Akvaristiken i fritt fall!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Akvaristiken i fritt fall!!!

    I senaste numret av den tyska branschtidningen "Pet" finns det en stor artikel om framtiden för akvaristiken och den är inte speciellt munter.
    Tvärtom verkar de flesta siffror peka neråt - man har t.ex. gjort en gallup bland handlare där de utfrågats om hur stor omsättningen är i år jämfört med förra året.
    14% angav att den är högre i år, 42% att den är ungefär samma och 44% att den är sämre.
    Handlare intervjuas också och det sägs bl.a. sådant som "akvaristiken är i fritt fall; nedgång utan slut; ras på samma sätt som det var för fågelhobbyn tidigare (då sjönk omsättningen med mer än hälften - även här i Sverige) etc. etc.
    Framförallt pekas det på att det som gått tillbaka mest är större akvarier mellan 150 och 200 cm.

    Orsaken till nedgången spekuleras också en del i och det antas att
    1/ Ökade energikostnader gör det för dyrt att ha akvarium (elen kostar betydligt mer i Tyskland än i Sverige)
    2/ Folk har sämre ekonomi
    3/ Internet. Internet gör att priserna sänks på tillbehören och att det totalt sett säljs mindre med fisk, växter etc..
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 November 2008, 11:07.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    så...om man lägger ihop detta med Kjells egen framtidsprofetia som säger att pga diverse kommade regler så är det slut med akvarier inom 10-20 år....

    så låter det inte så kul.....

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är siffror som inte gör mig speciellt förvånad, men att det är mest de större karen som får stryka på foten trodde jag inte.
      Att elen skulle vara en bov i dramat tror jag med, för man kan inte skylla på priserna på fisken då denna fortfarande håller sig på ganska låga nivåer.
      Att det däremot är lite dyrare med inköp på kar och teknik kan få många att backa om de vill köpa nya grejer kan jag förstå men å andra sidan går det att få ner även dessa priser med internets hjälp.

      Annars tycker jag mig ha märkt ett uppsving inom den akvaristiska hobbyn de senaste åren, men det brukar ju gå i vågor det här.
      Det som är tråkigt är att föreningsverksamheten har mer eller mindre försvunnit i städerna sedan internet kom, och det är väl bara lite mer än en handfull föreningar som fortfarande håller på och dessa finns mer eller mindre bara i de större städerna där invånarantalet är lite högre.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ahlin
        • September 2002
        • 234

        #4
        Ja det gäller att stödja sin lokala handlare medan han finns kvar.

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det som är tråkigt är att föreningsverksamheten har mer eller mindre försvunnit i städerna sedan internet kom, och det är väl bara lite mer än en handfull föreningar som fortfarande håller på och dessa finns mer eller mindre bara i de större städerna där invånarantalet är lite högre.
          Kan bara hålla me. Har känt mig för ett par gånger här i Växjö men intresset är för lågt.

          Vidare håller ja med ahlin det gäller att på olika sätt stödja sin lokala handlare.

          Tråkig utveckling men att hobbyn skulle dö ut helt tar en himla massa år till. Det gäller bara att en hop går i framkant och sänder possitiva signaler och talar varmt för hobbyn. Helt avgörande är de portaler i form av Zoopet, Ciklid, saltvattenguiden och liknande för att hålla hoppet uppe.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Att det går utför för en del handlare kan man ju förstå, men jag tror inte detsamma gäller för hobbyn ur ett icke-kommersiellt perspektiv.

            Visst har tex Zoopet, GOC och Nordiska ciklidsällskapet fler medlemmar än någonsin? Att de gamla lokala gubb-föreningarna som inte har något att erbjuda den yngre generationen inte klarar av föryngringen inom sin verksamhet är ju heller inte så svårt att förstå. Det är inget unikt för akvariehobbyn.
            Senast redigerad av petnym; 17 November 2008, 12:07.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Nordiska Ciklidsällskapet ligger back i medlamsantalet, men Uppsala Akvarieförening har ökat antalet medlemar jämfört med samma period förra året.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Visst har tex Zoopet, GOC och Nordiska ciklidsällskapet fler medlemmar än någonsin?
                Efter vad jag har förstått har såväl GOC som NCS tappat en hel del medlemmar.ö
                Zoopet (som dock inte riktigt kan jämföras efterom det inte är en ideel förening tills killand från de bägge andra) har idag inte fler medlemmmar än det var det efter det första "goldåret".
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #9
                  Ja prisbilden på tillbehör osv har ju sjunkit i fart med låglöneländernas produktion har stigit. Men nu är det väll sk. finans kris överalt och de flesta höjer ju priserna, varslar slår spiken i dörren mm. Energi biten är nog bara början nu senast snackades det ju om att alla lägenheter skall mäta sin varmvatten förbrukning. Tror att varmvatten stod för 7-8 % av energiförbrukningen i landet. Hamnar vi på tex tyskarnas nivå med elpriserna också så vill inte jag ha 10 st 720 med Diskus i hemma. Extrem fall jag vet.

                  Vad gäller lagar och förordningar nya positiva listor dammbyggen osv gör väll inte att det ser ljusare ut direkt heller. Jag fick ju lite hintar av min käre broder och det ser tyvärr rättså mörkt ut.

                  Hur skall detta kunna vändas då. Jag vet inte men akvarieföreningar måste ta krafttag. Konflikten inom sarf måste lösas och det måste bli ekonomi i det. Detta med ideelt arbete kommer nog minska så ska förenings livet och andra organisationer överleva måste det nog till en ordentlig förändring.

                  Mina 2 ören.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    3/ Internet. Internet gör att priserna sänks på tillbehören och att det totalt sett säljs mindre med fisk, växter etc..
                    1 och 2 fattar jag, men här är jag inte med riktigt. Borde inte ett lägre pris på tillbehören göra att folk får råd att skaffa fler akvarier och därmed skaffar mer fisk och växter att fylla dem med? Och kostar filtret 300:- istället för 500:- blir det ju liksom 200:- över att köpa fisk för... Eller?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      1 och 2 fattar jag, men här är jag inte med riktigt. Borde inte ett lägre pris på tillbehören göra att folk får råd att skaffa fler akvarier och därmed skaffar mer fisk och växter att fylla dem med? Och kostar filtret 300:- istället för 500:- blir det ju liksom 200:- över att köpa fisk för... Eller?
                      Nja, så enkelt är det att man får pengar "över" på det sparat in på filtret så går man till akvarieaffären och köper fisk för detta utan de pengarna spenderas på annat.
                      Köper man en pump på internet för 300 så stannar det vid det.
                      Går man till affären och köper en pump för 350 så passar man samtidigt på att köpa några nya växter och kanske någon ny fisk. Så totalt så handlar man kanske för 600.
                      Så affärernas omsättning sjunker samtidigt som deras vinst blir lägre eftersom de måste sänka priserna på prylar för att kunna konkurrera med internetaffärerna.
                      Detta leder också till att affärerna inte längre har råd att ta in så mycket nyheter (både vad gäller levande och tillbehör) eftersom de inte har råd med floppar. Detta leder i sin tur att affärerna blir ointressantare och ännu fler handlar prylar på nätet - en ond cirkel
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Jemmba
                        • January 2008
                        • 432

                        #12
                        Kan det inte vara så att fler och fler vänder sig till privata odlare?
                        personligen så har jag senaste tiden nästan bara handlat fisk av privata odlare.
                        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Går man till affären och köper en pump för 350 så passar man samtidigt på att köpa några nya växter och kanske någon ny fisk. Så totalt så handlar man kanske för 600.
                          ...och köper man en pump på internet för 300 så köper man andra prylar för 1500:- för att inte portot skall utgöra 30% av kostnaden (typ)...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jemmba
                            Kan det inte vara så att fler och fler vänder sig till privata odlare?
                            personligen så har jag senaste tiden nästan bara handlat fisk av privata odlare.
                            Nu pratar vi ju främst om Tyskland och där skulle jag nog vilja påstå att det idag är oerhört mycket färre odlare i Tyskland idag än det var för 10 år sedan.
                            Även om odlingen aldrig har varit så stor i Sverige som i Tyskland så är ändå utvecklingen här ungefär likadan
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av petnym
                              ...och köper man en pump på internet för 300 så köper man andra prylar för 1500:- för att inte portot skall utgöra 30% av kostnaden (typ)...
                              Är det verkligen så - vete sjutton om jag tror riktigt på detta. Oavsett vilket - så skulle det ju ändå bara innebära att akvarieaffärerna då får sälja ännu mindre och nedåttakten snurrar vidare i än högre tempo. 44% har ju ändå tappat i omsättning under året och det är oerhört höga siffror.

                              Såg förresten att datorbutiken.com gått i konkurs så internetbutikena har definitivt inte några bra tider heller.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...