Mina tankar angående denna diskussion.
Jag tycker att den har urartat på många punkter, med onödiga påhopp både hit och dit.
Jag skall försöka sammanfatta vad jag anser och börjar med akvarieinredning. Om man besöker en akvarieaffär märker man oftast att problemet med färgad sand, diverse udda dekorationer o.dyl nog inte är så stort. De finns i regel att köpa, men brukar inte ha någon framträdande plats i affären. Många akvarieaffärer har också någon form av visningsakvarium och då brukar det oftast vara ett sälkskapsakvarium med riktiga växter och "normala fiskar", Tetror i stim, pansarmalar i grupp o.s.v eller någon form av biotop. Tanganyika, Malawi eller liknande. Affären måste dock ha tillgång till slott, dykare och skeppsvrak eftersom det fins efterfrågan på dem. Jag tycker att detta är helt okey så länge det inte skadar fiskarna. Var och en får inreda som han vill, man skall inte diskutera tycke och smak.
Nu över till den svåra frågan. Fiskarna......:
Jag tycker inte heller om fiskar med förändrad kroppsform, förlängda fenor o.dyl. Däremot accepterar jag "naturliga" färgförändringar. Diskus, scalar, ungfödande fiskar m.m. Vad det gäller korsningar skulle jag aldrig köpa en fisk som jag visste var en blandkorsning. Problemet med korsningar finns inom samtliga fiskgrupper. Det är svårt att komma tillräta med det problemet. SARF har vid ett flertal tillfällen tidigare tagit upp problemet i sin "tillfälligt" insomnade tidskrift. Vi kan inte bojkotta affärer som säljer ballongmolly, papegojciklid och allt vad de heter, eftersom om de slutade att sälja dessa fiskar skulle kunderna bara gå till en annan affär. Då hade det kanske slutat med katastrof både för oss och affären. Nej det enda som hjälper är information och där måste vi alla hjälpas åt. Förklara för den nyblivna akvaristen varför han inte får några yngel av sin fina ballongmolly, när kompisens röda platty föder yngel med jämna mellanrum.
Specialförbunden brukar i regel inte skaffa sina medlemmar bland nyblivna akvarister utan kommer in i ett senare skede. Därmed inte sagt att de inte skall ta sitt ansvar. Ett sätt att göra detta på är att ha information om sin verksamhet utlagd i akvarieaffärna. Detta har jag bara sett i vissa affärer och då i regel ifrån NCS.
Detta blev faktist ett lite längre inlägg än jag hade tänkt mig, men man kan säga hur mycket som helst om detta ämne.
Min slutpunkt blir ändå: sluta klanka på specialförbunden. De har ändå ingen skulld i detta problemet. Nej den största boven är du och Jag d.v.s kunden. Hade det inte funnits någon efterfrågan på "dubbelsvärdsmolly med segelfena" hade de inte funits att köpa.
Tack för ordet.
Guy
Jag tycker att den har urartat på många punkter, med onödiga påhopp både hit och dit.
Jag skall försöka sammanfatta vad jag anser och börjar med akvarieinredning. Om man besöker en akvarieaffär märker man oftast att problemet med färgad sand, diverse udda dekorationer o.dyl nog inte är så stort. De finns i regel att köpa, men brukar inte ha någon framträdande plats i affären. Många akvarieaffärer har också någon form av visningsakvarium och då brukar det oftast vara ett sälkskapsakvarium med riktiga växter och "normala fiskar", Tetror i stim, pansarmalar i grupp o.s.v eller någon form av biotop. Tanganyika, Malawi eller liknande. Affären måste dock ha tillgång till slott, dykare och skeppsvrak eftersom det fins efterfrågan på dem. Jag tycker att detta är helt okey så länge det inte skadar fiskarna. Var och en får inreda som han vill, man skall inte diskutera tycke och smak.
Nu över till den svåra frågan. Fiskarna......:
Jag tycker inte heller om fiskar med förändrad kroppsform, förlängda fenor o.dyl. Däremot accepterar jag "naturliga" färgförändringar. Diskus, scalar, ungfödande fiskar m.m. Vad det gäller korsningar skulle jag aldrig köpa en fisk som jag visste var en blandkorsning. Problemet med korsningar finns inom samtliga fiskgrupper. Det är svårt att komma tillräta med det problemet. SARF har vid ett flertal tillfällen tidigare tagit upp problemet i sin "tillfälligt" insomnade tidskrift. Vi kan inte bojkotta affärer som säljer ballongmolly, papegojciklid och allt vad de heter, eftersom om de slutade att sälja dessa fiskar skulle kunderna bara gå till en annan affär. Då hade det kanske slutat med katastrof både för oss och affären. Nej det enda som hjälper är information och där måste vi alla hjälpas åt. Förklara för den nyblivna akvaristen varför han inte får några yngel av sin fina ballongmolly, när kompisens röda platty föder yngel med jämna mellanrum.
Specialförbunden brukar i regel inte skaffa sina medlemmar bland nyblivna akvarister utan kommer in i ett senare skede. Därmed inte sagt att de inte skall ta sitt ansvar. Ett sätt att göra detta på är att ha information om sin verksamhet utlagd i akvarieaffärna. Detta har jag bara sett i vissa affärer och då i regel ifrån NCS.
Detta blev faktist ett lite längre inlägg än jag hade tänkt mig, men man kan säga hur mycket som helst om detta ämne.
Min slutpunkt blir ändå: sluta klanka på specialförbunden. De har ändå ingen skulld i detta problemet. Nej den största boven är du och Jag d.v.s kunden. Hade det inte funnits någon efterfrågan på "dubbelsvärdsmolly med segelfena" hade de inte funits att köpa.
Tack för ordet.
Guy
Kommentar