Akvaristiken i fritt fall!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #46
    De stora kedjorna, med ett standardutbud av fisk och med ofta dåligt utbildad personal är nog en av huvudorsakerna till att folk tröttnar på sina akvarier.

    Det måste finnas mellanting, där affären dels har standardutbud, men också har lite mera ovanliga fiskar. Min egen favoritbutik här i Karlstad, Pets, är en sådan.

    De riktiga specialbutikerna har nog svårt att överleva annat än i större städer, och får nog rikta in sig på odling och leveranser till andra butiker.
    Men det största problemet är nog att folk köper in massor med fisk till nystartade akvarier, där man sedan får massdöd. Oftast har de inte fått några råd från den kortsiktigt tänkande butiken, heller. Följden blir att man tröttnar, och då köper man heller inte något mera...

    Så, internet och forum som detta har en stor uppgift i att hålla både intresse och kunskap vid liv.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja MAF är väl ett av få undantag och en av orsakerna till detta är nog som du skriver att ni är aktiva på akvaristiska webbsidor.
      Jag tror att föreningar som vill behålla sina medlemmar behöver satsa på sådant som internet inte kan erbjuda, dvs inte vanliga "sitta och gagga" möten, utan tex auktioner eller annat utbyte av fiskar/växter/prylar, gemensamma resor till akvarieaffärer / besök på publika akvarium, "hemma hos" besök, kurser, i viss mån föreläsningar med intressanta föreläsare osv... och sedan marknadsföra detta hårt i alla tänkbara internetforum... MAF har kanske lyckats med att få till denna verksamhet...(?)
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av petnym
        Jag tror att föreningar som vill behålla sina medlemmar behöver satsa på sådant som internet inte kan erbjuda, dvs inte vanliga "sitta och gagga" möten, utan tex auktioner eller annat utbyte av fiskar/växter/prylar, gemensamma resor till akvarieaffärer / besök på publika akvarium, "hemma hos" besök, kurser, i viss mån föreläsningar med intressanta föreläsare osv...
        Fast fiskauktioner lär nog få stryka på foten i framtiden - egentligen så är det redan med gällande lagstiftning knappast lagligt med auktioner på djur.

        Jag tror också att föreningar behöver förnya sig i takt med att omvärlden förändras - dock så är det inte helt enkelt. T.ex. så har akvarieföreningarna här i Göteborg nog satsat på alla de saker som du räknar upp och ändå sjunker medlemsantalet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av Jens A.
          De stora kedjorna, med ett standardutbud av fisk och med ofta dåligt utbildad personal är nog en av huvudorsakerna till att folk tröttnar på sina akvarier.

          Det måste finnas mellanting, där affären dels har standardutbud, men också har lite mera ovanliga fiskar. Min egen favoritbutik här i Karlstad, Pets, är en sådan.

          De riktiga specialbutikerna har nog svårt att överleva annat än i större städer, och får nog rikta in sig på odling och leveranser till andra butiker.
          Men det största problemet är nog att folk köper in massor med fisk till nystartade akvarier, där man sedan får massdöd. Oftast har de inte fått några råd från den kortsiktigt tänkande butiken, heller. Följden blir att man tröttnar, och då köper man heller inte något mera...

          Så, internet och forum som detta har en stor uppgift i att hålla både intresse och kunskap vid liv.
          Nja att skylla utvecklingen på stora kedjor tycker jag är fel - det har alltid varit som så att många har lagt av (även innan kedjor och zoosupermarkets fanns). Varför kan man ju fundera över.
          Kanske skulle det behövas en annan inställning till fiskar som djur. Nu ses fiskar ofta lite som ett mellanting mellan krukväxter och andra husdjur. Dvs man ser dom inte som riktiga djur.
          Jag kommer ihåg när jag hade affär så försökte man alltid att få de som köpte husdjur att även köpa en bok om hur man sköter sina djur.
          Lite grovt kan man säga att de allra flesta som köpte ett terrariedjur, smådjur eller en fågel också köpte en bok, medan det var ytterst få som köpte ett nytt akvarium som också köpte en bok.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #50
            För c:a 8-9 månader sedan så lade en zoo-butik här i västerås ned sin verksamhet varav stora delar av lagret och dess arbetare 'köptes' upp till av en annan butik. Jag pratade med ägaren sista dagen dom hade öppet(och 70% rabatt hade dom denna dag), han skulle köpa upp ett pensionärs-hem då förlusterna var för stora i zoo-butiken...(han hade kanske tröttnat också)..

            Intresset var stort när det var så billigt med akvarium och tillbehör

            Men det märks tydligt på många affärer att dom bara vill sälja, helst allt på en gång..utan att ens försöka vara trevliga, enda anledningen man går dit igen är för att dom antingen har fina akvarium eller att det inte finns annat att gå till.

            Just nu är Djurmagazinet i västerås mitt favorit ställe då jag hittat en snubbe där som verkligen är intresserad av att hjälpa till och att få kunderna att komma tillbaka..dock är deras akvarium inte alls lika fina som på Royal Zoo som nästan enbart säljer fisk.

            (men på Royal har jag inte fått samma kontakt och han har inte lika bra öppetider)
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • alg_oa1
              • May 2007
              • 473

              #51
              Jag ska börja på gymnasiet nästa år och funderar på att gå smådjurs linjen och en dag kunna öppna en egen akvarieaffär.
              Men är detta ingen bra ide? Kommer hobbyn att dö ut?
              Och hur snabbt då?
              "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #52
                Nä, hobbyn kommer knappast att dö ut. Men det är ett hårt jobb att starta en akvariebutik, och man skall gärna ha ett sidojobb också, åtminstone under de första åren innan kundkretsen blivit inarbetad. Dessutom bör man ha prylar även för andra djur, som hundar, katter, hamstrar osv.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Ursprungligen postat av alg_oa1
                  Jag ska börja på gymnasiet nästa år och funderar på att gå smådjurs linjen och en dag kunna öppna en egen akvarieaffär.
                  Men är detta ingen bra ide? Kommer hobbyn att dö ut?
                  Och hur snabbt då?
                  Hobbyn kommer säkert att dö ut inom 10-15 år - men uppriktigt sagt så är den inte så himla viktig för att affärerna skall gå ihop. Det man lever på är ändå färglada basfiskar som guppy, svärdbärare, slöjstjärtar etc och dessa kommer även i fortsättningen att säljas.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ubjs
                    • April 2007
                    • 192

                    #54
                    Inte kommer hobbyn att dö ut, den kommer säkert att förändras men folk kommer inte att sluta att hålla fiskar i akvarier. Utövarna som ägnar sig åt lite mer avancerad akvaristik kommer kanske att minska, tom drastiskt men dom kommer att finnas kvar och över hela världen kommer det att finnas entusiaster som driver speciella verksamheter och säljer produkter till entusiasterna över internet. Sedan blir det väl ett par stora tillverkare som producerar för massorna.
                    Det finns fortfarande mynt och frimärkssamlare även om allmänheten säkert tror att dessa hobbys har dött ut.

                    Mvh UB

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      Ursprungligen postat av ubjs
                      Inte kommer hobbyn att dö ut, den kommer säkert att förändras men folk kommer inte att sluta att hålla fiskar i akvarier. Utövarna som ägnar sig åt lite mer avancerad akvaristik kommer kanske att minska, tom drastiskt men dom kommer att finnas kvar och över hela världen kommer det att finnas entusiaster som driver speciella verksamheter och säljer produkter till entusiasterna över internet. Sedan blir det väl ett par stora tillverkare som producerar för massorna.
                      Det finns fortfarande mynt och frimärkssamlare även om allmänheten säkert tror att dessa hobbys har dött ut.

                      Mvh UB
                      Det är möjligt att det är så men hur kul blir hobbyn om vi bara kommer att få hålla de vanligaste fiskarna - för mig och 99& av de jag känner som hobbyister är det definitivt finito.

                      Ta bara det lagförslag som ligger för beredning just nu i Norge som i princip innebär att alla vildfångade fiskar och odlade naturformer förbjuds. Detta innebär i stor sett bara att sådant som odlingsformer av svärdbärare , platy etc. blir tillåtna. Av malawiciklider blir bara fiskar typ "Fire red" aulonocara tillåtna etc.
                      EU jobbar just nu med ett förslag som kommer att innebära att alla fiskar, räkor etc. som kan överleva utomhus året runt någonstans inom EU förbjuds. Det innebär att oerhört många fiskarter och i stort sett alla räkarter förbjuds etc. etc.

                      Hur många frimärksamlare eller myntsamlare tror du blir kvar om det bara blir tillåtet att samla frimärken/mynt som visar den svenske kungen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Men hur ska dessa lagar kunna efterföljas?
                        Det borde bli en fruktansvärt stor svartmarknad på akvariefisk isf, då jag personligen inte skulle kunna tänka mig registrera min fisk bara för att den ska bli "olaglig"?

                        Det ska bli kul att se skummisar med svarta rockar och rånarluva gå i skumma gränder och kränga diskus i påsar som de har innanför rocken!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #57
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det ska bli kul att se skummisar med svarta rockar och rånarluva gå i skumma gränder och kränga diskus i påsar som de har innanför rocken!
                          Nja de flesta diskus är ju odlingsformer så de kommer nog o finnas kvar.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Men hur ska dessa lagar kunna efterföljas?
                            Det borde bli en fruktansvärt stor svartmarknad på akvariefisk isf, då jag personligen inte skulle kunna tänka mig registrera min fisk bara för att den ska bli "olaglig"?

                            Det ska bli kul att se skummisar med svarta rockar och rånarluva gå i skumma gränder och kränga diskus i påsar som de har innanför rocken!
                            Varför skulle det vara så himla svårt. Importer utifrån EU skall ju redan idag kollas. Det kommer dessutom att bli mycket mer restriktioner på importer och på grossister genom krav på karantän och besiktningar så dessa kommer man lät åt.
                            Ingen affärsinnehavare är väl så dum att de säljer olagliga fiskar om de kontrolleras, eftersom de då sätter sin verksamhet på spel. Försvinner den kommersiella handeln helt så återstår privathandeln och räcker inte till för att i längden upprätthålla intresset.
                            Dessutom så är ju egentligen föreningsauktionerna redan idag egentligen olagliga - men ingen har än så länge brytt sig. Vem vågar annonsera om olagliga djur på internet. Finns ju redan nu privatpersoner som har dömts till böter på 5-siffriga belopp pga att de bara har annonserat om försäljning odlade, men listade djur.

                            Självklart går inte hobbyn under på en natt - utan det kommer att ta några år innan tillförslen har strypts så pass mycket att hobbyn dör ut.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #59
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Nja de flesta diskus är ju odlingsformer så de kommer nog o finnas kvar.
                              Jepp, det är väl egentligen den enda del av dagens akvariehobby som kommer att finnas kvar - diskusodling av avelsformer.
                              Jag är dock övertygad om att myndigheterna även hittar på ett sätt att täppa till detta kryphål
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • ubjs
                                • April 2007
                                • 192

                                #60
                                En undran bara, för länge sedan när jag hade svärdbärare så fick man ofta några stycken som såg ut som vildformen. Går det att odla på dom kanhända?
                                Kanske blir en inriktning i framtiden att försöka odla fram vildformerna?

                                Annars tycker jag detta låter lysande för akvariehobbyn. Det har väl aldrig supits så hårt som under förbudstiden i USA. Folk älskar allt som är förbjudet.
                                Det kommer väl att smugglas fisk som aldrig förr, synd om fisken dock. Vore förstås mycket bättre om det hela förblev lagligt och man skärpte regler och kontroller istället.

                                Det finns en gren inom frimärkssamlandet där man samlar tex enbart 10 öre Gustav V! Men dom är väl inte precis i majoritet bland frimärkssamlarna.

                                Mvh UB

                                Kommentar

                                Arbetssätt...