Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    ja det är både svårt och tar tid att ta fram argument - det räcker ju t.ex. inte att lägga fram emotionella skäl utan man måste kunna belägga sin åsikt med fakta och det är både svårt.
    Till exempel som djurättsorganisationerna menar att 90% av fiskarna dör under transport, att vildfångade fiskar inte kan anpassa sig till akvarium, att de som fångar saltvattensfisk och koraller sövlar korallrev. Jag vet att det inte är så, men det handlar inte om vad jag vet utan om att jag kan belägga mina åsikter på ett sådant sätt att jag kan övertyga myndighetspersonerna om det.
    Ja, jag förstår att det är "nästan inte lönt" att ens försöka att komma med några argument.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Menar du att det kan vara svårt att samla in argument?

    //Inger
    ja det är både svårt och tar tid att ta fram argument - det räcker ju t.ex. inte att lägga fram emotionella skäl utan man måste kunna belägga sin åsikt med fakta och det är både svårt.
    Till exempel som djurättsorganisationerna menar att 90% av fiskarna dör under transport, att vildfångade fiskar inte kan anpassa sig till akvarium, att de som fångar saltvattensfisk och koraller sövlar korallrev. Jag vet att det inte är så, men det handlar inte om vad jag vet utan om att jag kan belägga mina åsikter på ett sådant sätt att jag kan övertyga myndighetspersonerna om det.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Nä, lagförslagen är som dom är...
    Menar du att det kan vara svårt att samla in argument?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Kjell, kan du inte utforma en bra text som vi alla Zoopetare kan skriva under på?

    //Inger
    Det finns ju en text tidigare i tråden (mitt öppna brev) som man kan skriva på.

    Men det är viktigt att komma ihåg - idag handlar det inte om att protestera mot något lagförslag (det har vi gjort vid tidigare tillfällen (för ca. 10 år sedan)) eftersom något sådant ännu inte fins utan istället att väcka opinion i våra frågor. Då måste det höjas ytterligare en nivå och vi måste samla in argument för vår sak och driva denna gentemot myndigheterna genom uppvaktningar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Kjell, kan du inte utforma en bra text som vi alla Zoopetare kan skriva under på?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Om det dyker upp något konstigt förslag eller något kanske vi zoopetare ska ta något initiativ då, samla in namnlista från folk på zoopet och även de från andra svenska akvaristforum som någon utnämnd tapper krigare kan skicka som gemensam protest, till vem det nu kan beröra av skojarna i politiken.
    Bra förslag med namnlistor, jag skriver på!!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Om det dyker upp något konstigt förslag eller något kanske vi zoopetare ska ta något initiativ då, samla in namnlista från folk på zoopet och även de från andra svenska akvaristforum som någon utnämnd tapper krigare kan skicka som gemensam protest, till vem det nu kan beröra av skojarna i politiken.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Då kan de väl förbjuda hundar och sånt också då när de ändå är igång? ;D
    Det kommer kanske dit så småningom som azur skriver men risken är stor att det då skulle bli ett jäkla liv och de därför skulle få svårt att få gehör för detta. Därför är det tacksammare att slå emot "exotiska djur" eftersom denna bransch är ekonomiskt svag, och är betydligt sämre organiserad

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Motståndet mot akvariehobbyn och mot vildfångad fisk har ingenting med artbevarande eller miljövård att göra. Det handlar istället om att djurrättsorganisationer anser att det är moraliskt fel att djur hålls i fångenskap alls, dvs de ser det som slaveri. Herpetologi och akvaristik är bara de första måltavlorna för att de är minst och svagast. Slutmålet är att alla ska vara veganer och inga djur alls hållas i fångenskap. Det är också därför de här organisationerna inte alls bryr sig om argument som att fångst för akvariehobbyn faktiskt skyddat (och skyddar) mängder med fiskarter mot utrotning: de är helt ointresserade av miljövård och artbevarande, de bryr sig endast om den moraliska aspekten.
    Då kan de väl förbjuda hundar och sånt också då när de ändå är igång? ;D

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av swetrot
    Jag tänker mer på när man vildfångar fisken. Det kommer med en hel del annat än det man vill ha, och ibland så hamnar det i sändningarna runt om till olika grossister i världen.
    Motståndet mot akvariehobbyn och mot vildfångad fisk har ingenting med artbevarande eller miljövård att göra. Det handlar istället om att djurrättsorganisationer anser att det är moraliskt fel att djur hålls i fångenskap alls, dvs de ser det som slaveri. Herpetologi och akvaristik är bara de första måltavlorna för att de är minst och svagast. Slutmålet är att alla ska vara veganer och inga djur alls hållas i fångenskap. Det är också därför de här organisationerna inte alls bryr sig om argument som att fångst för akvariehobbyn faktiskt skyddat (och skyddar) mängder med fiskarter mot utrotning: de är helt ointresserade av miljövård och artbevarande, de bryr sig endast om den moraliska aspekten.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja det har du definitivt rätt i. Men oftast går det mig obemärkt förbi, förutom när folk med koll (typ du) upplyser oss andra. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Tyvärr finns det mycket tomtar i organisationer som på utsidan vill hävda att de jobbar för en "god sak". :/
    Ja men då finns det nog i så fall betydligt fler "tomtar" bland oss akvarister eftersom vi ju uppenbarligen struntar i vad som händer med vår hobby

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tyvärr finns det mycket tomtar i organisationer som på utsidan vill hävda att de jobbar för en "god sak". :/

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Att förbjuda för akvariebruk är lite motarbetande kan jag tycka. Det sprider väl intresset för fisken och fler blir genuint intresserade av att bevara fiskens hemtrakter. Det gäller iaf mig, hobbyn har fått mig att tänka väldigt mycket mer på fiskarnas naturliga miljöer. Det är nog sällan akvaristerna som är de stora bovarna.
    Stämmer helt - men som sagt denna fråga drivs ju av en djurättsorganisation som helt är emot att man håller exotiska djur som husdjur och då är vildfångat en tacksam måltavla, speciellt eftersom branschen är liten (= ekonomisk svag) för att kunna driva dessa frågor, sedan är också företagen inom branschen ofta rätt ointresserade av att stödja de som driver denna fråga och än värre är det med oss hobbyister - här reagerar ingen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Att förbjuda för akvariebruk är lite motarbetande kan jag tycka. Det sprider väl intresset för fisken och fler blir genuint intresserade av att bevara fiskens hemtrakter. Det gäller iaf mig, hobbyn har fått mig att tänka väldigt mycket mer på fiskarnas naturliga miljöer. Det är nog sällan akvaristerna som är de stora bovarna.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...