BX GÄVLE Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZoOlOgiC
    • October 2004
    • 259

    Conny. det vet jag faktiskt inte... vi har inte sett honom än. men den borde ha överleft... den e ju trotsallt bara 30 cm.... inte lätt å se han i min burk då hehe hur går det för dig då?
    Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
    [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

    Kommentar

    • sockerconny
      • October 2004
      • 2349

      Hänger och dinglar, vettu!!
      Blev VÄLDIGT sugen på en marmoratus när jag såg den hemma hos dig!!!
      Vi får väl se om jag startar om mitt kar någon gång i framtiden med lite färre sorter, då kanske....!!*
      I övrigt så är läget under kontroll i mina svenne-fisksoppor!!!
      See Ya!

      Kommentar

      • ZoOlOgiC
        • October 2004
        • 259

        Skippa marmoratusen skaffa en Pisodonophis Cancrivorus istället den vita "rayfinned snake eel" den e grymmast!
        Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
        [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

        Kommentar

        • hajjen
          • February 2005
          • 6

          Simmar i Gävle

          <`///>< Hej på alla glada (& alla ni andra oxå förresten). Jag har nyligen upptäckt glädjen med tank i hemmet och startat ett 100 l. för ca: 3 månader sedan. Nu undrar jag om det hänt något efter dom tidigare inläggen om intresse för ev. träffar för likasinnade med fisk.

          Kommentar

          • ZoOlOgiC
            • October 2004
            • 259

            Tjena Hajjen.
            Vet ej om du läst alla medelanden.... men som det serut nu så har vi lagt ner detta PGA noll intresse... men om du känner att du är intresserad så är det bara att skicka email till alla som du ser i forumet vårat.... jag och DON är de enda som visat intresse (bara vi som har haft tid allagånger) men jag vet ej om ett meddelande på forumet är slagkraftigt.

            Så, Hajjen! vad har du i din burk då? har du sälskapsfirrar eller nå FRÄNT?

            CONNY, Marmoratusen har jag fortfarande inte sett..... hoppas den lever.
            Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
            [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
              Tjena Hajjen.
              Vet ej om du läst alla medelanden.... men som det serut nu så har vi lagt ner detta PGA noll intresse... men om du känner att du är intresserad så är det bara att skicka email till alla som du ser i forumet vårat.... jag och DON är de enda som visat intresse (bara vi som har haft tid allagånger) men jag vet ej om ett meddelande på forumet är slagkraftigt.
              Det är inte lätt att starta en förening och tro att alla kan hänga på direkt. Man behöver starta en kärna med några likar runt. Idén är bra, men som jag skrev, alla har inte möjlighet att släppa allt de har för händerna och springa på möten. Jag tror i vart fall att behovet finns, och hur osannolikt det än låter, så läser inte alla akverister i Gävle/Sandviksområdet Zoopet. Kanske starta lite mindre pretanschöst(?stav) och i stället i lite mindre skala.

              Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
              Så, Hajjen! vad har du i din burk då? har du sälskapsfirrar eller nå FRÄNT?
              Tja, så värvar man inte heller folk till en blivande förening. Lite ödmjukare ton gör det lättare att locka folk. ;-)
              Jo, det är svårt att kommunicera digitalt jämfört öga mot öga. Allt finlir i kommunikation mellan människor kommer inte fram så bra digitalt.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                Föresten, har ni sett den stora ålen i Brynäs Zologiska? Den äter normalstora guldfiskar hur lätt som helst, men den har en (1) kompis i akvariumet. Det är en liten sorgmanteltetra som den inte rör. Alla andra fiskar tar den, men inte den tetran :-)

                Jo, det stog även en varning på kartongen den kom på "Varning, bitts!" :-)
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • hajjen
                  • February 2005
                  • 6

                  Muntergökar &amp; diplomater

                  I likhet med andra i detta forum, så har även jag annat att rätta mig efter när det kommer till dagar och tider som skulle passa för träffar med likasinnade.
                  Men bara för att man kanske inte kan träffas regelbundet veckovis, betyder väl inte det att man behöver låta bli att träffas öht. Ett förslag kan vara att man träffas en gång i månaden tillsammans och däremellan träffas väl dom som vill och kan, när dom vill och kan. Bara en tanke. Anledningen att jag tog upp det var väl att forum i all ära, men att få träffa andra med "tank" och byta idéer och erfarenheter ger ett "verkligare" intryck och lättare att bolla idéer.
                  -----------------------------------------------------------------------------
                  I min tank (100 l) simmar: 5(+2 nyfödda ) Ancistrus, 2 Blå Gurami, 7 Neontetra,3 Guldbarb, 4 Glödbandstetra, 3 Röd Platy,7 Zebror,5 Fläckig Pansarmal,4 Black Molly, 4 Guppys.
                  I en skön ensemble av röda rötter, skiffersten, pilbladsväxter, kolplanter och rankor(vet inte vad dom heter) På en grovgrusbäddd. Har du synpunkter, idéer eller allmän kritik ang. mitt fisk/växt val, så va inte blyg, skrik ba´. Jag tål det och mina fiskar lär knappast grina.
                  Senast redigerad av hajjen; 21 March 2005, 10:39. Anledning: Tillökning i tanken

                  Kommentar

                  • hajjen
                    • February 2005
                    • 6

                    Skölpadda

                    Fick ett samtal från en kompis som inte vill ha kvar sin sköldis, så jag lovade att ta den, men jag kan inte mycket om amfibier. Tips är välkomna. Det är troligtvis en falsk kart sköldpadda. Bitsk liten jävel, typ två år och stökig. Möblerar om i akvariet hela tiden, och käkar upp allt man stoppar ner där, som växter och andra prydnads tillbehör. Eftersom den varit själv från böjan är en kompis uteslutet. Han fick en låtsaskompis för ett tag sedan, den gömmer han i sin grotta, så han inte får plats där själv. Trycker in huvvet där när han vill sova, men kroppen blir kvar utanför, eftersom han inte kommer in när polarn ligger därinne. Tar man ut kompisen, så skyndar han sig at pula tillbaka den i grottan.
                    Envis och korkad alltså.

                    Kommentar

                    • sockerconny
                      • October 2004
                      • 2349

                      Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
                      CONNY, Marmoratusen har jag fortfarande inte sett..... hoppas den lever.
                      Hmmmmm.....undrar om jag inte menade din pisodonophis cancrivorus..... den vita......som grävde ner sig i Trödjesanden......och åt bläckfiskringar!!!!
                      Hursomhelst så var det den jag tyckte var j-vligt häftig!!!
                      Och från det ena till det andra: Hur är läget med din mördargurami???!
                      Ursprungligen postat av hajjen
                      Jag har nyligen upptäckt glädjen med tank i hemmet
                      Hej och välkommen!!!

                      -------------------------------------------

                      I övrigt så vill jag bara säga hur jag känner inför detta med "klubb" eller dylikt: Som jag nämnt tidigare i denna tråd, så träffas jag jättegärna hemma hos någon, gärna hos någon som är mer "raffinerad" i sin akvaristik än vad jag är, pga att det är lite kul att se lite större, argare och "maffigare" fiskar än vad som erbjuds hemma hos mig! MEN: Jag har oxå ett annat liv än akvarielivet! Är det inte det ena så är det det andra... Personligen är jag i det skedet i livet då det finns andra saker som måste prioriteras före eventuella hobbys, tex fotbollsträning och hästskötarkurs.
                      Den enda:o gången som jag varit på en träff hos Zoologic så tyckte jag att det var riktigt trevlig, trots att jag inte har lika många akvarium eller lika häftiga fiskar som många andra , och tro det eller ej: Det var till och med en växtakvariefantast där då!!(Hej Duty!! ) Så en viss mångfald infann sig den gången!!
                      Så om lust finnes, varför kan ni inte träffas pöjkar? Glöm bara inte att meddela det på forumet i så fall!!! Då kömmer jag....om jag har tid!!!!

                      Slutligen vill jag bara säga: Chipp på Er alla, och må Brynäs återuppstå i Elitserien till nästa säsong!!!!

                      Kommentar

                      • sockerconny
                        • October 2004
                        • 2349

                        Ursprungligen postat av jackson
                        Föresten, har ni sett den stora ålen i Brynäs Zologiska? Den äter normalstora guldfiskar hur lätt som helst, men den har en (1) kompis i akvariumet. Det är en liten sorgmanteltetra som den inte rör. Alla andra fiskar tar den, men inte den tetran :-)

                        Jo, det stog även en varning på kartongen den kom på "Varning, bitts!" :-)
                        Har du köpt den ännu Zoologic????

                        Kommentar

                        • ZoOlOgiC
                          • October 2004
                          • 259

                          Oj en FRÄÄN ÅL! den måste jag kolla på... och det jag skrev sist om "FRÄÄNT" var bara en EUFORISK betoning från minsida då jag är intresserad av fräna saker...

                          och vad bekommer träffar så skulle jag kunna säga att om ungefär 6-8 veckotr skulle jag vilja att vi har en träff i den planerade samlinglokalen som jag har diskuterat... alltså en pyssel kväll.
                          typ kanske skaffa fram en spoffa som nån skall kasta ellernå....
                          bygga nån hylla å kanske måla lite...

                          Conny Ja precis den ålen är en pisodonophis! den e satanfrän! stor är den nu med HEHE!
                          bara svänga in å kika på den.

                          Min mördargurami bor ensam i en burk uppe nu så att mina andra fiskar kan leva i fred. den har ju trotsallt dödat ca 6 häftiga fiskar .

                          okej hej å hå.
                          Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                          [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                          Kommentar

                          • bergaren
                            • October 2003
                            • 29

                            biotopsakvarium med biltemas blästersand =)

                            tjolahopp,
                            nu är det dags på att bli fullvuxen, nu skall man sälja sitt "lilla" 220 l kar
                            sluta med att blanda fiskar,
                            köpa ett 540 liters med enbart fiskar från malawisjön bra va?
                            tack för denna gång hej svejs

                            Kommentar

                            • ZoOlOgiC
                              • October 2004
                              • 259

                              Bra Bergaren! (oj råka skriva bagaren... tihi sorry)
                              Det e kul att höra att fler går över till rovfiskar.
                              Det e ju det som e roligast tycker jag hehe!
                              Senast redigerad av ZoOlOgiC; 08 April 2005, 19:21.
                              Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                              [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                              Kommentar

                              • ZoOlOgiC
                                • October 2004
                                • 259

                                Välkommen sommaren
                                Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
                                [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...