960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

    Ursprungligen postat av rick
    å vad gör man då rå
    Absolut ingenting...man är närvarande...

    /Tomas
    Agneta

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ahhh, vilken härlig påsk! Gôtt väder, grill och bärs vareviga dag!
      Ja, det har väl inte hänt så mycket i baljan - jag har planterat några knippen cryptos och tagit ur några rötter som låg lite taskigt till i framkant på karet.
      Discusarna verkar trivas fint.
      Däremot har några av apisarna "bränt" ut sig. Det talades ju lite om hög temperatur och hur detta kan påverkar apisarna. Jag har 29° i vattnet nu och vissa av apisarna tycks ha tacklat av en aning. Borelligruppen är död, liksom viejitorna, där nu bara honan är kvar. Hanen ställde sig på huvudet och dog ganska snabbt. Honan släppte mer och mer ifrån sig sina yngel - och några av dessa har jag sett simma omkring lite för sig själva. I och med att hennes hane dog, blev hon automatiskt av med sitt revir - som Hongsloifamiljen nu tagit över helt.
      Med högre temperatur kan jag tänka mig att de här cikliderna "bränner" sina liv i lite snabbare takt.
      Vad som är intressant dock är att nu är Hongsloi- och Agassizii-grupperna otroligt alerta.
      Så, kontentan av detta är att det nog inte är så himla käckt att ha apisar i Discustemperatur - det går - men, det är inte riktigt optimalt. Det får helt enkelt bli apistogramma i andra kar.
      Jag skall ta lite nya bilder och filmer och lägga upp!

      Kommentar

      • osis
        • February 2008
        • 851

        Synd... Men lite glad blir man att det blir fler projekt!
        Ska bli kul med nya filmer och bilder!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, i och med introducerandet av Discusar i karet frångick jag mina egna, hyfsat efterföljda, principer; att inte ändra och böka för mycket i karet. Jag hade ju tänkt att 960-karet skulle vara ett "småfisk-kar" och inredde sålunda efter detta. Nu gjorde jag en holmgång och ändrade parametrarna till fördel för Discus och försämrade förutsättningarna för apisarna. Såhär blir det ibland, man får en idé och ändrar karet en aning.
          Nu har ju hongsloi- och agassizii-grupperna tagit över och de tycks inte bekymra sig för den höjda temperaturen... än.
          Jag får helt enkelt ha lite extra koll på dessa.
          Så, fortsättningsvis blir det apistogramma i betydligt mindre grupper - kanske bara en sort åt gången - i mindre, väl anpassade, kar.
          Sedan är jag inte heeeelt säker på att de avlidna apisarna dog enbart pga den höjda tempen - de kan ha dött av ålderdom och utslitenhet också. Det har ju varit ett väldans lekande och fajtande, så det vore inte så konstigt, kanske.
          Faktum är att viejita-hanen i 600-litaret också dog, knall o fall, på liknande vis - och där är ju tempen mer apisto-vänlig...
          Där är nu ett kakaduapar på gång rejält.

          Jaja, vi får se hur det utvecklar sig!

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            Tråkigt. Men om jag minns rätt så var det en risk du räknade med att det kunde inträffa..? Så det kanske inte kom som någon jätteöverraskning?
            Har du funderat något på ersättare?

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HenkeP
              Tråkigt. Men om jag minns rätt så var det en risk du räknade med att det kunde inträffa..? Så det kanske inte kom som någon jätteöverraskning?
              Har du funderat något på ersättare?
              Precis som du säger; det här var en väl kalkylerad risk, och att det inträffat några dödsfall är ingen överraskning - och jag är dessutom inte helt hundra på att det har med temperaturen att göra - men det kan vara en påskyndande effekt.
              Nu går det två grupper av hongsloi och agassizii i karet - och de tycks trivas fint. Just i detta karet får dessa två grupper vara tillräckligt för närvarande och jag planerar inga fler apisar i nuläget - om jag köper några fler så hamnar dessa i andra kar. Så, fokus är på Discusarna - och vem vet, kanske kan antalet Discus utökas såsmåningom!?!

              Kommentar

              • osis
                • February 2008
                • 851

                Mer diskus hade väl inte varit fel

                Kommentar

                • HenkeP
                  • January 2009
                  • 886

                  Tycker färre hade varit bättre..

                  Och eftersom det inte ser ut som någon annan är intresserad, så kan jag väl ta över några då..

                  Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                  Kommentar

                  • ankan94
                    • February 2009
                    • 199

                    du kanske skulle ha någon sorts skalare??

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      Jag tycker han ska ha ett gäng trevliga malar =)
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • HenkeP
                        • January 2009
                        • 886

                        Varför inte ett biotopriktigt räk-kar??

                        Om inte annat så hade det iafl fått folk att höja på ögonbrynen.. "960 l. räk-kar"...

                        Nej, men seriöst, några VF altum eller fler discus hade nog sett trevligt ut.
                        Senast redigerad av HenkeP; 14 April 2009, 20:03. Anledning: La in en seriös kommentar oxå.

                        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag berättade i något tidigare inlägg att viejitahonan släppt iväg sina yngel. Hon är nu ensam kvar i karet - men har ändå lekt idag. Hongsloihanen som har sin hona i närheten är nära henne och dom bråkar inte... Är det möjligt att de har korsat sig...? Jag vet inte om hongsloi och viejita är benägna att göra detta - men någon, Maths kanske, kan svara på det. Är det inte så, så kanske hon lekt själv av bara farten - men det underliga är att hongsloihanen vaktar som om han var farsan... crazy, men...
                          Jag slänger in ett par blixtbilder på henne - det blir lite hårt ljus men det får funka.
                          Sedan kunde jag inte låta bli att ta med en bild från det andra karet på kakaduahanen - hen ser så jädra go ut i trynet - lite suddigt dock.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • osis
                            • February 2008
                            • 851

                            Ser snyggt ut!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Att viejita och macmasteri korsar sig är känt, så det kan nog inte vara omöjligt att de har hittat på något. Fråga är dock om hanen lyckats med att befrukta rommen?

                              När man tittar på hongsloi och viejita hannar så är det ju nästan bara den röda buken på hongsloi hannen som är skillnaden. Dessutom kommer de från samma geografiska område.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Att viejita och macmasteri korsar sig är känt, så det kan nog inte vara omöjligt att de har hittat på något. Fråga är dock om hanen lyckats med att befrukta rommen?

                                När man tittar på hongsloi och viejita hannar så är det ju nästan bara den röda buken på hongsloi hannen som är skillnaden. Dessutom kommer de från samma geografiska område.
                                Något fuffens är det - för dom korvar sig och håller på inför varandra så hälften kunde vara nog... Återstår att se om någon befruktning skett dock.
                                Jag har iallafall sett några riktigt stora viejitayngel som simmar omkring - så det är ett riktigt litet mikrokosmos det här.
                                Och fler agassiziis är på gång...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...