Nikon återigen bäst i kameratest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #46
    Jag sticker ut hakan och säger Olympus
    Om E-1'ans efterträdare utrustas med *säker* och snabb autofokus (värdsledande med de nya SWD-försedda objektiven), med tillgång till flera fina ljusstarka och miljötätade zoomar på F2.0 och F2.8, klarar snabba bildsekvenser, får en ny trådlös blixtstyrning, en effektiv Image Stabilization (IS) baserad på CCD-shift, en artikulerad Live View, förbättrad optisk sökare och ergonomi, samt ger en tillfredställande bildkvalitet som redan visats med E-410/E-510, utökad med HDR-exponering, så finns det tekniska förutsättningar för en inbrytning på marknaden för avancerade amatörer också.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #47
      Ursprungligen postat av admin
      Tänk vad 5 år går fort. Jag är nöjd med årets resultat... lever i nuet.
      Japp jag lever i nuet och använder den bästa modellen i semiproffsklassen, där är alla testorganisationer överens om att Nikon har det bästa alternativet. Jag är egenligen inte så intresserad av vem som har bäst proffsmodeller mer än att funktionerna kanske ärvs av de enklare modellerna, och där har Nikon aldrig snålat .
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #48
        Första bilden på Nikons nya D3:
        Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


        Nikon försöker tydligen kopiera Canons ergonomi på kamerahusen
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #49
          Min gissning på två nya kamerahus från Canon idag stämde bra, 40D och 1Ds MIII. 40D ser ut att vara en riktigt trevlig modell. Nu väntar vi nikonister på vår tur att få lite nyheter senare under veckan.

          The EOS 40D becomes the sixth Canon 'prosumer' digital SLR, a line which started back in 2000 with the EOS D30, and how far we've come. It's been eighteen months since the EOS 30D and although on the surface the 40D looks like a fairly subtle upgrade there's a lot that makes this an even better camera. Of course we expect a step up in megapixels, and so the 40D comes with a ten million pixel CMOS sensor with the same sort of dust reduction as the EOS 400D, an ultrasonic platform which shakes the low pass filter. Other improvements bring the EOS 40D closer into line with the EOS-1D series, these include a move to the same page-by-page menu system, both RAW and sRAW (2.5 MP), 14-bit A/D converter and 14-bit RAW, cross-type AF points for F5.6 or faster lenses, a larger and brighter viewfinder, interchangeable focusing screens, a larger LCD monitor (3.0") and faster continuous shooting (6.5 fps).
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #50
            Även Sony har presenterat en nyhet idag, en 12.47mp CMOS-sensor. Det är väl inte en allt för djärv gissning att den kommer att sitta i någon av Nikons nya modeller.

            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #51
              Så var Nikons nyheter officiella.

              D300
              Just under two years since the D200 Nikon reveals the D300, the range of changes is so significant that it wouldn't be inappropriate to call it a 'compact D3' (less the full-frame sensor of course). From the top there's a new CMOS sensor with twelve megapixels, a new auto-focus sensor with 51-points (15 of which are cross-type sensitive), there's focus tracking by color, scene recognition, Picture Control presets, six frames per second continuous shooting (or eight frames per second with a battery pack), Compact Flash UDMA support, Live View (with contrast detect AF) and the mighty impressive 3.0" 922,000 pixel LCD monitor (oh and HDMI video output). It's an impressive list, the D200 was a fair step up from the D100, the D300 can be seen as just as big a step, certainly more than enough to make the competition sweat.


              D3 Full Frame med ISO upp till 25600
              The professional Nikon D 'single digit' series of digital SLR's started life back in June 1999 with the groundbreaking D1. Groundbreaking because it was the digital SLR that broke Kodak's stranglehold on the digital SLR market and fundamentally brought prices down to a level which most professionals could afford (around the US$5,500 mark). Since then we have seen a steady progression in the evolution of this line of cameras. Whilst the core values of a high quality full-size body with integrated grip have remained constant, the line split into two halves (indicated by the X and H suffixes), one targeted at high resolution photography the other high speed sports type photography (lower resolution but faster continuous shooting). It's been almost three years since Nikon introduced a completely new digital SLR with a new sensor (the D2X) and there had been much anticipation that Nikon's next move would be a full-frame chip.


              Nikon AF-S 14-24 mm and 24-70 mm F2.8G ED
              Nikon has announced a pair of new professional AF-S lenses, first comes the AF-S 14-24 mm F2.8G ED which promises to offer a huge field of view on the new FX format D3 digital SLR. The lens is made up of fourteen elements in eleven groups, two of which are ED glass, three aspherical. There's also a "Nano Crystal Coat" which features in all the lenses announced today, it's designed to cut down internal reflection within the lens which can be a particular problem with the reflective surface of a digital SLR sensor. Next is the AF-S 24-70 mm F2.8G ED a new slimline (by F2.8 lens standards) lens which will provide wide to just beyond standard field of view on the D3. Both lenses will be available this November, no pricing yet.


              AF-S 400mm f/2.8G ED VR
              AF-S 500mm f/4G ED VR
              AF-S 600mm f/4G ED VR
              Nikon has today announced three new super telephoto lenses to coincide nicely with their first full-frame DSLR, the D3. They are the AF-S 400 mm F2.8G ED VR, the AF-S 500 mm F4G ED VR and the AF-S 600 mm F4G ED VR. These fast aperture 'big reach' lenses are perfectly suited to the types of photography the D3 is aimed at; sports and news. All three lenses feature 'Nano Crystal Coat' which cuts down internal reflections as well as Nikon's Vibration Reduction II optical stabilization system which claims to enable up to four stops slow shutter speeds. Weight wise obviously these are big lenses, in order; 4.9 KG, 3.9 KG and 5.1 KG. Available this November, no pricing yet.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #52
                Nikon är inte bara bäst i test utan även om användarna själv får bestämma .
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #53
                  Räknar du med alla användare då?
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Micke
                    • January 2002
                    • 1718

                    #54
                    I kommande nummer av tidningen Foto utses den bästa kameran under 8000:-, (och för att anknyta till rubriken på ämnet) så här gick det:

                    1. Nikon D40x, totalbetyg 7,3, kommentar: utmärkt bildkvalitet
                    2. Sony Alpha 100, totalbetyg 7,2, kommentar: mycket för pengarna
                    3. Canon EOS 400D, totalbetyg 7,0, kommentar: snabbast autofokus
                    4. Olympus E-510, totalbetyg 6,9, kommentar: attraktiva finesser
                    5. Pentax K100D Super, totalbetyg 6,9, kommentar: Billigast av de fem
                    Mvh Michael Persson

                    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #55
                      Jag funderar och funderar på vad man ska skaffa för kamera (hinner säkert komma nya modeller innan jag funderat klart)
                      Det är iaf prisklassen i föregående inlägg som är aktuell.

                      Hur har kamrorna bedömts?

                      Det jag ser som nackdel med NikonD40x är att den saknar AF-motor och bildstabilisering i huset, och har inte heller någon sensorrengöring.

                      Den jag har funderat mest på är faktiskt Pentax K10D (ok något dyrare än 8000.-) som har allt detta i huset, men då har man istället nackdelen med mindre utbud på objektiv, eller?
                      11 punkters autofokus kontar Nikons 3 borde också väga till Pentax fördel.
                      Även K100D har dessa funktioner som Nikon D40x saknar.

                      Bortse nu från er märkes lojalitet och ge mig era åsikter
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #56
                        Jag har inte testat någon av modellerna, men de kriterier som betygsats i testet är:

                        Hantering
                        Byggkvalitet, ergonomi, batteri, menyer, knappar, sökare, monitor, informationsvisning.

                        Bildkvalitet
                        Upplösning, skärpa, brus, färgåtergivning, exponering, dynamiskt omfång.

                        Paketobjektiv
                        Byggkvalitet, optisk kvalitet

                        Finesser
                        Inbyggd bildstabilisering, dammskakning, RAW-format + jpeg, känslighetsområde, auto-ISO, vitbalansering, autofokus, skärpedjupskontroll, svartvitt-foto, bildredigering i kameran.

                        Snabbhet
                        Serietagning, autofokus, bildvisning.

                        Pris/prestanda
                        Här ges bara ett betyg

                        Jag tycker att man har fått med det mesta i testet. Som test får jag nog säga att det är rättvist genomfört, sen är det upp till köparen att avgöra vilka funktioner som är viktigast.
                        Generellt tycker jag att Foto är den tidskriften som gör de seriösaste testerna av fotoprylar. Funderar man på en kamera i prisklassen är det säkert väl investerade pengar att köpa tidningen.
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #57
                          Jo, helt klart.
                          Det är det där med användarvänlighet som jag personligen tycker vägs in lite för mycket i de flesta test.
                          Har man inget att jämföra med så har ju det en mindre betydelse även om det naturligtvis påverkar.

                          Nu var det ju Pentax K100D som var med i just detta test, men K10D som även den går att få tag i för under 8000 med Kit objektiv har ju fått ros tidigare i just FOTO.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Micke
                            • January 2002
                            • 1718

                            #58
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Jo, helt klart.
                            Det är det där med användarvänlighet som jag personligen tycker vägs in lite för mycket i de flesta test.
                            I den totala poängen har man vägt delpoängen för bildkvalitet högst, därefter hantering, lägst viktning har finesser och pris/prestanda.
                            Jag håller med om att bildkvalitet är viktigt, och personligen tycker jag också att hantering är väldigt viktigt och vill kunna göra insällningar utan att gå in i menyerna.

                            Ursprungligen postat av heeke
                            Nu var det ju Pentax K100D som var med i just detta test, men K10D som även den går att få tag i för under 8000 med Kit objektiv har ju fått ros tidigare i just FOTO.
                            Det poängteras på slutet av testen att ingen av de kameror som testas är ett dåligt köp.
                            Mvh Michael Persson

                            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #59
                              K10D har ju tom fått utmärkelsen bästa kamera av EISA 2007-2008
                              Såg förövrigt ingen Nikon bland utmärkelserna
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • Micke
                                • January 2002
                                • 1718

                                #60
                                Ursprungligen postat av heeke
                                K10D har ju tom fått utmärkelsen bästa kamera av EISA 2007-2008
                                Såg förövrigt ingen Nikon bland utmärkelserna
                                Nikon var med förra året. Nästa år lär de ligga bra till i flera klasser med D3, D300 och flera nya proffsgluggar .
                                TIPA har med en modell av varje, Nikon, Pentax och Canon.
                                Pentax är väl den kamera som tilltalar mig mest efter Nikon. Det var också de båda märkena som jag valde mellan när jag köpte min första systemkamera 1984.
                                Mvh Michael Persson

                                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...