Akvaristiken i fritt fall!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bone
    • March 2006
    • 6

    #31
    Vad säger ni... Är jag dum i huvudet om jag tänker öppna en butik inom ett år?

    //Anders Bladh

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av bone
      Vad säger ni... Är jag dum i huvudet om jag tänker öppna en butik inom ett år?

      //Anders Bladh
      Nja dum i huvudet är väl att ta i

      Det var redan innan mycket tufft ekonomiskt och arbetsmässigt att driva en akvarieaffär och det kommer definitivt inte att bli lättare i framtiden - så framtidsutsikterna är knappast speciellt lysande..
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #33
        Min känsla är att det har startat en fruktansvärd massa nya enorma djuraffärer de senaste 5-10 åren. Det måste bli hård konkurrens nu när folk plötsligt slutar att handla allt som är "onödigt".

        Kjell, ni får väl öka medlemsavgiften för goldmedlemmar och försöka sälja mer annonser. Skulle inte vara bra om du går omkull. Då är det väl finito med zoopet

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #34
          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Här måste ju vi akvarister vurma för våra favoritbutiker och se till så att dom överlever, ge er själva fisk i julklapp
          //C
          Jag handlar helst på Akvarietjänst på Sankt Knuts Torg. Så, nu har jag vurmat för en riktigt riktigt bra liten favoritaffär i innerstan. (Fel stad men skit samma.)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Jag har ingen akvarie/zooaffär så jag riskerar knappast att gå i konkurs.

            Att det skulle ha startats en fruktansvärt massa djuraffärer det senaste året tror jag inte riktigt på. Antalet affärer lär knappast ha ökat.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Ursprungligen postat av bone
              Vad säger ni... Är jag dum i huvudet om jag tänker öppna en butik inom ett år?

              //Anders Bladh
              Det beror på vad du är ute efter. Om det är att bli miljonär så är det nog fel bransch, men är det för att du gillar att hålla på med din hobby och möta människor så gör du helt rätt!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                men är det för att du gillar att hålla på med din hobby och möta människor så gör du helt rätt!
                Nja, vill man ha akvaristiken kvar som hobby så är det definitivt inte att starta en akvarieaffär man skall göra.
                Hur många akvarister som startar en akvarieaffär har kvar några akvarier hemma efter 5 år i yrket?
                Hur utvecklat man hobbyn genom att sälja gula och röda fiskar dagarna i ända?
                Hur många av de hobbymänniskor som startar en akvareaffär går på föreningsmötena. Ta dom akvarister i Göteborgstrakten som har startat affär och som förr ALLTID kom på föreningsmötena - de kommer numera aldrig på föreningsmötenma.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Det är klart, du om någon borde veta.
                  Men iaf intresse för akvaristiken bör man ha, annars är det nog mer eller mindre en dödsdömd idé.
                  Sedan att ens hobby övergår till någon man vill försöka leva på är nog för många en önskedröm, men risken att det blir som du skriver Kjell, är kanske då överhängande?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Hur många akvarister som startar en akvarieaffär har kvar några akvarier hemma efter 5 år i yrket?
                    Du har väl varit mer än 5 år i yrket, och vad jag kunnat se av din projekttråd så har du flera akvarium hemma...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #40
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Du har väl varit mer än 5 år i yrket, och vad jag kunnat se av din projekttråd så har du flera akvarium hemma...

                      men han har ingen shop längre......


                      min "hovleverantör" har ett genuint intresse för fin "hobby", men han erkänner att det är svårt att få ihop tiden till att utveckla den hemma
                      när man har en affär (med allt vad det innebär), familj med två kottar,
                      andra "åtaganden".

                      han sa vid ett tillfälle, att det startas upp nya kar ganska ofta i hans hem.
                      men numera så läggs dom "relativt" fort ner. i praktiken så startas det ett nytt kar när han får nys om någon ny rolig fisk, och vill lära sig lite om den innan han kränger den i butiken.

                      kan tänka mig att det ör så med de flesta som har sin "hobby" som yrke.

                      rent krasst,
                      hur ofta ser vi Zlatan spela korpfotboll med sina kompisar för att det är kul ?

                      hur ofta ser man Susanna Kallur springa över häckar på sin fritid ?

                      kanske taskiga exempel......men ni förstår nog vad jag menar....

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #41
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Att de gamla lokala gubb-föreningarna som inte har något att erbjuda den yngre generationen inte klarar av föryngringen inom sin verksamhet är ju heller inte så svårt att förstå. Det är inget unikt för akvariehobbyn.
                        Malmö Akvarieförening har fler medlemmar än vad vi haft på tio-tjugo år, och vi fortsätter öka.

                        Vår förening är aktivare än någonsing med flera arrangemang varje månad. På vår årliga inspirations- och inköpsresa ner till kontinentens bästa akvarieaffärer slog vi deltagarrekord i år med en ökning med 50% från förra året.

                        Jag är övertygad att internet med sajter som Zoopet, Ciklid.se, Plantswap, saltvattensguiden mfl gör att fler upptäcker akvariehobbyns bredd och djup och fördjupar mer sig i sin hobby än vad som var fallet för säg 15-20 år sedan.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • JLi
                          • December 2004
                          • 773

                          #42
                          Om det går utför eller inte med hobbyn kan jag inte svara på för ingen bekant till mig har haft akvarium på över 20 år. Vad gäller butikerna så undrar jag inte på att fisken inte säljer. Av de zoo-handlare som finns i mina trakter är det bara en som halvhjärtat satsar på akvariefisk. Resten har några akvarium som är dåligt skötta. Dessa handlare har tyngdpunkt på övriga djur och är ofta väldigt okunniga på akvariefisk. Fiskutbudet består i regel av Guldbarber, sorgmantel- och neontetra, svärdbärare och slöjstjärtar samt någon kampfisk. Med denna typ av sortiment säljer man inte fisk i längden. Det är också klart att om det inte går att köpa fisk köper ingen akvarier och tillbehör heller.
                          h. Johan

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Du har väl varit mer än 5 år i yrket, och vad jag kunnat se av din projekttråd så har du flera akvarium hemma...
                            Ingen regel utan undantag
                            Fast det gick nog ca. 15-20 år då inte heller jag hade ett enda akvarium hemma - varför ha det, man jobbade ju jämnt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Malmö Akvarieförening har fler medlemmar än vad vi haft på tio-tjugo år, och vi fortsätter öka.

                              Vår förening är aktivare än någonsing med flera arrangemang varje månad. På vår årliga inspirations- och inköpsresa ner till kontinentens bästa akvarieaffärer slog vi deltagarrekord i år med en ökning med 50% från förra året.

                              Jag är övertygad att internet med sajter som Zoopet, Ciklid.se, Plantswap, saltvattensguiden mfl gör att fler upptäcker akvariehobbyns bredd och djup och fördjupar mer sig i sin hobby än vad som var fallet för säg 15-20 år sedan.
                              Ja MAF är väl ett av få undantag och en av orsakerna till detta är nog som du skriver att ni är aktiva på akvaristiska webbsidor.

                              I Göteborg fanns det förr 4 akvarieföreningar. Idag är 2 kvar och dessa har slagit ihop sina möten efterom det annars blir för få deltagare.
                              En person från en annan akvarieförening (en av Sveriges äldsta) mailade mig häromdan och sa att de antagligen kommer att lägga ner vid nyår.

                              Så trenden är tyvärr negativ - även om det finns en del ljuspunkter som MAF, Bollmora och några till
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av JLi
                                Fiskutbudet består i regel av Guldbarber, sorgmantel- och neontetra, svärdbärare och slöjstjärtar samt någon kampfisk. Med denna typ av sortiment säljer man inte fisk i längden.
                                Dessvärre är det oftast som så att det är affärer med standardutbudet som går hyfsat medan det är specialffärerna som stryker med.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...