Negativ utveckling inom EU

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Azur
    Motståndet mot akvariehobbyn och mot vildfångad fisk har ingenting med artbevarande eller miljövård att göra. Det handlar istället om att djurrättsorganisationer anser att det är moraliskt fel att djur hålls i fångenskap alls, dvs de ser det som slaveri. Herpetologi och akvaristik är bara de första måltavlorna för att de är minst och svagast. Slutmålet är att alla ska vara veganer och inga djur alls hållas i fångenskap. Det är också därför de här organisationerna inte alls bryr sig om argument som att fångst för akvariehobbyn faktiskt skyddat (och skyddar) mängder med fiskarter mot utrotning: de är helt ointresserade av miljövård och artbevarande, de bryr sig endast om den moraliska aspekten.
    Då kan de väl förbjuda hundar och sånt också då när de ändå är igång? ;D
    350L Diskus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Då kan de väl förbjuda hundar och sånt också då när de ändå är igång? ;D
      Det kommer kanske dit så småningom som azur skriver men risken är stor att det då skulle bli ett jäkla liv och de därför skulle få svårt att få gehör för detta. Därför är det tacksammare att slå emot "exotiska djur" eftersom denna bransch är ekonomiskt svag, och är betydligt sämre organiserad
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Om det dyker upp något konstigt förslag eller något kanske vi zoopetare ska ta något initiativ då, samla in namnlista från folk på zoopet och även de från andra svenska akvaristforum som någon utnämnd tapper krigare kan skicka som gemensam protest, till vem det nu kan beröra av skojarna i politiken.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Om det dyker upp något konstigt förslag eller något kanske vi zoopetare ska ta något initiativ då, samla in namnlista från folk på zoopet och även de från andra svenska akvaristforum som någon utnämnd tapper krigare kan skicka som gemensam protest, till vem det nu kan beröra av skojarna i politiken.
          Bra förslag med namnlistor, jag skriver på!!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Kjell, kan du inte utforma en bra text som vi alla Zoopetare kan skriva under på?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Ursprungligen postat av Inger H
              Kjell, kan du inte utforma en bra text som vi alla Zoopetare kan skriva under på?

              //Inger
              Det finns ju en text tidigare i tråden (mitt öppna brev) som man kan skriva på.

              Men det är viktigt att komma ihåg - idag handlar det inte om att protestera mot något lagförslag (det har vi gjort vid tidigare tillfällen (för ca. 10 år sedan)) eftersom något sådant ännu inte fins utan istället att väcka opinion i våra frågor. Då måste det höjas ytterligare en nivå och vi måste samla in argument för vår sak och driva denna gentemot myndigheterna genom uppvaktningar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Nä, lagförslagen är som dom är...
                Menar du att det kan vara svårt att samla in argument?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Menar du att det kan vara svårt att samla in argument?

                  //Inger
                  ja det är både svårt och tar tid att ta fram argument - det räcker ju t.ex. inte att lägga fram emotionella skäl utan man måste kunna belägga sin åsikt med fakta och det är både svårt.
                  Till exempel som djurättsorganisationerna menar att 90% av fiskarna dör under transport, att vildfångade fiskar inte kan anpassa sig till akvarium, att de som fångar saltvattensfisk och koraller sövlar korallrev. Jag vet att det inte är så, men det handlar inte om vad jag vet utan om att jag kan belägga mina åsikter på ett sådant sätt att jag kan övertyga myndighetspersonerna om det.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    ja det är både svårt och tar tid att ta fram argument - det räcker ju t.ex. inte att lägga fram emotionella skäl utan man måste kunna belägga sin åsikt med fakta och det är både svårt.
                    Till exempel som djurättsorganisationerna menar att 90% av fiskarna dör under transport, att vildfångade fiskar inte kan anpassa sig till akvarium, att de som fångar saltvattensfisk och koraller sövlar korallrev. Jag vet att det inte är så, men det handlar inte om vad jag vet utan om att jag kan belägga mina åsikter på ett sådant sätt att jag kan övertyga myndighetspersonerna om det.
                    Ja, jag förstår att det är "nästan inte lönt" att ens försöka att komma med några argument.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ja, jag förstår att det är "nästan inte lönt" att ens försöka att komma med några argument.

                      //Inger
                      Jodå det är lönt, men man måste kunna belägga dom. Man måste ju faktiskt förstå politikerna eftersom djurättsorganisationerna definitivt inte är några tomtar som många påstår, utan dom brinner för sin sak och lägger dessutom ner oerhörd möda (pengar och tid) för att "bevisa" sin åsikt som de sedan framför till politikerna och då räcker det inte för oss att säga. Vi tycker att det är fel - vi måste kunna bevisa att det är fel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Kommer Sveriges akvarieorganisationer att delta på detta möte - även om mötet i första hand är till för myndigheter och branschen så borde även större akvarieorganisationer kunna delta.

                        INBJUDAN: Välkommen till samrådsmöte om strategi och handlingsplan för invasiva främmande arter!
                        Vissa nya arter som,avsiktligt eller oavsiktligt, förs in i vårt land av oss människor kan vara till stor användning för oss. Men de kan också ha stor negativ påverkan på biologisk mångfald, människors hälsa eller orsaka stora samhällsekonomiska kostnader.

                        BAKGRUND: På uppdrag av regeringen ska Naturvårdsverket, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten ochJ ordbruksverket, och efter samråd med övriga myndigheter och organisationer, revidera den nationella strategin och handlingsplanen för främmande arter och genotyper (NV-rapport 5910). Revideringen ska göras framför allt med avseende på den EU-förordning om invasiva främmande arter som nyligen antagits.Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2014.

                        NU BEHÖVER VI DINA/ERASYNPUNKTER!
                        Vi skulle nu behöva dina synpunkter på den kommande handlingsplanen, dvs.åtgärdsförslagen. Välkommen till samrådsmötet!

                        TID: fredag den 24oktober 2014 kl. 10-15 (fika från 9.30)

                        PLATS: SIDA, Valhallavägen 195, Stockholm, lokal hörsalen

                        ANMÄLAN: Senast den 14 oktober 2014 till britta.wedin@naturvardsverket.se (telefon 010-698 1285 eller 010-698 1266 till Maria Sjö). Deltagandet äravgiftsfritt. Naturvårdsverket bjuder på fika, men du står själv för lunchen. Deltagarantalet är begränsat, så med en snabb anmälan säkrar du din plats!

                        UNDERLAG: Skickas ut den 16 oktober 2014 till dem som anmält sig

                        INBJUDNA: Invasiva främmande arter är något som påverkar många olika verksamheter. Inbjudna till detta samrådsmöte är därför representanter från centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner samt representanter från forskningen, berörda näringar och intresseorganisationer.

                        Preliminärt program:
                        10-10.15 Inledning och presentation av uppdraget
                        10.15-11.15 Presentation av EU-förordningen och konsekvenser för olika aktörer
                        11.15-12 Presentation av åtgärdsförslag
                        12-13 Lunch
                        13-15 Synpunkter på åtgärdsförslagen, kompletteringar, ändringar
                        15 Avslutning

                        Välkommen med din anmälan!
                        MARIA SJÖ
                        projektledare, Naturvårdsverket
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 October 2014, 10:43.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          Jag planerar att gå.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Jag planerar att gå.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • sauk1
                              • August 2013
                              • 35

                              Branschorganisation

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jodå det är lönt, men man måste kunna belägga dom. Man måste ju faktiskt förstå politikerna eftersom djurättsorganisationerna definitivt inte är några tomtar som många påstår, utan dom brinner för sin sak och lägger dessutom ner oerhörd möda (pengar och tid) för att "bevisa" sin åsikt som de sedan framför till politikerna och då räcker det inte för oss att säga. Vi tycker att det är fel - vi måste kunna bevisa att det är fel.
                              Finns det någon branschorganisation/handlarsammanslutning för de som arbetar med djurhantering i grossist- och detaljled?

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av sauk1
                                Finns det någon branschorganisation/handlarsammanslutning för de som arbetar med djurhantering i grossist- och detaljled?
                                Zoorf
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...