Nikon återigen bäst i kameratest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Okej, det förklarar Canons aggressiva reklamkampanj den senaste tiden. Nikon lutar sig tillbaka och låter oberoende testorganisationer stå för marknadsföringen .
    Visst det är därför det alltid är en Nikon annons på sista sidan i tidningen Foto? Skulle tro att det är mer applicerbart på Hasselblad
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #17
      Dom kör ju D40 riktigt billigt, pga att D40x kom så snart efteråt. Dessutom snärjer dom ju in en i deras system. Grymt nöjd med min D40 faktiskt
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • Queen_xiter
        • January 2007
        • 264

        #18
        Hej!
        Har en fråga när ämnet ändå kom på tal.
        Min gamla kamera har gått sönder så ja tänkte köpa en ny, vill ha råd och tips på vad som är bra.
        Den ska vara lätt förstådd, ska mest fota hela akvarium. Men även kunna tas med på utflykter o fester. Priset är upp till 2000kr
        Nån som har lite förslag, helst ska den vara snygg oxå
        Kolla in min hemsida
        www.dammaquaristen.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          @Queen_xiter: Den här kostar visserligen från 2500, men det är alltså den som vann testet Kjell citerar, och det är en kamera jag själv funderat på att köpa för att ha som fest & semester-kamera. http://se.pricerunner.com/pl/29-6894...-Silver-priser
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #20
            Jag fattar nog inte poängen med denna märkesfixering. Kan någon förklara?
            Lite som o köpa bil eller?? Skoda eller Ferrrari 120 gäller på vägen. Bägge klarart det lätt.
            Och i vilket fall som helst så ger det ju inte tråden dem med enkla digitalkameror större självförtroende för o ställa upp i fototävlingar.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              @kaj: Man skall nog inte ta det så allvarligt, rivalitet mellan Nikon & Canon är lite av ett stående skämt på Zoopet och Ciklid.se. Skillnaden mellan de olika systemkamerorna är egentligen väldigt liten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Lite av märkesfixeringen ligger väl också i att man en gång gjort ett val som man sedan står fast vid pga tillbehör osv.
                Ska man byta märke åker man ju på att byta alla tillbehör också.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Jag fattar nog inte poängen med denna märkesfixering. Kan någon förklara? Lite som o köpa bil eller?? Skoda eller Ferrrari 120 gäller på vägen. Bägge klarart det lätt.
                  Jo båda klarar det men det är stor skillnad på hur de gör jobbet
                  Jag tror nog att de flesta som läser detta förstår att märkesgnabbet sker med glimten i ögat.

                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Och i vilket fall som helst så ger det ju inte tråden dem med enkla digitalkameror större självförtroende för o ställa upp i fototävlingar.
                  Att den billigaste systemkameramodellen blir näst bäst i test tycker jag tvärtom borde avdramatisera kamerornas betydelse.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Queen_xiter
                    Hej!
                    Den ska vara lätt förstådd, ska mest fota hela akvarium. Men även kunna tas med på utflykter o fester. Priset är upp till 2000kr
                    Bara ett litet påpekande - att fota hela akvarier på ett bra sätt är det allra svåraste man kan ge sig in på. Inte ens de allra dyraste systemkamerorna klarar det på ett bra sätt utan en massa dyra tillbehör.
                    Annars som Azur skriver så vann ju Canon Powershot A710IS detta test i kompaktkamerakategorin.
                    Tvåa blev Fujifilm FinePix F31fd och trea blev Nikon Coolpix L6 och bägge dessa är något billigare än Canon-kameran så de är säkert också ett bra val.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 July 2007, 08:13.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • doctor
                      • August 2002
                      • 300

                      #25
                      Jag har fortfarande inte lyckats få till ett bra foto på hela akvariet så jag håller med om att det är svårt! Det är betydligt enklare att plåta en fisk i taget.

                      Angående kompaktkamerafrågan så skulle jag slå ett slag för Fujin, mycket bra på höga isotal för att vara en kompaktkamera och lång batteritid. Även blixt och af assist är bra på den. Men det blir ju lite dyrare förstås.
                      Min PBase
                      Min Flickr

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #26
                        Nja jag förstår väl också att det inte är så allvarligt menat. Fick dock bara tanken då trots allt ofta läser att motargumenten för o inte lägga eller skicka in kort är för dålig utrustning. Och då det blir mindre o mindre bidrag till fototävlingen både här o ciklid.se så kanske man skall lägga mer fokus på och haussa själva fotograferingen istället för utrustningen. Trots allt är det alla bilder som höjer forumen till den höga nivå de har idag. Och jag hade gärna sett ännu fler foton.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Nja jag förstår väl också att det inte är så allvarligt menat. Fick dock bara tanken då trots allt ofta läser att motargumenten för o inte lägga eller skicka in kort är för dålig utrustning. Och då det blir mindre o mindre bidrag till fototävlingen både här o ciklid.se så kanske man skall lägga mer fokus på och haussa själva fotograferingen istället för utrustningen. Trots allt är det alla bilder som höjer forumen till den höga nivå de har idag. Och jag hade gärna sett ännu fler foton.
                          Jag förstår dock inte riktigt anledningen till att bara för att man redovisar resultatet av ett kameratest så skulle folk skicka in mindre med foton.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ett sätt att fota hela akvariet är genom att göra ett panorama, dvs man tar 4-5 överlappande bilder på hela akvariet, och sen sätter ihop dem till en bild. Ett bra program som automatiskt sköter själva "hopmonterandet" är Autostitch ( http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ), det är shareware men gratis att testa.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #29
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Ett sätt att fota hela akvariet är genom att göra ett panorama, dvs man tar 4-5 överlappande bilder på hela akvariet, och sen sätter ihop dem till en bild. Ett bra program som automatiskt sköter själva "hopmonterandet" är Autostitch ( http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ), det är shareware men gratis att testa.
                              Tack! Det ska jag testa...Kanske inte på karet just nu men i allmänhet.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              • Micke
                                • January 2002
                                • 1718

                                #30
                                Det finns även ett program inbyggt i Photoshop för att göra panoramabilder med. Det heter Photomerge och ligger under Arkiv/Automatisera.
                                Mvh Michael Persson

                                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...