Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jacob T
    svarade
    Kanske jag som missat men skumma igenom tråden utan att hitta något men finns det nägon namninsamling mot detta?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Synd och skam!
    Instämmer

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Synd och skam!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Nu har "Eurogroup for Animals" summerat sin kampanj och det kan ses på denna sida. Sverige är faktiskt det land där flest EU-parlamentariker (10 st) har skrivit under manifestet (=i praktiken flest EU-parlamentariker som gärna ser att akvariehobbyn stoppas och att avverkningen av regnskogen ökar) och dessa svenska EU-parlamentariker kommer från 5 partier.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 June 2014, 10:32.

    Lämna en kommentar:


  • lillfrasse
    svarade
    Ja det ser mörkt ut för oss akvarister framöver frågan är hur man mobiliserar och hur överkörda vi blir. Men reagerar ingen så blir ju ingen överkörd.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Borde inte Imazo/Akvarieteknik ha intresse i dessa frågor? Eller ses de enbart slåss i frågan för kommersiellt bruk?
    Jo då de är absolut intresserade och de driver ju frågan genom sina organsiationer (t.ex. är de bägge medlemmar i OFI som driver denna och alla andra frågor (som är än mer akuta).

    Även om vi i grunden har samma ståndpunkt i denna fråga så tror jag dock att det är viktigt att visa att inte bara de som har ett kommersiellt intresse av att akvariehobbyn överlever är emot utvecklingen utan att även den ideella sidan har "samma" åsikt.

    Lämna en kommentar:


  • Alexander Ylipää
    svarade
    Borde inte Imazo/Akvarieteknik ha intresse i dessa frågor? Eller ses de enbart slåss i frågan för kommersiellt bruk?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja nu är EU-valet över men denna fråga är inte på något sätt avslutad utan tvärtom det är nu som det gäller om akvarieorgansiationerna kan mobilisera så pass att vi kan få ha kvar vår akvariehobby samtidigt som vi kan göra en insats för miljön.

    Min kampanj med ett öppet brev till de partier och politiker som då hade skrivit under löftet om att se till att kraftigt inskränka akvariehobbyn vilket skulle få klart negativa effekter på den biologiska mångfalden och miljön, samt de tidningar som jag skickade in min debattartikel gjorde alla på samma sätt - de sket totalt i det. Visst ett intetsägande svar kom från S, några tidningar svarade att de inte hade plats (men de hade ändå plats för tramsartikar om fulla akvariefiskar, eller om rumpor på hamstrar så nog fanns det plats). Grunden till att de struntade i oss akvarister är att att de inte vill ha upp denna fråga till debatt och att akvaristerna idag inte är någon faktor som de behöver ta hänsyn till.

    I framtiden så måste akvarieorgansiationerna (i princip även andra sällskapsdjursorganisationer) se till att göra sig hörda och jag tror definitivt att det går att påverka om vi alla samverkar. Se till att uppvakta politiker och partier, se till på in artiklar i pressen etc. Så jag ställer frågan till Sveriges akvarieoganisationer Sveriges akvarieföreningars Riksförbund, Nordiska ciklidsällskapet, Nordiska diskussällskapet, Svenska diskussällskapet samt i viss mån även de nordiska organsiationerna Skandinaviska killisällskapet och Poecilia Scandinavia (borde ju även finnas en saltvattensorgansiation eftersom denna del av hobbyn är den mest hotade, men en sådan finns det inte) vad tänker ni göra?
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 May 2014, 08:45.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja det ramlade in ytterligare några på slutet. Totalt har representanter för 6 svenska partier skrivit under. Ett av dessa (Djurens parti !!!) har väl 0% chans att hamna där men de övriga 5 hra nog reell chans att komma in.
    Oavsett vilket så blir det viktigt att akvarieorgansiationerna efter EU-valet tar tag i detta och uppvaktar samtliga svenska partier för att tal för vår sak och får dom att stödja en miljövänlig akvaristik istället för att stödja ett miljö och djurfientligt alternativ

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Kul.
    Nu har ännu fler skrivit på listan.
    Jag hittar inte något parti att rösta på...
    Senast redigerad av KristianE; 25 May 2014, 19:13.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Jag tror inte de är särskilt intresserade av en diskussion om att de skriver under på löften om vilken politik de ska hålla utan att ha satt sig in i frågan eller kollat upp påtryckargruppen som skrivit löftestexten. Särskilt inte strax innan val.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Som sagt jag hittade det.
    Men alltså hur kan man skriva på något som tydliggörs i ett annat dokument som inte nämns i pledgen?
    Som sagt jag tror inte att någon av de som har skrivit på har funderat över den praktiska konsekvensen över vad de skriver på om att de vill reducera antalet arter som hålls som sällskapsdjur. Såg t.ex. att en av de som har skrivit på anger att hen har guldfiskar hemma!!!!!!!

    Jag hade lite hoppats på att de åtminstone skulle ta avstånd från deras manifest och att detta definitivt inte var deras avsikt att det var så det skulle bli. De hade då förklarat vad de menar med att hållandet av sällskapsdjur skulle begränsas och vi hade fått igång en diskussion. Men inte

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Inget heller idag något positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

    Svenska Dagbladet samt Sydsvenskan har meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

    Jag har även idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

    Jag har inte läst Dagens Nyheter och ETC. Finns det inte någon här som har dessa tidningar och kan kolla där.

    Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Som sagt jag hittade det.
    Men alltså hur kan man skriva på något som tydliggörs i ett annat dokument som inte nämns i pledgen?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Jag gick in och kollade på gruppens pledge.
    I det dokument som skrivsunder hittar jag inte den meningen som du hänvisar till i ditt brev (Banning the import of wild-caught animals and restricting the number of exotic species that can be imported and traded in the EU,”).

    Frågan är om dom har ändrat eller om du har hittat den någon annanstans?
    Länk till deras pledge
    http://voteforanimals.eu/images/uploads/Final_plegde_elections_2014.pdf

    Det som jag ser som lite läskigt är att det är en PDF som man "skriver på". Detta dokument har ingen datummärkning eller någon annan form säkerhet som hindrar dom från att ändra till vad dom vill.
    Det står i deras "manifest" som tydliggör deras "pledge"

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...