Akvaristiken i fritt fall!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #76
    Kjell: Med tanke på att du tror att hobbyn mer eller mindre kommer att dö ut så antog jag att du hade en tydlig bild (vision) av vad som väntar!

    Jag tror säkerligen att det kan bli inskränkningar vad beträffar hållandet av vissa specifika arter och nyimport av vildformer. En utveckling jag ser som naturlig faktiskt -i övrigt har jag svårt se att förändringen kommer att döda vår hobby!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Ja det kan man undra eller Gräskarpen som plantera hel villt överallt
      Det är faktiskt inte lagligt att plantera ut gräskarp utan tillstånd
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det är faktiskt inte lagligt att plantera ut gräskarp utan tillstånd
        Hur funkar det då om man som privatperson planterar ut dem i sin trädgårdsdamm?ska man ha tillstånd till det?
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #79
          Lite OT men: All utsättning av fisk kräver tillstånd faktiskt, även i ens egna utgrävda damm hemma på gården om man skall hårddra det...
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #80
            Ursprungligen postat av Hagi
            Kjell: Med tanke på att du tror att hobbyn mer eller mindre kommer att dö ut så antog jag att du hade en tydlig bild (vision) av vad som väntar!

            Jag tror säkerligen att det kan bli inskränkningar vad beträffar hållandet av vissa specifika arter och nyimport av vildformer. En utveckling jag ser som naturlig faktiskt -i övrigt har jag svårt se att förändringen kommer att döda vår hobby!
            Jag skulle vända på det - lyckats vi inte tala om för myndigheterna att det är miljövänligt med vildfångad fisk så ser framtiden bister ut. Dvs här behövs det ett samarbete med internationella miljöorgansiationer som FAO, CITES och WWF etc. så blir det svårt att driva akvariefrågorna. Dessa miljömyndigheter/organisationer är ju idag positiva till vildfångad akvariefisk men tyvärr inte övriga myndigheter. I Norge där lagförslaget om förbud på odlingsformer så var faktiskt miljödepartementet den enda myndighet som var emot förslaget.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #81
              Ursprungligen postat av Hagi
              Lite OT men: All utsättning av fisk kräver tillstånd faktiskt, även i ens egna utgrävda damm hemma på gården om man skall hårddra det...
              Det var en nyhet jag inte visste faktiskt!!
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #82
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Hur funkar det då om man som privatperson planterar ut dem i sin trädgårdsdamm?ska man ha tillstånd till det?
                Som hagi skriver - i princip ja.
                Dock har man en grävd damm i en egen trädgård som befinner sig långt ifrån en naturlig vattentäckt så är det knappast någon som bryr sig1.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #83
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Som hagi skriver - i princip ja.
                  Dock har man en grävd damm i en egen trädgård som befinner sig långt ifrån en naturlig vattentäckt så är det knappast någon som bryr sig1.
                  Det är ju klart det har du rätt i men tillstånd som tillstånd
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Hagi
                    • December 2007
                    • 240

                    #84
                    Är det mer miljövänligt med vildfångad fisk? Hur tänker man då? Jag har svårt se det faktiskt....
                    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #85
                      Ursprungligen postat av Hagi
                      Är det mer miljövänligt med vildfångad fisk? Hur tänker man då? Jag har svårt se det faktiskt....
                      Det finns väl för och nackdelar med alla slag och jag tänkte skärskåda detta i det miljöföredrag som jag kommer att sätta ihop (håller det första gången i Bollmora akvarieklubb den 2 april - se längst ner på denna sida http://www.bollmoraakvarieklubb.org/program.htm).

                      Finns ju också en gammal Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?opti...160&Itemid=206

                      I korthet handlar det dock om att fångst för akvariefisk är ett miljövänligt sätt att utnyttja naturens resurser på ett sätt att det ger mycket tillbaka till lokalbefolkningen.

                      Att fånga 100 små akvariefiskar ger en dagslön för en männsika som lever i t.ex. Amazonas. Fiskarna i sig är så små att de inte har något annat ekonomiskt värde och detta gör att lokalbefolkning kan försörja sig utan att hugga ner regnskogen.
                      Odlad fisk i ett industrialiserat land har inget miljövärde alls - tvärtom släpper odlingen ut kväve och fosfor i avloppssystemen, det innebär att mediciner släpps ut i avloppssytemet, det innebär att energi förbrukas för uppvärmning och belysning etc.

                      Så därför driver t.ex. FN-organet FOA projekt för att sprida fångadet av akvariefisk
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • alg_oa1
                        • May 2007
                        • 473

                        #86
                        Ursäkta om jag är lite trög, men vad jag har läst i den här tråden verkar det vara skillnad på Hobbyn och akvaristik? Att hobbyn kan dö ut men inte akvaristiken!? Är inte akvaristiken själva hobbyn?

                        P.S Jag är väldigt trött nu och det kanske märks
                        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #87
                          Ursprungligen postat av alg_oa1
                          Ursäkta om jag är lite trög, men vad jag har läst i den här tråden verkar det vara skillnad på Hobbyn och akvaristik? Att hobbyn kan dö ut men inte akvaristiken!? Är inte akvaristiken själva hobbyn?

                          P.S Jag är väldigt trött nu och det kanske märks
                          Håller med om att det kan verka lite rörigt.
                          Grovt sett tycker jag dock att man kan skilja på 2 vägar att ha akvarium.
                          1/ Man köper bara ett akvarium för att ha något snyggt att titta på hemma och då blir det oftast ett akvarium med några av de vanligaste mängsfiskarna typ guppy, svärdbärare, platy etc. Det blir mer som att man har en möbel hemma - även om det i detta fall kan oftast även innebär att man sätter sig in hur "möbeln" skall skötas på bästa sätt för att det skall vara så fint som möjligt. Dvs man lär sig att sköta fiskarna.
                          2/ Man blir hobbyist - dvs man nöjer sig inte med att bara ha en snygg "möbel". Man vill kanske odla fiskar, man vill studera beteendet på nya arter, man vill experimentera i hur man skapar ett snyggt växtakvarium, man vill öka sin förståelse för och kunskap om vad som händer i ett akvarium etc. etc.
                          Som hobbyist behöver nya utmaningar för att kunnas utvecklas och om man förvägras detta så tröttnar man snabbt som hobbyist.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

                            #88
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Håller med om att det kan verka lite rörigt.
                            Grovt sett tycker jag dock att man kan skilja på 2 vägar att ha akvarium.
                            1/ Man köper bara ett akvarium för att ha något snyggt att titta på hemma och då blir det oftast ett akvarium med några av de vanligaste mängsfiskarna typ guppy, svärdbärare, platy etc. Det blir mer som att man har en möbel hemma - även om det i detta fall kan oftast även innebär att man sätter sig in hur "möbeln" skall skötas på bästa sätt för att det skall vara så fint som möjligt. Dvs man lär sig att sköta fiskarna.
                            2/ Man blir hobbyist - dvs man nöjer sig inte med att bara ha en snygg "möbel". Man vill kanske odla fiskar, man vill studera beteendet på nya arter, man vill experimentera i hur man skapar ett snyggt växtakvarium, man vill öka sin förståelse för och kunskap om vad som händer i ett akvarium etc. etc.
                            Som hobbyist behöver nya utmaningar för att kunnas utvecklas och om man förvägras detta så tröttnar man snabbt som hobbyist.
                            Jaha, då fattar jag. Om EUs regler skulle bli verklighet kommer det även att gälla tropiska vattenväxter?
                            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #89
                              Ursprungligen postat av alg_oa1
                              Jaha, då fattar jag. Om EUs regler skulle bli verklighet kommer det även att gälla tropiska vattenväxter?
                              Det vet jag inget om, men det diskuteras inte i samband med detta i alla fall. Däremot som jag skrev tidigare så är räkor medräknade, säkert också kräftor, men dom är ju redan förbjudna här.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • alg_oa1
                                • May 2007
                                • 473

                                #90
                                Ja, om det här ska bli verklighet har man ju inte så mkt kvar att leva för.
                                Är risken stor att det kommer att bli verklighet tror du?
                                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                                Kommentar

                                Arbetssätt...