehåller i dagsläget inga filer så den tar ingen plats bara väldigt mycket groteskt fruktansvärt otroligt irriterande.

                        ingen har ännu kunnat få fram en konstruktiv lösning men ska bli kul och se om ni lyckas ?
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • doctor
                          • August 2002
                          • 300

                          Vad var det i mappen från början? Vore kul att se om det finns ett samband med den mapp jag inte fick bort förut. Jag använde dock ett program som fullständigt tar bort partitioner från diskar och då var det inga konstigheter längre efter det. Jobbigt att lägga tillbaka alla program sen bara.
                          Min PBase
                          Min Flickr

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            som jag skrev innan har mappen använts för att slipstreama sp1a inpå en dc med xp32.

                            va för att få stöd för stora hårdiskar som xp32 utan sp1 inte har.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • doctor
                              • August 2002
                              • 300

                              Åkej, har aldrig utfört en sådan operation så jag hajjade inte riktigt vad du menade. Sorry
                              Min PBase
                              Min Flickr

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                pepparkakshus för datornördar
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...