Nikon återigen bäst i kameratest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Nikon återigen bäst i kameratest

    I senaste numret av Råd och Rön presenteras en kameratest som utförts av ICRT (konsumentorganisationernas internationella samarbetsorgansiation).
    Detta blev resultatlistan i gruppen systemkameror
    1/ Nikon D80 kit DX 18-70mm 67 poäng
    2/ Nikon D40 kit DX 18-55mm EDII 65 poäng
    3/ Pentax K100 Kit + 18-55mm DA AL 64 poäng
    4/ Olympus E-400 kit 14-42 mm ED 59 poäng
    5/ Canon EOS 400D + 18-55mm EF-S

    Vinnare i klassen Kompaktkameror blev Canon Powershot A710IS
    Delade vinnare i klassen Semikompaktkameror blev Fujifilm FinePix S6500fd och Panasonic DMC-FZ50
    Senast redigerad av admin; 17 August 2007, 18:54.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har D80, och det är i alla fall den klart bästa kamera jag nånsin använt, betydligt bättre i bildkvalitet än min D70, och ljusår bättre i handhavandet än jobbets D100. Jag är mycket nöjd.

    Det är dock lite märkligt att inte D200 finns med - är det för att den räknas som proffskamera?

    EDIT: Jag har faktiskt försökt få min flickvän att köpa en Canon Powershot A710IS, men hon misstänker med rätta att jag tycker hon skall köpa en för att jag vill ha en...
    Senast redigerad av Azur; 29 June 2007, 14:55.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Ett bra tips för er som har köpt Nikonpylar den senaste tiden är att registrera dem på Nikons hemsida. Nikon firar 90-årsjubileum och har Cashback-kampanj på vissa produkter. Jag har inte sett någon reklam för detta utan upptäckte det när jag registrerade ett nytt objektiv häromdagen. Det gäller inte alla produkter men har man tur får man en slant tillbaka.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #4
        hur gick dett med din d70 kamera kjell
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av janne dansk
          hur gick dett med din d70 kamera kjell
          mvh janne
          Kom tillbaka efter 4 månader eller vad det nu var - så nu har jag 2 NIkon
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            då kan du fota i kors
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Nu är jag Canon-frälst men....

              Jag tycker ofta att man inte jämför likvärdiga produkter (gäller generellt för alla tester), som i detta fallet finns två nivåer av Nikon med men bara en av Canon?
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Vilken tur att jag har en nikon då

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av NE
                  Nu är jag Canon-frälst men....

                  Jag tycker ofta att man inte jämför likvärdiga produkter (gäller generellt för alla tester), som i detta fallet finns två nivåer av Nikon med men bara en av Canon?
                  Tycker du att Canon 400D behöver sällskap på jumboplatsen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Utan att någonsin ha använt en DSLR kamera har jag ändå några reflektioner.

                    Att nikon D40 kommer före Cannon 400D säger mig bara att man som oftast i "konsumenttest" lägger aldeles för stor vikt vid sådant som manualer och användarvänlighet. Det primära med en kamera är väl ändå fotoresultatet, eller?
                    Visst är en lättanvänd kamera med en bra manual en fördel när man precis köpt den, men oavsätt vad man köpt så läran sig ju kameran efter ett tag och då har dessa två punkter helt spelat ut sin roll.

                    Det händer ju inte allt för sällan att ett betyg på en pryl åker ner till hälften för att tex svensk manual saknas. För min del är det helt ointressant. En manual till en enklare pryl, säg en DVD spelare är ändå aldrig något jag läser.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Manual var inte alls med i betygsbedömningen. Användarvänlighet var inte heller med, men däremot hanterbarhet vilket väl är ungefär samma sak. Där fick alla kameror en 8 i betyg utom Pentaxen som fick en 6.

                      De punkter där Canon var klart sämre än Nikon var främst dessa punkter
                      Kvalitet standardmotiv samt färgåtergivning i automatikläget och dessutom blixten.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av NE
                        Jag tycker ofta att man inte jämför likvärdiga produkter (gäller generellt för alla tester), som i detta fallet finns två nivåer av Nikon med men bara en av Canon?
                        Orsaken är väl att Canon har ett stort glapp mellan 400D och 30D. Nikon har fler modeller i det segmentet medan Canon har tyngdpunkten åt proffsmodeller. I slutet av sommaren misstänker jag att Canon prenterar 40D och Nikon sin D3 (och ev. en D200s), vi får väl se om det förändrar förhållandena.

                        Det känns skönt att vara med i det vinnande laget .
                        Bifogade filer
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Manual var inte alls med i betygsbedömningen. Användarvänlighet var inte heller med, men däremot hanterbarhet vilket väl är ungefär samma sak. Där fick alla kameror en 8 i betyg utom Pentaxen som fick en 6.

                          De punkter där Canon var klart sämre än Nikon var främst dessa punkter
                          Kvalitet standardmotiv samt färgåtergivning i automatikläget och dessutom blixten.
                          Å f-n det är ju ändå mer än 2000kr i prisskillnad på 400D och D40 så därav trodde jag faktiskt att betyget tog mer hänsyn till andra saker än fotoresultatet.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Hur är det man säger?

                            De bästa behöver inte hävda sig på forum och i media.. dom vet om att dom är bäst och behöver inte berätta det.

                            =)
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                              De bästa behöver inte hävda sig på forum och i media.. dom vet om att dom är bäst och behöver inte berätta det.
                              =)
                              Okej, det förklarar Canons aggressiva reklamkampanj den senaste tiden. Nikon lutar sig tillbaka och låter oberoende testorganisationer stå för marknadsföringen .
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...