Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Ursprungligen postat av THE_DUDE
    FI!?! hehe va ett tag sen man såg dig här! snyggt kar förresten, har du några sötvattenskar kvar då?
    Jo det var ett tag sedan, jag tog en liten forumpaus under slutet av studietiden, för att kunna knyta ihop säcken så att säga. Nu har jag äntligen jobb och därmed även tid på kvällarna att pladdra fisk igen.

    375an står fortfarande uppe med sötvattensfisk i, men nu i ny lägenhet. 222an och 50-litrarn är däremot nedplockade.

    Fengäddorna har jag kvar, utom lapradeien som slutade som redtailmat. De är 30+ hela bunten, största ornatipinnisen kan nog börja närma sig 40cm. I övrigt har jag en äkta trimachane på runt 20cm. En riktig kämpe. Bufflade sig som ungfisk med en 3-4ggr större redtail men har varit kungen i karet ett bra tag nu och har blivit en härligt personlig firre jag inte gärna gör mig av med.



    Här är i alla fall några fler bilder från saltvattenskaret.

    En eremit.


    En snigel.


    En glasros. Den där ljusa grejen med tentakler. Ohyra. Skaffade precis någon räka som förhoppninsgvis käkar upp den.


    Och en firre jag inte kommer ihåg namnet på. En av testpiloterna jag använder för att se att vattnet är okej innan drakfisken åker i.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • plus-
      • May 2007
      • 21

      Tjena!

      Jag tänkte höra med er som verkar ha lite koll om ni har förslag på någon annorlunda fisk som skulle kunna passa in i ett sällskapsakvarium på 200 liter? Den behöver inte vara stor bara den är lite speciell

      Edit: Tar och lägger till lite frågor. Jag har spanat runt lite och fallit för Channa Bleheri. Vad jag förstått ska den kunna vara i 200 liter? Undrar också om ni har några förslag på fiskar som passar med den
      Senast redigerad av plus-; 13 December 2007, 23:31.

      Kommentar

      • Malcus
        • June 2006
        • 555

        Bleheri är en väldigt snäll ormhuvud, som går med det mesta (bara de inte är för smått).
        Så något stim barber/större tetror skulle tex funka.

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          Ingen bra bild och kanske inte så annorlunda fisk heller men nu har jag i alla fall 1st drake i karet



          Och en kejsare. Sjukt fin. Matglad och pigg och alert också.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • MichaelE
            • June 2002
            • 903

            Jepp, nu är det stora karet nerlaggt, men jag har ett mindre kar på 200L som jag har obscuran och ornatipinnisen i. Jag är riktigt nöjd med resultatet och obscuran håller nog med, dens färger har förbättrats otroligt mycket och den är mera aktiv i sitt nya lugnare hem
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

            Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

            Kommentar

            • THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

              det var tråkigt att höra michael, själv skulle jag kunna behöva ett 600 liters hehe
              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

              Kommentar

              • MichaelE
                • June 2002
                • 903

                det kan du tyvärr inte få, ska ju ha saltvatten i det
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                Kommentar

                • THE_DUDE
                  • February 2004
                  • 764

                  Ursprungligen postat av MichaelE
                  ska ju ha saltvatten i det
                  fusk!!! .........hehehe
                  http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                  ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    Snart händer det för min del. Ut med Praktbotierna (7st) och Silverhajarna (3st)

                    Sen blir det ett Rovfisks akvarium som gäller (450L dock så ska malarna få gå kvar)

                    Mina "monster"
                    2st Chitala ornata Silver
                    1st chitala ornata Gold
                    2st öronålar
                    1st blackghost
                    2st paroonhajar
                    2st eldstjärtar (dem vill jag behålla fast de inte är rovfiskar)
                    1st channa bleheri

                    Njaa inga monsterfiskar som hugger av fingret på en direkt men det är jag nöjd med hehe.
                    (dem känns tuffa iallafall)

                    Ska skaffa mig en fengädda/garfish så fort jag gjort mig av med dem som ska bort, hoppas bara man får tag i den man vill ha.

                    Några komentarer eller tips på annan häftig fisk?
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      Här e bild på karet. Bara pysslat med det i 2 veckor nu så det har inte blivit precis som tänkt ännu, det känns för plottrigt. Bilderna är lite halvtaskiga också
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Amaro; 23 January 2008, 00:04.
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • strider
                        • April 2002
                        • 176

                        Efter en lång tid av brist på inspiration och främst utrymme, har jag bara haft 2 kar igång, och så är det även idag men jag har iaf så smått börjat handla fiskar.
                        Hittade idag en ål jag bara inte kunde vara utan, dock hittar jag väldigt lite bilder och info om den, kanske nån här känner till den mer och vet vart det finns fakta att hämta.
                        Ålen heter heter Ophisternon guerra och är en ca 25cm, mkt smal liten krabat som efter 10 sek i akvariet fick tag på en matbit lika stor som dess huvud som den genost drog ner i sanden.

                        Vore mkt tacksamt med lite info om nån har.

                        MVH/
                        /Sven Hund

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          Med tanke på informationsbristen på denna ål så antar jag att den är relativs sällsynt, grattis till fyndet iallafall. Föresten vore fint om du kunde länka de bilder samt info du hittat om den, alltid kul att se något nytt
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • strider
                            • April 2002
                            • 176

                            Hej.
                            Det jag hittade var en text från nån checkisk sida eller nåt
                            Och den här bilden men denna heter Ophisternon gutturale ser dock väldigt lik ut förutom att min är mkt mkt mindre och jämnsmal över hela kroppen.

                            Den finns det däremot mer info om men namnet jag fick kommer ju från leverantören och jag hittade ju ändå guttera oxå men ingen info just..

                            MVH/
                            /Sven Hund

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              Snart tar jag hem en polypterus senegalus, denna helg blir det nog. Har skaffat en garfish redan, är antingen en florida gar eller en oculatus. Sen har jag beställt en till bleheri snart har man så man är nöjd
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              • Daniel Blom
                                • June 2003
                                • 1670

                                Ursprungligen postat av strider
                                Och den här bilden men denna heter Ophisternon gutturale ser dock väldigt lik ut förutom att min är mkt mkt mindre och jämnsmal över hela kroppen.
                                Nån Ophisternon guerra eller guttera finns inte - åtminstone inte enligt Fishbase. Däremot O. gutturale - kolla här.
                                They are capable of surviving short periods out of water.
                                Verkar vara bäst att täta springor i täckglaset...
                                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                                och framgången är given.
                                Samuel Clemens
                                Mina bilder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...