Nikon återigen bäst i kameratest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #31


    Det gick tyvärr inte så bra för Nikon. Vi får hoppas att det går bättre nästa år. Rykten om riktigt häftiga Nikonnyheter florerar.

    Canon vann den tyngsta klassen: EUROPEAN PROFESSIONAL CAMERA
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • doctor
      • August 2002
      • 300

      #32
      Förra gången tog Nikon D200 hem European camera och denna gång blev Fujis S5 pro som byggs i D200ans kamerahus European advanced camera. Tycker det var lite kul att produkten "lever" vidare i en annan skepnad denna gång. Kul oxå att Sigmas 70 kom med, blivit sugen rejält på den nu.

      De 23e kommer vi få veta vilka rykten som besannas, då har Nikon pressvisning. Själv hoppas jag mest på en samling ny/uppdaterad optik.
      Min PBase
      Min Flickr

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #33
        Ursprungligen postat av doctor
        De 23e kommer vi få veta vilka rykten som besannas, då har Nikon pressvisning. Själv hoppas jag mest på en samling ny/uppdaterad optik.
        Canon presenterar sina nyheter den 20/8 och Nikon sina den 22/8. Jag gissar på två nya kamerahus från Canon och ett från Nikon, Nikons D3:a kommer troligen inte förrän i slutet av året. Det ska bli intressant att se vad de har att komma med.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #34
          Ursprungligen postat av admin
          Canon vann den tyngsta klassen: EUROPEAN PROFESSIONAL CAMERA
          Och två til....
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #35
            Ursprungligen postat av Azur
            Ett sätt att fota hela akvariet är genom att göra ett panorama, dvs man tar 4-5 överlappande bilder på hela akvariet, och sen sätter ihop dem till en bild. Ett bra program som automatiskt sköter själva "hopmonterandet" är Autostitch ( http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ), det är shareware men gratis att testa.
            Här är mitt första fösök på akvariepanorama. Klicka på bilden för att få den i ett större format. Hade jag stängt av pumparna så att växterna stått still hade nog resultatet blivit ännu bättre...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #36
              Ursprungligen postat av admin
              Canon vann den tyngsta klassen: EUROPEAN PROFESSIONAL CAMERA
              Ja det är bara att gratulera Canon till utmärkelsen trots fokuseringsproblemen. Nikons har ju inte kommit ut med någon proffsmodell på ett tag, så konkurrensen var ju inte så hård i klassen
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #37
                Ursprungligen postat av Micke
                Nikons har ju inte kommit ut med någon proffsmodell på ett tag,
                Nej, de har ju inte kunnat matcha Canon överhuvudtaget i det översta segmentet sedan digitaliseringen.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #38
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Nej, de har ju inte kunnat matcha Canon överhuvudtaget i det översta segmentet sedan digitaliseringen.
                  Det är väl inte helt sant. När Nikon presenterade sin D1:a var det många som trodde att Canons tid var förbi och det tog också ett tag innan de kom med något som matchade den. Sen har Canon haft ett försprång i proffssegmentet några år. Vi får väl se hur Nikons D3 (förmodligen blir det både en x och en h modell) står sig när den presenteras officiellt.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #39
                    Jag roade mig med att leta fram tidningen Foto nummer 1/2002 där Nikon D1x testas. Rubriken på testen är -"Bästa digitalkameran hittills" och ett par citat från testen är; -"Nikon D1 har hittills sålt mest av alla digitala proffskameror i Sverige, och idag används mer än 300 av dem på landets tidningar." och -"D1x är en suverän proffkamera, som utan reservationer får betyget toppklass.".

                    Detta är bara drygt 5 år tillbaka och det visar tydligt hur det svänger. Att Nikon inte skulle kunnat matcha Canon i proffsegmentet sedan digitaliseringen är en villfarelse bland canonister . Jag är övertygad om att Nikon ser till att bemöta Canons försprång de senaste åren på proffmodeller med sin/sina D3.
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • doctor
                      • August 2002
                      • 300

                      #40
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Canon presenterar sina nyheter den 20/8 och Nikon sina den 22/8. Jag gissar på två nya kamerahus från Canon och ett från Nikon, Nikons D3:a kommer troligen inte förrän i slutet av året. Det ska bli intressant att se vad de har att komma med.

                      Hähä ja de presenterar säkert den 22a men jag vill ju se pressvisningen jag!
                      Min PBase
                      Min Flickr

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #41
                        Ursprungligen postat av doctor
                        Hähä ja de presenterar säkert den 22a men jag vill ju se pressvisningen jag!
                        Jag har bara läst det datumet i olika forum, det florerar så mycket rykten för tillfället.

                        Ett citat: -"Nikons presskonferens är den 22 augusti. Jag är säker eftersom jag kommer att delta."

                        Från denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showth...&pagenumber=21
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • doctor
                          • August 2002
                          • 300

                          #42
                          Åh fasen, det jag läste var på ett nikonforum och där var det prat om nyheter som lanseras den 22a men att den svenska pressvisningen var den 23e. Det här är ju som när man väntade på julen som liten! Spännande! För mig får de gärna tala om allt den 22a så jag får veta. Killen kanske skrev fel datum där jag läste oxå. Jag hoppas iaf mycket på ny optik, vore intressant.
                          Sen hoppas jag de har med eventuella nyheter på fotomässan i höst i Nacka!
                          Min PBase
                          Min Flickr

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #43
                            Jag såg nu att Ken Rockwell skriver -"Rumors suggest new Nikon DSLRs, lenses and more on 8/20 or 8/23."
                            Så förvirringen verkar vara total .
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11220

                              #44
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Jag roade mig med att leta fram tidningen Foto nummer 1/2002 där Nikon D1x testas. Rubriken på testen är -"Bästa digitalkameran hittills" och ett par citat från testen är; -"Nikon D1 har hittills sålt mest av alla digitala proffskameror i Sverige, och idag används mer än 300 av dem på landets tidningar." och -"D1x är en suverän proffkamera, som utan reservationer får betyget toppklass.".

                              Detta är bara drygt 5 år tillbaka och det visar tydligt hur det svänger. Att Nikon inte skulle kunnat matcha Canon i proffsegmentet sedan digitaliseringen är en villfarelse bland canonister . Jag är övertygad om att Nikon ser till att bemöta Canons försprång de senaste åren på proffmodeller med sin/sina D3.
                              Tänk vad 5 år går fort. Jag är nöjd med årets resultat... lever i nuet.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av admin
                                Tänk vad 5 år går fort. Jag är nöjd med årets resultat... lever i nuet.
                                Ja, ja - nuet det är väl dina oskarpa foton
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...