Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Hå hå...

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Ja gör det så den stackaren får sällskap! Btw, jag har WP tillsammans med Crystal faktiskt...!
    Får ställa karln beredd med håven då när jag lyfter på träroten... Det får bli lite teamwork här... Har ju en hel ramp så om man lyfter ned den finns inte en chans att få syn på WP mot engelsk sjösten... Men det gick ju bra med den förrymda crystalhonan... Jag motade med handen och karln håvade in...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      Haha, ja fånga räkor är inte kul! Helst när man som sagt inte ens ser dem! Lycka till!
      Min zoon

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av landstrykeren
        Men ser inte dom lite väl små ut i mitt 54l?
        Nejdå! Skaffa MÅNGA!!!!!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av miiaoo
          Ja, mina CR är definitivt mycket tåligare än mina WP som går i samma kan och medan knappt någon Cr har dött så har minaWp nästan utrotats två ggr!! Nåt skumt i görningen..
          ...och jag har det tvärtom...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            Ursprungligen postat av miiaoo
            Att dom med mer rött är mer inavlade tror jag inte på.
            Nej inte jag heller, jag tror snarare det är tvärt om. För att få dem så vita som möjligt måste du hela tiden urvalsodla på de vitaste exemplaren. Dvs medveten inavel såvida du inte hela tiden korsar in djur med helt annat ursprung.

            Får de fortplanta sig hur de vill verkar det röda anlaget lätt kunna ta över med tiden, vad jag har förstått. Rätta mig gärna om jag har fel.

            OBS! om man utgått från en vit stam blir de inte mindre inavlade med tiden bara för att det mer dominanta röda anlaget tar över (i och för sig; spontana mutationer skulle kunna öka den genetiska mångfalden med tiden). Men förutsättningen för att nå fram till de väldigt vita varianter som betingar höga priser borde vara medveten urvalsodling och därmed med all säkerhet det vi kallar inavel.

            Vet man mer exakt varifrån dessa kommer i naturen? Är det kanske så att alla djur i fångenskap härstammar från få vildfångade djur? I så fall blir nog inte den här inavelsdiskussion särskilt relevant.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 January 2007, 06:52.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • Lamprologus
              • December 2006
              • 112

              Ursprungligen postat av Nitra98
              Tack så mycket!
              Freediving 4 ever

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=609522

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Nitra98
                Ja gör det så den stackaren får sällskap! Btw, jag har WP tillsammans med Crystal faktiskt...!
                Jag med..
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Paatsu
                  • December 2006
                  • 294

                  Så här säger iaf en hongkong uppfödare till mig angående om generna för de högre kvalitéerna.

                  Om man tar två av dessa räkor från bilden.

                  Så får man drygt 30% av samma kvalité (SS), 60% är ett snäpp lägre(S), 10% är lägre än S och extremt liten chans att du får högre än föräldrarna.

                  Så ni kan tänka er hur liten chans det är att odla fram mer vit från räkor som redan inte har så mycket vit.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Paatsu; 26 January 2007, 10:03.
                  Redbee.se » // Johnny

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Inte fint...

                    ... nej det där är för mycket vitt... De ser ju konstgjorda ut... Lagom är bäst tycker jag...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      ... nej det där är för mycket vitt... De ser ju konstgjorda ut... Lagom är bäst tycker jag...
                      Kul att det är fler än jag som nte tycker att dom dyraste och mest svåråtkomliga är finast. Jag gillar det röda på mina, även om det gärna får vara lite mer vitt på dom också. Men inte så mycket vitt som sagt. Det överlåter jag åt andra odlare..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Lillbebror simmar med pappa...

                        åhh så gulligt... en hona har rom och pappa och storebror simmar tjusigt runt runt... lillebror vill också vara med, han är ju hela 3 mm STOR nu... hans systrar sitter på första parkett, högst upp på roten och beskådar prestationerna...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Paatsu
                          Så här säger iaf en hongkong uppfödare till mig angående om generna för de högre kvalitéerna.

                          Om man tar två av dessa räkor från bilden.

                          Så får man drygt 30% av samma kvalité (SS), 60% är ett snäpp lägre(S), 10% är lägre än S och extremt liten chans att du får högre än föräldrarna.

                          Så ni kan tänka er hur liten chans det är att odla fram mer vit från räkor som redan inte har så mycket vit.
                          Nej fast jag tror det menades att dom ska behålla det vita dom har, inte bli försämrade med tiden. Då får man försöka plocka upp dom som är sämre färgade och behålla snyggingarna. Eller kanske ännu bättre att plocka ur de snyggaste med mest täckande vitt till ett eget kar.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Varning...

                            ... till alla som funderar på att skaffa räkor... Man blir helt klart lite knorrlig i knoppen... om man inte var det innan...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Katharina
                              ... till alla som funderar på att skaffa räkor... Man blir helt klart lite knorrlig i knoppen... om man inte var det innan...
                              Ja det kan jag skriva under på
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                Läste i ett annat forum där en finländare använde 4 års tid att odla fram från nästintill röda CRS till räkor som har runt 70% vit. Då gjorde han så att han lät de multiplicera sig själva i ett par månader sedan startar han om allt och väljer ut de bästa, och ibland stoppar i snyggare crs eller svarta bee räkor för att öka på genpoolen.

                                Men jag kan hålla med om att det ser extremt icke-crs ut när de har för mycket andel vit. Antar att det är 50-50 som är snyggast, men oftast klassar jag en räka för snygg när de inte har transparenta delar, men de flesta räkor har transparenta delar både på den vita delen och den röda delen så de ser mindre polkagrisa ut.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...